Crysis och Quake 4 på Asus Eee

Permalänk
Melding Plague

Crysis och Quake 4 på Asus Eee

Med hjälp av ett nyutvecklat program är det nu möjligt att spela prestandakrävande spel som Crysis och Quake 4 på en klen bärbar dator. Hemligheten är strömmande video.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

haha känns jävligt coolt men också jävligt onödigt bättre tt spela på stationära då ^^

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd

ta med din stationära på balkongen när du vill få frisk luft och solen skiner
rätt soft att fjärr styra även spel via en liten laptop, StreamMyGame verkligen är användbart enligt mig ialla fall , bara se mitt exempel ovan.

Permalänk
Medlem

om man kunde streama det via nätverk/internet så skulle det kanske bli något stort!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Så man köper en dator med TRI-SLI GTX280 och intel core 2 quad QX9770 som man överklockat till 4.5 GHz för att sedan köra med en en laptop?

Tyvärr är detta inte min dator ^^

Permalänk
Medlem

asså hur funkar det här kör man spelet på SIN stationära i samma rum och spelar på laptopen eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
asså hur funkar det här kör man spelet på SIN stationära i samma rum och spelar på laptopen eller?

Du streamar bilden och ljudet från din stationära dator till din laptop via nätverket.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte någon köpa en fet park med massa datorer och hyra ut tid till sånna som mig som spelar PC-Spel väldigt sällan... låt oss kalla det

trumvirvel

HOSTED GAMING

då slipper jag betala 3000 kr för ett grafikkort som HÖGST kommer vara användbart till 2-3 bra PC-spel

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på detta men inte trott det varit möjligt, för det är ju mycket data som ska skickas. Är det som att spela på den stationära ellwr förlorar man mycket "FPS" i överföringen?

EDIT:
För att inte tala om eventuell lag?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Verkar ligga lite efter så jag skulle inte vilja spela fps-spel med det. Men en skön lösning.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Kan inte någon köpa en fet park med massa datorer och hyra ut tid till sånna som mig som spelar PC-Spel väldigt sällan... låt oss kalla det

trumvirvel

HOSTED GAMING

då slipper jag betala 3000 kr för ett grafikkort som HÖGST kommer vara användbart till 2-3 bra PC-spel

Du måste antagligen ha en hyffsat snabb uppkoppling för att det ska streamas flytande och fint. <:

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Kostar dock om man ska köra i högre upplösning än 640x480.

Tycker att det är onödigt och det bör släpa efter lite extra? Tar ju tid att skicka bilden från en dator till en annan.

Permalänk

Någon på sweclockers borde ju vara snabb o prova lite, för isf borde man kunna ha en kraftfull dator instängd i en garderob, sen en liten fläktlös sak på rummet, voila ljudlös dator

Permalänk
Medlem

Grymt nångång i framtiden, gigabitnät -> En fet superdator så betalar man någon slags månadsumma för att utnyttja kraften för att spela spelen på sin "klena" dator hemma

Permalänk
Medlem

Hur mycket bandbredd man behöver för vilka upplösningar.
http://www.streammygame.com/smg/modules.php?name=Broadband
256Kbs 320x240
512Kbs 400x300
1Mbs 640x480
2Mbs 800x600
4Mbs 1024x768
8Mbs HDTV 720p
10Mbs HDTV 1080p
100Mbs 3200x2400 Film quality

Permalänk
Medlem

Det är ju inte mycket mer avancerat än vanliga tunna klienter som du ansluter mot en server via en fjärrskrivbordsapplikation. Den enda data som skickas är ju själva bilden och dina tangentbordskommandon. Ingen tung data på något vis.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Var ju någon IT-person som för 10 år sedan sa att det här var framtiden. han sa ju att vi förhoppningsvis i framtiden kunde använda fjärrtekniken på detta sätt. I varje hushåll skulle det finnas en skärm, tangentbord, mus och kanske någon medialäsare. Allt detta skulle sedan vara kopplat till en central superdator i staden/landet/blaha där alla spel, program etc skulle köras ifrån. Sen skulle vi betala kanske 100kr i månaden för att få tillgång till allt detta.

Det är ju ett steg på vägen iaf. Först kan ju företag försöka med liknande lösningar inom sina egna byggnader, det hela kräver ju galna nätverk.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt intresant ut, dock är det ju inget jag tänker betala för. Men om det utvecklas lite och släpps i opensorce eller iallafall freeware så kommer jag nästan garanterat använda det.

Permalänk
Medlem

Kan det här streama högupplöst film också ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
Kan det här streama högupplöst film också ?

Principen är den samma, den stationära tar hand om det tunga och skickar sedan bilden vidare till skärmen. Så det går med största sannolikhet att lösa.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

måste man streama over internet, eller gar det via LAN ocksa? Skulle ge hogre prestanda om man anda hade bade server och klient i samma lokala natverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
måste man streama over internet, eller gar det via LAN ocksa? Skulle ge hogre prestanda om man anda hade bade server och klient i samma lokala natverk.

Det gör du antaligen som du vill.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nemen det ser ju helt lysande ut ju något man kanske skulle prova på

Visa signatur

ninjas, lasers and shit!

Permalänk
Medlem

häftigt, kan man köpa en saggig bärbar och sen ligga på soffan/sängen och spela spel på kvällen eller morgonen, eller varför inte i köket mitt i maten haha!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Hur mycket bandbredd man behöver för vilka upplösningar.
http://www.streammygame.com/smg/modules.php?name=Broadband
256Kbs 320x240
512Kbs 400x300
1Mbs 640x480
2Mbs 800x600
4Mbs 1024x768
8Mbs HDTV 720p
10Mbs HDTV 1080p
100Mbs 3200x2400 Film quality

Jo visst, antingen krävs det en superdator bara till att komprimera filmen sådär mycket i realtid, eller så kommer bildkvaliten suga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Var ju någon IT-person som för 10 år sedan sa att det här var framtiden. han sa ju att vi förhoppningsvis i framtiden kunde använda fjärrtekniken på detta sätt. I varje hushåll skulle det finnas en skärm, tangentbord, mus och kanske någon medialäsare. Allt detta skulle sedan vara kopplat till en central superdator i staden/landet/blaha där alla spel, program etc skulle köras ifrån. Sen skulle vi betala kanske 100kr i månaden för att få tillgång till allt detta.

Det är ju ett steg på vägen iaf. Först kan ju företag försöka med liknande lösningar inom sina egna byggnader, det hela kräver ju galna nätverk.

Frågan är om det funkar :/ menar kommer inte företag som utvecklar både hårdvara och mjukvara till Pc's tappa en massa pengar? eftersom det kanske bara blir 1000 datorer som köper det i Stockholm istället för 50 000?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

1440x900 (ganska vanlig upplösning på en laptop) med 32-bitars färg ger en okomprimerad framestorlek på ca. 5MB. Ska man sedan spela med 30 fps krävs det en överföringshastighet på över en Gbps exklusive overhead bara för videosignalen. Med komprimering kan man naturligtvis få ner detta en hel del, men det måste ske i realtid och till en acceptabel bandbredd (åtminstone en bit under 100Mbps då många nätverksprodukter för hemmabruk inte stödjer gigabit).

Ska det sedan vara lönt att spela på en laptop istället för en stationär så vill man antagligen ha överföringen trådlös också vilket kräver ännu bättre komprimering.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Drog hem programmet och testade på min laptop som sitter kopplad till ett 54mbit trådlöst nätverk och min stationära som sitter med gigabit.

Blev faktiskt positivt överraskad. COD4 var spelbart i multiplayer. Väldigt lite eftersläpning. Det var ju så klart inte som att sitta vid den stationära sett till flyt och bildkvalité men ändå spelbart

Största nackdelen är upplösningen... Om man ser till COD4 så är det lite svårt att se fiender på långt håll etc. Nu har jag inte hunnit fixa och trixa med de olika inställningarna så det kanske går att förbättra.

Körde på att den använde 20mbit till överföring av bild och ljud. Ska testa senare om det blir märkbar skillnad om man kör gigabit fullt ut.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Hedersmedlem

Borde ju gå för Pontén och grabbarna när de fattar vad detta kan göra mot piratkopiering...

Spelföretagen kan ha sina spel på egna servrar och sälja speltid på något slugt sätt. Borde vara ganska svårt att knäcka en sån grej?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att man sätter upp laptopen som en klient? De är väl hur gammalt som helst eller har jag missat något?

Om inte så hade dom de på skolan för 7 år sedan eller 6 åtminståne och jag tvivlar på att dom var först.