Permalänk
Medlem

Jag har lite bilder, som är rätt dåliga iofs, men som kan funka. Hitta mig på MSN, mitt konto hos ImageShack är paj eller nått...

Angående spel så funkar ju Half Life i alla fall Starcraft och Diablo är inte heller några problem, i alla fall inte för polarna som kör på GMA950 och X3100 är ju bättre så... Och folk kör ju WoW på GMA950 också.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

vostro 1310 tips o hjälp

Hej på er alla Vostro ägare,

Funderar nu själv att beställa en men...har följande två st frågor till Er (jag är ganska så nybörjare när det kommer till bärbara) nämligen grafik kortet.

Det är så att jag kommer att använda datorn till att surfa, lyssna musik men också redigera lite enklare video klipp (fundera på att överföra det mesta vhs videoklipp till extern hårddisk o redigera typ min sons födelsedag mm) och då undrar jag vad ska man beställa för nåt grafik räcker det med x3100?

Eller spelar inte grafik kort någon roll alls?

Några tips tips?

Fråga 2 är att den saknar s video uttag skulle man kunna koppla den till tv eller projektorn med en sån konvertingsdosa?

Tack på förhand

Tsoko tsoko latas

Permalänk
Medlem

Videokodning av den formen går så vitt jag vet bara på CPU, så det är skit samma... X3100 lär räcka gott och väl...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Jag hoppar in på denna tråd jag med... Ska nog till 99% beställa denna dator. Men tänkte bara höra. Borde väl inte vara några problem att spela upp 720p MKVs på denna eller? Är typ det mest krävande jag kommer göra på den. Tänkte ta den billigaste versionen med M550 (2,0ghz) och 1 gb RAM. Sjukt billig för en 13,3 tums förresten (3190exkl. moms!)a Tänkte (om det nu går?) dumpa vista och köra XP på den.

Permalänk
Medlem

Du kan när du beställer via telefon välja att köpa daton utan OS, alltså så kan det bli ännu billigare. Vad gäller 720p så är det svårt att säga, men den bör klara av det med en m550. Min gammla Pentium M på 1,6 Ghz klarade av 720p i VLC alltså så borde denna klara av 720p iaf med rätt codecs.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du kan när du beställer via telefon välja att köpa daton utan OS, alltså så kan det bli ännu billigare. Vad gäller 720p så är det svårt att säga, men den bör klara av det med en m550. Min gammla Pentium M på 1,6 Ghz klarade av 720p i VLC alltså så borde denna klara av 720p iaf med rätt codecs.

Jaså? Tack för tipset! Ja men dåså. Då är det inget att tveka på. Denna blir det! Alldeles lagom storlek och kraft.

Permalänk

Tack Choffe för ditt svar,

Då får det väl bli en x3100, kommer ha photoshop och även Pinacle video redigering är det något annat som jag borde ta hänsyn till tex kanske mer minne eller nåt.

Kanske 2.o Ghz istället för 1,8? Är lite småaktig i mina frågor men jag ska studera film och redigering så ibland kan det vara bra om jag kan leka lite även på min bärbara.

Ännu en gång tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tsokolatas
Tack Choffe för ditt svar,

Då får det väl bli en x3100, kommer ha photoshop och även Pinacle video redigering är det något annat som jag borde ta hänsyn till tex kanske mer minne eller nåt.

Kanske 2.o Ghz istället för 1,8? Är lite småaktig i mina frågor men jag ska studera film och redigering så ibland kan det vara bra om jag kan leka lite även på min bärbara.

Ännu en gång tack

Som tidigare nämnt, ska du redigera film/bilder så ska du ha en snabb flerkärnad CPU och mycket minne. Alltså minst 2Gb minne, helst 4Gb samt en så snabb CPU som möjligt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Dock kan jag inte rekommendera att man köper 2,0 GHz om man inte anser sig ha för mycket pengar, att betala 720 kr för 0,2 GHz är enligt mig rena rånet... Nu vet jag ju inte hur det är att överklocka laptopar, men dom 200 MHz:en borde man väl kunna ordna själv?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

2.0:an spritter även upp i 2.2 ibland som sagt

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Dock kan jag inte rekommendera att man köper 2,0 GHz om man inte anser sig ha för mycket pengar, att betala 720 kr för 0,2 GHz är enligt mig rena rånet... Nu vet jag ju inte hur det är att överklocka laptopar, men dom 200 MHz:en borde man väl kunna ordna själv?

Du har helt rätt i det du säger. Jag anser också att 720 SEK är för mycket att betala för den prestandan. Dock så är faktum att dem där 0.2 Ghz kommer att gynna trådskaparen i denns arbete och kan därför, för honom/henne, vara en bra investering.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Finns ordet defektivitet i svenskan ens? :/

Nej, jag är ingen besserwisser utan enbart nyfiken av kunskapsskäl.

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Jo, definitivt... Dock är jag fortfarande tveksam till att det skulle bli någon skillnad som verkligen känns av... Det är klart det kommer gå snabbare, men det det handlar ju om ett fåtal sekunder... Hur som haver, det är upp till förfrågaren att avgöra om det är värt det...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Sådär! Du var en Dell Vostro 1310 beställd! Iofs vekaste kombinationen med M550:n och 1gb ram men det ska jag nog klara mig på. Beställde den imorse men såg nu ikväll på online-statusen att den är klar för leverans. Härligt! Men kunde dock inte beställa utan OS eller jo jag kunde, men då skulle den bli dyrare. =/ När jag var klar med mina tillägg med webcam och bluetooth så landade den på 4625kr inkl moms. Sjukt billigt om man frågar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du kan när du beställer via telefon välja att köpa daton utan OS, alltså så kan det bli ännu billigare.

Helt säker på att detta stämmer? Vore skitbra isf

Nån som vet om det funkar att köra Ubuntu på Vostron?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Helt säker på att detta stämmer? Vore skitbra isf

Nån som vet om det funkar att köra Ubuntu på Vostron?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keffosteffo
... Men kunde dock inte beställa utan OS eller jo jag kunde, men då skulle den bli dyrare. =/ ...

En rad ovanför ditt inlägg så har du ett svar på din fråga. Varför det blir dyrare kan bara Dell svara på dock.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keffosteffo
Sådär! Du var en Dell Vostro 1310 beställd! Iofs vekaste kombinationen med M550:n och 1gb ram men det ska jag nog klara mig på. Beställde den imorse men såg nu ikväll på online-statusen att den är klar för leverans. Härligt! Men kunde dock inte beställa utan OS eller jo jag kunde, men då skulle den bli dyrare. =/ När jag var klar med mina tillägg med webcam och bluetooth så landade den på 4625kr inkl moms. Sjukt billigt om man frågar mig.

Verkar vara ngt som hänt med Dell. Jag har ju alltid hört om folk som klagar på att det tar så lång tid för dem att leverera.
Precis som du så gick det ordentligt fort för min dator att produceras. Beställde den på fredagen (fick prel. lev. 19/9), den producerades färdigt på lördagen och skickades på söndagen. Just nu befinner den sig i Värmamo så i morgon får jag förhoppningsvis lägga vantarna på den.
Så, ska man beställa en Dell i allmänhet och en Vostro 1310 i synnerhet så verkar detta vara en bra tidpunkt.

Precis som andra här i tråden så är jag från och med i morgon redo att besvara alla tänkbara frågor ni kan tänkas ha om datorn. Shoot bara!

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Får också min imorgon, förutsatt att Schenker kommer på en vettig tid...

Dock har Dell lyckats klanta sig vad det gäller batterier, vi fick bara 4-cells trots att vi beställt 6-cells, fördelen är dock att de större skickas till oss om ca. 2 veckor, plus att vi får behålla 4-cellsbatterierna, livslängden på batteri blev helt plötsligt ganska lång...

EDIT: Fick datorn i förrgår efter att Schenker strulat som satan med utkörningen. Kan dock inte säga annat än att jag är asnöjd med datorn! Känns hur gedigen som helst, skärmen är jätteskön, touchpaden funkar riktigt bra efter lite övning. Dessutom är spelprestandan över förväntan, Battlefield 2 flyter på hur bra som helst i 1280x800 allt på medel förutom viewdistance på 100% samt 8x kantutjämning. Även Civilization 4 flyter på helt klockrent! Kanske slänger upp någon minirecension senare, måste skaffa mig en digitalkamera bara...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ni som hunnit ha era ett tag, fortfarande nöjda?

Lutar åt en beställning om nån vecka för mig..

Permalänk
Medlem

Jag har använt den så gott som dagligen sedan jag fick den, och är riktigt nöjd! Snabb och smidig, precis lagom storlek! Dessutom är batteritiden med 4-cellsbatteriet över förväntan, blir ännu trevligare när 6-cellsbatteriet hittar hit... Även prestandan var över förväntan, 8400m GS-kortet är inte helt förtappat trots allt...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Sticker 6-cellsbatteriet ut något?

Permalänk
Medlem

Hej,

Lite fundersam

Detta är väl ett bättre val framför asus eee pc 1000H om man vill ha en mer användarvänlig dator eftersom denna kör nya adobe program och dylikt utan problem???

Är på jakt efter en liten billig dator nämligen men asusen verkar lite för klen.. har svårt att se att den kan användas till det mesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Sticker 6-cellsbatteriet ut något?

nej

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loutre
nej

ok, tack.
är det värt det hundralappar extra för att få ett 6-cells?

Permalänk
Medlem

jag tycker det, om man bara har den som arbetsdator så utökas batteritiden avsevärt. När jag sitter och bara skriver i word i energisparläge så är batteritiden över 4½ timme. Riktigt skönt att inte behöva släpa med sig laddare överallt.

Visa signatur

.

Permalänk

undra när frifrakt kommer igen ?

btw jag har länge funderat på en vostro nuvarande dyraste paket ca 6800kr med moms och frakt fast förra månaden va den dock 500 kr billigare...

fanns det en annan dator i samma prisklass jämnfört med vostro 1310 ? min budget ligger på 6500 kr

någon som vet hur varm datorn kan bli ? om man kan ha den i knät ?

låter datorn högt ?

Permalänk
Medlem

Fri frakt vet jag inte om det kommer alls på Vostron, då den är tänkt som företagsdator och inte omfattas av rabattkoder och liknande som riktar sig till vanliga konsumenter. Datorn blir inte det minsta varm, har suttit med den i knät i tre timmar när jag åkt tåg, inga som helst problem. Processorn blir ca. 50 grader under load, enligt tester blir utsidan av chassit 30-35 grader på sin höjd.

Ljudnivån är helt underbar, oftast går inte fläkten alls, när den behöver det surrar den igång i ca. 10 sekunder, sedan är det knäpptyst igen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

La precis en beställning på en 1310!

Ska bli riktigt skönt att få en bärbar som faktiskt är bärbar

Permalänk

vad tog fu för konfig ? och hur mkt kostade allt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=oopeteroo=-
vad tog fu för konfig ? och hur mkt kostade allt ?

Intel® Core™2 Duo T5670 (1,8 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Inbyggd Intel® Graphics Media Accelerator X3100
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Primärt 6-cellers/58 wattimmars litiumjonbatteri
13,3-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)

6171:- inkl moms (köper den via företaget)