Samlingstråd - Foto [Under utveckling, kom med förslag!]

Permalänk
Skrivet av yorii:

Vi kanske vill bli en stor fotosite? Är ju knappat något negativt med att ha egna guider istället för att länka till andra forum.

Håller med, det är väl bara positivt.

Permalänk
Medlem

Om det nu ska var en samlingstråd. Så tycker jag att en riktig dummies förklarande för nybörjare är ett måste!

Och då menar jag verkligen en förklaring för nybörjare (är en själv) jag har läst mycket här i fototråden, men alla förklarar som att alla ska fatta!!

En tråd som fick mig som nybörjare att hänga med lite på alla termer var denna tråden faktiskt! En nybörjare som inte fattar nada, söker hjälp, hjälpen beskrivs väldigt bra och vi som inte fattat innan. bara tänker, okey men varför förklara dom inte det innan!!

Om ni fattar vad jag menar! Det är inte lätt om man inte vet. You now

Så, som förslag! En riktig nybörjare tutorial. För det behövs verkligen här! Sen är ju frågan vem som pallar......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så, som förslag! En riktig nybörjare tutorial. För det behövs verkligen här! Sen är ju frågan vem som pallar......

Skrev faktiskt de grundläggande saker jag tycker är A och O när det kommer till fotografering (i synnerhet för nybörjare) på min blogg idag.

http://blog.rudstrom.com/

Läs gärna och ställ frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Skrev faktiskt de grundläggande saker jag tycker är A och O när det kommer till fotografering (i synnerhet för nybörjare) på min blogg idag.

http://blog.rudstrom.com/

Läs gärna och ställ frågor

Okej, jag biter. Här är en fråga:
Hur hade du tänkt att den där länken ska leda till inlägget ifråga när du gjort nya inlägg?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga om man fotar och solen är med i bilden och man vill ha lite sköna solstrålar och inte en fet klump som bländar kameran? Filter på kameran, eller måste man redigera bilden senare?
Kanske inte den bästa bilden men nåt liknande denna:
http://scienceblog.cancerresearchuk.org/wp-content/uploads/20...

Undrar även om man vill fota tex vattendrag med slutartid så dom blir sådär mjuka eller vad man ska säga. Mer slutartid gör ju allt ljus som fan? Filter på kameran där eller hur gör man med det?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Hur går man tillväga om man fotar och solen är med i bilden och man vill ha lite sköna solstrålar och inte en fet klump som bländar kameran? Filter på kameran, eller måste man redigera bilden senare?
Kanske inte den bästa bilden men nåt liknande denna:
http://scienceblog.cancerresearchuk.org/wp-content/uploads/20...

Undrar även om man vill fota tex vattendrag med slutartid så dom blir sådär mjuka eller vad man ska säga. Mer slutartid gör ju allt ljus som fan? Filter på kameran där eller hur gör man med det?

Vet inte hur man redigerar inlägg tydligen, men här är en bild på min sista fråga med hur jag menar.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Fina solstrålar (sun stars) beror på optiken och antalet bändarlameller.
Vatten i rörelse blir suddiga/mjölkiga med lång slutartid, labba med slutartider längre än 1 sek.
Under ljusa förhållanden kan man behöva ND-filter till objektivet (inte kameran).

Permalänk
Medlem

@Joi: Vill man skugga ner himlen, så den inte blir utfrätt? Så finns det filter att köpa. De skulle dock inte fungera så bra på din bild, då du har en byggnad som sticker upp, den skulle också bli mörk.
Alternativet är att exponera en bild för himlen och en för det andra, sedan lägga ihop dem i datorn till en så kallad HDR bild.
Att lägga ihop fler bilder, för att uppnå det man är ute efter, är vanligt idag. Man måste bara vara medveten om utrustningens begränsningar vid foto tillfället, så man kan kompensera senare vid datorn.

Här ett exempel.
Jag ville ha trädet i förgrunden i fokus, samtidigt som jag ville ha andra sidan bron också i fokus. Optiken räckte inte hela vägen. Så jag tog två bilder, en med fokus på trädet, en med fokus på andra sidan, sedan lade jag ihop dem i Photoshop. (Finns även gratis program, typ GIMP om man inte vill prenumerera på PS.) Jag använde också ett ND2 filter vid bortre sidan av bron. (ND2= Klart glas till halva, sedan toning Neutralt Grå två steg på andra halvan)

Jag skjuter inte så mycket multi exponeringar för ljuset längre. Om man fotar i RAW format (De flesta kameror, även några mobiler idag, klarar det) så kan man ändra ett par exponerings steg i datorn efteråt, utan att det ser konstigt ut.
Man kan mao mörka ner himlen två steg och höja allt annat två steg, totalt fyra exponerings stegs kompensering efteråt i datorn, om man tänkte på det vid foto tillfället.
Där emot kan man inte trolla fram fokus, där det inte finns. Där kommer multiexponering till bra hjälp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!