Permalänk

Hitlers Fallskärmsjägare - Elitförband i strid 1940-1945 av Charles Whiting
ISBN: 978-91-85183-52-4

Citat:

De betydande luftlandsättningsförband som skapades inom Hermann Görings "Luftwaffe" kom att bli ett mycket viktigt inslag i Hitlers nya krigsföring: blitzkrieg. De kallades fallskärmsjägare och infiltrerade de allierades linjer från luften. Så snart de slog i marken var de redo för strid.
Charles Whiting tecknar i Hitlers Fallskärmsjägare en omfattande och detaljerad bild av de tyska fallskärmsjägarnas historia, från det första framgångsrika anfallet fram till det slutliga nederlaget. Boken beskriver den avgörande roll fallskärmstrupperna spelade i attackerna mot Belgien och Holland 1940, i erövringen av Kreta 1941 och räddningen av Mussolini 1943, liksom försöken att stoppa framryckande allierade trupper i Ryssland, Italien och Frankrike.
Erövringarna var stora, men så också förlusterna. Trots att blodspillan till sist ledde mot undergång, skulle emellertid de tyska fallskärmsjägarnas rykte bestå. Som den amerikanske marinkårsbefälhavaren Troy Middleton uttryckte saken: "Under hela min tjänsgöring, under två krig, har jag aldrig sett bättre trupper än de tyskarna hade vid Brest, och då särskilt soldaterna i den luftburna divisionen."

Andra boken av Charles Whiting jag läst nu. Han kunde skriva han! Måste jaga rätt på resten av hans böcker. Boken följer Kurt Student från grundandet av 7. Flieger-Division och 22. Luftlande-Infanterie-Division fram till 1. Fallschirmjäger-Armee. I och med räddningen av Mussolini får även Otto Skorzeny vara med på ett hörn. Lustigt nog så var det Skorzeny som fick alla ära för räddningen trots att Student planerade hela operationen. Både Student och fallskärmsjägarna har glömts bort i den bravaden. Man får även följa försvaret av Monte Cassino och Brest. Intressant läsning, varning för sträckläsning!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Läste precis en ohyggligt rolig bok. "Vi i villa" heter den. Liten, kort och lättläst. Rekomenderas varmt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Frontschwein av Günter K. Koschorrek
ISBN: 91-7040-052-0

Citat:

Krigsminnen från helvetes bakgård.

Günther K. Koschorrek var maskingevärsskytt i den tyska armén under andra världskriget. Han överlevde östfronten och är idag pensionär i Tyskland. I det civila avancerade han till företagsledare för ett försäljningsbolag. Författaren är således varken historiker eller yrkesofficer utan en soldat. Hans berättelse skildrar erfarenheterna från att månad efter månad strida i återtågets absolut sista försvarslinje, ända till den sista oornade flykten i panik med ryssarna i hälarna.

Koschorrek skrev dagbok i fält trots att det var förbjudet. Han skrev på de papperslappar han kom över. Eftersom det var straffbart sydde han in anteckningarna i vapenrockens foder, och gav dem till sin mor vid de sällsynta permissionerna. Efter kriget glömdes asken med dagboken bort. När han i början av 1990-talet återförenades med sin frånskilda fru och dotter fick han en kartong med krigsminnen och däribland anteckningarna.

Som tonåring vid 1940-talets början var författaren en mycket ivrig och ambitös rekryt u Wehrmacht. Dagboken avslöjar hans upphetsning vid den första sammandrabbningen med fienden på den ryska stäppen. Han kom för sent in i armén för att ha fått uppleva de första årens tyska framgångar med snabba framryckningar över de enorma vidderna. Koschorreks vardag blev istället att alltid vara i underläge och på defensiven, ofta utan fungerande utrustning eller tillräckligt med materiel. Sårad flera gånger med längre sjukpermissioner. Det var under dessa omständigheter Koschorrek blev en av dem som kamraterna gav hedersnamnet "Frontschwein".

Skrämmande berättelser i samma format som i "Bortglömd soldat" som jag läste för några veckor sedan. Läsvärd!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Grapes of Wrath
Steinbeck är riktigt vass, underbar engelska i den här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Började igår läsa "Lifting Shadows - The Authorized Biography of Dream Theater".

En mycket intressant bok om en av mina favoritgrupper.

Permalänk
Medlem

Har börjat läsa om Heinleins "Egen rymddräkt finnes, (Have spacesuit, will travel)" som jag lånade av min morfar för ca 20 år sen.
Boken var den första scifi-bok jag läste och just denna kopian fyller 50 år nästa år

Visa signatur
Permalänk

Segrarnas Väg av Osmar White
ISBN: 91-518-4660-8

Citat:

Krigskorrespondenten Osmar White bevakade striderna under andra världskrigets slutskede och följde de allierade styrkorna ända in i Berlin.
Segrarnas väg bygger på de reportage och dagboksanteckningar som han gjorde under krigets slutskede. Den presenterar personliga iakttagelser och oförvanskade ögonblicksbilder utan idealiseringar och heroiseringar.

Osmar White var närvarande vid den officiella tyska kapitulationen, han var bland de första att besöka koncentrationslägret Buchenwald när det öppnades, och han fick också tillstånd att gå ner i de fuktiga saltgruvorna där naziguldet och mängder av konstverk hade gömts undan.
Samtidigt som White såg civilbefolkningens svårigheter att överhuvudtaget överleva i Berlin, noterade han också hur snabbt tyskarna anpassade sig till de nya villkoren och de nya herrarna. Osmar White var en undersökande korrespondent som inte bara nöjde sig med att återge det han såg och hörde utan grävde även så djupt han kunde utan förutfattade meningar.

I boken har han också upp etiska frågor i samband med slutstriderna och försöker se vilka lärdomar vi kan dra för att kunna bevara och försvara humanismen i framtiden.

Osmar White var australiensare och ansågs höra till de bästa krigskorrespondenterna. Boken sammanställdes strax efter kriget, me kunde inte ges ut i McCarthyismens Ameriak. Det dröjde ända till 1990-talet innan den kom ut i sin första upplaga.

Ännu en till läsvärding.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Glömsk

Har precis läst klart Neal Stephenson's Anathem. Nu kommer jag vara lycklig flera veckor framöver

Utan att avslöja för mycket: Anathem handlar om ett par "studenter" i ett universitet/kloster avskärmat från resten av världen. Någonting händer, och studenterna är tvungen att vandra ut i den "sekulära" världen, där de inte satt sin fot på väldigt länge.

Den här beskrivningen kanske inte är så lockande, men det är för att jag medvetet undanhåller vad "någonting händer" innebär.

Litterärt kallar Stephenson själv Anathem för speculative fiction, och den termen är passande. Det är lite science fiction, lite fantasy, men inte så att historien känns orealistisk. Boken innehåller mycket filosofi och matematik.

Rekommenderas till alla som gillar senare Stephenson (Cryptonomicon och framåt), filosofisk skönlitteratur, eller Gödel, Escher, Bach.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag läser just nu Signal av Stephen King. Jag kan rekommendera den. (:

Permalänk

Harmagedon av Max Hastings
ISBN: 91-1-301417-X

Citat:

I september 1944 trodde de allierade att kriget skulle vara över till jul. Efter den framgångsrika landstigningen i Normandie avancerade styrkorna med god fart mot den tyska gränsen, österifrån pressade Röda armén på. Tyskland var inringat och snart under belägring. Det var bara en tidsfråga innan Hitlers rike skulle falla samman.

Men efter katastrofen vid Operation Market Garden och tyskarnas sista kraftansamling i Ardenneroffensiven kom förhoppningarna på skam. Vägen till seger skulle bli lång och mycket blodig.

Några av de bittraste kapitlen i historien om det våldsamma 1900-talet skrevs under krigets sista månader, då slaget om Tyskland utkämpades.

Militärhistorikern Max Hastings skildrar i Harmagedon krigets sista omvälvande månader detaljrikt och ingående. Hastings kombinerar det stora strategiska planerandet med den enskilda människans kamp för att överleva. Till grund för den här skildringen av de apokalyptiska krigsmånaderna då Europas öde avgjordes ligger interjuver med närmare 200 ögonvittnen från alla sidor av kriget, tillsammans med delvis helt nytt arkivmaterial.
- Höll de allierade avsiktligt tillbaka sin offensiv för att få ryssarna att göra grovjobbet?
- Varför var de ryska och tyska soldaterna bättre och effektivare än amerikaner och engelsmän?
- Var det verkligen nödvändigt att bombkriget mot den tyska civilbefolkningen pågick ända fram till de sista veckorna i april?

Förutom en rad porträtt av krigets huvudpersoner, Eisenhower, Montgomery med flera, innehåller boken många ögonvittnesskildringar som ger perspektiv på och levandegör det historika faktiamaterialet.

En liten knubbis på 770 sidor fullsmockad med information. I loved it!
Klart läsvärd.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Snabba Cash, av Jens Lapidus.

Permalänk

Dags att återuppliva tråden!

Har visst bunkrat upp några böcker sedan mitt senaste inlägg i brist på ork att skriva.

Churchill mot Hitler - Norge 1940: Den ödesdigra segern av Francois Kersaudy
ISBN: 91-85183-06-7

Citat:

Striderna i Norge efter den tyska ockupationen var den första egentliga kraftmätningen mellan allierade och tyska styrkor under andra världskriget. Mycket stod på spel, inte minst vad gäller trovärdighet och prestige hos de brittiska, franska och polska styrkorna som ryckte ut till norrmännens hjälp. Resultatet blev nedslående och i juni var återtåget ett faktum.

Många böcker har skrivits om Norge 1940, men här beskrivs, med franska ögon, händelseförloppet oförbehållsamt med alla dess ingredienser av misstag, inkompetens, feghet och svek blandat med mod, handlingskraft och offervilja.

Halvtråkig bok vars titel knappt återspeglar innehållet. Borde snarare ha hett Chamberlain vs Hitler.

Vanvettet på Västfronten - Ur Carl Belfrages dagbok 1915-1918 av Bengt Belfrage
ISBN: 978-91-85789-23-8

Citat:

I juni 1915 tog löjtnant Carl Belfrage avsked från Bohusläns regemente och den svenska krigsmakten. Han gick i tysk tjänst och kom de närmarste dryga tre åren att tjänstgöra på västfronten i första världskriget.
I slaget vid Somme stupade över 1,2 miljoner man. För generalerna var människovärdet lågt och de offrade många soldater i till synes obetydliga militära operationer. Mitt i detta helvete på jorden befann sig Carl Belfrage - och han hade anteckningsboken med sig.
Nu föreligger Carl Belfrages dagboksanteckningar i bearbetad form. Denna bok skildrar vanvettet på västfronten, sett genom en svensk officers ögon.
Perspektivet är jordnära. Livet och döden i skyttegravarna beskrivs utförligt, liksom samhällsresterna där omkring. Även grundläggande ledarskapsfrågor berörs. Närmare verkligheten i första världskrigets skyttegravar är det svårt att komma!

En av de intressantaste böcker jag läst på länge. Intressanta berättelser iom att det var en svensk, helt annorlunda än de man läst ur tyskt, franskt och brittiskt perspektiv.
Rekommenderas.

Med Döden i Hälarna - Högkvarterets Fjärrpatruller 1939-1945 av Erik Appel
ISBN: 951-50-1515-4

Citat:

Före spionsatelliternas tid måste underrättelsen ske på ett betydligt mer jordnära sätt, upplysningarna samlades in direkt bakom fiendens rygg. Högkvarteret i S:t Michel behövde ständigt nya observationer om fiendens rörelser, grupperingar, flygfält och om trafiken på de strategiskt viktiga banorna till Murmansk och Archangelsk. De längsta och mest krävande spaningsuppdragen - upp till 300km bakom fronten - sköttes av särskilda fjärrpatruller. Även direkta sabotageåtgärder hörde till saken. Räden mot den sovjetiska försörjningsdepån Petrovskij Jam den 12 februari 1942 var den mest framgångsrika men inte den enda. Fjärrkarelens vidsträckta ödemarker lämpade sig utmärkt för sådana kurragömmalekar på liv och död. Dessa oftast synnerligen nervpåfrestande uppdrag kunde bara utföras av frivilliga. De okonventionella metoderna gav å andra sidan utrymmer för improvisation och individualism som för många säkert kändes lockande. När resultat och effektivitet var det enda som i slutändan räknades, betydde heller inte de militära formaliteterna mycket.

Erik Appel ger i denna bok en heltäckande bild av det finska högvarterets fjärrpatruller under andra världskriget: organisation, uppdrag, utförande och hjälpmedel. Berättelser om patrullmän ute i ödermarkerna, vad de vann och vad de förlorande. I boken behandlas också partisankriget i norra Finland och finländare ute på Natouppdrag efter kriget.

Berättad som hämtad ur en Rambofilm. Förväntade mig nästan att Lauri Törni skulle dykt upp på nåt vänster efter halva boken men det gjorde han inte. Likväl en mycket intressant bok, speciellt angående vad vissa gjorde för uppdrag åt NATO på 50-talet.
Rekommenderas.

Vi kapade en ubåt av Amiral Daniel V. Gallery, U.S.N.
ISBN: 978-91-85789-17-7

Citat:

På försommaren 1944, under andra världskrigets blodiga slutskede, lyckades en amerikansk flottavdelning - under befäl av dåvarande kommendör D. V. Gallery på eskorthangarfartyget Guadalcanal - borda och erövra en tysk ubåt ute på öppna havet. En i krigshistorien unik bedrift!
Det var kulmen på ett omsorgsfullt planeringsarbete som pågått i flera månader. Men det var långtifrån slutet på historien: U-505 uppbringades utanför Afrikas västkust, och för Gallerys del återstod ännu en riskabel etapp - den 1700 sjömil långa återfärden till Norfolk, Virginia, med U-505 på släp!
Segrarens lön blev inte bara ära och utmärkelser. AV oskattbart värde för hela den allierade krigsansträngningen var att man ombord på utbåten påträffade den hemliga radiokod som tyskarna använde vid dirigeringen av sina ubåtsoperationer. Det krigsbyte Gallery personligen satte mest värde på var den tyske ubåtskaptenens loggbok.
Sakuppgifter ur den jämte Gallerys egna upplevelser har legat till grund för denna bok, som med rätta kommit att betraktas som ett av de viktigaste och mest spännande dokumenten om andra världskrigets blodiga förlopp till sjöss.

Woah. Förbannat intressant bok, galet bra skriven. Varning för sträckläsning utfärdas. U-505 finns förövrigt att beskådas på Chicagos Museum of Science and Industry. Så då måste man alltså ta sig dit nångång i livet också. *mummel*
Rekommenderas!

Europas Krig - Militärt tänkade, strategi och politik från Napoleontiden till andra världskrigets slut av Alf W. Johansson
ISBN: 91-518-4679-9

Citat:

Denna bok ger en översikt över de europeiska krigen från Napoleontiden till det andra världskrigets slut. Den ger också en ingående analys av det militära tänkandets former och utveckling.
För alla som är intresserade av krigens roll i den europeiska historien erbjuder denna bok spännande läsning.

...och visst gjorde den det. Många intressanta historier och hur diverse taktiker och strategier har utvecklats under årtiondena m.m. Kanske snarare kan ses som ett referensverk av Carl von Clausewitz - Vom Krige.
Rekommenderas.

Sådär ja, dags att plöja igenom Luftwaffe - The Allied Intelligence Files då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Rant

*saxar från wikipedia*
An Oral Biography of Buster Casey is a novel by Chuck Palahniuk released on May 1, 2007.
Rant is told in the form of an oral biography. When the story begins, the reader discovers that the main character, Buster Landru "Rant" Casey, is already deceased. Throughout the book various people discuss their memories of Buster and the world he lived in, presenting stories in an occasionally conflicting timeline.

Sjukt bra bok måste jag säga, iaf om man gillar det som Palahniuk skrivit tidigare (Fight Club, Lullaby etc)
Finns alltid en hel del skumma inslag i hans böcker, I denna så är det väl mest framstående hur huvudkaraktären gillar att bli biten av diverse giftiga djur för kickens skull, samt att han sprider diverse typer av sjukdomar till sina bekanta, t.ex. hans egen sträng av Rabies!
WINWINWIN!

Permalänk
Medlem

Cosmos av Carl Sagan

Riktigt bra bok, rekommenderas!

Permalänk

Franz Kafka - The Trial
Kafka hade svårt för en sak, skriva dåliga böcker

Permalänk
Medlem

Har aldrig i hela mitt liv läst klart en hel bok. Men nu har jag faktiskt köpt min första bok som jag börjat läst i!

The Universe In A Nutshell av Stephen Hawking

Permalänk
Medlem

Läste precis ut Lord of the Flies. En ganska intresant bok, själva "storyn" är dock inte så väldigt intresant i sig.

Ikväll började jag läsa Pappersväggar av Johan Ajvide Lindqvist och efter det hade jag tänkt kolla på Asimovs Foundation serie, tänkte börja med den första av dom som han skrev – låter det vettigt?

Permalänk
Medlem

Avslutade precis Starship Troopers av Robert A Heinlein och Carrie av Stephen King. Tänkte ge mig in på Discworld nu, har hört en massa men aldrig läst något. Nån som kan tipsa om var man ska börja?

Permalänk
Medlem

Läste precis klart "Dirk Gently's Holistic Detective Agency".Läste den för typ 10 år sedan men det är fortfarande än av de bästa böcker jag läst =). Douglas Adams är och förblir min favoritförfattare.
Älskar hans humor, nu e det dags för "The Long Dark Tea-time of the soul"

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Läste precis klart "Dirk Gently's Holistic Detective Agency".Läste den för typ 10 år sedan men det är fortfarande än av de bästa böcker jag läst =). Douglas Adams är och förblir min favoritförfattare.
Älskar hans humor, nu e det dags för "The Long Dark Tea-time of the soul"

Ahh, gamle Adams, gud bevare hans själ.

Vad ska man med en GPS till? Hans lösning var ju så mycket bättre.

Jag läste Liftarens som 16 åring och det var väldigt nyttigt. Jag har fått en helt annan syn på allting efter det. Man blir lite mer avslappnad till alla i-landsproblem.

"Tedax för dystra själar" eller vad den nu heter är en fantastisk en, den börjar så skönt. Där har du några timmars läsning framför dig.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Luftwaffe: The Allied Intelligence Files av Christopher Staerck & Paul Sinnott
ISBN: 1-57488-537-5

Citat:

From the formerly secret files of the British Public Record Office.

Luftwaffe: The Allied Intelligence Files takes readers behind the scenes of the Allied intelligence services' battle against the German air force in World War II. Drawn from declassified intelligence files in the British Public Records Office, it allows readers to pore over the same secret dossiers that wartime agents used to gauge the enemy threat, and to compare them with the facts that we now know about each aircraft. This unique format shows how accurate, or off the mark, wartime intelligence could be. Numerous never-before-published photos are featured, including shots of captured and deserting aircraft, aerial reconnaissance and gun-gamera images, captured enemy photos, and som obtained by Allied intelligence agents.

Far from the typical illustrated history of German aircraft, Luftwaffe is an unparalleled contribution to our understanding of wartime intelligence-gathering and the German airforce of World War II.

Tungläst, nappade helt enkelt inte att plöja igenom underrättelserapporter.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Tackar för tipset!
Har nu inhandlat boken!

Trevligt att se att vissa böcker går hem hos nån.

Nordfronten - Hitlers ödesdigra krig i Norge av Asbørn Jaklin
ISBN: 978-91-37-13113-9

Citat:

I juni 1941 anföll tyska trupper Sovjetunionen. På de flesta håll avancerade Hitlers styrkor snabbt, men i norra Norge frös anfallet snart fast. Under de kommande åren rörde sig Nordfronten inte mycket, trots de hårda strider som utkämpades där. Bortåt hundratusen soldater fick sätta livet till i kampen om ett par iskalla älvar. Hitler var i det närmaste fixerad vid området och låste fast trupper där trots att de skulle ha behövs bättre på annat håll. In i det sista förväntade sig Hitler att de allierade skulle invadera Nordnorge.
Läsaren får ta del av en sällan skildrad bit av andra världsskriget och följa soldaterna på slagfältet, intrigerna i stormakternas högkvarter och de civilas tillvaro på stridsområdet. Asjbørn Jaklin ger oss också en inblick i norra Norges motståndsrörelse. Här skildras partisaner som sätts i land på otillgängliga öar av sovjetiska u-båtar, våghalsiga kommandoräder mot tyska installationer och till synes vanliga norska fiskare som i själva verket arbetar för den brittiska underrättelsetjänsten.

I Nordfronten åskådliggörs det krig som ägde rum tätt inpå Sveriges gränser, men som få känner till närmare. Det lidande som åsamkades de civila i Nordnorge var enormt, liksom det mod som krävdes av dem.

Snabbreferatet stämmer rätt väl. Det är sällan man läser/ser/hör nåt mer om Norges roll i andra världsskriget annat än om den hasardartade planen Weserübung och rollen som Norge får spela ur Kriegsmarines och Luftwaffes synvinkel. Intressant bok som väckte ett större intresse för mig om nordfronten. Vad hade hänt om Dietls bergsjägare hade fått det stöd dom behövde och lyckats ockupera Murmansk och Murmanskbanan? Sovjet fick över 5000 pansarvagnar och 7000 flygplan i Land-Lease-programmet via Murmanskbanan...
Och därmed dras Finland, även Sverige gästspelar nu som då, in på många håll i boken.
Rekommenderas!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Den senaste jag läste var Ender's Game. Den var rätt cool jag läste ut den på BARA 1 vecka haha,, läser inte så mkt böcker, den var iofs på engelska. En annan cool bok är Surviving the Extremes som handlar om hur människan påverkas fysiologiskt av olika extrema förhållanden, hur vissa kan klara sig i extrema förhållanden och varför andra dör. Skriven av en läkare men den är rätt bra skriven ändå ^^. Den bästa bok jag läst är klart Dreamcatcher av Stephen King. Varenda sida var kul att läsa i den boken. Förövrigt den första boken på över 300 sidor jag läst.
Nu läser jag IT av Stephen King på engelska.. Läst 300+ sidor..Bara 900 sidor kvar.... ^^

Permalänk
Medlem

Räven - Michael Connelly

Började bra men tappade efter en hundra sidor. 3/5 (svag trea)

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Lancaster & York- The wars of the roses av Alison Weir.

Lite tung att komma in i ("en skedpall vete kostade vintern 1458 1,1 pence, tretton uns råris 5,2...") men när den väl hoppar till själva rosornas krig blir det rätt ösigt. Kul att se att Londonbor verkade lika griniga då som nu.

Men mest kul att läsa om maktgalna nobla herrar som vänder kappan för vinden och förrädiska hänsynslösa kvinnor med blodtörst.

Kort sagt- riktigt bra och intressant när man kommer in i den. Speciellt om man råkar läsa GRR Martins A song of fire and ice också

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Grapes of Wrath - John Steinbeck
Det stora avslöajandet - Jan Guillou

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har just tagit tag i Bali Rai - Rani & Sukh
Verkar ganska trevlig sådär, men det är väl inte riktigt min genre. Vad gör man inte för studierna=)

Visa signatur

"In Case of Emergency, Break Screen"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Lova mig att du skriver in mig i ditt testamente, för jag vill gärna ha din boksamling!

Rude!

Marskalkens flygande riddare - Luftkriget över Finland av Joppe Karhunen
ISBN: 978-91-58789-28-3

Citat:

Jorma "Joppe" Karhunen (1913-2002) var under Vinter- och Fortsättningskriget en av Finlands främsta jaktflygare vid elitförbandet Lentolaivue 24, Flygflottilj 24. Efter att ha uppnått 25 luftsegrar utnämndes Karhunen till Mannerheimriddare den 8 september 1942. Året därpå utnämndes han till chef över Flytflottilj 24 och kom därefter att leda förbandet från marken. När kriget mot Sovjetunionen slutade den 4 september 1944 hade Karhunen tillvunnit sig 31 luftsegrar och hans förband hade då skjutit ner 877 sovjetiska flygplan.

Boken ger en god bild av luftkriget över Finland mot en motståndare som materiellt sett var överlägsen de finskländska luftstridkrafterna, men som liksom markstridskrafterna slog en hel värld med häpnad över det lilla landets framgångar mot stormakten.

Suverän bok, sträckläsning! För längesen jag recenserat nån bok nu så får inte fram mer ord.
Rekommenderas!

Krigen kring Östersjön, del 1:
Med Blod och Svärd,
1000-1520
av Lena Huldén
ISBN: 978-951-50-1820-5

Citat:

Vid vikingatidens slut pacificeras så småningom de hedniska nordborna med hjälp av den kristna missionen. Medeltidens kristna kungaideal introduceras, en ny krigarelit framträder och nya statsbildningar formas vid Östersjöns kuster. Snart, mycket snark, inleds och en ny och mer organiserad kamp om makten, handelsvägarna och resurserna kring Östersjön. Här finner vi Sverige, Danmark, Novgorod, tyska krafter och något senare även Polen som deltagare.

Korstågsideologin ger strax stöd åt en aggressivare mission som även tillåter att hedningarnas länder ockuperas. Esterna kämpar tappert fast förgäves för sin frihet. I Livland etablerar de tyska svärdsriddarna den s.k. Ordensstaten som också dominerar Preussen. Danskar och ryssar, svenska och polacker blandar sig också i leken. Litauerna förblir längst hedniska. I förening med Polen skapar de ett av Europas största riken någonsin. Samtidigt ingår Danmark, Norge och Sverige i Kalmarunionen medan de nordtyska köpmännen förenas i det mäktiga hansaförbundet där Lybeck har en ledande ställning.
Allt detta ändras radikalt vid medeltidens slut då de stora unionerna faller sönder och även Novgorod går under. Krutet och den moderna krigföringen når Östersjön och reformationen eliminerar den katolska kyrkans makt.
Krigen kring Östersjön är en femdelad serie om kampen om herraväldet över Östersjön och dess kuster under nästan tusen år, från vikingatid till tidigt 1800-tal. Detta är seriens första del.

Första delen, halvtråkig för att vara ärlig. Beror väl främst på bristen på ordentliga källor m.m. men den började ta till sig mot slutet (1500-talets början), mera anteckningar från den tiden kanske?

Krigen kring Östersjön, del 2:
Tvekampen,
1521-1611
av Lars-Folke Landgrén
[i]ISBN: 978-951-50-1821-2[i]

Citat:

Perioden 1521-1611 innebär en kamp mellan Sverige och Danmark om hegemonin i Östersjöområdet. Fram till 1563 råder fred mellan de båda rikena. På var sitt håll förstärker kungarna regeringsmakten och förnyar sin armé och flotta. Detta hindrar dock inte en svensk (och lybsk) inblandning i grevefejden 1535-1536 om den danska tronföljden efter Fredrik I. Sverige strävar också efter att stärka sina positioner i öster mot Ryssland.
Den militära konfrontationen mellan Sverige och Danmark inleds med nordiska sjuårskriget 1563-1570. Ur dansk synvinkel var kriget ett försök att återupprätta den nordiska unionen. Kriget avslutas dock med status quo i freden i Stettin 1570.
Samma år utbryter det nordiska tjugofemårskriget mellan Sverige och Ryssland, ett krig som i Finland brukar kallas den långa ofreden. Detta "totala" krig, anstränger de svenska resurserna till bristningsgränsen, men blir samtidigt grunden för Sveriges stormaktsställning. Kriget avslutas äntligen 1595 med den för Sverige framgångsrika freden i Teusina. De svenska framgångarna och Karl IX:s anspråk i Livland leder sedan 1611 till ett nytt krigsutbrott mellan Sverige och Danmark. Under 1500-talet börjar sålunda maktbalansen i Norden sakta men säkert svänga till Sveriges favör.
Krigen kring Östersjön är en femdelad serie om kampen om herraväldet över Östersjön och dess kuster under nästan tusen år, från vikingatid till tidigt 1800-tal. Detta är seriens andra del.

Mycket mera intressant än första delen!
Rekommenderas.

Krigen kring Östersjön, del 3:
Lejonet Vaknar,
1611-1660
av Tom Gullberg
[i]ISBN: 978-951-50-1822-9[i]

Citat:

När Gustav II Adolf tillträdde den svenska tronen 1611 blev han kung över ett vidsträckt, glesbefolkat och fattigt område i Europas utkant. Landet var intressant för sina stora naturtillgångars skull, men knappast så mycket mera. Det var inte så mycket man på kontinenten kände till om snöriket i norr. Det kom att bli ändring på det.
Den fåtaliga befolkningen göts i protestantismens stöpslev där prästerna tuktade människorna från vaggan till graven. Man kontrollerade inte bara folks liv och leverna utan också gårdarnas möjlighet att betala skatt och leverera soldater.
Medan många delar av Europa skakades av oroligheter och uppror under 1600-talet så växte Sverige fram som en benhård militärstat där befolkningen i stora drag gick med på att leva i ett närmast konstant krigstillstånd.
Med en allt starkare krigsmakin till sitt förfogande anfölls första grannarna allt mer framgångsrikt. 1630 landsteg Gustav II Adolf i Tyskland. Kontinenten skulle få kära känna namnen på nya folkslag, svenskar, finnar, lappar. En bekantskap som kom att kosta många livet.
Krigen kring Östersjön är en femdelad serie om kampen om herraväldet över Östersjön och dess kuster under nästan tusen år, från vikingatid till tidigt 1800-tal. Detta är seriens tredje del.

Och än mer intressant än andra delen, ser verkligen fram emot del fyra och fem, som inte kommit hem ännu. =/
Rekommenderas!

Allt för den här gången.
God jul!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

På västfronten intet nytt, skriven av E.M. Remarque

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

The God Father - Mario Puzo

samt

Dvärgen - Per Lagerkvist (tror han fick nobelpriset för denna)