Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
ta en titt på denna lista, finns det någon koppling mellan processorhastighet och prestanda?
http://img511.imageshack.us/img511/6281/83392671aj3.jpg

eeehhh...jaaa, visst gör det det. Men prestandan beror även på vilket grafikkort som används, hur högt klockat detta grafikkort är, vilket OS och hur nyinstallerat detta OS är och vilka uppdateringar som är installerade till sagda OS, vilka drivrutiner som används, vilka effekter som är aktiverade i spelet m.m. Dessutom får man fundera över hurpass bra mätnoggrannheten är, är den 0,5FPS eller 2FPS eller kanske mer, eller mindre? (vad är variationen mellan två testkörningar av samma system m.a.o? Hur små skillnader i FPS är relevanta?)
När skillnaderna är så små som en eller del av FPS, så spelar ju t.o.m val av moderkort, minne samt CL-nivå på minnet roll.

Om man utför testerna på samma dator, med så lika inställningar som möjligt, är det lättare att skaffa sig en överblick. Det är därför man brukar ha det i riktiga tester.

Men man kan ju fundera på varför det inte finns några processorer med en klockfrekvens under 3GHz (eller under 2925MHZ om man skall vara petig) som presterar över 20FPS, om nu inte klockfrekvensen spelar någon roll?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Å, bra, någon med bra grafikkort som testat just det jag efterlyst. Det är ju svårt att utläsa om de verkligen sänkt multipeln samtidigt som de höjt FSB i tråden på Overclockers Club. Ditt test pekar på att de inte sänkt multipeln och att den ökade FPS:en helt enkelt beror på att processorn är högre klockad.

Då väntar vi bara på att någon med HD4870 i CF eller GTX 280 i SLI skall göra om samma test, så att man definitivt kan avskriva frågan.

jo men , men om det hade varit cpu bundet så hade det kvittat vilket vga jag hade då de hade låg fps vid 800x600 det är inte direkt så att du får lägre fps med ett bättre kort , det är helt enkelt en bugg i spelet,drivare för dom. Han hade liksom låg fps när han körde med även 1 kort var ingen skillnad. Kolla även på bilderna jag visade där ser man tydligt att amd inte skalar bättre än intel med crossfire utan samma och dessa är gjorda av amdzone.

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
eeehhh...jaaa, visst gör det det.

Istället för att prata massa "blöja" så försök förklara när det spelar roll, vad som är viktigt för normalt användande. Det lyser bara igenom att man inte vet vad man pratar om när man börjar rabbla upp en det ena och en det andra.

Hur är det med spel exempelvis, vad är det som spelar roll där? Förklara så det går och förstå

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det dröjer ett tag ...

Ok, vi kan vänta.

Du tror inte att du kan hålla inne med en del av dina teser tills de har en förankring i verkliga test? Antingen via ditt eget program eller andras.

Diskutera dem gärna, men gör det i form av terorier och antaganden, inte i form av fakta till folk som inte kan tänka kritiskt själva.

Jag säger absolut inte att du har fel. Inte på något vis. Då skulle jag inte lägga ner så mycket jobb på att diskutera med dig och faktiskt försöka få fram resultaten själv. Det jag säger är att vi inte vet om du har rätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ok, vi kan vänta.

Du tror inte att du kan hålla inne med en del av dina teser tills de har en förankring i verkliga test? Antingen via ditt eget program eller andras.

Diskutera dem gärna, men gör det i form av terorier och antaganden, inte i form av fakta till folk som inte kan tänka kritiskt själva.

Men det finns ju hur mycket fakta som helst. Det räcker exempelvis med att titta på servermarkanden men av någon anledning så verkar folk som har tagit intel till sitt hjärta tro att det är en helt annan värld.

Sitter själv dagligen med databashantering och annat och vet mycket väl hur hårdvaran fungerar (har gjort en hel del assemblerprogrammering tidigare).

Det finns massor av tester med men det krävs en hel del kunskap för att förstå dem.

Problemet är att det enda som verkar fungera för en del är staplar, de förstår inget annat än staplar. Samtidigt förstår man inte hur mycket svårare det är och mäta hastighet när miljön är komplex. Det är mycket lättare och testa ett litet program som gör en eller några få saker.

Jag lovar att sätta igång ordentligt med programmet till helgen, när det är klart så kommer du förstå varför det tog lite tid.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kommer nog att köpa en AMD när de släpper SB750 bryggan och en Phenom X4. Hoppas bara jag kan kränga iväg mitt P35-DQ6 och E2160 för ett bra pris

Hur kommer det sig att du vill byta till Amd?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Mkt prestanda för lågt pris, bra plattform med billiga moderkort för stöd med crossfire ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men det finns ju hur mycket fakta som helst. Det räcker exempelvis med att titta på servermarkanden men av någon anledning så verkar folk som har tagit intel till sitt hjärta tro att det är en helt annan värld.

Sitter själv dagligen med databashantering och annat och vet mycket väl hur hårdvaran fungerar (har gjort en hel del assemblerprogrammering tidigare).

Det finns massor av tester med men det krävs en hel del kunskap för att förstå dem.

Problemet är att det enda som verkar fungera för en del är staplar, de förstår inget annat än staplar. Samtidigt förstår man inte hur mycket svårare det är och mäta hastighet när miljön är komplex. Det är mycket lättare och testa ett litet program som gör en eller några få saker.

Men käre vän, om det nu finns hur mycket fakta som helst så måste du väl kunna länka till åtminstone lite grann? Du har konsekvent undvikit detta. Om du lyckats med det så skulle man väl inte behöva anstränga sig och skriva egna testprogram? Eller?

Nu rörde vår diskussion sig om huruvida FSB var ett problem för enprocessorsmaskiner i allmänhet och maskiner som medlemmar här innehar i synnerhet.

Jag är snart intresserad av fakta rörande vad som helst bara det kommer från dig. Kanske lite information om Mongolers etniska historia? Vad som helst, så vi får se att det finns hopp.

Jag sitter på en hel del kunskap och ovanpå det en hel massa erfarenhet och är väl kapabel att förstå både det ena och det andra. Än så länge har du inte prövat denna del av min person särskilt mycket.

All bekräftad fakta inom datorvärlden går att åskådliggöra, exempelvis via staplar, men också på många andra sätt. Det är ju inte så att en dator har oändlig variation och precision, men det begriper väl du som är en duktig och erfaren programmerare.

Nog skulle väl du med din digra erfarenhet inom programmering kunna trycka ihop ett program som snabbt och enkelt påvisar FSB-problemet. Vi var ju överens innan om ett enkelt beteende för ett sådant program. Min version av programmet rymdes på en A4 och visade att det inte fanns något sådant problem. Du borde kunna få ihop ett liknande program i ditt eget favoritspråk på under en timme.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag sitter på en hel del kunskap och ovanpå det en hel massa erfarenhet och är väl kapabel att förstå både det ena och det andra. Än så länge har du inte prövat denna del av min person särskilt mycket.

Har du funderat något på varför intel jobbat om processorn för Nehalem?
Vet du varför ALLA testsajter använder Intel när de testar grafikkort? Skulle det inte vara intressant för alla som inte sitter på de senaste C2Q eller C2D och veta hur nya grafikkort presterar på deras lite äldre processorer eller alla som sitter på AMD är förmodligen också nyfikna hur korten uppför sig på deras datorer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vet du varför ALLA testsajter använder Intel när de testar grafikkort?

Anar jag en konspirationsteori? Skulle det inte annars kunna vara så att testarna vill fokusera mera på grafikkortet än på processorn och därför väljer en processor som är snabb i spel (dvs. på senare år något från intel)? Om man vill jämföra processorer läser man lämpligtvis en processorrecension; de brukar av samma anledning som ovan använda det för tillfället bäst presterande grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Har du funderat något på varför intel jobbat om processorn för Nehalem?
Vet du varför ALLA testsajter använder Intel när de testar grafikkort? Skulle det inte vara intressant för alla som inte sitter på de senaste C2Q eller C2D och veta hur nya grafikkort presterar på deras lite äldre processorer eller alla som sitter på AMD är förmodligen också nyfikna hur korten uppför sig på deras datorer.

Givetvis för att de vill fortsätta utveckla och förbättra sina processorer och inte sitta och producera E8400 om 20 år då andra tillverkare garanterat sprungit ifrån dem helt? Vad har du själv för teori?

Mina andra frågor? De om otaliga tester och liknande.

Du kan skippa den om Mongolerna om du vill Fast egentligen är jag intresserad av just detta eftersom jag planerar att åka den transsibiriska järnvägen nästa år. Jag kan hitta just denna fakta lättare på annat håll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Anar jag en konspirationsteori? Skulle det inte annars kunna vara så att testarna vill fokusera mera på grafikkortet än på processorn och därför väljer en processor som är snabb i spel (dvs. på senare år något från intel)? Om man vill jämföra processorer läser man lämpligtvis en processorrecension; de brukar av samma anledning som ovan använda det för tillfället bäst presterande grafikkortet.

Det är förmodligen just den effekten man är ute efter att få läsare och tro, när du läser resentionen så tror du att man måste ha en snabb processor och i testen så ser du vilken som är snabb(?).

de allra flesta som vet något om datorer vet att processorn har mycket liten betydelse vid spel.

dessutom, hur intressant är det och se exakt samma typ av test på varenda sajt?
har du läst en så har du läst alla. möjligen kan det skilja lite på vilka program de testar eller i vilka upplösningar

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

de allra flesta som vet något om datorer vet att processorn har mycket liten betydelse vid spel.

JA!! Vi har samma åsikt på denna punkt.

Något som borde antecknas av någon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
JA!! Vi har samma åsikt på denna punkt.

Något som borde antecknas av någon

Roligt och höra

Det är också en av orsakerna till att jag inte förstår varför man lägger ner så dyra pengar på intel processorer om man har spel som mål. Förmodligen går det och köra det mesta alldeles utmärkt på en 4850e.

Den dagen processorn börjar spela roll däremot så lär inte intel vara optimal, jag tror inte spelföretag sitter och designar spel nu för hög klock, att det är ett krav för att spela spelet för alla är väl medventa om att utvecklingen går mot flera kärnor och skalning.

Personligen så tror jag att om man köper en amd plattform så har man en dator som kommer hålla mycket bra i flera år. den täcker upp nya tekniker eller diverse spel som eventuellt drar ordentlig nytta av flera kärnor. det är lätt och uppgradera med.
Intel däremot kan få problem med vissa av spel som just nyttjar denna teknik även om de flesta spel säkert kör på i samma stil som nu.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är förmodligen just den effekten man är ute efter att få läsare och tro, när du läser resentionen så tror du att man måste ha en snabb processor och i testen så ser du vilken som är snabb(?).

Nu börjar vi komma någon vart. Vem är det egentligen som försöker lura de stackars läsarna, och varför vill de det? Är alla hårdvarusidor, tidningar och liknande mutade av elaka intel? Jag skulle även tro att det är ett ganska ineffektivt sätt att marknadsföra sina produkter på, eller är jag ensam om att ganska ofta skippa, eller i alla fall endast skumläsa, testsystemsspecifikationerna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu börjar vi komma någon vart. Vem är det egentligen som försöker lura de stackars läsarna, och varför vill de det? Är alla hårdvarusidor, tidningar och liknande mutade av elaka intel? Jag skulle även tro att det är ett ganska ineffektivt sätt att marknadsföra sina produkter på, eller är jag ensam om att ganska ofta skippa, eller i alla fall endast skumläsa, testsystemsspecifikationerna?

Jag vet självklart inte hur tester och så går till i detalj men det är inte så svårt och misstänka en del skumheter bakom kulisserna.
Så svårt är det ju heller inte och kunna räkna ut en hel del som är allmänintresse och man frågar sig varför de inte testar det.

Vad jag märkt så verkar det vara så att det i första hand är några större amerikanska testsajter som sätter "trenden". förmodligen räcker det med att säga till några så följer resten efter. skall man hitta något annorlunda så är det lättare och hitta det på "icke engelska" sajter.

Ta bara den testet som anandtech gjorde på nehalem, vilken mer datakunnig person som helst såg ju hur manipulerad den var. Nu anser nästan alla att nehalem är hur bra som helst och man refererar just till den testen. andra tidningar mm verkar bara sitta och kopiera text och det sprider sig som ringar på vattnet.

har själv blivit förvånad över hur stort genomslag dessa sajter har nu så det vore mycket konstigt om man inte försöker påverka där. marknadsföringsavdelningen brukar inte vara små avdelningar på företag. och de försöker lägga pengarna så effektivt som möjligt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Å andra sidan är det ju helt ointressant hur en processor presterar i spel eftersom det för det första går bra med nästan vilken processor som helst och för det andra är ointressant ändå.

Åtminstone för mig Spelar i princip aldrig spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Istället för att prata massa "blöja" så försök förklara när det spelar roll, vad som är viktigt för normalt användande. Det lyser bara igenom att man inte vet vad man pratar om när man börjar rabbla upp en det ena och en det andra.

Hur är det med spel exempelvis, vad är det som spelar roll där? Förklara så det går och förstå

Ho,ho, " Det lyser bara igenom att man inte vet vad man pratar om när man börjar rabbla upp en det ena och en det andra." det är humor det är humor!

Det roliga är att du inte förstår det roliga i detta påstående själv. Du byter ju konsekvent ämne, eller just rabblar upp än det ena och än det andra, för att slippa möta ett argument som du inte riktigt vet hur du skall bemöta.
Ett annat bra sätt att slippa bemöta hela inlägget (och då helst sakfrågan), är att bara fokusera på några få ord, vilket är en annan teknik du gillar att praktisera.

Processorn spelar roll i spel på det sättet att om man sitter på en för klen processor, så kommer den att begränsa prestandan. Spel är inte alls lika lika processorbundna som de är grafikbundna (vilket jag framfört allt som oftast i diverse trådar), men med för klen processor kan man inte utnyttja ett, eller flera, kraftiga grafikkort fullt ut. Fenomenet är inte alls lika utbrett som folk verkar tro på detta forum, men det finns där. Vilket du snabbt lär märka om du försöker driva ett HD4870 med en 3GHz P4 eller en 3000+ t.ex. (extremfall, ja, men det är ett exempel för att vara tydlig)
Med högre upplösning och grafikkvalitet fördröjer man ögonblicket då processorn är den begränsande faktorn, just för att de flesta spel är väldigt grafikkortsberoende (det är då ofta grafikkortet som är den begränsande faktorn).
Men ser man den explosiva utvecklingen på grafikkortssidan, så inser man att det är käckt att sitta på en hyfsat bra processor, om man tänkt behålla den några år (och under tiden uppgradera grafikkortet ett flertal gånger, för att kunna spela de allt mer krävande spelen).

I de senaste spelen och med riktigt bra grafikkort, så verkar processorbegränsningen krypa högre upp i frekvenserna, vilket illustrerades av ett test du länkade till häromdagen, men även i det testet var inte skillnaderna så rackarns stora (märktes endast skillnad i Crysis). Dock kan man inte säga att processorn är oväsentlig för prestandan, bara inte så väsentlig som de flesta tror.

Vad jag även ville belysa med mitt förra inlägg är att det är väldigt svårt att jämföra prestandan hos olika system som kanske bara har en komponent gemensamt (om ens det) och sedan tvärsäkert säga vilken komponent som ger en prestandaökning. Lägg sedan på det olika operativsystem, drivrutinsversioner, m.m. så inser man ganska snabbt att det nästan är omöjligt.
Om man sedan lägger till dimensionen testförfarande och testnoggrannhet, dvs hur testen har utförts (en gång eller ett flertal och har man i så fall valt bäst körningen eller ett medelvärde) och hur pass noggrant man vet att testet är (skiljer det något mellan två testkörningar med samma hårdvara och hur mycket i så fall?), så blir det ännu svårare att peka på en enskild faktor som fick ett system att prestera 1-3FPS snabbare än ett annat.
Därför tyckte jag att listan du länkade till, kanske inte var någon bra grund för att dra några slutsatser utifrån.
Den enda tendens jag såg var att det var märkligt att ingen processor klockad väsentligt under 3GHz fanns med i toppen på listan, om nu processorhastigheten är helt betydelselös

Om man däremot strävar efter att ha ett så homogent system i övrigt (både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt), förutom en enskild komponent, så är det lättare att dra slutsatser om den komponentens prestanda. Det är så testsiter gör när de testar hårdvara.

Det är faktiskt lite lustigt att du säger att processorn inte spelar roll i spel, i samma tråd du försökt bevisa att Intels processorer är begränsade i just spel pga att FSB begränsar prestandan. Om inte processorn kan begränsa prestandan i spel, så är det ju helt onödigt att vi för denna diskussion.

Sedan att alla tester är likartade kan ju kanske bero på att de har en specifk målgrupp. Det är främst privatpersoner och i stor utsträckning privatpersoner som spelar datorspel.
Om man tittar efter vilka tester som utförs, så brukar det vara spel, videokomprimering/dekomprimering, komprimering/dekomprimering av filer i allmänhet (ofta med winrar), bildbehandling och 3D program, kontorsapplikationer (vilket de ofta gör med någon syntetisk variant av benchprogram), syntetiska benchmarks och 3DMark (en eftergift för spelarna även det antar jag, även om jag ogillar testet, då det ofta inte speglar just spelprestanda särskilt bra) .
Med andra ord så gör de tester som deras huvudmålgrupp kan tänkas vara intresserad av, då det är den typen av program de kommer att använda (dvs program för spel, filmtittande, uppackning och nedpackning av filer, bildbehandling och ordbehandling/kalkyl).
Konstigt nog har inte merparten användare en SQL-databas som belastas kraftigt av tusentals användare. Vilket kan vara en bidragande anledning att just sådana tester inte är lätta att hitta på en site i huvudsak riktad mot privatpersoner. Om du letar efter siter som är specialinriktade på företag och företags behov av processorkraft, nätverksuppbyggnad, serverprogrmvara och serverhårdvara, så kommer du förmodligen av naturliga skäl hitta väldigt få speltester och mer databashanteringstester.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är faktiskt lite lustigt att du säger att processorn inte spelar roll i spel, i samma tråd du försökt bevisa att Intels processorer är begränsade i just spel pga att FSB begränsar prestandan.

Men hallå, FSB'n är inte processorn

Känner du till fenomenet "microstuttering"? Det är en typisk sak som kan bero på FSB'n. Speciellt om det gäller C2Q och spelet skalar till flera trådar och använder en del minne
Just oregelbundenheten samt svårigheten att förklara det tyder starkt på att det just är det.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men hallå, FSB'n är inte processorn

Känner du till fenomenet "microstuttering"? Det är en typisk sak som kan bero på FSB'n. Speciellt om det gäller C2Q och spelet skalar till flera trådar och använder en del minne
Just oregelbundenheten samt svårigheten att förklara det tyder starkt på att det just är det.

Ahh, titta, ett exempel på att bara fokusera på en liten bit av ett inlägg, bra att du genast ger belägg för min tes

Jodå, microstuttering vet jag vad det är, men vet du?
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1317582
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...
http://www.pcgameshardware.de/?article_id=631668

Hmmm..inte mycket om FSB där.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ahh, titta, ett exempel på att bara fokusera på en liten bit av ett inlägg, bra att du genast ger belägg för min tes

Jodå, microstuttering vet jag vad det är, men vet du?
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1317582
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...
http://www.pcgameshardware.de/?article_id=631668

Hmmm..inte mycket om FSB där.

Nej men i grunden är microstuttering flaskhalsar, flaskhalsar kan uppstå var som helst i datorn om den delen deltar i arbetet med att producera spelet.

Läst lite om det och det finns som jag sett lite olika scenarior och en del säger olika om vad det faktiskt är. Är det väldigt oregelbundet så skulle orsaken kunna bero på om trådar byter kärna. Låt säga att ett spel är trådat och en tråd hamnar på ena kärnparet för C2Q samt en annan tråd hamnar på andra, plötsligt byter en tråd kärna till andra kärnparet vilket gör att det blir en massa cachemissar. sker det samtidigt som bilder renderas så lär det bli en väldans massa trafik i FSB'n. Latenserna ökar ju dramatiskt på intel om man jämför L2 cachen och arbetsminne, om det är tillräckligt för att få ett litet stopp i spelet däremot vet jag inte, men det är i alla fall en teori.

Att det sker i Multi GPU's skulle kunna vara något liknande. Där kan det ju vara vilket spel som helst, medan om det gäller FSB'n så borde det i första hand uppträda på C2Q och om spelet är trådat.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Läst lite om det och det finns som jag sett lite olika scenarior och en del säger olika om vad det faktiskt är. Är det väldigt oregelbundet så skulle orsaken kunna bero på om trådar byter kärna. Låt säga att ett spel är trådat och en tråd hamnar på ena kärnparet för C2Q samt en annan tråd hamnar på andra, plötsligt byter en tråd kärna till andra kärnparet vilket gör att det blir en massa cachemissar. sker det samtidigt som bilder renderas så lär det bli en väldans massa trafik i FSB'n. Latenserna ökar ju dramatiskt på intel om man jämför L2 cachen och arbetsminne, om det är tillräckligt för att få ett litet stopp i spelet däremot vet jag inte, men det är i alla fall en teori.

Att det sker i Multi GPU's skulle kunna vara något liknande. Där kan det ju vara vilket spel som helst, medan om det gäller FSB'n så borde det i första hand uppträda på C2Q och om spelet är trådat.

Jag vet i och för sig inte hur windows lösning ser ut, men det känns lite osannolikt att trådar hoppar mellan kärnor i så stor omfattning att det ger problem. Och då grafikkortsfenomenet snarare orsakas av brist på synkronisering mellan de olika korten är det väl inte alls särskilt likt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag vet i och för sig inte hur windows lösning ser ut, men det känns lite osannolikt att trådar hoppar mellan kärnor i så stor omfattning att det ger problem. Och då grafikkortsfenomenet snarare orsakas av brist på synkronisering mellan de olika korten är det väl inte alls särskilt likt?

Angående likheten så menade jag mer att om korten på något vis skiftar ordning på bilder som de renderar, eventuellt då även behöver skifta minne på något vis. En teori alltså. Är det lättdrivna spel eller spel som inte är trådade så beror det i alla fall inte på processorn/fsb'n. Men uppstår det oregelbundendenheter som inte går och förutsäga på tungdrivna trådade spel som är trådade så kan det mycket väl vara en förklaring.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Nej men i grunden är microstuttering flaskhalsar, flaskhalsar kan uppstå var som helst i datorn om den delen deltar i arbetet med att producera spelet.

Läst lite om det och det finns som jag sett lite olika scenarior och en del säger olika om vad det faktiskt är. Är det väldigt oregelbundet så skulle orsaken kunna bero på om trådar byter kärna. Låt säga att ett spel är trådat och en tråd hamnar på ena kärnparet för C2Q samt en annan tråd hamnar på andra, plötsligt byter en tråd kärna till andra kärnparet vilket gör att det blir en massa cachemissar. sker det samtidigt som bilder renderas så lär det bli en väldans massa trafik i FSB'n. Latenserna ökar ju dramatiskt på intel om man jämför L2 cachen och arbetsminne, om det är tillräckligt för att få ett litet stopp i spelet däremot vet jag inte, men det är i alla fall en teori.

Att det sker i Multi GPU's skulle kunna vara något liknande. Där kan det ju vara vilket spel som helst, medan om det gäller FSB'n så borde det i första hand uppträda på C2Q och om spelet är trådat.

Vad jag sett så uppstår det enbart i Crossfire/SLI system, oavsett processor. Om det var processorrelaterat, så borde man kunna se fenomenet även i system med ett GTX 280, då det kortet är lika kraftigt och skickar lika mycket data som lite klenare Crossfire/SLI system. Vad jag har sett, så är det ingen som märkt problemet då.

Det verkar som om en övervägande del av de som lägger fram en åsikt om problemet är övertygade att det beror på grafikkorten, en del funderar på om det är mestadels ett bandbreddsproblem hos PCI-e (främst då på P35-kort och andra kort med x16 + x4 setup på portarna) och väldigt få går på processorteorin och ingen har kunnat presentera någon skillnad mellan AMD och Intel.

Vad jag sett, så är det både tvåkärniga och fyrkärniga system som är drabbade, så det verkar inte vara någon trådsynkningshistoria.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara multi GPU som är problemet utan drivare, som någon skrev har AMD fixat till detta nu och det märks med 4870x2 då ingen märkt av microstutter varken med 4870 eller x2:a ... ??!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Det verkar inte vara multi GPU som är problemet utan drivare, som någon skrev har AMD fixat till detta nu och det märks med 4870x2 då ingen märkt av microstutter varken med 4870 eller x2:a ... ??!

Vad jag hörde så berodde det på detta:

While Radeon 3870X2 relies on the PLX chip to communicate between the GPUs, 4870X2 GPUs will communicate with each other through the memory. Since the GDDR5 is clocked at 1800, the total bandwidth will be roughly 160 GB/s at 1 Gigabyte through the 256bit-bus, compared to the 8 GB/s of the PLX chip of the HD3870x2. Also 4870x2 WILL NOT have micro stuttering.

Men det skulle vara trevligt att höra det från mer officiellt håll, så att man är säker. Den informationen kommer från någon som säger sig ha inside information. Kanske stämmer det, kanske inte. Men om det stämmer, så skulle det vara bra att få det bekräftat från mer officiellt håll.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad jag sett, så är det både tvåkärniga och fyrkärniga system som är drabbade, så det verkar inte vara någon trådsynkningshistoria.

Läste en lång tråd på xtreme där GRID var drabbat, skummade iofs bara men det verkade inte vara som den "vanliga" microstuttering problematiken där.

Flaskhalsar i FSB'n är annars något som det blir mer risk för när flera kärnor jobbar mot minne och med I/O

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Läste en lång tråd på xtreme där GRID var drabbat, skummade iofs bara men det verkade inte vara som den "vanliga" microstuttering problematiken där.

Får bara "fel vid sidhämtning" när jag skall till den tråden, så jag har inte kunnat kolla ännu.

[QUOTE]
Flaskhalsar i FSB'n är annars något som det blir mer risk för när flera kärnor jobbar mot minne och med I/O
[/QUOTE]

Jepp, men när den tiden kommer, så har även Intel gått över till integrerad minneskontroller, vilket i så fall borde lösa problemet. Det som är intressant är ju om det tills dess kommer att vara något problem och om det i så fall finns ett alternativ på marknaden som ger bättre prestanda. (I annat fall, så spelar det ju ingen roll).

Till dagens spel verkar FSB inte vara någon begränsning, då spelen fungerar lika bra eller bättre på en Intelprocessor vs en AMD processor.

Om FSB blir en begränsning, så blir det väl de som kör på riktigt hög upplösning och med riktigt bra grafikkvalitet, som blir de som märker det.
Den gruppen är även de som troligast köper en Nehalem eller en Bulldozer.

M.a.o. tror jag inte gemene man någonsin kommer märka någon begränsning (även om den så småningom skulle påvisas i high-end setuper), då de inte kör i extrema upplösningar och med maxad grafik (de har helt enkelt inte hårdvaran).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
[B]Får bara "fel vid sidhämtning" när jag skall till den tråden, så jag har inte kunnat kolla ännu.

Om FSB blir en begränsning, så blir det väl de som kör på riktigt hög upplösning och med riktigt bra grafikkvalitet, som blir de som märker det.
Den gruppen är även de som troligast köper en Nehalem eller en Bulldozer.

Vilket redan hänt, gosh länkade för nån vecka sen eller nåt till ett test i AMD sektionen där AMD system piskade skiten ur intel på höga upplösningar, däremot drog intel ifrån med extremt höga frames på låga inställningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Till dagens spel verkar FSB inte vara någon begränsning, då spelen fungerar lika bra eller bättre på en Intelprocessor vs en AMD processor.

Det är ju märkligt ändå att det pratas så mycket om FSB problemet i andra sammanhang, det är dessutom en begränsning vad gäller snabba minnen. Spel har redan börjat skala till flera trådar, att det inte dykt upp mer problem (så det blir uppenbart) kan bero på att de eventuellt har en tråd som sköter renderingen och mer delat upp programmet i "sektioner" om man kan beskriva det så. De allra senaste grafikkorten har inte varit ute så länge heller.
Personligen så är jag ganska övertygad om att det kommer dyka upp en del spel under höst/vinter där det finns behov av bättre I/O prestanda, inte så att de ej kommer kunna köras på Intel men det kommer förmodligen skilja en del i prestanda.

jag får också fel på xtreme, det verkar som det hänt något mindre trevligt där

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.