AMD tappar och tar marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

AMD tappar och tar marknadsandelar

Under det andra kvartalet i år såldes fler processorer än någonsin. Trots de starka siffrorna minskade de totala intäkterna från processorförsäljningen. Inom vissa specifika områden tar AMD fortfarande marknadsandelar från Intel, men överlag stärks processorjättens dominans.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt som har en framsida har även en baksida

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Synd men vad göra?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Snygg tävling.

Jaja, synd att det inte går bättre för AMD. Men å andra sidan inte helt dåligt heller. Tror det stabiliserar sig.

Permalänk
Medlem

Klart det är en tävling den som har mest marknadsandelar i slutet av året får av mig personligen en hel kaka.

Permalänk

Jag är inte den som brukar nämna fel i nyheter, men nu gör jag det eftersom det kanske är jag som uppfattat fel.

"Företagets Opteron-plattformar stärkte marknadsandelen med 0,8 procent till 13,8 procent. Intel kan å andra sidan stoltsera med smått otroliga 86,5 procent av marknaden."

13,8 + 86,5 = 100,3.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Jag är inte den som brukar nämna fel i nyheter, men nu gör jag det eftersom det kanske är jag som uppfattat fel.

"Företagets Opteron-plattformar stärkte marknadsandelen med 0,8 procent till 13,8 procent. Intel kan å andra sidan stoltsera med smått otroliga 86,5 procent av marknaden."

13,8 + 86,5 = 100,3.

86,2 står det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
86,2 står det.

Ah, snabb ändring.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Finns det ingen rapport om hur mycket AMD har tjänat på grafikkortsmarknaden då?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Finns det ingen rapport om hur mycket AMD har tjänat på grafikkortsmarknaden då?

Det skulle jag också vilja se, med HD 4000 serien tror jag att amd kan gå plus.

P.S: ingen som vet om nvidia ska släppa ngt nytt prestanda kort eller sänka priserna, ska nämligen köpa nytt g-kort så det vore intressant att veta ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag antar att med procent så menar ni egentligen procentenheter? *besserwisser*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Det skulle jag också vilja se, med HD 4000 serien tror jag att amd kan gå plus.

P.S: ingen som vet om nvidia ska släppa ngt nytt prestanda kort eller sänka priserna, ska nämligen köpa nytt g-kort så det vore intressant att veta ?

Köp ett ATI :S

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

AMD har alltid varit som en ferrari, intel å andra sidan är som att köpa en bentley lyx bil hehe. Fattar inte att AMD lyckats tappa så mycket av marknaden, det var inte många år sen alla köppte AMD. Jaja jag kommer alltid att köpa AMD iallafall, har alldrig litat på intel för mycket problem med dem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

AMD är rebellerna och Intel Stormtrupperna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
AMD har alltid varit som en ferrari, intel å andra sidan är som att köpa en bentley lyx bil hehe. Fattar inte att AMD lyckats tappa så mycket av marknaden, det var inte många år sen alla köppte AMD. Jaja jag kommer alltid att köpa AMD iallafall, har alldrig litat på intel för mycket problem med dem.

"Alla" köpte inte Amd, hemmabyggare visst men de stora företagen som HP och Dell väntade ett bra tag innan dom började sälja datorer med Amd cpu. (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
"Alla" köpte inte Amd, hemmabyggare visst men de stora företagen som HP och Dell väntade ett bra tag innan dom började sälja datorer med Amd cpu. (rätta mig om jag har fel)

Så var det, ungefär som nu när inte "alla" köper ati:s nya serie trots att folk gärna vill tro det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
"Alla" köpte inte Amd, hemmabyggare visst men de stora företagen som HP och Dell väntade ett bra tag innan dom började sälja datorer med Amd cpu. (rätta mig om jag har fel)

jo så var det och dom började sälja datorer med amd cpuer när intel tog över prestandakronan

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
jo så var det och dom började sälja datorer med amd cpuer när intel tog över prestandakronan

Det sammanföll väl rätt väl med att amd:s processorer blev så gott som gratis?

Permalänk
Medlem

Så fina bilder det är på nyheten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det sammanföll väl rätt väl med att amd:s processorer blev så gott som gratis?

Nej, snarare med att AMD presenterade bevis på att Intel och dell med flera haft olagliga affärer för att hålla AMDs marknadsandel nere. Lite konstigt att AMD hade klart prestandaövertag, svalare och billigare processorer med billigare moderkort, och ändå hade så låga marknadsandelar som de hade då.

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall bidragit med min andel med ett 780G moderkort och en phenom x4, får se om de går med vinst nästa kvartal då :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Det skulle jag också vilja se, med HD 4000 serien tror jag att amd kan gå plus.

mtp att grafikdelen står för ca 20% av AMDs omsättning och AMDs förluster den senaste tiden varit större än det, så är chansen att HD4000-serien skall vara avgörande i att vända bokslutet minimal.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Kör just nu 4 AMD burkar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

Är neutral när det gäller CPU men ATI taliban.
Visserligen råkar jag sitta med en AMD just nu men när jag uppdatera så kollar jag vad som passar mina behov och plånbok.
Min 4400+ x2 939 tickar än och är inte dugg slö, så någon e-penis tävling ställer jag inte upp på

Får se när nästa uppdatering händer, men blir nog AMD igen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Lite konstigt att AMD hade klart prestandaövertag, svalare och billigare processorer med billigare moderkort, och ändå hade så låga marknadsandelar som de hade då.

Problemet var att Amd på den tiden gjorde ungefär sitt yttersta för att skrämma bort seriösa köpare. De valde att låta nvidia sälja ett omkokt grafikkort och kalla det för chipset eller att låta folk köra det på någon av vias katastrofer.

NU, däremot, är Amd ett riktigt alternativ för alla segment. Synd bara att många tror att Intel är så mycket bättre när det egentligen kvittar vad man väljer. Man får kvalitet vilket som numera.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite tragiskt att behöva påminnas om hur haltande även viss del av hårdvarumarknaden är. Intel är ett oerhört starkt varumärke, men det är ju knappast det bästa betyget på att marknaden är helt sund när marknadsandelarna på servermarknaden konstant ser ut som den gör.

Jag kan å andra sidan hålla med dundermuppen om att utbudet av chipset för AMD-baserade moderkort varit en svaghet. Inte påstår jag att alla nVidia chipset varit dåliga, tvärtom har några varit riktigt lyckade både för konsument- och professionella moderkort, men kvalitén har knappast varit lika jämn som den Intel kunnat erbjuda.

Oavsett hur ekonomiskt problematiskt uppköpet av ATi varit, kan jag inget annat än nöjt kunna konstatera att AMD äntligen har en stabil helhetslösning. AMD:s chipset har konstant förbättrats. Inget som kanske gett några stora tillskott till kassan, men jag hoppas ändå att marknaden någon gång ska nå en mer hälsosam jämnvikt.

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med mitt A8R-MVP, med Radeon XPRESS 200 chippet och Uli sydbrygga.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73760
Sedan sitter den i hop med en Opterion

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
mtp att grafikdelen står för ca 20% av AMDs omsättning och AMDs förluster den senaste tiden varit större än det, så är chansen att HD4000-serien skall vara avgörande i att vända bokslutet minimal.

Grafikandelarna är mycket rörligare än processorandelarna och varierar lättare. Från en svakca med 2000-serien till en topp som 4000 serien så kan intäkterna öka många procent.

Självklart kan inte detta rädda en storförlust av AMD. Men det kan göra en stor skillnad. Går omsättningen upp 50% för ATI så är de genast uppe över 27% av AMDs omsättning. Det kan vara väldigt mycket extra pengar i kistan.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inget som säger att man måste ha stora marknadsandelar för att gå med vinst. Oljebolaget Exxon Mobil gjorde t ex en rekordvinst på 39,5 miljarder dollar 2007 med bara 9% av USAs bensinstationer.

Datormarknaden är speciell eftersom den domineras av så få aktörer. Man räknar gärna marknadsandelar i procentenheter, men frestas att tro att de betyder mer än de faktiskt gör.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Det skulle jag också vilja se, med HD 4000 serien tror jag att amd kan gå plus.

P.S: ingen som vet om nvidia ska släppa ngt nytt prestanda kort eller sänka priserna, ska nämligen köpa nytt g-kort så det vore intressant att veta ?

Om jag inte sitter o ljuger brukar det vara ungefär 2-3 månader innan dom officiellt presenterar en ny arkitektur tills dom släpps.. så räkna inte med nåt nytt förrns efter nyår..

Visa signatur