Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Kondisar som lyft på hatten

Tjena.

Har ett moderkort som har börjat lyfta lite på hatten i 6st kondensatorer.

Är det lönt att ens köpa nya och löda dit?
Moderkortet är lite special och några år på nacken.
Har ingen instabilitet i nuvarande conf iaf.
Dock saknas det en pciport vilket skulle varit optimalast för detta kort men via Usb går mycket att koppal in

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

jag bytte alla på ett kort. 18st devisäga. Vicktigaste först är att det är samma spännig på dom alltså vad dom tål inte lägre i alla fall. oftast 16V för 12V rails och 6.3V på 5V rails.
Vet man vad kondigarna är till för som på ett mobo som är några år med elektroly kondingar så är det ju oftast till strömförsörjnigen för procesorn. Kan man ej hitta motsvarande uf värde så brukar modelen över med högre värde fungera utan problem.

Vicktiga är å få rätt diameter då många mobos inte har en mm att sappara på plats så gäller å försäkra sig om att dom passar.
Jag reckomenderar starkt 105C kondignar på 2000h livslägd vi max temp då kondigarm ed amx 85C temp oftast bara håller 1000h vid max temp enligt spec.

Elfa har kondingar och där brukar jag köpa mina. tror det kostade mig ca 200Kr å byta min 18st kondigar. Har även bytt på ett grafikkort av FX5200 model och byte nyligen 2st feta as i subbens slutsteg som läckte.

Ska byta ett mobo i morn som har läckande kondigar men pga troligen andra fel så valde ägaren ett nytt mobo till den gammla burken. Annars hade det vart en relativt lätt procedur å byta ut dom felande kondisarna.

Vit brukar var minus så se till å vända elektrolyt kondisanra på rätt håll. Annars smäller det snart

Är det lite udda hårdvara å så så är det itne dyrt åg öra det själv. En lödsug är bra å ha för å få bort ltie ten från dom gammla innan man byter. Sedan brukar jag böja ut benen lite när ajg trät igeno mkondigen för att kuna vända mobot om utan att skiten åker ut. Sedan löda och sedan klippa av benet åvanför lödnigen så det inte sticker ut nåt.

Nåt jagm ärkt äratt kondigar på moderkort och ntäag oftat är storleken minder av samma märke än det du hittar i tillverkarens katalog. Vad jag hört så ärdet rätt vanlit med cusom kondensatorer för nätag och mobos med högre specs i förhållande till storleken än vad standard har och det sägs förklara många hvaerier då dom helt enekelt går för varmt och stressas för hårt. Tex kan man hitta samma konding med samma uf värde och storlek fast spännigen lägre än den som sitter på komponenten i fråga. Var av den anlednigen ajg ej kunde laga mit antec agg då det ej fans några kondigar som passade då det var 0mm plats extra nånstans.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Späningen påp kondinagarna spelar ingen större roll så länge impendansen är rätt och du inte byte 16V kondingar mor 10V, tvärtom går däremot utmärkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Kapacitans, inte impedans, nog för att impedansen för kondingen har en viss inverkar när det handlar om switchad strömförsörjning så vilken "general" konding fungerar inte utan det ska vara lågimpedans.

Oftast går det att söka upp information om de som redan sitter där och sen skaffa lika eller liknande.