Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

I vilka uttag ska minnen sitta?

Jag har precis köpte ett Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkort. Hur ska jag nu montera mina minnen, 2x2Gb? Ska jag köra i dem gula eller röda uttagen eller ska jag köra i det första gula och röda paret? Det finns Dual channel på moderkortet. Jag kommer till en början att köra med Win Xp.

Jocke

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Det brukar vara i uttagen som har samma färg.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Med mitt moderkort följde en fin liten bok, även kallad manual, där detta stod förklarat. Du kan dessutom se när datorn startat om det är rätt. Det brukar stå Dual Channel bland infon som BIOS listar om du har installerat minnena rätt.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag kör dem i dem gula uttagen och det funkar. Jag undrar även om jag ska ställa in värden på minnena i BIOS? Jag kör på default i Bios.

EDIT:Jag har nämligen problem med att Windows fryser ibland och jag blir tvungen att stänga av datorn och när detta händer så vägrar den att starta ibland. Den alltså startar och stänger av, startar och stänger av sig och ibland så står den och går men bildskärmen går inte igång.

Jocke

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Jag kör också på default.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag såg att det stod 5-5-5-15 och 2,1v på minnena. Dessa minnen är det: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347131
Ska jag då ställa in detta värde i Bios? Jag har kollat ett minnena ligger på 2,16v i Bios.

Jocke

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Det skall inte behövas, när minnena står på auto, läser datorn av inbyggd information från dessa (SPD) och ställer in sig efter den.
Ladda ned cpu-z och kolla så ser du att det redan är inställt som det skall.
http://www.cpuid.com/cpuz.php

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag fick detta värde: 5-7-7-24 .

Jocke

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Vad visar SPD i cpu-z?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005