Permalänk
Medlem

processorkapacitet

Någon som vill hjälpa till att utbilda mig lite?

Om datorn tar tid på sig att t.ex. öppna ett program, och aktivitetshanteraren visar att endast 30% av processorkapaciteten används, kan jag då anta att det inte är processorn som gör att det tar tid?
Jag inser ju att det borde kunna vara minnena eller hårddisken eller vad som helst.
Kan man lita på aktivitetshanteraren i en sådan här fråga?

Och om man nu kan det, drar jag rätt slutsats om jag gissar att mina minnen/hårddisk inte är tillräckligt bra för att matcha kapaciteten på min processor?

Tack
Deborah

Permalänk
Medlem

Det är korrekt att processorn och de cacheminnen som den innehåller är betydligt snabbare än datorns arbetsminne som i sin tur är betydligt snabbare än hårddisken. Det innebär dock inte nödvändigtvis att din dators minne och hårddisk är dåliga; Datorerna är designade att vara så; det skulle bli väldigt dyrt/svårt att tillverkare hårddisk och minne som är lika snabba som processorn.

Permalänk
Medlem

Okej jag förstår. Men innebär detta att jag borde skaffa bättre minnen snarare än en bättre processor OM jag nu skulle vilja uppgradera min dator?
Det vill jag visserligen inte, den är alldeles ny, men jag vill bara förstå hur jag borde tänka.