Permalänk

Hårda fel?

Hej! De senaste dagarna har min hårddisk börjat "knacka" mycket vid uppstart. Detta fortsätter i några minuter ett att man kommit till skrivbordet.

Gick in på aktivitetshanteraren och under resursövervakaren så kollade jag på fliken 'minne' där såg jag att det blev en del "hårda fel" vid olika program.
Vad betyder detta? Kan man reparera hårda fel på något sätt?

/Över

Permalänk
Medlem

Min ena hårddisk började också knacka eller rättare sagt knäppa. Den kraschade ungefär 2 veckor senare helt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

ett "hard fault" inträffar varje gång en applikation använder swap-filen. när cpu:n behöver data som swappats från ram så instruerar mmu:n (memory management unit) kerneln att swappa oanvänd data från ram och läsa in den efterfrågade datan från swap-filen. med andra ord ökar antalet hårda fel om minnet inte räcker, men inträffar hur som helst även vid normal minnesanvändning.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Vad skönt, så det är egentligen inget "fel" då?

Man hör att hårddisken "arbetar", vet inte om det bara är jag som är nojjig, men känns som det börjat låta mer nu på sistonde. Dock så upphör det nästan helt efter att allt har dragit igång.

Min hårddisk är enbart 2 veckor gammal, så skulle bli förvånad om det skulle packa ihop

tack för svaren

Permalänk

Min HDD är ny och knäppte... Fick också ngt med "Drive error" när jag stngde av följt av BSOD... Nu funkar inte att installera xp heller...

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Jag har inte fått några errors eller liknande, men den knastrar sjukt mkt nu. Håller på och uppdaterar WoW, klart den får låta lite. Men den är ju aldrigt tyst, det bara knastrar brutalt mycket helatiden

Börjar bli irriterande.

Vad vet jag, kanske är min HDD som låter så mycket. Kör en Samsung 320GB

Permalänk
Medlem

Jag har också en liknande disk och den knarrar sådär ibland, använder dock inte min som system disk. Om du kör vista så kan detta hektiska arbetet bero på att systemet till exempel indexerar filer i bakrunden, detta går för övrigt att stänga av i kontrollpanelen. Men stänger man av det så är det förstås på bekostnad av sämre sökprestanda.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB