Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Maj 2008

Vad orskar programlåsningen?

Vet inte riktigt om detta är rätt plats för min fråga, om inte kan väl ngn moderator flytta inlägget.

Jag har problem som kanske hänför sig till moderkort, men kan också vara ett grafikrelaterat sådant. Någon kan kanske ge mig ett tips?
Jag kör ett program (Fugawi ENC navigeringsprogram) som har en plugin modul vilken gör att man kan köra Google Earth (kopplat till en gps) parallellt i samma programfönster. Prövade först det på en Dell XPS 1330 (1,6 GHz, 2GB RAM) laptop med Vista, där det fungerade utmärkt.

Inhandlade då ett Mini-Itx Jetway J7F2 kort med en 1.2GHz Fanless VIA Eden (C7) processor. Samt med CN700 chipset och 1GB DDR. Men då fungerade det dåligt.

Så fort jag körde Fugawi och startade Google plugin, så låste sig navprogrammet och Google Earth avslutades. Omöjligt att avsluta Fugawi utan att använda task manager. Inte heller gick det att starta om Google utan att starta om datorn.
När jag kollade processorbelastningen så¨stack den direkt upp till 100% och stod där. Körde XP eftersom jag antog att det skulle gå bättre än Vista.

Ok, här krävs det bättre grejor tänkte jag, och köpte ett nytt Jetwaykort, ett J9F2 med en T7200 2.0 GHz Intel Core 2 Duo Mobile processor. På kortet fanns Intel 945GM + ICH7M chipset . Uppgraderade till 2GB internminne.
Inte heller det fungerade , provade både med XP pro och Vista. Misstänkte då att det var den inbyggda grafiken som spökade så jag satte in ett PCI grafikkort med 256 mb minne. Men det blev samma resultat.

Efter dessa erfarenheter så verkar det inte som problemet är processor, minne eller grafikrelaterat.
Kan det vara vara så att Jetway har något fel i chipset eller bios? Vad kan det annars vara som kan orsaka felet?