Subventionerade spelkonsoler visar röda siffror

Permalänk
Melding Plague

Subventionerade spelkonsoler visar röda siffror

Sony lanserade den nya spelkonsolen Playstation 3 i slutet av 2006 och sedan dess har över 13 miljoner exemplar sålts världen över. Totalt sett har denna satsning kostat Sony tiotals miljarder kronor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och Nintendo? Jag gissar att de redan har gröna siffror?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Och Nintendo? Jag gissar att de redan har gröna siffror?

troligtvis då de inte har behövt sänka sitt pris så mycket då den redan var billig att tillverka, vad jag har förstått iaf.

Ont: Old News, dock lite intressant att läsa

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

Nintendo har väl haft gröna siffror sedan NES-tiden. Även under de magra N64- och Gamecube-åren kunde de luta sig tillbaka på den portabla försäljningen.

Permalänk
Medlem

PS3an är ju en så imba konsol, gryma spel! å extremt bra Blu-Ray.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

PS3 var helt enkelt för dyr vid lanseringen. Ingen visste eller var intresserad av bluray vid den tiden heller. Om den hade lanserats som en relativt billig bluray spelare idag tror jag den hade fått mycket bättre säljar siffor...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
PS3an är ju en så imba konsol, gryma spel! å extremt bra Blu-Ray.

PS fanboy hör jag

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Inaktiv

najs för oss konsumenter det betyder att ps3'n måste vara prisvärd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
PS fanboy hör jag

inte direkt nej, men det är så det är, är en mycket bra konsol, jag älskar Wii med verkar as skoj, ska köpa ett sådant sen

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
PS3an är ju en så imba konsol, gryma spel! å extremt bra Blu-Ray.

Statistiken håller inte med dig

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Statistiken håller inte med dig

Vad för statistik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Statistiken håller inte med dig

En vis man har sagt: "Det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

Att en produkt säljer dåligt är inte synonymt med att det är en dålig produkt...

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
PS3an är ju en så imba konsol, gryma spel! å extremt bra Blu-Ray.

Den är väl lika bra som alla andra Blu-Ray spelare?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Vad för statistik?

Färsäljningsstatistik. Ingen säger att PS3 är dålig, det är inte det nyheten handlar om.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Faktafel, PS3 såldes för $599 och $499 vid lanseringen.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Statistiken håller inte med dig

nä å varför är det? jo för att det finns för många xbox fan boys å inget annat

Nintendo fanboys är acceptabelt för Nintendo är imba men blää för xbox, microsoft är för giriga

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
najs för oss konsumenter det betyder att ps3'n måste vara prisvärd

Nja, prisvärdhet är olika för olika människor. En 4000 kr spelkonsol är t ex inget som är prisvärd för någon som håller på att svälta... lite extrem jämförelse men du förstår vad jag menar?

Sen så beror det på vilka spel man gillar. Jag har själv en PS3a och älskar den. Jag kan hålla med dig om att det är mycket bra teknik man får för pengarna och jag älskar spelen.
Skönt att det inte är samma vinnare varje generation dock, Nintendo har förtjänat att äntligen få vinna en generation. Tycker detta är suveränt för att få konkurrenterna att inte slappa till och inte höja priserna och få alla exklusiviteter osv.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
men blää för xbox, microsoft är för giriga

Giriga? Dom försöker väl bara tjäna pengar som vilket annat företag som helst.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Anledningen till att Sony var villig att förlora så mycket per såld ps3:a var väll att man ville se till att blueray blev nästa standard för HD-material. Detta verkar dom ha lyckats med så ps3:an kanske inte kan kallas ett fiasko precis?

Permalänk
Hedersmedlem

Gammalt men intressant!

Själv har jag en Wii, och är riktigt nöjd. Om jag vill ha snygg grafik sätter jag mig vid datorn, och när jag vill ha spelglädje med polarna blir det Raving Rabbids på Wii

Personligen tycker jag att Xbox360 och PS3 inte har tillräckligt många fördelar gentemot en bra speldator. Många av spelen flyter inte ens! Oblivion har permanent FPS-lagg och många spel börjar hacka när det händer mycket på en gång. När spelen inte flyter tycker jag lite av tjusningen med att ha en spelkonsol försvinner, eftersom man förväntar sig att spelen ska flyta när konsolen är gjord för spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonac
En vis man har sagt: "Det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

Att en produkt säljer dåligt är inte synonymt med att det är en dålig produkt...

Jag var ironisk, därav smileyn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
nä å varför är det? jo för att det finns för många xbox fan boys å inget annat

Nintendo fanboys är acceptabelt för Nintendo är imba men blää för xbox, microsoft är för giriga

Isf är jag en tvättäkta Nintendo fanboy, har bara nintendo konsoller.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

MS tjänar ju pengar på 360 nu, och har så gjort iaf ett år. Tyvärr har dom ju en hel del förluster pga nVidia och Intel sen förra xboxen att ta igen.

Wiis försäljning fortsätter att vara ett mysterium. Den är svindyr iaf här i Sverige och har bara ett par stycken bra spel. 360 och PS3 är betydligt bättre köp om man vill spela.

Permalänk
Medlem

PS3 blev helt enkelt lite för mycket av det goda. Själv hoppas jag att mitt PS2 inte går sönder än på ett tag.

Permalänk

Jag misstänkte att Revolution (hade inte fått ett officiellt namn då) skulle sälja bra och bli en framgång men jag hade nog aldrig kunnat gissa att den skulle bli en sådan framgång som den har blivit.

Nintendo har verkligen kommit tillbaks efter Gamecube´s "dåliga" försäljning. Att de lyckats totaldemolera både Sonys och Microsoft "jättar" visar obeveklingen att inovation säljer bättre än grafik. Jag är själv sugen på en Wii pågrund av just alla retrospel som säljs till den. Priset är dock (enligt mig) för högt och jag kommer nog vänta tills Nintendo sänker det (fast jag kanske kommer få vänta länge tills det sker om de fortsätter sälja i samma takt som nu).

Sony gjorde ett smart drag när de tog bort bakåtkompabiliteten (till mångas förtret) och sänkte priset rejält. Jag kan tänka mig att MGS 4 kommer sälja en hel del Ps3 konsoler och jag kommer nog själv skaffat mig en innan året är slut. BD var garanterat en stor anledning till att de tog tillbaka lanseringen av Ps3 och med tanke på att Hd-Dvd idag är "död" så var det nog ett rätt så smart beslut trots att de lämnade fritt spelrum för Microsoft´s Xbox 360. Många exklusiva titlar försvann eftersom Sony inte var villiga att köpa upp rättigheterna till dessa (något som Microsoft däremot inte hade några problem med). Sony kanske har förlorat mycket pengar pågrund av Ps3 men de har också lyckats få Blu-Ray att vinna "kriget" och jag tror personligen att det väger mer hos Sony. Nu när de har "vunnit" formatkriget så kan de koncentrera sig helt på spelsidan och jag tror att vi kommer se många fler spel från deras egna utvecklare i framtiden.

Microsoft släppte sin konsol för tidigt, något som kostat dom mycket pengar (förhoppningsvis har dom lärt sig en läxa). Efter att ha hört om alla som fått en defekt maskin blev jag inte dierkt mer sugen på att skaffa en Xbox 360. Idag är läget helt annorlunda, Microsoft har kommit till rätta med mycket av problemen som Zephyr hade. De har också än så länge flest antal spel som jag är intresserad av. Hur som helst så är det en bedrift av Microsoft att till slut gå plus på en maskin som kostat mer än den smakade. Falcon är vad Xbox 360 borde varit från början, fast hade Microsoft väntat med lansering så hade de nog inte alls haft samma starka position de idag har.

Det är nog första gången jag på allvar vill köpa mig en konsol från samtliga konsoltillverkare. Det kommer bli ett väldigt intressant år för oss som har spel som främsta hobby.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Discokungen

Man kan inte riktigt räkna 3,3 miljarder dollar till 20 miljarder SEK. Det har ju varit ganska extrem sänkning i värdet på dollarn de senaste åren. Men tja, det blir inte billigt ändå.

Frågan är dock vad de tjänar på spelen. Licensen till Sony är hur mycket per sålt spel? 5%? 10%?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Den är väl lika bra som alla andra Blu-Ray spelare?

Då har du inte fattat någonting... PS3 var den bästa Blu-Ray lösningen när den släpptes och håller ganska bra än idag. Mycket pga att man kan köra firmware updates på en PS3a, hur många vanliga Blu-Ray spelare kan kopplas till wi-fi och plötsligt få stöd för HDMI 24 osv?
Dessutom är HDMI versionen av PS3 den senaste, 1.3

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Giriga? Dom försöker väl bara tjäna pengar som vilket annat företag som helst.

Microsoft är hemska. Tvinga mig inte att räkna upp för att jag kommer inte ihåg alla fall eller orkar skriva dem, och dessa är sådant som har påverkat mig :/

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

PS3 är den starkaste konsollen som finns ute idag. Den har extremt bra prestanda och spel idag utnyttjar den inte till max på långa vägar. MEN ps3 är dyrt och i dagsläget så finns det inte så många spel. Sony satsade stort på PS3 och dom tvingas att sälja den dyrt, men att dom förlorar pengar på varje konsoll är väll ett tecken på att dom inte är ute efter att bara tjäna pengar? Jag tycker de är synd att många smutskastar PS3, det är en riktigt bra spelmaskin. Jag föredrar en bra dator framför en konsoll på alla plan, men om jag skulle köpa en konsoll så skulle jag köpa ett ps3 för jag tror den har bäst framtid och kommer hålla sig längst. Jag har spelat både wii, xbox360, PS3 och alla är bra konsoller (även fast jag ledsna på wii grymt fort) men jag gillar PS3 bäst och tycker PS3/sony förtjänar lite mer cred och lite mindre smutskastning från nintendo entusiaster.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

3.3 miljarder * 6,04 (kr per $) = 19,93 ~ 20 miljarder

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Microsoft är hemska. Tvinga mig inte att räkna upp för att jag kommer inte ihåg alla fall eller orkar skriva dem, och dessa är sådant som har påverkat mig :/

Sony är knappast mindre hemska. Har du redan glömt rootkit-affären?

cosmos92: PS3 och 360 är ganska jämbördiga. 360n har aningen bättre grafikprestanda medans PS3an Cell gör ett mycket bättre jobb om applikationen är kodad rätt. Å andra sidan så låter PS3an mindre när man ska blåsa ur damm ur den än vad 360n gör när man spelar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld