Sapphire finjusterar Radeon HD 4850

Permalänk
Melding Plague

Sapphire finjusterar Radeon HD 4850

AMD:s senaste serie grafikkort beskrivs ofta som väldigt prisvärd. Sapphire lanserar en alldeles egen Radeon HD 4850 med bättre kylning, dock utan att höja prislappen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mjo, en sån skulle inte sitta fel. Undra hur mycket mindre el den drar.

Permalänk
Medlem

hoppas den är mycket tystare kanske man köper en sån då borde ju duga till nyaste spelen som finns nu

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, precis den utvecklingen vi vill se!
Prisvärda maskiner som bygger vidare på prisvärdhetsfaktorn hellre än att bara stapla allting på prislappen. Den ser helt OK ut, även om standardkylaren ser snyggare ut rent estetiskt så är enkelheten något inspirerande, faktiskt.

Permalänk

den ser robust ut så den kommer nog var mycket tystare än standard kylaren samt med bättre värmeledning

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
hoppas den är mycket tystare kanske man köper en sån då borde ju duga till nyaste spelen som finns nu

Ljudnivån var väl inte det referenskylaren fick kritik för utan temperaturen.

Permalänk
Medlem

Tidigare när Sapphire gjort sin egen PCB har det slutat med att korten också lockar aningen sämre än andra märken. Återstår att se om det blir samma visa nu. Jag skulle dock hellre att de körde med svart PCB för toppkorten som ASUS börjat med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Me like! Tycker faktiskt den var snygg, gillar när saker är lite mer udda

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

innan man beställer detta borde man försäkra sig om att de inte "besparat bort" fläktstyrningen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

"Strömförsörjningen är något nedbantad..."
Alltså så klockar det sämre? Ej intressant.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Svårt att se, men är själva GPU'n förflyttad också? Tänkte att det kan bli svårare att fästa en Accelero S1, eller kanske inte alls.

Å andra sidan tycker jag att kylaren är lik som Asus har.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Leeloo
[B] Svårt att se, men är själva GPU'n förflyttad också? Tänkte att det kan bli svårare att fästa en Accelero S1, eller kanske inte alls.

Men med den nya kylaren lär ju kortet bli betydligt svalare så du behöver nog inte sätta på en Accelero S1. I värsta fall så kan du ju fortfarande köpa ett "vanligt" 4850 om du nu vill köra helt passivt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

tror ni att dom har kortat ner längden lite? under 22.5cm? för då blir jag glad! då blir det ett sånt till nästa löning!

Permalänk
Sötast

Udda fråga kanske, men varför ser 4850 ut som ett typiskt budgetkort? Det presterar ju bättre än många bra kort, men det ser ut som ett typiskt nedbantat kort som t.ex ett 6600 jämfört med 6800GT

Permalänk

Det är la lite budget om man jämför med 4870.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

HD4850 är ju inget annat än ett nerbantat HD4870 men det är ändå samma kärna... Sen att det ser budget ut och tar lite plats är bara bra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kommer säkert fler olika modeller ifrån andra tillverkare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Udda fråga kanske, men varför ser 4850 ut som ett typiskt budgetkort? Det presterar ju bättre än många bra kort, men det ser ut som ett typiskt nedbantat kort som t.ex ett 6600 jämfört med 6800GT

för att hålla priserna nere, 6600(gt) kostade ju också runt 1500 på sin tid.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gaarh och jag som precis har beställt ett 4850... ajjaa blir väll ändå till och köpa en Accelero S1 men ändå ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ser ganska rejäl ut. Minns att Sapphire brukade gilla att göra egna fläktar redan på 9600Pro-tiden och de var inte alls bra. Både jag och min kompis hade problem och bytte ut våra kort till andra märken. Senaste Sapphire jag hade var 1950GT med referensedesign men satte dit Artic Cooler kylare för att få det svalare. Sapphire har på nått sätt alltid förknippats med dåliga budgetkort för mig, till och med Club 3D och Gecube å andra budgettillverkare har varit bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Tycker denna verkar intressant.
http://www.guru3d.com/news/his-radeon-hd-4850-iceq4-pixelated...

Det där priset lär sniffa 4870 i rompan, är det verkligen värt det?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Kommer ju köra med heltäckande vattenblock så var inte intressant just för mig men om man ser med ett bredare perspektiv då långtifrån alla kommer göra som jag så tycker jag den ser intressant ut. Dock ett litet minus att den (troligtvis) inte går att klocka lika bra som andra kort. Att prislappen blir desamma är också ett plus. Dock borde de lägga till något i namnet så den inte blandas ihop med andra kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det där priset lär sniffa 4870 i rompan, är det verkligen värt det?

Ligger i nuläget på 1690kr, har dock inte kommit in i lager ännu, får hoppas att priset går ner lite när den dyker upp i fler butiker.. Jag gillar iden med att få ut den varma luften ur chassit direkt, istället för att den ska örla runt och värmaupp andra komponenter. Ser fram emot det kortet om det är tyst och billigare än 4870.

Gillade absolut inte detta: "Strömförsörjningen är något nedbantad" det lät inte bra...

Permalänk
Medlem

"– under det logiska namnet Sapphire Radeon HD 4850."

Hehe. Lite pik där eller?
Verkar bli najs. Tycker dock inte om iden att blåsa runt värmen i chassit.
Å andra sidan så har väl de flesta välventilerade kort idag?

Permalänk

vilken trevlig nyhet för er som väntat

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Men med den nya kylaren lär ju kortet bli betydligt svalare så du behöver nog inte sätta på en Accelero S1. I värsta fall så kan du ju fortfarande köpa ett "vanligt" 4850 om du nu vill köra helt passivt.

Tänkte mest på hur ljudnivån är, om den nya kylaren är tyst.

Återstår att se.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Riktigt bra initiativ! Speciellt att de inte ska ta mer betalt för kylaren, det kommer de nog vinna många kunder på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Men attans bananer Köpte ett sapphire hd4850 igår, känns lite surt nu ju :s

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas bara att dom inte tagit bort fläktstyrningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |