Gigantiska skärmväggar slår storleksrekord

Permalänk
Melding Plague

Gigantiska skärmväggar slår storleksrekord

För två veckor sedan visade NASA upp världens mest högupplösta monitor, en hel vägg på sju gånger tre meter som består av 128 individuella TFT-skärmar. Redan nu har ett universitet slagit rekordet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hade varit mer "häftigt" om det var en stor skärm koppla ihop skärmar är ju inget nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Hade varit mer "häftigt" om det var en stor skärm koppla ihop skärmar är ju inget nytt.

Precis.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

håller med

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Avstängd

Dom skulle ju koppla ihop flera 60" full-hd skärmar istället LoL

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem

Det kmr säkert va nån jävel som ska sitta där å spela

Visa signatur

[NZXT Apollo |Hiper Type-R 580W | E6600@ 3,4Ghz (Scythe Infinity) | 2GB XMS2 CL5 | 8800GT@700/1750/2000Mhz (Zalman VF1000) | Asus Xonar D2 | Samsung 320GB Sata2 |13k@3dmark06]

Permalänk

Oj?

Jo, det var onödigt med skattepengar...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Dom skulle ju koppla ihop flera 60" full-hd skärmar istället LoL

Ja eller varför inte några 103" från Panasonic :P?

220kg styck och ett pris på 750.000

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

Nja, NASA tror för bra om sig själv.. liksom sin säkerthet - de hade ju lite otur för runt 9 år sedan att lägga viktig information på samma dator som webbservern.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Läste: "Gigantiska skäggväggar slår storleksrekord".
Det är roligt att vara trött.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Inaktiv

tänk er detta, utan svarta kanterna.

Permalänk

Lite det jag menade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Läste: "Gigantiska skäggväggar slår storleksrekord".
Det är roligt att vara trött.

Jadu jag sitter på jobbet och läste det i all hast som "Gigabytes skärvväggar slår storhetsackord. Att vara trött är som sagt ganska roligt.

OnT: det där var väl inte så himla häftigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Dom skulle ju koppla ihop flera 60" full-hd skärmar istället LoL

skulle ju blitt mer lågupplöst

Permalänk
Medlem

ska vi få en hysteri kring detta också

Min vägg är större än din...

För att slippa den svarta kanten helt och hållet kan man använda projektorer istället

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Läste: "Gigantiska skäggväggar slår storleksrekord".
Det är roligt att vara trött.

"Gigantiska svärmningar slår storleksrekord" fick jag det till. Undrade vad det hade med datorer att göra först...

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
tänk er detta, utan svarta kanterna.

Jag håller med, varför försöker man inte bygga om det så man slipper så stora kanter?

Permalänk
Medlem

Kan två 4870 i crossfire maxa crysis is den max upplösningen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon

För att slippa den svarta kanten helt och hållet kan man använda projektorer istället

word
detta lyfter ordet meningslöst till nya höjder

Permalänk
Medlem

Har ni ingen korrekturläsare över huvud taget? Jag tänker på "kvartas".

Permalänk
Avstängd

Perfektionister, är man rapp i fingrarna så kan fingrarna slinta lite, A och S ligger som sagt väldigt nära varandra... Så kvarts kan snabbt bli kvartas.. själv gnällt jag på särskrivningen som kanske hade blivit fast A hade saknats..

Sen just med att vissa bokstäver sitter lite tokigt är inte lika roligt ibland, mitt miss är med en tjej jag... öh, ingen Da´bear tråd nu men hur som helst så chatta jag med henne och skulle skriva "vill du ha kul?"... tänk hur nära L och K är... så världens trevligaste tjej blockera mig direkt
Jo jag har träffat henne IRL innan och så, men hon är lite känslig av sig för vissa ord

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Perfektionister, är man rapp i fingrarna så kan fingrarna slinta lite, A och S ligger som sagt väldigt nära varandra... Så kvarts kan snabbt bli kvartas.. själv gnällt jag på särskrivningen som kanske hade blivit fast A hade saknats..

Sen just med att vissa bokstäver sitter lite tokigt är inte lika roligt ibland, mitt miss är med en tjej jag... öh, ingen Da´bear tråd nu men hur som helst så chatta jag med henne och skulle skriva "vill du ha kul?"... tänk hur nära L och K är... så världens trevligaste tjej blockera mig direkt
Jo jag har träffat henne IRL innan och så, men hon är lite känslig av sig för vissa ord

För att stippa ner den svarta kanten så kan de ju ta bort skyddet på alla skärmar så kommer de mycket tätare. fast förstår inte redeig hysterin bland detta?

OF: Bomber. låter lite som något citat jag läst på nätet... en person som råkar skicka fel till en brud där det står typ vill du ha kuk? och han får som svar tillbaka ' jag visste inte att du också ville' ... lite smått kul om det nu är sant.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
För att stippa ner den svarta kanten så kan de ju ta bort skyddet på alla skärmar så kommer de mycket tätare. fast förstår inte redeig hysterin bland detta?

OF: Bomber. låter lite som något citat jag läst på nätet... en person som råkar skicka fel till en brud där det står typ vill du ha kuk? och han får som svar tillbaka ' jag visste inte att du också ville' ... lite smått kul om det nu är sant.

//Martin

Hahahaha! Festligt!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Dom skulle ju koppla ihop flera 60" full-hd skärmar istället LoL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Ja eller varför inte några 103" från Panasonic :P?

220kg styck och ett pris på 750.000

Skulle ju bli mycket mindre upplösning. Full-HD är ju nästan för lite på en 32" om man skall göra annat än att kolla på film eller spela spel. Tänk er Word på en Full-HD 60". Bokstäverna blir ju 10 cm höga i font 12. 30" datorskärmar är vad som är absolut bäst för deras användande vilket är just att jobba med mycket data och dylikt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har jobbat med ett visualiseringsföretag som byggde upp väggar med 9/12 projektorer, och eftersom de överlappar varann så var det inga skarvar/kanter alls efter kalibrering. Såg mycket snyggare ut men definitivt jobbigare att installera.

Permalänk
Medlem

sjukt vad mycket "off topic" det var här... håll er till ämnet plz

ont: Inte såååå häftigt pga kanterna.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket ström som krävs för att köra skämen? Att koppla ihop flera projektorer hade varit mycket snyggare och antagligen billigare i både inköp och drift

Citat:

ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
För att stippa ner den svarta kanten så kan de ju ta bort skyddet på alla skärmar så kommer de mycket tätare. fast förstår inte redeig hysterin bland detta?

OF: Bomber. låter lite som något citat jag läst på nätet... en person som råkar skicka fel till en brud där det står typ vill du ha kuk? och han får som svar tillbaka ' jag visste inte att du också ville' ... lite smått kul om det nu är sant.

http://www.warpdrive.se/28606

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rayman
Har jobbat med ett visualiseringsföretag som byggde upp väggar med 9/12 projektorer, och eftersom de överlappar varann så var det inga skarvar/kanter alls efter kalibrering. Såg mycket snyggare ut men definitivt jobbigare att installera.

Jag tänker mer på tillförlitligheten på en sådan skärmvägg..
Måste vara ganska låg.
Med din projektor lösning blir det ju iofsg väldigt många mindre projektorer än TFTer men lampor lär ha lägre tillförlitlighets grad även om de byt efter de antal timmar de är tänkta att användas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ska vi få en hysteri kring detta också

Min vägg är större än din...

För att slippa den svarta kanten helt och hållet kan man använda projektorer istället

Projektorer behöver man byta lamor i rätt ofta. Det är nog anledningen.

Edit det skall självklart vara Lampor

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inget nytt, men ändå rätt trevligt att se. Fast det slår mig ju att ska man göra det så bör man göra det ordentligt, så varför i hela friden har de inte fixat alla skärmkanterna? Orkar man montera upp allt det där så lär man ju orka montera där plastkanterna och trimma till det hela lite så man får ihop skärmarna ordentligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.