Ursprungligen inskrivet av gosh
Mer info angående hur processorer fungerar i spel!
1: Processor och grafikkort går asynkront. Det kan liknas vid två olika trådar som körs parallelt. När cpu'n överför data till grafikkortet så buffrar den datat för att sedan köra ett api som säger till grafikkortet "nu får du måla hela bilden". Därefter fortsätter processorn och fylla nästa bild direkt, beroende på hur många bilder som kan buffras så synkroniseras det inte förrän max antal buffrar nåtts. Flera bilder som buffras och spelet kan uppfattas segt. Skjuter man med musen och har låga FPS och exempelvis tre bilder buffras så kommer skottet och gå av tre frames efter man sköt.
2: Om en speltillverkare säger att det går och köra spelet på en viss processor så går det och köra spelet på den processorn. Du kommer inte kunna påverka spelets prestanda mer än att producera massa onödiga FPS som inte behövs med en snabbare processor. Ingen speltillverkare kommer konstruera ett spel som kräver en processor med mycket hög klock med tanke på att antalet köpare minskar drastiskt. Något de direkt ser vid spelutvecklingen är just hur processorn påverkar spelet. Detta går inte och ställa in såvida man inte stänger av funktionalitet i spelet.
3: Ett snabbt grafikkort behövs för höga inställningar och hög upplösning. Exempelvis så verkar de där ljuseffekterna i stalker clear sky kräva väldigt mycket av grafikkortet.
4: Om du köper en mycket snabb processor så kommer grafikkortet gå varmare eftersom grafikkortet kan maxa sin hastighet även när det inte alls behövs. Man behöver aldrig ha över 60 FPS om de är hyffsat jämna. Är jämnheten bra så räcker det gott och väl med 30 FPS. Allt utöver det är meningslöst och drar massa extra ström. Säger en speltillverkare att spelet går och köra på en 2 GHz processor så går det, grafikkortet bestämmer hur hög upplösning och hur mycket effekter du kan ha.
5: Det är ett mycket dåligt mått och mäta hur en processor fungerar för ett spel genom att testa FPS. orsaken är just att GPU och CPU går asynkront.
Slutsatser:
Att köpa en snabb C2D är faktiskt lite hål i huvudet om man gör det i syfte att det skall vara en snabb spelprocessor. Alla spel som endast kör en eller två trådar kommer med säkerhet gå på de flesta tvåkärninga även om det är lite lägre klock. Att en snabb (överklockad) C2D kan få högre framerate är ändå aldrig något som påverkar spelupplevelsen. Så fort spelet skalar ut i mer än två trådar så finns fortfarande begränsningen kvar om att det bara är två kärnor även om den givetvis kan kompensera en del med hög klockfrekvens.
Bästa spelprocessorn är den processor som precis klarar och köra spelet laggfritt för alla områden i spelet som är beroende av processorn. Grafikkortet kommer gå svalare eftersom en sådan processor inte kan rusa grafikkortet så som en snabbare processor gör. Hur mycket effekter du vill ha och vilken upplösning du skall köra beror till 100% på grafikkortet.
Den här argumentationen var riktigt rolig. Man skall alltså enligt dig köra med en så dålig processor som möjligt för att spelen skall gå så bra som möjligt? Mycket märkligt, då vi som faktiskt spelar märker att det inte är så i praktiken. Om man faktiskt spelar, så märker man också att spelföretagets angivna min-värden på processor och grafikkort, precis räcker till för att driva spelet med låga FPS och dålig grafik. Med bättre processor och grafikkort får du mycket bättre flyt (och spelet kan köras på snyggare grafik med ett bättre grafikkort). Om du kör speltillverkarens min-rekommendation för CPU + ett kraftfullt grafikkort, så får du ändå inte speciellt bra FPS eller flyt i många fall, då processorn är lite väl klen.
Vi kan ta HL2 som exempel, minimum spec: 1.7GHz P4. När det släpptes hade jag två burkar, en med en 2GH P4 och en med en 3GHz P4. När jag körde med samma grafikkort på båda burkarna (hade ett 6600GT 256MB som jag testade i båda burkarna). På burken med 2GHz-processorn märktes hackighet när jag hade exakt samma inställningar som på datorn med 3GHz-processorn. (båda datorerna var nyformaterade och nyinstallerade).
~Pelle~