Nvidia och VIA i nytt samarbete

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och VIA i nytt samarbete

Processortillverkaren VIA är betydligt mindre än både Intel och AMD men utvecklar ändå aktivt nya produkter. Deras nya arkitektur som går under kodnamnet Isiaha skall enligt uppgift vara ett stort steg framåt jämfört med deras tidigare produkter. Nu står det klart att grafikkortstillverkaren Nvidia kommer att ta en aktiv del i lanseringen av den Isaiah-processorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"They're not gonna get our money and we don't need theirs", var det inte ungefär så nån Nvidia-snubbe sa för nån vecka sedan när det var prat om Nvidia-VIA?

Visa signatur

Datorer är kul men ibland är dom jobbiga.

Permalänk
Medlem

"They're not gonna get our money and I don't need theirs" sa Nvidia VDn. Han betraktar alltså bolagets pengar som hans egna. Typ som Mao gjorde med Kinas statsbudget.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hjälpsam

Inte riktigt, Huang sa;
"They don't need our money. I don't need theirs".
Lägg märket till "I".

http://www.sweclockers.com/nyhet/7686-nvidia_dementerar_uppko...

Edit: För sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Var det inte nvidia som sa att en GPU+CPU sammanslagning var fel väg att gå och att ATi/AMD och intel var helt ute och cyklade och att ha GPU som separata instickskort fortfarande kommer vara den rätta vägen att gå? Men vad ska dom då med VIA att göra då? Det är kul hur dessa stora företag alltid säger en sak men gör det totalt motsatta månaden efter.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Haha, hittade en tabbe

Det stavas "isaiah".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Kanske kommer de leta efter en ny partner senare, men kanske kommer de även vilja slå sig in på fler marknader?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Haha, hittade en tabbe

Det stavas "isaiah".

En tabbe? Hittar fan samma usla stavning på 7 ställen, dvs samtliga Isaiah är felstavade

Permalänk
Avstängd

Konstigt

det verkar som om mycket utav den skit som Nvidia kastar omkring sig flyger tillbaka rätt i plyet på dom själva
Kan detta vara ett tecken på inkompetent ledning??

_____________________________________________________________

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyhet

Nu står det klart att grafikkortstillverkaren Nvidia kommer att ta en aktiv del i lanseringen av den Isiaha-processorn

det är ju "inne" att klaga på stavfel i nyheter på sweclockers så jag tänker vara lite hipp och gå med i trenden;)

....aktiv del i lanseringen av den Isiaha-processorn.

låter som dag-otto från stefan och krister har skrivigt detta:)

e ja trendig nu XD

Permalänk

personligen tror jag stenhårt på isaiah som produkt inom sitt eget segment. konkurrent med intel Atom som också är strömsnål och i samma prestandaklass.

Atom har den nackdelen att processorn drar 2w medan styrkretsen (med int gfx) drar ca 20w... detta är inte effektivitet! (intel kommer förmodligen i framtiden lansera effektivare chipsets, men detta är ren gissning)

Om nvidia liksom sis kan lansera en krets med int gfx som osså är strömsnål så kommer både via och nvidia att ta stora marknadsandelar!

Hela historien känns väldigt välbekant då den påminner mycket om när nvidia satsade på dåvarande (och nuvarande) "underdogen" AMD och lanserade sin n-forcekrets som gjorde att folk kunde få vettig prestanda på cpu och det int gfx:ex till bra pris, något som intel inte hade någon motsvarighet till!

Mmmm ... de gamla goda athlon/xp, nforce tiderna, blir nostalgisk in i märgen nu!

Fett me öl!

Permalänk
Inaktiv

VIA är ett sött litet företag man vill ska utvecklas till något stort en dag. Kul att de samarbetar med en lite större aktör. Synd att deras nya grafikkort har blivit så försenade.

Permalänk
Avstängd

Snart kommer shanghai och nehalem och krossar VIA's försök med ny bus ;D

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att det här ger VIA ett ordentligt lyft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad ska VIA med Nvidia till? VIA köpte ju S3 Graphics för att integrera deras grafikteknologi i sina styrkretsar. DirectX 10.1 kompatibla diskreta och integrerade kretsar med hygglig prestanda äger redan VIA genom S3 Graphics. Diskreta krafikkort från S3 Graphics säljs dock inte i Sverige vad jag vet? Möjligen kan jag tänka mig att VIA kan utnyttja Nvidias marknadskanaler till sin fördel.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BErgSTen
Vad ska VIA med Nvidia till? VIA köpte ju S3 Graphics för att integrera deras grafikteknologi i sina styrkretsar. DirectX 10.1 kompatibla diskreta och integrerade kretsar med hygglig prestanda äger redan VIA genom S3 Graphics. Diskreta krafikkort från S3 Graphics säljs dock inte i Sverige vad jag vet? Möjligen kan jag tänka mig att VIA kan utnyttja Nvidias marknadskanaler till sin fördel.

Visst är det så, men det är ingen tvekan om att det är nVidia som behöver Via.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90

låter som dag-otto från stefan och krister har skrivigt detta:)

e ja trendig nu XD

Skrivigt?
Skrivit.

Namn skrivs väl med stora bokstäver?

Jag var bara tvungen, eftersom jag är den självutnämnde stavnings-neurotikern här.
Jag bara skojar med dig.

I övrigt hoppas jag att de går bra för VIA. Det känns schysst när de mindre aktörerna får synas lite mer!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Skrivigt?
Skrivit.

Namn skrivs väl med stora bokstäver?

Jag var bara tvungen, eftersom jag är den självutnämnde stavnings-neurotikern här.
Jag bara skojar med dig.

I övrigt hoppas jag att de går bra för VIA. Det känns schysst när de mindre aktörerna får synas lite mer!

Hittar ej schysst. Har kollat i både SAOB och SAOL. SAOL har med schyst så jag antar att det är den stavningen som gäller. Jag var bara tvungen.

EDIT: Ordens olika stavningar betyder också olika. Juste står mer för rättvisa grejer och schyst står för trevliga grejer. Jag själv hade valt att skriva: Det känns juste när de mindre aktörerna får synas lite mer.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Juste

vet eller tycker inte så mycket om via

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Snart kommer shanghai och nehalem och krossar VIA's försök med ny bus ;D

Det känns som du inte har någon insikt i vilket marknadssegment Isaiah är tänkt för!
Isaiah, är gjord för att vara strömsnål och billig, raka motsatsen mot vad Shanghai och Nehalem kommer att vara!
Och i hastigheten och prestandasegmentet den här processorn kommer att spela i så kommer inte bussen att vara en flaskhals!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Konstigt

det verkar som om mycket utav den skit som Nvidia kastar omkring sig flyger tillbaka rätt i plyet på dom själva
Kan detta vara ett tecken på inkompetent ledning??

Verkar som många av dina skit kommentarer ignoreraras.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
"They're not gonna get our money and I don't need theirs" sa Nvidia VDn. Han betraktar alltså bolagets pengar som hans egna. Typ som Mao gjorde med Kinas statsbudget.

Nej? "Our"syftar han på företaget och I på sig själv, eller hans ledande roll i bolaget. Han som VD behöver inte deras pengar och de (det andra bolaget) behöver inte våra (Nvidias) pengar. Han syftar aldrig på att pengarna är hans. Han säger att han inte är i behov av det andra bolagets pengar men det betyder inte att han skulle få dem själv utan att han skulle inte behöva använda dem i Nvidia. Med andra ord behöver han dem inte för att sina planer för Nvidia.

Så din förklaring till citatet köper jag inte, så länge jag inte missat något

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Verkar som många av dina skit kommentarer ignoreraras.

Konstigt

Hur kommer det sig att endel fäster sig vid ett företag så pass att dom tar påpekande av företagets misstag som en personlig förolämpning
Kan detta vara ett tecken på svag intelligens??

Permalänk
Moderator
Testpilot

Trodde Nvidia inte hade något förtroende för CPU:ns framtid. Med tanke på alla uttalande mot Intel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Konstigt

Hur kommer det sig att endel fäster sig vid ett företag så pass att dom tar påpekande av företagets misstag som en personlig förolämpning
Kan detta vara ett tecken på svag intelligens??

Ingalunda, min gode herre! Dock skriver ni som en efterbliven, bankad, bäver som jäst -- alldeles för länge, bör tilläggas -- i Barsebäcks reaktortank! BUU, LAMER! Sitt ned och STFU om du skall hålla på och leka apa.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Ingalunda, min gode herre! Dock skriver ni som en efterbliven, bankad, bäver som jäst -- alldeles för länge, bör tilläggas -- i Barsebäcks reaktortank! BUU, LAMER! Sitt ned och STFU om du skall hålla på och leka apa.

Sa den inavlade bonnlurken från Sveg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Sa den inavlade bonnlurken från Sveg.

Skönt att fabricera egna "fakta" ur luften -- lamjävel!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Ingalunda, min gode herre! Dock skriver ni som en efterbliven, bankad, bäver som jäst -- alldeles för länge, bör tilläggas -- i Barsebäcks reaktortank! BUU, LAMER! Sitt ned och STFU om du skall hålla på och leka apa.

Konstigt

Hur tänker Nvidiafans som istället för att argumentera och försvara Nvidia skriver att alla som inte tycker att Nvidia är bäst är dumma i huvudet.
är detta ett tecken på att du helt saknar förmågan att tänka och ligger på samma nivå som min 6 månader gamla brorson??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor

Skönt att fabricera egna "fakta" ur luften -- lamjävel!

Jag tror at överstående fråga just besvarades

Permalänk

Hmm...det verkar som om vi lika gärna kunde haft en debatt om religion och politik här.
Något hetsig stämning.

Nyheten handlar ju ändå "bara" om kretsar, trots allt.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Skönt att fabricera egna "fakta" ur luften -- lamjävel!

Som man bäddar får man ligga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Intressant. Undrar om VIA vill hjälpa nVIdiA?

Skulle vara kul om nvidia pumpade in lite pengar i VIA så kanske de skulle kunna konkurrera seriöst med amd och intel.
Eller är det omöjligt?

ps. Roligt att läsa vissa individers kommentarer

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se