Billiga fyrkärniga från Intel i det tredje kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Billiga fyrkärniga från Intel i det tredje kvartalet

Senare i år kommer Intel att lansera processorer med den helt nya arkitekturen Nehalem, men det hindrar inte företaget att introducera nya produktserier baserade på nuvarande teknik. Inom kort kommer Intel att lansera den nya fyrkärniga serien Q8000 och budgetprocessorerna Pentium E5000.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Gött då kanske Phenom blir ännu billigare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Gött då kanske Phenom blir ännu billigare!

Phenom ska inte vara världens billigaste att tillverka så tveksamt.. AMD måste få igång sin 45nm teknik snart

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

så hur länge måste man vänta tills priserna på Q6600 och E8400 sänks?

Permalänk
Medlem

Q6600 ska väl bort, så nja prissänkning vet jag inte.

Dumt däremot att de tar bort Q9450, som jag anser är den prisvärdaste Q-processorn idag. strategier från intel, är dumhet från vänster.

Phenom lär inte bli billigare, de måste ju tjäna pengar, och att sälja dem för lika mycket som det kostar att framställa gör ju ingen glad(utom konsumenterna).

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Dumt däremot att de tar bort Q9450, som jag anser är den prisvärdaste Q-processorn idag. strategier från intel, är dumhet från vänster.

Q9550 får samma pris som Q9450 har nu.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv

Tycker vi om.

Permalänk
Medlem

Är quad processorerna något att ha ens? Q6600 har den bättre prestanda än E8400?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Q6600 lever vidare

Permalänk
Medlem

Jättebra med sänkta priser och nya, trevliga modeller men det hjälper ju inte så mycket när processorerna knappt finns att få tag på i Sverige :/.
Vill verkligen köpa en 45nm men efter alldeles för lång tid av väntan så börjar en Q6600 se ut som det enda valet om man vill ha en vettig quad idag och inte punga ut med hutlösa summor.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Är quad processorerna något att ha ens? Q6600 har den bättre prestanda än E8400?

det är typ det enda som kretsat på forumet sen quad kom ut... sök lite så hittar du mer än alla svar på den frågan
men e8400 är bättre för spel än q6600 - men q6600 är bättre för fotoredigering och tyngre mjukvara. Spel vill bara ha höga frekvenser och i dagsläget finns inte mer än ett fåtal spel som stödjer quad.

Det ryktades om 12-kärniga och 6-kärniga från AMD, men vi får se vad som händer... Men deras ekonomi kommer ändras nu när HD4000-serien kommer och de då kommer ta över grafikmarknaden i alla kategorier, så vi hoppas och håller tummarna på en fortsatt konkurens

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Är quad processorerna något att ha ens? Q6600 har den bättre prestanda än E8400?

kolla de mestas signaturer...;)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Avstängd

Intressant, fast gillar inte budget varianter.. Nu undrar jag om det är möjligt att köpa/beställa ett moderkort idag + e8400, njuta av klockning och känna en prestandaboost, därefter köpa en Nehalem som man kör på moderkortet som man har köpt idag?

Vet att nya moderkortskretsar kommer fast jag orkar för det första inte vänta och för det andra verkar det vara svinkrångligt.

Om ngn orkar tipsa om ett vettigt moderkort (ddr2) som pallar en Nehalem så gör gärna det

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Intressant, fast gillar inte budget varianter.. Nu undrar jag om det är möjligt att köpa/beställa ett moderkort idag + e8400, njuta av klockning och känna en prestandaboost, därefter köpa en Nehalem som man kör på moderkortet som man har köpt idag?

Vet att nya moderkortskretsar kommer fast jag orkar för det första inte vänta och för det andra verkar det vara svinkrångligt.

Om ngn orkar tipsa om ett vettigt moderkort (ddr2) som pallar en Nehalem så gör gärna det

Nej nehalem kör en helt ny socket så då måste du ändå köpa nytt moderkort och DDR3 minnen senare... blir nog ingen nehalem för mig spelen behöver inte så mkt cpu idag jag köper heldre ett x38/48 mobo och kör CF..

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

så länge man inte är ute efter en väldigt strömsnål processor har jag svårt att se varför man skulle välja den nya framför q6600, då den knappast lär bli billigare än den... förutsatt att q6600 inte helt försvinner vilket den tydligen inte ska göra?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

E5000-serien ska bli intressant att se vart den hamnar prismässigt, för oss som gillar budget...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Q9550 får samma pris som Q9450 har nu.

Jasså? Är d säker :-P?

När ungefär ändrar de priserna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Phenom ska inte vara världens billigaste att tillverka så tveksamt.. AMD måste få igång sin 45nm teknik snart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Q6600 ska väl bort, så nja prissänkning vet jag inte.

Dumt däremot att de tar bort Q9450, som jag anser är den prisvärdaste Q-processorn idag. strategier från intel, är dumhet från vänster.

Phenom lär inte bli billigare, de måste ju tjäna pengar, och att sälja dem för lika mycket som det kostar att framställa gör ju ingen glad(utom konsumenterna).

Dock är det en större förlust för AMD att inte sälja dem alls än att sälja dem billigt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Intressant, fast gillar inte budget varianter.. Nu undrar jag om det är möjligt att köpa/beställa ett moderkort idag + e8400, njuta av klockning och känna en prestandaboost, därefter köpa en Nehalem som man kör på moderkortet som man har köpt idag?

Vet att nya moderkortskretsar kommer fast jag orkar för det första inte vänta och för det andra verkar det vara svinkrångligt.

Om ngn orkar tipsa om ett vettigt moderkort (ddr2) som pallar en Nehalem så gör gärna det

Intel - Ny cpu, nytt chipset och nytt moderkort
AMD - Ny cpu, nytt bios och samma moderkort

tycker om amds ide med am2(+/3) socketen.. !

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

dom som anser att q6600 är dyr. Gå o lägg er, ska ni ha processorn gratis eller 1650 spänn för en Quad är billigt. jag har betalt 3000kr för en Amd x2 4200+(939) samt 3000:- för en E6600 så nog ha priserna sjunkit EN hel DEL sen dess o detta är bara på loppet av 2 år. Minns då en dator kostade 25000:- 486 DX2 100 eller nått sånt

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Intel - Ny cpu, nytt chipset och nytt moderkort
AMD - Ny cpu, nytt bios och samma moderkort

tycker om amds ide med am2(+/3) socketen.. !

Om det funkar, så är det bra. (tyvärr brukar det ju vara någon hake med det hela...typ, kräver DDR3)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
E5000-serien ska bli intressant att se vart den hamnar prismässigt, för oss som gillar budget...

Håller med.

E5000-serien är helt klart det intressantaste släppet. Quad-processorer i all sin ära men med handen på hjärtat. Behövs verkligen Quad i dagsläget? Inte i en desktop-dator eller gamer-dator iaf. Finns få fall där en Quad kan uttnyttjas så som Supreme Commander eller liknande. Annars är det tunt med flertrådiga spel.

Med tanke på potentialen hos E2xxx-serien i dagsläget så kommer en 45nm budgetserie med 2MB chache vara ett fantastiskt köp. Om dem hamnar på samma prisnivå som E2xxx. Chache-minne vs. megahertz är en lätt vinst för rå hastighet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Tycker att det är alldeles för lite program som jag använder som utnyttjar flera kärnor. Men det blir nog en Q9450/Q9550 när de börjar komma på begagnatmarknaden till ett rimligt pris.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om det funkar, så är det bra. (tyvärr brukar det ju vara någon hake med det hela...typ, kräver DDR3)

Det finns en hake.

AM2(med bios uppgradering)/AM2+ moderkort fungerar med AM2/AM2+/AM3 CPUs då AM3 CPUs ska vara bakåtkompatibla och klara DDR2

AM3 moderkort fungerar enbart AM3 CPUs då AM3 moderkorten enbart kommer ta DDR3 och AM2/AM2+ CPUs inte har DDR3 stöd.

Så jag känner mig iaf säker tills vidare

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

jaha nya cpu´er men vad med 9550 9450 dom har ju knappt funnits att köpa jämfört med E8400 Q6700 osv.

nu sk de nästan bort ma undrar om Q8000 kommer finnas i kvantiteter.

för nog har ju q9450 varit lite av en brisvara? dvs inte funnits i större kvantiteter

samma med q9550 knppt sett nån av de större siter ha den inne i längre perioder.

men får hoppaQ8000 serien blir bra kanske man har råd att gå Quad

hur står sig Q6700 i konkurrensen?

börjar bli utraderad eller?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Q9450 och Q9550 är som Fantomen!
Alla pratar om dem men ingen har sett dem. (nästan)

Mycket snack om nya processorer hela tiden men för f-n leverera också.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Q9450 och Q9550 är som Fantomen!
Alla pratar om dem men ingen har sett dem. (nästan)

Mycket snack om nya processorer hela tiden men för f-n leverera också.

Tyvärr är papperslanseringar satta i system nu för tiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Q6600 ska väl bort, så nja prissänkning vet jag inte.

Får mail om prissänkningar på Q6600 nästan dagligen känns det som, så det är en del prissäkningar på den fortfarande ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

äh min e2140 får vara kvar ett tag till