Permalänk
Medlem

Att köpa skäggtrimmer...

Jag är en kille på 20 år som aldrig använt en bra rakapparat eller skäggtrimmer. Jag har en sketen Gilette-hyvel som kom gratis med posten för länge sen och som jag är för snål för att byta huvud på. Så nu vill jag ha en skäggtrimmer tills mitt ansiktshår hinner växa så att jag till slut kan odla lite och få det att sitta ihop snyggt. Målet är att ha något som liknar Naked Snake, men just nu vägrar mustasch och skägg växa ihop, hur länge jag än väntar. Därför vill jag alltså ha en skäggtrimmer tills jag blir äldre och det kan växa ihop fint och manligt (?).:)

Jag har ingen aning om hur lång stubb jag vill ha, men jag vill inte ha renrakat (babyface?). Finns det separata skäggtrimmers eller måste man köpa en trimmer för håret ovanpå huvudet och sen använda en sorts tillsats för skägget? Hur gör jag med halsen? Är det snyggt med stubb på hela ansiktsområdet eller ska jag ta bort det på halsen? Kan skäggtrimmers renraka bort det på halsen isåfall? Hjälp en okunnig...

Om någon har bilder på olika längder så jag kan se skillnad på de olika längderna i milimeter skulle jag uppskatta att få se dom, så jag vet vilken längd jag är ute efter. Tack så mycket på förhand.

Picard out.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Philipshave QT4020, jävligt trevlig apparat. Du slipper hålla på och byta kam för olika längder, man vrider bara på en ratt. Kostar 499 kr och jag är inte ångerfull. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Jag själv föredrar att ha ca 3-5 mm skägg, annars ser det lite glest ut. Med åren ändras väl det såklart, så bäst är nog om du går nedåt i längd steg för steg tills du hittar rätt.

Permalänk
Avstängd

jag har kört med en hårtrimmer utan kam å skit i 5år utan problem, det är någon trimmer för 149kr från jula.
Halsen får man raka med spetsen, typ inte lägga det plant mot huden då det river skinnet lätt.
Har ca 1mm stubb, med hyvel river jag huden direkt och det bränns länge och får finnar, plus att mitt skägg är som björnull, känns som att man kör med rasp vid rakning

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag har alltid kört med vanlig hårtrimmer, funkar nog minst lika bra som en skäggtrimmer. har svårt att se att det skulle vara någon riktigt skillnad på dom

Ang halsen så kan man ju göra lite olika, bästa är väll att exprementera och se vad som blir syggast, jag har hittat två varianter som passar mig bäst och det är att antingen raka med hyvel i "käklinjen" dvs allt under käkbenet försvinner, det blir en snygg och skarp linje och förstärker karaktären på käken

Eller, senaste tiden, har jag rakat en nerböjd båge från höger slut av käken till vänster slut. det blir inte en lika skarp linje och ser nog lite naturligare ut men fortfarande välvårdat.

Sen brukar jag ta lite lätt längst upp på kinden också så det blir mer cleana linjer där.

Att inte trimma kanter med hyvel ser bara ovårdat ut och blir inte snyggt och för långt ner på halsen tycker jag inte att skägget ska vara. Om man böjer huvet ner och ser vart "dubbelhakan" som bildas börjar så är det nog en längstner-gräns som man ska gå efter. Men beror ju lite på ansiktsformen också antar jag.

Att se bilder på hur långt andras skägg är hjälper nog inte eftersom det beror så mycket på hur tjockt, färgat och tätt ditt eget är.

Det är som sagt bara att exprementera lite. om det blir fult är det bara att raka av och vänta nån dag till så är det ju tillbaka

Annars tycker jag det också är jävligt snyggt att ha skägget nån millimeter längre än håret, förutsatt att du har riktigt kort hår också

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

själv kör jag en Remington BHT2000 men skulle vilja ha någon som kan trimma ner du ännu mer frågan är om de finns, är bara jakt efter stubblocken så man slipper se ut som ett babyface. men den här aparaten funkar bra å var billigt iallafall.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Har också nån liknande Philips-trimmer som nämndes ovan, och den funkar riktigt bra. Om man vill ha trimmern till fler användningsområden än skägget så beror det helt på vilken man köper. Kammarna brukar se helt olika ut och alla kan inte byta kam eller ens raka så lågt som in på de första millimetrarna. Kolla tillverkarnas hemsidor eller fråga i affärerna först om du har en massa speciella krav.

Hur mycket man sen vill raka är svårt att avgöra innan man provat själv. Det är stor skillnad på tex 1.5mm och 1.0mm, om du nu tänker gå så lågt. Plus att det ser tjockare ut om det är mörkt skägg, och tunnare om det är ljust, osv. Jag har själv en ganska mörk skäggstump och kör så kort som möjligt, ca 1mm då.

Personligen har jag iof flera rakapparater och trimmers sen tidigare, så jag brukar kombinera lite för bästa resultat. Men det beror som sagt på hur din skäggväxt ser ut. Jag vill bara ha den där 2-dagars stubben, så jag drar bara av hela skägget med 1mm på trimmern. Sen brukar jag använda en vanlig rakapparat och trimmern på den som kan gå helt in på huden, vilket inte min Philips-trimmer kan, för att ta bort det som ser lite för vildväxt ut runt polisongerna Så övergången ser jämnare ut.
Det kan va lite klurigt att komma åt med trimmern precis under näsan också, så då är det bra med en vanlig rakapparat som man kan dutta över mustachen för att jämna till det lite. Vet dock inte hur det är med alla trimmers. Men kammar är lite dryga på sådana områden.

Men ja, kolla i affärerna och köp en som passar. Prova dig sen fram

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Otroligt vad krångligt det låter. Jag trodde bara det var att ställa in längd och köra. Vad menas med 2-dagars stubb? Rakar du rent och låter det växa 2 dagar och sen upprepar? Jag förstår inte mycket av det som har skrivits, men jag tror att om jag köper en skäggtrimmer och provar mig fram så kommer jag så småningom att hitta något som passar mitt utseende och förhoppningsvis till slut förstå vad ni har skrivit. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Otroligt vad krångligt det låter. Jag trodde bara det var att ställa in längd och köra. Vad menas med 2-dagars stubb? Rakar du rent och låter det växa 2 dagar och sen upprepar? Jag förstår inte mycket av det som har skrivits, men jag tror att om jag köper en skäggtrimmer och provar mig fram så kommer jag så småningom att hitta något som passar mitt utseende och förhoppningsvis till slut förstå vad ni har skrivit. ^^

Det är olika från person till person, har hyvlar, hårtrimmer och rakaparat och trimmern är den jag gillar bäst.

Trimmern är 98% smärtfritt förutom när man tar det grövsta på halsen, snabbt och enkelt sen gillar jag att ha lite stubb.

Hyveln gör min hud irriterad, har testat massa efterrakningskrämer men det blir fortfarande irriterat fast inte i lika stor utsträckning.

rakaparaten jag har kanske inte är den bästa men en Philips för typ 700-800kr och den är ok om man vill ha väldigt kort stubb eller babylent men det tar massa tid om man ska smeka den i nyllet några varv

Det är iaf min åsikt om det hela.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Otroligt vad krångligt det låter. Jag trodde bara det var att ställa in längd och köra. Vad menas med 2-dagars stubb? Rakar du rent och låter det växa 2 dagar och sen upprepar? Jag förstår inte mycket av det som har skrivits, men jag tror att om jag köper en skäggtrimmer och provar mig fram så kommer jag så småningom att hitta något som passar mitt utseende och förhoppningsvis till slut förstå vad ni har skrivit. ^^

Hehe, ja men det är bara så jag gör det. Det jag menade med 2-dagars stubb är att jag vill att skägget alltid ska se ut som att jag inte har rakat mig på ca2 dagar, men inte mycket längre än det för då ser det så vildvuxet och ofräscht ut. Men alla gör det ju på olika sätt, så den delen får du ju prova dig fram på. Man kan lika gärna nöja sig med att bara dra igenom skägget med trimmern lite snabbt också. Det märker du själv sen

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro