Windows-användare går över till 64-bitar

Permalänk

8gb minne, Vista x64. Har aldrig haft ett problem.

Visa signatur

flufftott

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Har kört med XP 64 bitars ett tag och det fungerar väldigt bra.

Jag sitter just nu med 2 GB Ram, och är tvungen att ha 64 bitars

Det många inte tänker på är att minnesadresseringen är helt annorlunda i 64-bitars.. och spel som Valve har, bland annat TF2 crashar i 32-bitars för att spelet får slut på "låstas" adresser. "Cannot load mem lump xxx, xxxxxxxx bytes failed!". Enligt valve är det väldigt många som har det här problemet och kan inte lokalisera felet.. jag bytte till 64-bitars och det har fungerat helt utmärkt för mig

Ville bara säga det, i och med att många tror att 64-bitars är bara för att kunna utnyttja 4 GB ram och över...

Verkar vara många som har problem med Age of Conan och 32 bitars OS också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen jag ser med Vista 64 bit är att alla drivrutiner måste vara certifierade.... Det förhindrar tex. installation av IPX, och har gett mig många problem med bluetooth drivrutiner.

Med andra ord, Vista64 är långt ifrån felfritt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Verkar vara många som har problem med Age of Conan och 32 bitars OS också.

Just jävlar, Age of Conan hade också ett stort problem med att "låstas"adresserna tar slut

Tack för påminnelsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
jag kör xp x64, och kan inte se varför inte flera gör det då det ser precis ut som x32 och jag har inga som helst problem med drivrutiner.

Det kanske finns personer som vill ha svenskt os?
För Xp x64 finns ju bara på engelska

Permalänk
Medlem

Om vi bortsker från (de få) nackdelarna som finns nu så är väl ändå 64bitar framtiden, att det blir mer som går över till 64bitars OS är inte så konstigt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Snälla, kan ni inte skippa skitsnacket "Finns inga drivrutiner, flera program som inte fungerar"
Jag hittade för fasen 64bit drivrutin till mitt PCI ljudkort från -97!

Att gå över till x64 är det smartaste jag har gjort!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hur mycket extra RAM/CPU hugger vista ultimate jämfört med home basic? Alla features lär ju inte komma gratis men man vet ju inte vilka fulhack till gränser M$ har lagt in.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
GoW funkade helt utan problem för mig, har samma Vista HP 64.
Men grafikkort och Vista funkade kasst första halvåret (till våren-sommaren 2007), fläktar som inte kunde ökas (fick dra ur blå kabel för att slippa härdsmälta), dålig prestanda etc etc.

Körde 32bit någon vecka/månad, massor av problem. Efter ominstall till x64 = allt bra.

Långt ifrån perfekt (Vista) , men man märker förbättringar då o då

Ah, är det något jag haft en del strul med är det just grafikkortet. Vista 64 styr fläktarna idiotiskt emellanåt. Om det beror på att det är ett 7600GT, drivrutinerna eller ngt annat vet jag inte men skillnaden till XP 32 i grafikkorts-avseende är enorm. Man måste nog ha ett Dx10-kort för att få allt att fungera felfritt...

Skönt att det fungerade bra för dig.

Kan tillägga att jag gillar Vista mer o mer (har både 32 och 64bit; 32 till bärbara och 64 till stationära).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Hur mycket extra RAM/CPU hugger vista ultimate jämfört med home basic? Alla features lär ju inte komma gratis men man vet ju inte vilka fulhack till gränser M$ har lagt in.

Aero tar kraft från grafikkortet när det inte används, så jag tror inte det tar så mycket extra av RAM/CPU, iaf inte från CPU:n.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiVeeMaN
Den största nackdelen jag ser med Vista 64 bit är att alla drivrutiner måste vara certifierade.... Det förhindrar tex. installation av IPX, och har gett mig många problem med bluetooth drivrutiner.

Med andra ord, Vista64 är långt ifrån felfritt...

detta går väll att slå av om jag inte minns fel

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
detta går väll att slå av om jag inte minns fel

Du kan inte slå av det på 64bitars Vista... du måste välja det manuellt i bootmenyn varje gång. Microsoft släppte nån patch som pajjade möjligheten att tillåta unsinged drivers automatiskt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Snälla, kan ni inte skippa skitsnacket "Finns inga drivrutiner, flera program som inte fungerar"
Jag hittade för fasen 64bit drivrutin till mitt PCI ljudkort från -97!

Att gå över till x64 är det smartaste jag har gjort!

Ja det är ju vetenskapligt, bara för att ditt ljudkort "råkade" fungera så skall man tolka att samtliga program/drivrutiner kommer fungera?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

va fan, ni kan ju inte sitta o jämföra vista x64 med xp x86.
Att kanske vissa spel o program fungerar bättre till 32 bitars XP pga att drivrutiner har de kunnat utveckla i, vad är det? 6-7år? Medan vista x64 har funnits i ... 2? Och x64 har inte slagit igenom fören nu det senaste året. Vad kan man förvänta sig?
Sen att äldre spel inte fungerar i x64 program är ju bara för att de har sina år på nacken och att utvecklarna har lagt ned "utvecklingen" för x64-arkitekturen.

Själv kör jag x64 vista sedan 1-2 år tillbaka och är riktigt nöjd även om vissa drivrutiner saknas. Men då kan jag köra 8gb ram. Och bara det är ju en stor fördel med att köra x64 idag. Vänta bara på Windows 7, kommer alla börja gnälla om att de inte finns drivisar så de duger när de kommer.

Permalänk
Medlem

Jag använder 64bitars Ubuntu på en maskin med 16 GB arbetsminne. Funkar jättebra för 3Dgrafik, så klart, men även för vanlig användning som t.ex. web, media m.m.. Har bara råkat ut för en specifik Flashbaserad sida, SMHIs väderkarta, som ännu inte verkar fungera med 64bitarsversionen (men med 32bitarsversionen funkar den utmärkt).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiVeeMaN
Den största nackdelen jag ser med Vista 64 bit är att alla drivrutiner måste vara certifierade.... Det förhindrar tex. installation av IPX, och har gett mig många problem med bluetooth drivrutiner.

Med andra ord, Vista64 är långt ifrån felfritt...

Att påtvinga certifiering är bland det mest logiska MS kan göra om de vill fortsätta vara ledande inom operativsystem. Det är alla halvtaskiga drivrutiner från tusen olika tillverkare som gör så MS får ryktet om att vara bedrövliga på att skapa ett stabilt operativ.

Själv har jag också provat 32bit versionen. Men det var 64 som fick mig att le med breda mungipor. Det låter kanske som hädelse för Mac användare, men 64bits Vista är inte helt främmande från OSX Leopard. Nu behöver MS skriva om vissa funktioner från grunden som tex enkel .exe-fil för program installationer.

Permalänk
Medlem

som vanligt så är det mycket gnäll ang. vista. samma gnäll hördes även när xp kom och kommer säkerligen att höras när versionen efter Vista kommer.

ser att ingen har nämnt säkerhetsfunktionerna som finns i x64 versionen (som ej finns i 32 bitars versionerna) som en fördel. Här finns mer info:

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp

personligen är jag mer än nöjd med Vista x64. Givetvis irriterande att det saknas drivrutiner till viss hårdvara som jag äger, men det är inte Microsofts fel.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Windows-användare går över till 64-bitars Linux

Skulle kunna vara nästa rubrik ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Windows-användare går över till 64-bitars Linux

Skulle kunna vara nästa rubrik ...

Yeah, sure.. Och Reinfeldt sitter kvar efter nästa val också.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Yeah, sure.. Och Reinfeldt sitter kvar efter nästa val också.

Då hoppas jag mer på att folk går över till Linux

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varför vista 64 bitar? helt onödigt enligt mitt tycke, bara massa fjortis ögon godis och helt onödiga funktioner, samt drare ner prestandan,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
Varför vista 64 bitar? helt onödigt enligt mitt tycke, bara massa fjortis ögon godis och helt onödiga funktioner, samt drare ner prestandan,

Varför sitter du på xp då?(Om du nu gör det vill säga)

Kör Windows 3.11 eller ännu tidigare varianter, de drar inte några systemresurser

Nej men allvarligt denna till stor del felaktiga åsikten om att vista har så dålig prestanda är fjomp. Speciellt då det faktiskt inte är ett krav att ha det, vill du inte ha Vista låt bli då du slipper jag lovar dig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Heheheh, till och med Internet Explorer i vista 64bit körs i 32bitar.

Berättar en hel del om hur mycket MS har med denna förändringen att göra ändå, inte ett skit. Folk uppgraderar för att det har snackats om 64bit i evigheter, men det har inte på länge gått att köra det perfekt pga program och drivers. Man uppgraderar för att kunna använda mer än 3.x GB minne.

Det finns ju en 64-bitars version av IE7 i Vista 64-bit.
Jag har använt den en del och den är mycket snabbare än 32-bitars versionen.
Dock så klarar inte IE7 64-bit FlashPlayer. Bara att glömma YouTube mm då.
Men det ser jag som en fördel ibland eftersom jag då slipper se en del reklam som använder Flash
Men men, det finns ju både 32 och 64-bitars versionen av IE7 i Vista 64-bit.

Det där med att 8 gig RAM är onödigt är ju en sanning med modifikation.
För medel-Svensson är det väl kanske överdrivet.
Men jag som använder VMWare och några virtuella datorer behöver lite minne.
2 gig till vista och sedan MINST 1 gig till varje virtuell dator.
Kör jag en virtuell server lär det bli minst 2 gig per virtuell server.
Kör man då Vista 64-bit i "botten" och två virtuella servrar med 2 gig vardera så krävs det ju en del minne.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jag har blivit mer och mer övertygad (hjärntvättad) till att gå över till 64-bitars när jag läser i detta forum. Dock är jag inte helt tvättad ännu=)

Jag får hem min laptop denna vecka och jag kommer troligtvis installera Vista 64-bit på den. Det är bara en sak som står i min väg och det är min router för internetuppkoppling.

Det är en zyXEL, cirka 1 år gammal. Någon som vet om detta kommer funka? Eller kommer jag få problem? Jag har kontaktat zyXEL men inte fått svar ännu.

Tack på förhand.

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Att påtvinga certifiering är bland det mest logiska MS kan göra om de vill fortsätta vara ledande inom operativsystem. Det är alla halvtaskiga drivrutiner från tusen olika tillverkare som gör så MS får ryktet om att vara bedrövliga på att skapa ett stabilt operativ.

Det är ju visserligen också den företagsmodell som Microsoft förespråkar: stängd patenterad kod. Visst certifierade drivrutiner är kanske enda utvägen, men det är ju samtidigt i mycket självförvållat.

"Ledande" kan ju i och för sig ifrågasättas, utifrån frågor som: inom vilken typ av operativsystem och på vilket sätt? Om de vore ledande skulle de kanske inte behöva den här typen FUD som finns med i deras årsrapport:

Citat:

1) Open source companies don't invest in research and development and instead largely free-ride on Microsoft's patents and copyrights; and 2) Open source projects don't innovate and instead mimic Microsoft's products.

"Mimic Microsoft's products"? Snacka om att ha förlorat perspektivet när hela Microsofts historia är ett långt "mimic sombody's products", eller att helt enkelt köpa upp dem.

[QUOTE]Själv har jag också provat 32bit versionen. Men det var 64 som fick mig att le med breda mungipor. Det låter kanske som hädelse för Mac användare, men 64bits Vista är inte helt främmande från OSX Leopard. Nu behöver MS skriva om vissa funktioner från grunden som tex enkel .exe-fil för program installationer. [/QUOTE]
Med tanke på ovan och att jag inte vet utifrån vilket synsätt du menar, funderar jag ändå på hur Microsoft kan ses som ledande när deras succé från början ända till idag bygger på andras idéer. Microsoft är marknadsdominanten men det är trots allt Apple som varit något av modellen som påverkat dess beslut, något som även kan ses av intern korrespondens inom Microsoft. Jag skriver inte detta för att bråka med dig, utan mer som ett tillägg om varför.

Lite halv om halvt off-topic: det jag mest önskar mig vore att Microsoft la mer energi på att förnya hur hårdvara fungerar istället för att ödsla energi på trams av den typ jag citerade. Flash-minnen är idag sällan av sådan design att de lämpar sig för de optimerade filsystem som finns inom open-source, vilket leder till att andra operativsystem får anpassa sig till att inte kunna utnyttja dess kapacitet fullt ut. Som det är nu fastnar viss hårdvara i att designas utifrån viss ålderdomlighet i Windows. Istället för att ha en ledande position tenderar jag att se det som att dinosaurien blivit "fet" av alla lättförtjänta pengar och därför drar ner tempot på viss utveckling.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Varför sitter du på xp då?(Om du nu gör det vill säga)

Kör Windows 3.11 eller ännu tidigare varianter, de drar inte några systemresurser

Nej men allvarligt denna till stor del felaktiga åsikten om att vista har så dålig prestanda är fjomp. Speciellt då det faktiskt inte är ett krav att ha det, vill du inte ha Vista låt bli då du slipper jag lovar dig.

tyvärr så blir man ju förr eller senare tvungen att gå över till vista när xp inte stöds längre. då behövs ny dator och nytt operativsystem. vem vill sitta ensam med xp när ingen annan använder det? man blir tvingad som sagt.
jag kör med 32 bitars xp och det har alltid varit bra, så jag vill inte byta men kommer att bli tvungen till det så småningom.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Då hoppas jag mer på att folk går över till Linux

Hahaha, word..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Kör Windows 3.11 eller ännu tidigare varianter, de drar inte några systemresurser

Funkar inte med dagens chipsetuppsättningar.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ortmon
Det är en zyXEL, cirka 1 år gammal. Någon som vet om detta kommer funka? Eller kommer jag få problem? Jag har kontaktat zyXEL men inte fått svar ännu.

Din router bör inte påverkas alls av vad du kör för operativsystem.

Permalänk
Medlem

Har kört xp 64 bit 8 Gb ram i ca 1-1.5 år och i början drivrutinsproblem men nu funkar super

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Din router bör inte påverkas alls av vad du kör för operativsystem.

Asså det säger du? Varför tror du detta? Jag skulle uppskatta om du formulerade dig lite mer. Har nätverket inget att göra med om jag kör 32/64-bit OS ?

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"