Permalänk
Medlem

Gitarrsträngar?

Hej
letar efter de gitarrsträngar som ger de bästa och renaste övertonerna, ofta kända som pinch harmonics. Söker en svensk sida då som säljer och tjocklek osv. spelar ingen roll. Det är ljudkvaliten som jag är ute efter nu. Det är alltså till en elgitarr. Sen som en sidofråga, vad är det som till största del avgör hur övertonerna låter? är det gitarren eller förstärkaren?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla in D'Addario-strängar.

http://www.daddario.com/

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Kolla in D'Addario-strängar.

http://www.daddario.com/

Jepp Satte på light top/heavy bottom D'Addario igår och dom är väldigt bra faktiskt, men söker ännu ett steg bättre. Det borde väl finnas strängar som i princip är gjorda bara för att få fram de fetaste övertonerna som riktigt skär upp allt som kommer ivägen?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

de enda strängarna jag minns namnet på som jag använt regelbunet är GHS Zakk Wylde Boomers, och med tanke på Zakk Wyldes spelsitl borde de vara rätt bra för övertonet. Övertoner är inget jag sysslar med, men de är rätt sköna, enda "problemet" är att e-strängen är 0.70, men de är sköna som fan i stämda i C iaf

Finns i annan storlek med såg jag just, stället jag köper från är http://www.stringthis.com/ghs-el6str-zakkboomers.html

Utöver det vet jag inget annat strängmärke jag vågar rekommendera.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
de enda strängarna jag minns namnet på som jag använt regelbunet är GHS Zakk Wylde Boomers, och med tanke på Zakk Wyldes spelsitl borde de vara rätt bra för övertonet. Övertoner är inget jag sysslar med, men de är rätt sköna, enda "problemet" är att e-strängen är 0.70, men de är sköna som fan i stämda i C iaf

Finns i annan storlek med såg jag just, stället jag köper från är http://www.stringthis.com/ghs-el6str-zakkboomers.html

Utöver det vet jag inget annat strängmärke jag vågar rekommendera.

hehe zakk wylde low, dom var ganska feta Hur är det att köpa från den sidan? hur är frakten o.s.v.? de verkar intressanta de strängarna för som du säger har ju zakk wylde sjuka övertoner och det är sådana som jag letar efter. dock vet man ju inte om han använder sina signatursträngar men man kan väl anta att eftersom de är såpass tjocka för man liknande ljud som han har.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Frakten var inte så överjävlig, jag köpte 6 paket strängar, samma som jag länkade nu, 50 plektrum och en fingerövningsgrej och det kostade totalt lika mycket som om jag hade beställt det över internet från musikbörsen och låtit de skicka det 5,5 mil från butik till mitt hem.

Gick in på sidan nu och la till ett paket strängar i varukorgen, frakten skulle gå på $24.50.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Frakten var inte så överjävlig, jag köpte 6 paket strängar, samma som jag länkade nu, 50 plektrum och en fingerövningsgrej och det kostade totalt lika mycket som om jag hade beställt det över internet från musikbörsen och låtit de skicka det 5,5 mil från butik till mitt hem.

Gick in på sidan nu och la till ett paket strängar i varukorgen, frakten skulle gå på $24.50.

okej, låter bra låter bra... hur är det att spela med så överjävligt feta strängar som zakks? kör oftast standard ernie ball slinky eller ett snepp tjockare, och det funkar väl men vill ha mer rått ljud ur dem.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
okej, låter bra låter bra... hur är det att spela med så överjävligt feta strängar som zakks? kör oftast standard ernie ball slinky eller ett snepp tjockare, och det funkar väl men vill ha mer rått ljud ur dem.

Det är en vanesak.
Tyckte att det var drygt som fan när jag gick från typ åttor till elvor för en herrans massa år sedan.
Men efter att jag vande mig så tittade jag aldrig tillbaka ;P

Grövre strängar låter bättre än tunnare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
okej, låter bra låter bra... hur är det att spela med så överjävligt feta strängar som zakks? kör oftast standard ernie ball slinky eller ett snepp tjockare, och det funkar väl men vill ha mer rått ljud ur dem.

Som apspektakel säger så är det en vanesak, men en sak jag rekommenderar om du köper ett packet är att du intonerar gitarren, jag gjorde inte det när jag slängde på strängarna först, halsen mådde inte sådär tokbra av det och jag kunde inte ta ett F-ackord för strängen hamnade för nära halsen iom tjockleken och trycket som blev av det (trots att den var stämd i C/C#). Den blev avstämd jävligt snabbt också men efter intoneringen blev det kanon.

Om man är van vid exempelvis 0.52 eller dylikt och sen kör på 0.70 så kommer man också få rätt ont i fingrarna första gångerna man spelar, jag hade blåsor och det ömmade som tusan i fingertopparna ett tag. Det är/var dock värt det.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o