Överdrivet vattenkylnings bygge (OBS! inget för miljövänner)

Permalänk
Medlem

Överdrivet vattenkylnings bygge (OBS! inget för miljövänner)

Q6600
Corsair Dominator 8500 2GB
Gigabyte GA-X38-DQ6
Radeon HD2900Pro

Det är visseligen snart 8 månader sen jag knåpa ihop min vattenkylning men tänkte ändå dela med mej av bygget för det kanske kan hjälpa eller intressera nån.

Visst det är lite overkill men kyler som en gud och låter mindre än en myra som fiser.

Det jag använt har jag antingen köpt eller så kommer det från en skrotbinge på jobbet, så det är ingen som kommer sakna grejerna. Men måste erkänna att jag är lyckligt lottad som har tillgång till en sån guldgruva.

Kylvattnet som går i ledningarna är kallvatten direkt från kran. Och det är det här jag menar med inget för miljövänner för såfort vattnet gått igenom systemet och kylt komponenterna i datorn så går det ut i avloppet.

För att vattnet inte ska behöva rinna när datorn är avstängd eller om det skulle bli något läckage så sitter det en magnetventil som styr inflödet. Och för att hålla koll på flödet har jag en flödesvakt för inflöde en för utflöde och en tryckvakt.

Det som bestämmer om magnetventilen ska vara öppen eller inte är PLCn (en liten dator). Det är den som samlar in informationen från flödesvakterna, datorn och startknappen.
T.ex. Jag trycker på startknappen då öppnas ventilen och när flödet är inom gränsvärdet startar den datorn. Skulle flödet sedan gå under gränsvärdet så stänger den ner datorn och ventilen stängs.

Och här är styrlådan, placerad i datorn för kommunikationen mellan PLCn och datorn.

Ett litet problem är ju att vattnet som går i ledningarna är kallare än luften så för att det inte ska bildas kondens var jag tvungen att isolera de kalla ytorna i lådan.

Bygget är inget direkt man lägger märke till i rummet. Röda startknappen, slang+kabel under skrivbordet och en låda under diskbänken.

Här är en ett första koll på tempraturerna (ingen överklock).

Sen klockad till 3600MHz och stress-testad i nära 3 timmar.

EDIT:
Och så var det dags för grafikkortet att få vattenkylning med.
Här är kortet strippat på orginal kylningen.

Fick inte till det enbart med Zalman RAM-blocket att kyla alla minnen så jag beslöt mej för att använda orginal kylflänsen. Men den var inte riktigt jämn så den är nedslipad för att få maximal kontaktyta mellan block och fläns. Här fast satt med ett par el-klammers.

Kanske inte syns så tydligt men kortet är täckt med silikon och flänsen är nu fast monterad.

Nästan all Armaflex ihopsatt.

Grafikkortet monterat i lådan.

Tempen på grafikkortet utan överklock

GPUn klockad till 870MHz och minnena till 909MHz enligt RivaTuner. Loggar medans jag kör 3DMark06.

Lite fler bilder och PLC-programmet för dem som är intresserade av det finns här: http://biphome.spray.se/gibler/

Slutsats
+Jag har fått en helt ljudlös dator som går bra att överklocka.
-Datorn är inte speciellt portabel längre.

Permalänk

Det måste väl bli skitdyrt?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

ojoj det där var riktigt nice jävligt bra temps^^ vad e högsta klocken du har testat? blir nog inga problem att köra 4Ghz 24/7

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Det måste ju bli as dyrt med vattnet som rinner hela tiden? :S

Klocka den till 5Ghz eller nåt, borde ju funka!

Permalänk

snyggt ihopbyggt men jag hoppas för din egen skulll att du har gratis vatten.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk

Stiligt men eftersom du redan har isolerat kan du väll köra med peltier så du kan nå minus?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

haha.. skitbra (Y):D

va har du i räkning varje månad ??

Du kanske kan göra en vatten tank och ha den mellan kran och kylsystem så kanske du slipper använda kranen hela tiden?

Permalänk

Behöver inte bli dyrt, vi har det så att vattnet ingår i hyran och vet många andra som också har det så.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Som någon sa så ingår vattnet i hyran annars hade jag inte kört så här

Högsta jag kört stabillt är 4,5GHz men eftersom jag inte kyler halvledarna runt CPUn eller NB mer än en fläkt som går på lägsta varv vill jag inte prova mkt högre, dem blir skapligt varma.

Jo visst hade jag tankar och sätta in en peltier innan jag började bygga men jag la ner dem tankarna sen, som sagt annat som blir för varmt.

Det där med vatten tank kommer inte funka så bra...nu använder jag ju vattentornet för att köra runt vattnet, har jag en tank måste jag ha en pump o den låter. Det var min första tanke att köra ett slutet system med glykol som gick igenom frysen men hitta ingen pump som var tyst nog.

Permalänk
Medlem

Tycker denna tråd inte hör hit! Dricksvatten är inte till för att kyla datorer med!

Permalänk

riktigt fint det här bra temps med

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Hedersmedlem

Underbart bygge!

Nästa steg att bygga en kylare/någon form av slinga/block som kan kyla baksidan av moderkortet alternativt enkelt block till halvledarna så att du kan klocka högre?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Tycker denna tråd inte hör hit! Dricksvatten är inte till för att kyla datorer med!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kondens blir det ju säkerligen på blocket då det är kallt som fan men har man bara isolerng på själva blocket och en fläkt som blåser runt socklen så bör det räcka. Vet andra som gjort så. Då slipper man fiffla med silicon å skit.

Borde bli en del avlagringar i blocket pga kranvattnet inehåller deverse skit.
En värmeväxlare i mellan kanske hade vart nåt bruckar vara lättare å rengöra.

Iget jag provat själv med för att bencha och liknande så är det ju ett smidigt sätt å få ner tempraturerna å se vad saker klara.

Permalänk
Medlem

Finns ju tusentals saker som inte har med datorer o göra men fyller forumet..
Jag tycker inte resårband har ngt med datorer o göra men ändå hänger folk upp sina hårddiskar i såna.. Makes me sad

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

man kanske kan ta in luften i chassit via en radiator med detta kalla vatten för att få in kall fin luft?

någon måste väl betala vattnet i slutändan och om alla spolar med vattnet dygnet runt så borde det betyda att hyran går upp.. kanske..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

CCWarlock, Tack jo tanken har slagit mej, får se när jag har tid o lust att bygga vidare.

pa1983, jo blir lite kalk avlagringar där vattnet inte rör sig men på de 8 månader jag haft anläggning har inte kylförmågan påverkats. Det där med värmeväxlar vore toppen men igen hur får jag vattnet att röra på sig på andra sidan värmeväxlaren?

^MeTaNoLiC^, ja det var ingen dum idé, typ bocka till ett rör som ett S o låta en fläkt blåsa igenom luft in i datorn, så blir allt kallt i lådan.

Visst känns det lite så där att kyla med dricksvatten speciellt efter jag såg nån dokumentär från Peking i Kina. Till viss lättnad kanske är att datorn inte står på dygnet runt utan bara är igång när jag avänder den.

Men som de flesta fattar så var det här bara cool grej jag fick för mej att göra, tackar alla som förstod det

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till destilerat vatten

Och vad händer om kommun/hyresvärden får en vattenläcka o stänger av vattnet ett tag ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Det finns ju en anledning till destilerat vatten

Och vad händer om kommun/hyresvärden får en vattenläcka o stänger av vattnet ett tag ?

Tänkte precis i dem tankarna bye bye prolle

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Men som han skrev så har han flödeskontroll på vattnet och om det understiger gränsvärdet så stänges datorn av automatiskt.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

Vattnet har inte stängts av någon gång hittills men det kommer INTE att bli bye bye prolle eftersom flödesvakterna och tryckvakten kommer upptäcka att det inte kommer något vatten, PLCn kommer därefter stänga ner datorn (och det funkar, spolar jag max i kranen som sitter på samma koppling minskar flödet så pass mkt att vakten larmar).

ah tack Xynter

Permalänk
Medlem

Sätt en kylare i datorn, kör vattnet genom den innan det går i avloppet och blås in den avkylda luften in i datorn med en fläkt. Kag funderade på at göra så här med vattnet från min pool, eftersom jag då har 5000 liter vatten i tanken och värmen som alstras är till godo. men jag pallade inte (som vanligt) att genomföra det.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Klockrent bygge. Destillerat, miljö pytsan heller. Ska de vara så ska de vara hehe.. men och andra sidan har du ju löst flödesövervakningen med PLC'n.

Bye bye prolle?.. Jaha men hur länge har de inte funnits shutdown funktion via bios eller de räcker de ju till och med med 3:e parts programvara.

Har själv länge försökt luska ut nåt bra sätt att ordna med schyst kylning samtidigt som de inte ska kosta flera tusen. Aja nån gång

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Tycker denna tråd inte hör hit! Dricksvatten är inte till för att kyla datorer med!

Snygg och rolig grej men tyvärr tycker jag det är lite väl slösaktigt :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Klockrent bygge. Destillerat, miljö pytsan heller. Ska de vara så ska de vara hehe.. men och andra sidan har du ju löst flödesövervakningen med PLC'n.

Bye bye prolle?.. Jaha men hur länge har de inte funnits shutdown funktion via bios eller de räcker de ju till och med med 3:e parts programvara.

Har själv länge försökt luska ut nåt bra sätt att ordna med schyst kylning samtidigt som de inte ska kosta flera tusen. Aja nån gång

Tackar!
Det går dok att göra ett liknande bygge mkt billigare utan att det behöver kosta flera tusen. Jag avände mej av industri anpassade komponenter men det finns enklare varianter och istället för en PLC kan man använda reläer. Skulle kunna tänka mej att man kan komma undan med ett par hundralappar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibler
Tackar!
Det går dok att göra ett liknande bygge mkt billigare utan att det behöver kosta flera tusen. Jag avände mej av industri anpassade komponenter men det finns enklare varianter och istället för en PLC kan man använda reläer. Skulle kunna tänka mej att man kan komma undan med ett par hundralappar.

Står alltid till tjänst min gode miljövän.

På tal om de ja skrev tidigare. Ja har grubblat på nu en del och för bara 1h sen forsa de tankar fulla av adrenalin, alltså lösningen till *god kyla*.
Ja har tänkt på de läääänge och väll men aldrig riktigt kommit underfund med hur målet ska nås d.v.s *2 hål i väggen* Fast nu mitt i natten så såg ja lösningen med egna ögon och därmed allt positivt som de kommer innebära. Kanske inte optimalt under varma dagsperioder men däremot under de lite mer kyliga vilket verkligen är önskvärt. För att fatta mig kort så är de helt enkelt utomhuskylning ja snackar om.

Antar nästan att de nästan är lämpligast att trä genom kopparrör genom väggen (material - mexitegel) och sen isolera.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Tycker denna tråd inte hör hit! Dricksvatten är inte till för att kyla datorer med!

Men duscha i det ska vi? och vattna gräset? och tvätta bilen?

Visst är det sant att om man gör 1 grej mindre så blir det 1 grej mindre, men att kyla datorn i 10 år väger nog inte ens upp till 3månaders övrig totalt onödig förbrukning ens.

Permalänk
Medlem

Schysst bygge, skönt att du gör det för att du kan det!

Skulle man vara lite mer miljövänlig och bor i villa så är nog bästa lösningen att gräva en grop på tomten, stoppa ner en tank på typ en kubik, täta och ansluta slangar och använda en dränkbar pump i tanken. Ljudlöst och bra. Käle som bildas i marken löser man enkelt med att blanda vattnet med glykol, eller att köra på ren industrisprit.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt häftigt bygge! Jag har aldrig bott i lägenhet, men kollar dom inte hur mycket man förbrukar, så att man inte förbrukar extrema mängder vatten?
Nu vet jag ju inte hur mycket vatten det går åt, men det skulle nog gå åt en hel del om man som jag har på datorn nästan 24/7!

Permalänk
Medlem

Du är uppenbarligen inte gammal nog att förstå att det kommer bli konsekvenser av att spola vatten hela dagarna? Använd den där kylningen varje dag och folket som bor i ditt hus kommer får högre hyra. Köp en kompressor kylning istället.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb