Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jun 2008

Quad och Duo, Intel eller AMD?

Jag är säker på att det har funnits liknande trådar på detta forum tidigare och ni kommer säkerligen att hata mig för detta post men jag sökte efter liknande trådar och fann inte de svar jag ville ha. Referera gärna till en annan tråd om den har svar på mina frågor.

Jag är inte särskilt insatt alls i flerkärniga processorer och planerar att köpa ny dator till hösten. Och givetvis är jag intresserad av en quad, eftersom det känns som ett säkert kort som kommer hålla längre i framtiden än en duo. Jag har fått lite spridd information från många håll som jag inte vet om jag ska lita på.

Det första påståendet jag är misstänksam till är att någon påstod för mig att det inte finns något operativsystem idag som stödjer fler kärnor än två, d.v.s. att en quadcore skulle vara meningslös i dagens läge men att det säkert kommer operativsystem som stödjer det senare. Det här är inte något jag tror på men nämner det ändå. Som jag förstått det så handlar det snarare om ett spel i fråga stödjer fyra kärnor eller inte. Om det stödjer fyra kärnor så borde det givetvis vara bättre med fyra kärnor än två vilket alla nya spel kommer att göra. Men om vi då har ett spel som endast stödjer max 2 kärnor och om vi har en dual core på exempelvis 2.3 GHz och en Quad Core på 2.1Ghz. Kommer det då vara så enkelt att tänka sig att Dual Coren givetvis har två 2.3 Ghz kärnor till sitt förfogande medans den fyrkärniga då bara använder två kärnor och då istället har två 2.1Ghz kärnor som då borde vara sämre än "dual coren".

Sen påstod också någon för mig att AMDs' fyrkärniga processorer (Jag tror att de alla kallas Phenom?) Är klart mycket sämre än Intels fyrkärniga. Stämmer det?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2005

Operativsystemen idag stödjer fyra kärnor utan problem. Kruxet är dock huruvida dina program kan utnyttja kraften i fyra kärnor optimalt.

Fler kärnor innebär att du kan göra fler saker samtidigt, men alla program är inte kodade på ett sådant sätt att de utnyttjar detta. Spel, t.ex., är sällan skrivna i flera trådar, medans 3D-program ofta är.

AMD:s processorer är generellt sämre än Intels i nuläget, de är inte heller lika klockvänliga. Men de är å andra sidan utrustade med ett väsentligen billigare pris.