Permalänk

Hjälp med ny dator!

Hej!

hade tänkt bygga ihop en dator som är till för gaming osv.

har kollat länge nu och kan inte bestämma mig vad som är bäst det här med ddr2 eller ddr3. själv tycker jag det är onödigt lägga ut för mycket pengar på ddr3. även med grafikkort, ATI eller NVIDIA. vill ha ett hyffsat som klarar de flesta spelen. jag vill helst ha 4-kärnig amd athlon processer, 4 gig RAM-minne osv.. vill heller inte att det ska bli för dyrt.

hade varit schysst om ni kunde skrivit vad ni tycker:)och om ni kan komma med ngra tips på prisvärda datakomponenter:)

är EXTREMT tacksam för svar!
MVh
danne

Permalänk

DDR3 ger ingen nämnvärd skillnad, såvida du inte gillar att jämföra benchmarkresultat med andra istället för att faktiskt använda datorn. Fördelen med DDR3 är att du kan återanvända minnet i din nästa Intel-dator då Intel går över till att stöda bara DDR3 i framtiden (Nehalem). AMD däremot kommer (enligt förhandsinformationen, kan iof ändras) ha stöd för både DDR2 -och- DDR3 i framtida socket AM3.

Dessutom stöder AMD bara DDR2 i dagsläget, och med tanke på att du luter mot en AMD-quad, så är frågan endast teoretisk antar jag.

Ett tips är att räkna ihop dina slantar för att se vad du kan tänkas lägga ut på datorn, och sedan besöka klistrade trådar som denna... http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Utan någon budget är det väldigt svårt att rekomemndera några delar. Generellt rekommenderas dock ATI före NVIDIA, Intel före AMD, 4850 eller 4870 tycks t.ex. vara bra alternativ, Q6600 är omtyckt även om många spelare föredrar en E8400 som har högre klock per kärna (för spel som oftast inte kan utnyttja >= 2 kärnor).

Permalänk

okej! tack för svar:) jag satsar på ddr2 tror jag... men om jag inte är helt fel på det så är vell AMD proccesorerna till för gaming. hade tänkt lägga 5 000kr... om där inte är någon större prisskillnad så tar jag såfall quad.. annars tar jag dual x)

Föresten vad tycker du om denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6000CZ...

jag vet inte riktigt om jag ska satsa mest på grafikkort,ram-minnena eller processorn:S