Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag vet inte vad du har kört för dåliga riggar, men jag har inga problem här just nu med att köra Orthos Blend Stresstest CPU + RAM med 100% belastning på båda kärnorna och ha ett dussin browserfönster öppna samtidigt som jag växlar blixtsnabbt emellan. Startar jag en ny browser startar den också blixtsnabbt. Jag lyssnar på musik och tankar för fullt och har en massa processer som antivirus och brandvägg samt diverse benchmarkingprogram som kollar hårdvaran under stresstesten igång. Allt flyter snabbt och smidigt.

Så tänkte jag med när jag körde Opteron 165 man vänjer sig snabbt vid ny processor. Skillnaderna är självklart små men det blir ett mer bekvämt flyt

Angående spel och trådhantering så finns en bra artikel här:
Studies of Threading Successes in Popular PC Games and Engines

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

I beg to differ ... jag håller på att testar en q9450 @ 3.6GHz just nu och jag kan inte märka att just "flyt" eller "multitasking" är bättre än duo.

Den enda skillnaden man kan förvänta sig av en Quad är fortfarande imho att sådana program som är skrivna för multi gör sina körningar snabbare, och det gör ju nytta om det är extremt tunga program, men för att "spela Windows" .. nada, inte ett dugg bättre än duo.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
I beg to differ ... jag håller på att testar en q9450 @ 3.6GHz just nu och jag kan inte märka att just "flyt" eller "multitasking" är bättre än duo.

Nej skillnaden mellan en duo eller quad av intels core arkitektur är nog liten. en intel quad har inga förbättringar utöver dual förutom att det är två kärnor extra. den har något högre latenser dessutom så det jämnar nog ut sig i hur dessa upplevs när man kör flera program

Hade du däremot testat en nehalem eller phenom så hade du märkt skillnader

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Hade du däremot testat en nehalem eller phenom så hade du märkt skillnader

Du är helt otrolig.

Om vi nu måste specialskriva program för att undersöka detta, tror du då att en människa är kapabel att märka skillnad med blotta ögat

För övrigt tycker jag att de blå sockerpillerna är godare än de bruna.

Permalänk
Hjälpsam

Gjorde ett enkelt snabbtest.

Körde i gång Mass Effect och sprang runt lite i Citadell, en kärna gick på nästan 100% en på ca 75% och två på ca 50%.
Att nyttja ca 70% av alla fyra är väl inte så tokigt, sen bör stressen öka om man börjar slänga granater omkring sig, eller kanske antiviruset uppdaterar sig.
Och 70% belastning på min Phenom motsvarar mer än 100% på en AMD X2 6400+.

Att nya spel som kräver mycket CPU-kraft drar nytta av fyra kärnor, tycker jag är troligt.
För spel som inte kräver mycket CPU-kraft spelar det inte någon roll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nu missförstår du mig med avsikt.

Självklart handlar det inte in absurdum enbart om frekvens, du som jag som majoriteten här på Swec. vet att en P4 Prescott i 3,6Ghz inte är optimal för att spela spel. Det jag menar är att frekvensen spelar störst roll i dagens moderna processorer. Spelen är INTE optimerade överlag för fler kärnor än en.

Du kan ju själv göra ett test. Testa lira ett par spel, och se om din CPU belastas drygt 90% på alla fyra kärnor vilket det borde göra om det är optimerat för flera kärnor.

Ja det hade faktiskt varit intressant, och lite riktiga tester och inte bara "jag tycker att allt flyter mycket bättre nu". Jo det finns människor som blivit symptomfria av sockerpiller också. Placebo.

Har inte sett nåt spel som belastat varesig min prescott med hypertreding på slagen, eller min dual och quad fullt ut! men är det bara jag som upplever att datorn är otroligt seg vid max nyttjande av cpu och ram minne? man vill ju ha lite till övers?!

Edit:

Klart jag missförstår dig på avsikt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hjälpsam

Huvudet på spiken judge!
Klart att man vill ha lite till övers.
Det känns som det varit svårare att förklara detta, när det gäller minne än CPU dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Huvudet på spiken judge!
Klart att man vill ha lite till övers.
Det känns som det varit svårare att förklara detta, när det gäller minne än CPU dock.

när jag hade 2 gb minne och hade nåt spel elelr program som gjorde att total användadet låg på 1.9 gb i ram så var det extremt segt att tabba ur! så var det inte med 4 gb! finns det nån förklaring varför? hade ju inte gjort slut på mina 2 gb men ändå gick det segt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
när jag hade 2 gb minne och hade nåt spel elelr program som gjorde att total användadet låg på 1.9 gb i ram så var det extremt segt att tabba ur! så var det inte med 4 gb! finns det nån förklaring varför? hade ju inte gjort slut på mina 2 gb men ändå gick det segt!

Förmodligen beror det på att swapdisken användes. En del brukar ta bort denna för man vill ha upp hastigheten (man tvingar operativet till att låta bli och använda den). Har du mer arbetsminne så dröjer det innan operativet använder swapdisken.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

btw, gosh, det där "micro-strutter" hos Intel som du har promotat en tid i forumet. Nu har jag kommit på vad det är:

Grejen med de nya Intel-processorerna är att de är så oerhört klockvänliga att de klockar högt utan att krascha även med alldeles för låg vcore för den klocken. Resultatet är att bilden kan "skippa" eller "strutta" i 3D under hård belastning. Märkligt nog kraschar inte datorn, som en normal dator skulle göra. MEN det är bara att vrida upp vcore ett snäpp så försvinner "struttandet" till 100% och allt är bara smooth.

Jag kan tänka mig att en hel del har drabbats av det här "struttandet" eftersom de inte gör ordentliga stabilitetstester i Orthos eller OCCT mm utan bara är glada att datorn har klockat så högt med så låg vcore, det är ju fördelaktigt ur energisynpunkt att ha låg vcore. Nackdelen är att de kan drabbas av "microstrutter".

Lösningen är som sagt enkel, höj vcore så försvinner det(eller klocka tillbaka till default-klock om man inte är så äventyrlig).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lite filosoferande i sommarhettan...
Quad är i dagsläget dyrare och svårare att överklocka än Duo. Visst får man hög prestanda om man kan utnyttja alla kärnorna men hur många applikationer är idag skrivna för 4-kärniga processorer?
Tillverkningstekniken för CPUer har nu nått gränsen för vad som är tekniskt optimalt (45 nm blir svårslaget, det kostar för mycket att tillverka i 32 nm teknik). Det innebär att det blir fler och fler kärnor istället i framtida processorer och då blir det programmerarnas uppgift att utnyttja detta (men de verkar inte ha fattat det än!?).
Det finns stora fördelar att använda GPUer istället för CPUer för tunga beräkningar. Kanske i framtidens spel ett grafikkort för "grafiken" och ett till för beräkningar!?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
när jag hade 2 gb minne och hade nåt spel elelr program som gjorde att total användadet låg på 1.9 gb i ram så var det extremt segt att tabba ur! så var det inte med 4 gb! finns det nån förklaring varför? hade ju inte gjort slut på mina 2 gb men ändå gick det segt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Förmodligen beror det på att swapdisken användes. En del brukar ta bort denna för man vill ha upp hastigheten (man tvingar operativet till att låta bli och använda den). Har du mer arbetsminne så dröjer det innan operativet använder swapdisken.

Japp det var nog swapen som fick reda upp situationen, när inte minnet ville räcka.
Med 8GiB är allt sånt numera bara nostalgiska minnnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Japp det var nog swapen som fick reda upp situationen, när inte minnet ville räcka.
Med 8GiB är allt sånt numera bara nostalgiska minnnen.

har du klockat din phenom nåt?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
har du klockat din phenom nåt?

Nej, jag är för lat för det och så räcker den ju mer än väl.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nej, jag är för lat för det och så räcker den ju mer än väl.

Så sant, det är när man kör med intel man klockar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Så sant, det är när man kör med intel man klockar!

För att det är så otroligt lätt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är faktiskt en hel del program som är skrivna för att nyttja trådar. Förmodligen använder du ett program som är trådat när du skriver här på sweclockers (din browser). Även om ett program inte är trådat så om du startar flera program (flera processer) så växlar operativet mellan dessa. Varje process (läs: applikation) är alltid minst en tråd.

Starta lite olika program som kör. Då börjar man märka att en processor med färre kärnor börjar få problem i jämförelse med en som har fler

Ja fast poängen är att en och samma applikation är flertrådig. Självfallet kan en CPU-hantera flera trådar, den har ju olika kösystem och andra sätt att hantera det på och om man har fyra kärnor så kan man rent teoretiskt starta upp fyra stycken program exakt samtidigt utan någon som helst prestanda förlust. Min poäng är att ett och samma program skall vara flertrådigt.

Som jag nämnt innan så borde ett program, typ ett spel, som verkligen är flertrådigt dra nytta av ALLA fyra CPU:s till kanske 90-95%, lär inte behövas mer till bakgrundsapplikationer och OS.

I rent forskningssyfte är det ingen här inne med en Phenom-processor som kan bencha Supreme Commander och undersöka hur pass stor last det spelet lägger på alla fyra kärnor?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag framhärdar(som de flesta andra) att om man inte håller på med mediaskapande och tunga renderingar där man drar uttrycklig nytta av många kärnor, så upplevs en högre klockad dual alltid som snabbare än en quad och är dessutom billigare i både inköp och drift.

Quad skulle gjort större nytta på typ Pentium 2-tiden, när enstaka kärnor inte var så snabba. Nu är Intels Core2-kärna så brutalt snabb så att dagens program inte är någon större ansträngning för processorn. Då är det värre med lagring, som släpar långt långt efter cpu i prestanda. Det man oftast väntar på är diskaccess och diskläsning/skrivning inte cpu-väntetid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag framhärdar(som de flesta andra) att om man inte håller på med mediaskapande och tunga renderingar där man drar uttrycklig nytta av många kärnor, så upplevs en högre klockad dual alltid som snabbare än en quad och är dessutom billigare i både inköp och drift.

Quad skulle gjort större nytta på typ Pentium 2-tiden, när enstaka kärnor inte var så snabba. Nu är Intels Core2-kärna så brutalt snabb så att dagens program inte är någon större ansträngning för processorn. Då är det värre med lagring, som släpar långt långt efter cpu i prestanda. Det man oftast väntar på är diskaccess och diskläsning/skrivning inte cpu-väntetid.

Men som sagt, vissa spel som t.ex. nyare RTS är brutalt krävande för CPU:n där skulle ett flertrådigt sådant program vara mycket snabbare med ordentlig optimering för quad-cores.

Som du säger dock så är det totalt overkill med quad-cores i dagens datorer. Dessutom är de dåligt optimerade för spelen som finns på marknaden så inte ens en gaming-maskin är det någon större mening med en quad-core.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

här är två prestanda test där allokering av minne på heapen testas

Phenom 9750 (ingen klockning)

C2D klockad till 3,6 GHz

Allokering av minne är något som vanligen görs väldigt mycket när man startar upp applikationer. Generellt är det en ganska tidskrävande operation som man helst minimerar under körning.

Det behövs lite fler olika tester för att se exakt hur processorer presterar vid olika typer av operationer men detta kan ju vara en liten indikation.

Här allokeras små block och nollställs. det verkar lite som att intel inte är så snabb när den skall skriva data, däremot är den snabb när den läser data (återkommer med test om det). Möjligen beror det på cachen, läser man bara och minnet finns i cachen så räcker det. uppsökande till arbetsminne behövs inte, däremot så behövs uppdatering av arbetsminne så fort man skriver

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Att AMD har överlägsen minneshantering är ingen nyhet, det behöver man inte ens använda en Phenom för att bevisa. Redan en gammal X2 är mycket bättre än Core2 på att hantera minnet. Men vad hjälper det när själva kärnan är så mycket långsammare att resultatet ändå blir att Intel-prollen är rejält mycket snabbare irl.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Att AMD har överlägsen minneshantering är ingen nyhet, det behöver man inte ens använda en Phenom för att bevisa. Redan en gammal X2 är mycket bättre än Core2 på att hantera minnet. Men vad hjälper det när själva kärnan är så mycket långsammare att resultatet ändå blir att Intel-prollen är rejält mycket snabbare irl.

Om datorn är snabb vad gäller skrivning och allokering gör att man upplever datorn snabbare, även att en snabb disk kan göra att användare upplever datorn som snabb just för att hastigheten att dra igång program är en typisk operation där det går och märka skillnader.
AMD kan ju även läsa och skriva samtidigt, det verkar inte alls som den påverkas speciellt om den både läser och skriver medan det påverkar intel direkt.
Intel är klart snabb om den bara läser, den är ju blixtsnabb om den läser från cachen givetvis. Läser AMD från cachen så är den givetvis också mycket snabbare jämfört med läsning från arbetsminne men där har intel övertag. Om det däremot är läsning och skrivning som sker till arbetsminne så sackar intel men det verkar knappt märkas på AMD.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Men, om man klockar Core2 vilket är mer eller mindre gratis så kommer man upp i ungefär lika bra minnesprestanda för både läs/skriv/kopiera som med en AMD-rigg.

Om AMD-riggen kunde klocka lika högt skulle den naturligtvis fortfarande vara betydligt snabbare i minneshanteringen, men eftersom AMD-riggarna för närvarande klockar mycket lägre så blir resultatet maxklockad Intel-rigg vs maxklockad AMD-rigg ungefär densamma i minnesprestanda(med fortfarande ett litet övertag för AMD).

Fast då är Intel-kärnan flera hundra mhz högre klockad, vilket gör totalprestandan högre.

Problemet för AMD är alltså inte i första hand den råa prestandan, utan det är de låga klockfrekvenserna som är problemet vilket vi alla hoppas rättar till sig en del med de nya 45nm-processorerna som kommer snart.

edit. och inte bara låga klockfrekvenser behöver rättas till, 140W TDP redan vid 2.6GHz och moderkort som brinner upp är också något som förhoppningsvis fixas med 45nm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

Återigen så efterlyser jag program som utnyttjar fler kärnor. Vi vet alla som diskuterar här inne att en Quad är onödig för gemene man och gamers. Eftersom huvuddelen av alla nördar härinne förmodligen också är gamers så efterlyser jag vettiga tester där en Quad kan bevisa sig vara snabbare än en Dual.

Intressant läsning. http://www.digit-life.com/articles3/cpu/intel-c2d-6600-7200-c...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Ähum, mitt lilla helt oseriösa test, visar att Mass Efect nyttjade fyra kärnor.
Motsvarande CPU-användning hade maxat en AMD X2 6400+, lägg på lite explosioner och du får antagligen värre drop med en X2.

DVD Shrink är också bra på att använda många kärnor, numera sätter dock DVD-läsaren gränsen.

Ingen större vits att testa äldre spel, är det några som använder Quad är det dom senare.
Det är också dropsen som är det intressanta inte medium fps.
Märkligt att så många testsaiter inte fattar så grundläggande saker.

En del seriösa program använder många kärnor sen längre tillbaka.

Sen är det väl lite som med dual versus single.
Det är inte främst att det går snabbare med flera kärnor som är största vinsten, det är att det går mindre långsamt.
Med det menar jag att systemet inte saktas ned lika mycket när det kör ihop sig.
En Quad med 8 GiB minne är som ett ånglok det tuffar på nästan lika bra i uppförsbacke som i nedförsbacke.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Något som har blivit intressant för oss som gillar att/behöver testa olika OS och som har tröttnat på att dubbel-boota: är att använda Virtualisering. Där kan jag tänka mig att quad har ett stort övertag, om virtualiseringsprogramvaran är skriven för att dra nytta av tillgången på kärnor.

Det var rätt intressant också att paint.net drog såpass stor nytta av quad, eftersom det är helt skrivet i .net så kan man misstänka att alla .net-apps kan se en rätt kraftig prestandaförbättring med quad till skillnad från traditionellt skrivna C++-apps.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det var rätt intressant också att paint.net drog såpass stor nytta av quad, eftersom det är helt skrivet i .net så kan man misstänka att alla .net-apps kan se en rätt kraftig prestandaförbättring med quad till skillnad från traditionellt skrivna C++-apps.

det kan också vara så att .net programmerare knappt kan programmera, standarden där är låg. .net handlar mer om att hitta funktioner i deras gigantiska bibliotek som passar och använda, kan även tänka mig att de använder tredjepartsprgoramvara i högre utsträckning (vet självklart inte hur det är med paint.net).
Men det är inte helt ovanligt att någon programmerare där tänker "oj, det här såg ju intressant ut" och så skickar man in det i koden men vet inte vad som händer bakom kulisserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the Dinoman
Intressant läsning. http://www.digit-life.com/articles3...00-9300-p1.html

Angående hur de valt och plocka ut tester så förstår jag det inte riktigt. Antagligen har de ingen koll på hur programmen används.
Sitter själv dagligen med visual studio och kompileringstid är rätt oviktigt idag, det var möjligen viktigare förr när man satt på en enkärning för då blev datorn extremt seg när man kompilera. Kompileringstiderna var mycket långa med. De flesta där idag gissar jag vill ha snabb respons när man kodar och en debugger som fungerar smärtfritt, debuggern är visual studios starkaste område och förmodligen ett av de viktigaste verktygen en programmerare har. det finns även en del avancerade tillägg som färgar kod mm och där vill man också ha snabb respons. det är mycket irriterande om man får vänta 0,5 sekunder för intellisense att dyka upp. däremot är det inga problem alls om kompileringen tar 2 minuter eller 2 minuter och 10 sekunder. man lär sig utnyttja den tiden med att jobba med annat.
Det är också vanligt med att ett program består av flera olika delar, skall jag själv kompilera en release så är det flera saker som skall kompileras, då är det smidigt och dra igång flera kompileringar samtidigt. men det blir helt andra prestanda problem då jämfört med när man sitter och sätter på en enda kompilering och väntar till den är klar.

Professionella anvädare arbetar inte på det viset att man sätter igång något tidsödande och sedan stirrar på skärmen till det är färdigt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Skryt kanske??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

det kan också vara så att .net programmerare knappt kan programmera, standarden där är låg.

Det måhända, men det är det som är själva poängen med .net: det är väldigt lätt att lära sig och det går oerhört fort att utveckla i. Sen kanske programmen inte blir särskilt optimerade, men om det flyter på snabbt på modern hårdvara är det inte ett problem.

Man kan optimera hur långt som helst, man kan skriva ett helt program i assembler om man vill, men då får man hålla på typ i evighet.

edit. Den bittra sanningen om Quad(inte mycket snabbare än duo), och om AMD(mycket långsammare än Intel, och inte snabbare än nu gamla X2):

http://www.digit-life.com/articles3/cpu/amd-athlon-64-x2-6400...

edit. Inte för att strö salt i såren, men AMD Phenom 9850 presterar emellan Intel E4700 och E7200 dual-core i generell prestanda. Nästan identiskt med E4700(gamla Conroe). E7200 är klart snabbare:

http://www.digit-life.com/articles3/cpu/intel-c2d-e4x00-p3.ht...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

Alltså det fundamentala problemet i hela den här diskussionen är att argumenten bygger på subjektiva bedömningar. Det är väldigt lätt att få för sig att, det här nya som jag har köpt är mycket snabbare än det gamla jag hade innan, när det egentligen handlar om fler faktorer än en.

Visst finns det en poäng med en fyrkärnig processor men saken är den att eftersom programvaran i mångt och mycket inte är optimerad för att utnyttja en sådan processor fullt ut så blir det att tre av fyra kärnor 95% av tiden är idle. Även under stor last så kanske 50% av tiden så är fyra kärnor idle. Visst när det väl behövs så finns kraften där men den utnyttjas inte fullt ut.

Det finns många användningsområden för en fyrkärnig arbetsstation men det är inte hemma hos Johansson. Sitter man med grafik, 3D-animering, musik-produktion med mera så finns det en stark poäng med en fyrkärnig processor. I en serverhall med virtualisering är valet självklart.

Min åsikt är att de personer som har för sig att det är skillnad mellan en Core 2 Duo och en Core 2 Quad i dagliganvändning upplever något som kallas placebo. Omöjligen finns det något som du kan göra i "normal" datoranvändning som gör skillnad mellan en Duo och en Quad.

Därmed inte sagt att det inte finns otalet människor som faktiskt sysslar med så pass CPU-intensiva saker att de har nytta av en Quad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt