Månadens mellanklassdator augusti

Permalänk
Melding Plague

Månadens mellanklassdator augusti

Att välja datordelar är ingen enkel uppgift. Det handlar om att göra välinformerade val som inte bara ger mycket prestanda per spenderad krona, utan som också håller för både en och två uppgraderingar. SweClockers mellanklassdator är systemet för datorspelare och överklockare på jakt efter allt detta – och lite till.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

är det inte lite overkill med ett 650w till ett hd4850? även till 2 st så är det väl lite mycket

Permalänk
Medlem

Detta system påminner väldigt mycket om mitt datorsystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
är det inte lite overkill med ett 650w till ett hd4850? även till 2 st så är det väl lite mycket

Håller med, men annars är det ett riktigt bra system!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ta en titt på priset istället för gnälla på att nätaggregatet är för bra (!?).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Väldigt dåligt...

- Chassi
- Nätagg
- Grafikkort
- Processor

+ Antec Sonata III 500w
+ HD 4870
+ Q6600

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Väldigt dåligt...

- Chassi
- Nätagg
- Grafikkort
- Processor

+ Antec Sonata III 500w
+ HD 4870
+ Q6600

Det är ju trots allt en mellanklass-dator.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
är det inte lite overkill med ett 650w till ett hd4850? även till 2 st så är det väl lite mycket

Sant, men å andra sidan så kostar aggregatet bara 700kr och håller mycket hög kvalitet och är tyst. 450/550W varianten är ju inte särskilt mycket billigare och med 650W så finns ju utrymme för en Crossfireuppgradering.

Däremot, så skulle jag kunna tänka mig att byta processorkylaren mot en Xigmatek HDT s1283 eller en OCZ Vendetta 2.

MINO7AURO<=
Det beror ju lite på vad man tänkt sig med datorn. Visst är ett Sonata III prisvärt, men Corsair TX650 + Antec P182 är ett bättre alternativ.
Drar man ned på chassi/nätagg, så får man råd med ett bättre grafikkort, så det är ju en prioriteringsfråga.

Även processorvalet är en smakfråga. En E8400 presterar i de flesta fall bättre än en Q6600, då dagens program har dåligt stöd för fyra kärnor. Kommande program kommer förmodligen hantera detta bättre och då kan processorn utnyttjas bättre. Tills dess så ger en högre klockad duo bättre prestanda än en lägre klockad Quad i de flesta fall.
Om man säkert vet om att de program man tänkt köra utnyttjar fyra kärnor på ett bra sätt, kan det vara ide med en quad, annars funkar en högre klockad duo lika bra eller bättre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Väldigt dåligt...

- Chassi
- Nätagg
- Grafikkort
- Processor

+ Antec Sonata III 500w
+ HD 4870
+ Q6600

Jo tjena, jag skulle vilja se en Sonata III med quad och 4870 i crossfire. Släng in några diskar också så har du en alldeles egen kamin.

Permalänk
Medlem

1 TB är väll lite overkill med utrymme.
Majoriteten av dom jag känner sitter på >400 GB o klarar sig fint.

Permalänk
Medlem

Tja, verkade som att jag gjorde bra val då med datorn i sign som jag byggde för nån vecka sen

Aningen vassare är väl min men prislappen landade på 10500:-
Känns som att man har valt rätt komponenter iaf...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Haha det här är ju väldigt likt mit system

Permalänk
Medlem

Jag skulle också välja en 500GB HDD istället. De billigaste hårddiskarna i den storleksklassen kostar mindre än 500kr så det sänker kostnaden med över 600kr, pengar som jag hellre lägger på ett bättre grafikkort.

[Edit]
Glömde säga att jag tycker att det här är en fantastiskt bra artikelserie. Jag ska uppgradera ihöst och det lutar åt att det blir ungefär det här systemet då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
1 TB är väll lite overkill med utrymme.
Majoriteten av dom jag känner sitter på >400 GB o klarar sig fint.

Beror helt på vem som ska ha datorn. Jag skulle inte klara mig med endast 1TB.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Åh, jag är så trött på det chassit. Något annat kan ni väl dra till med för omväxling?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Om man lagt till ett HD4850 till förra månaden budgetbygge så hade man fått ett system med en prislapp på 3000kr mindre än detta. Den sämre spelprestandan hade inte varit enormt mycket sämre, absolut inte att motivera 3000kr i prisskillnad.
Annars bra bygge helt klart, men förra månadens var otroligt prisvärd.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Åh, jag är så trött på det chassit. Något annat kan ni väl dra till med för omväxling?

Det blir lite mer exotiska delar i prestandadatorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Om man lagt till ett HD4850 till förra månaden budgetbygge så hade man fått ett system med en prislapp på 3000kr mindre än detta. Den sämre spelprestandan hade inte varit enormt mycket sämre, absolut inte att motivera 3000kr i prisskillnad.
Annars bra bygge helt klart, men förra månadens var otroligt prisvärd.

Ja det är sant. Men samtidigt har du inte samma expansionsmöjligheter i budgetsystemet, du kommer till ett grafikkort och en svagare Phenom som längst. Särskilt processorn som kommer att vara flaskhalsen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Varför inget riktigt ljudkort i mellanklassaren?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Beror helt på vem som ska ha datorn. Jag skulle inte klara mig med endast 1TB.

varför?

imo ganska bra balans mellan vad man får och pris iaf..

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt hårddisken mot ett 500Gb och nätagget till ett Corsair 520W, och lagt mellanskillnaden på ett HD4870, definitivt värt det!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
varför?

imo ganska bra balans mellan vad man får och pris iaf..

Varför? För att jag inte får plats med allt jag har på 1TB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag skulle bytt hårddisken mot ett 500Gb och nätagget till ett Corsair 520W, och lagt mellanskillnaden på ett HD4870, definitivt värt det!

Corsair 520W är 100 kr dyrare än nätagget som dom har valt.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Väldigt dåligt...

- Chassi
- Nätagg
- Grafikkort
- Processor

+ Antec Sonata III 500w
+ HD 4870
+ Q6600

Varför Q6600? E8400 har betydligt bättre prestanda än vad Q6600 (förutom om du ska bencha 3dmark eller cinebench då) har. Dessutom är den kallare och drar mindre ström.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Väldigt dåligt...

- Chassi
- Nätagg
- Grafikkort
- Processor

+ Antec Sonata III 500w
+ HD 4870
+ Q6600

NEJ, Varför Q66 ? skulle aldrig ta den över 8400 och inte heller ett Sonata chassi i en gaming burk.
---------------------------------------

Mycket bra val
slår vad om att prestanda datorn får 2st 4870
Jag skulle även valt WD640AAKS + Antec Threehundred istället, men resten va nog nice

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

seriöst va ni gnäller över datorn, jag tyckte dom gjorde väldigt bra val på delar. har likadant moderkort, psu, har haft likadana raminnen. Tycker allt om dom funkar väldigt bra, sen ni som säger ni klarar er på 400gb, så kan jag säger att jag inte klarar mig på min 750gb, jag ska uppgradera nästa månad med 2 st 640gbs hårddiskar.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Det känns skönt att veta att man valde rätt grejor. Har iprincip exakt samma hårdvara förutom moderkortet. Där har jag deluxe modellen

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här är ett bra medel-budget system, nätaggregatet är bra då du med säkerhet vet att det kommer hålla i åratal (Corsair har även 5 års garanti!), sen finns möjligheter till uppgradering...

Tummen upp

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa

slår vad om att prestanda datorn får 2st 4870

nja jag tror mer på 4870x2 i prestanda datorn för det hade varigt nice

fint system ganska likt ett jag satte ihop åt en kompis för lite sen dock med 4870 men annars likt.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Varför inget riktigt ljudkort i mellanklassaren?

för att dom flesta inbyggda ljudkort presterar alldeles utmärkt för de flesta?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det är 2 saker jag reagerar på.

1. Gud vad lik denna konfigurationen varit de senaste åren. Min dator jag köpte för 1-2 år sedan är nästan exakt samma saker fast en modell tidigare.
E6400 propp, samma ramminne, halva storleken på hd, samma nätagg, samma chassi, typ samma dvdläsare...det enda som egentligen skiljer sig är faktiskt att då gällde 9600xt grafikkortet som mellanregent, i övrigt är det samma komponenter..lite märkligt ändå.

Det andra är att ingen annan verkar undra varför ni valde den kylaren istället för ultra extreme 120? Nyfiken på ett svar då ett stundande datorinköp ligger för framtiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas

Det andra är att ingen annan verkar undra varför ni valde den kylaren istället för ultra extreme 120? Nyfiken på ett svar då ett stundande datorinköp ligger för framtiden.

För att den är billigare och inte så mycket sämre?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"