Tre 790GX-moderkort i test

Permalänk
Melding Plague

Tre 790GX-moderkort i test

Efter framgångarna med AMD 780G och AMD 790FX är det nu dags för den senaste styrkretsen från AMD: AMD 790GX. Tillsammans med den nya SB750-sydbryggan erbjuder denna styrkrets flera spännande nya funktioner. Vi har testat tre moderkort från Gigabyte, Foxconn och Jetway för att se om AMD återigen har en vinnare på handen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför fanns inte MSI DKA790GX Platinum med i testet? Det är ju ett av de kort som faktiskt finns att få tag på här i Sverige.

Annars mycket bra artikel!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Kanske för att MSI inte kvalar in som ett kvalitetskort?

(Dock är kvaliten på MSI verligen usel enligt egen och andras erfarenhet)

//zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Ser väldigt få här på forumet som har problem med MSI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Varför fanns inte MSI DKA790GX Platinum med i testet? Det är ju ett av de kort som faktiskt finns att få tag på här i Sverige.

Annars mycket bra artikel!

Asus har ju också ett kort som finns att köpa i vårt land. Fler?

Jag tycker att 790GX skulle vara intressant i m-ATX. DFI har nåt på gång, men det verkar inte finnas att köpa ännu.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Hedersmedlem

Liten fundering angående beskrivningen av Foxconn-kortet. Både optisk och koaxiala utgångar är digitala, den ena är optisk och den andra är elektrisk.
Det blir alltså fel att säga att coax:en är analog, som i beskrivningen av Foxconn-kortet.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Någon som kan svara på denna fråga?
Om man använder sig av Hybrid CrossfireX, får man bilden via HDMI-porten på den integrerade kretsen? Det vore ju bäst, så får man med ljudet också.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Hedersmedlem

OliT: Du har helt rätt. Kalla det hjärnsläpp när jag skrev det och inte tänkte mig för. Självklart är både digitala, det är ju hela ideen. Tack!

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
SpelClockers

Foxconn kortet ser väldigt intressant ut.

Permalänk
Hedersmedlem

3.2GHz på en 9950 BE är inte helt fel men frekvensproblemet gör alla andra icke BE Phenom meninglösa att köpa om man vill klocka eller?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kul med ett test på de nya SB750 moderkorten.... Men jag tycker det är trist att han som gjorde testerna inte lärde sig hur man klockade med korten innan han gjorde "Recensionen" på korten. "busshastigheten till mer än 206 MHz från 200 MHz" om man inte lyckas få upp busshastigheten mera så gör man något fel.....nu så är det lite mer komplicerat att klocka med Phenom och de nya korten men "ursäkten" cpun klarade inte av högre busshastighet är helt fel, att få upp busshastigheten på Phenom krävs vissa knep(läs denna tråd för tips http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=200495)

Sen att Jetway fick markant bättre resultat med 4850 i crossfireX värkar märkligt... testade ni att disabla/enabla "Sideport-minnet" och göra om testet?, kan va något annat också men det värkar skumt.

Trist att inget kort hade vanlig "S/PDIF-utgång" utan ett hade bara Optisk "S/PDIF-utgång".

Får hoppas Dfi eller något annat med SB750 kommer med lite bättre layout och med de grejer man behöver också.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Giganyte kortet är ju det enda som är intressant för mig pga spdif utgången.
Hur kan de andra vara så dumma att de inte har någon spdif?

De lär ju tappa mycket kunder då dessa kort riktar sig till HTPC kunder.

Skulle vart intressant att ha med ett 780G kort i detta test.
Intressant att de klarar raid 5.
Men tycker de är lite väl dyra i förhållande till 780G korten.
Kostar ju nästan dubbelt. Men så är det allt nytt är dyrt.
Dessa kort kan bli riktigt intressanta mät priserna sjunkit lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
3.2GHz på en 9950 BE är inte helt fel men frekvensproblemet gör alla andra icke BE Phenom meninglösa att köpa om man vill klocka eller?

Tänk bara vad vi kommer att nå med 45nm modellerna a.k.a. deneb

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hade varit kul o se ett 780G moderkort i testet för o se skillnad mot dom nya.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ser väldigt få här på forumet som har problem med MSI?

Öh, då läser du aldrig http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...
75% av dom felande korten är MSI, 15% är Giggabyte och resten är andra märken.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Öh, då läser du aldrig http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...
75% av dom felande korten är MSI, 15% är Giggabyte och resten är andra märken.

Detta måste ju ställas mot hur stora marknadsandelar de har.
Annars är dessa siffror värda noll.
Då kan man lika gärna säga att något skräp märke är bäst för det är inga som klagar på det för att de sålts typ tre st eller så.

Gigabyte har väl största marknadsandelen vad jag har hört, där av 15%
Msi har jag dåliga erfarenheter så det kan säkert stämma att de är sämre.

Permalänk
Medlem

En gång testat MSI på ett amd system kommer aldrig mer göra det tyvär....dålig bios m.m inget för mig.

Men helt klart skulle de ha varit bra med flera kort i testet som MSI, DFI , ASUS m.f

Edit:Hitta flera "Reviews" på ett av Asus korten med SB750

http://www.legitreviews.com/article/758/1/
http://www.techwarelabs.com/reviews/motherboard/Asus-M3A78-T/...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Jag är förvånnad över att ett kort kan bli rekommenderat av redaktören utan att priset är känt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
OliT: Du har helt rätt. Kalla det hjärnsläpp när jag skrev det och inte tänkte mig för. Självklart är både digitala, det är ju hela ideen. Tack!

Det är nog lätt hänt, jag har säkert gjort missen själv. I övrigt en bra och informativ recension, tycker jag!

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ser väldigt få här på forumet som har problem med MSI?

Eh MSI har skitdålig kvalitet jämfört med de flesta. Det sägs att de använder sig av dåliga kondensatorer och har dåliga chips osv. Det är skitmånga som har problem med MSI. Det är ofta man hör här på forumet att "testade MSI...kommer aldrig göra igen".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Någon som kan svara på denna fråga?
Om man använder sig av Hybrid CrossfireX, får man bilden via HDMI-porten på den integrerade kretsen? Det vore ju bäst, så får man med ljudet också.

Hybrid CrossfireX går inte att köra ihop med HD4850 men med ATI:s kort får du ju ljud genom HDMI på separata grafikkort också. HD4800 serien har ju 7.1 genom HDMI med riktigt bra ljud-decoders osv. också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zupe
Detta måste ju ställas mot hur stora marknadsandelar de har.
Annars är dessa siffror värda noll.
Då kan man lika gärna säga att något skräp märke är bäst för det är inga som klagar på det för att de sålts typ tre st eller så.

Gigabyte har väl största marknadsandelen vad jag har hört, där av 15%
Msi har jag dåliga erfarenheter så det kan säkert stämma att de är sämre.

De största moderkortstillverkarna är följande med deras vinst över det senaste sex månaderna inom parantes:

Asus (14 miljarder Taiwanesiska dollar)
MSI (1 miljard Taiwanesiska dollar)
Gigabyte (908 miljoner Taiwanesiska dollar)
ECS (367 Taiwanesiska dollar)

De ger ju en liten inblick i hur många det verkligen är som har problem. Om Asus rent teoretiskt säljer 14 moderkort för varje 1 moderkort som MSI säljer och MSI ändå har 75% av alla problem här på Swec (också teoretiskt...tvek att den siffran stämmer men det är betydligt mer än något annat bolag) så pekar ju det lite på hur dålig kvalitet de har.....väldigt mycket!

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Tänk bara vad vi kommer att nå med 45nm modellerna a.k.a. deneb

Vi kan bara hoppas så Intel får sig en match

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Öh, då läser du aldrig http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...
75% av dom felande korten är MSI, 15% är Giggabyte och resten är andra märken.

Kollade av alla trådar på förstasidan där och fördelningen var som följer:

gigabyte
dfi
asus
asrock
gigabyte
intel
asus
asus
asus
asus
gigabyte
abit
gigabyte
msi
asus
gigabyte
asus
asus
asus
gigabyte
asus

Endast ett kort från MSI. Du har inte förväxlat Asus och MSI?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Eh MSI har skitdålig kvalitet jämfört med de flesta. Det sägs att de använder sig av dåliga kondensatorer och har dåliga chips osv. Det är skitmånga som har problem med MSI. Det är ofta man hör här på forumet att "testade MSI...kommer aldrig göra igen".

"Det sägs..." och "Jag har hört..." brukar ofta betyda att skribenten har fått för sig saker
Eftersom jag inte såg mer än en som hade problem på hela förstasidan så är jag tveksam. Däremot verkar folk med Asus ha stora problem.

Permalänk
Medlem

sitter med ett gigabyte med 780g chipset, och är onödigt sugen på det med 790gx, bara för att det är lite bättre ;P

Har på ett år avverkat fler moderkort än min gamla athlon xp gjorde.
2 msi som dog inom en månad, ett 690V gigabyte (fortfarande fullt fungerande på skräphögen) som var ersättare tills 780G släpptes, mitt 780G från gigabyte tappade bort det itegrerade grafikkortet efter 2 månader, felsökte så gott jag kunde, kopplade ur det ur lådan och stoppade in igen bara för att se så att inget kommit in bakom osv, skickade in det och när supporten fick det fungerade det.

Så för mig är det:
MSI - Skroten 0-2
Gigabyte - Supporten 1.5 - 0.5

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
Kanske för att MSI inte kvalar in som ett kvalitetskort?

(Dock är kvaliten på MSI verligen usel enligt egen och andras erfarenhet)

//zonar

Allt handlar om vad man lägger ut, de flesta köper ett MSI kort för 400 och det fungerar skit, sedan köper de ett gigabytekort för över tusenlappen som fungerar perfekt jämfört med budgetkortet...

Jag köpte en MSI bräda för 1250:- som är i prestandasegmentet och jag är kanonnöjd, vilken bra bräda som inte går av för hackor som trasiga ramminnen. Dock så är ju deras "utilitys" och uppdateringsprogram.... *îngen snäll kommentar*. MSI brädan vid namn MSI K9A 790FX Platinum som är helt kanonbra kan inte ha annat än än bättre uppföljare. Dock så finns det ett fel, ett designfel som gör att man måste slipa lite på kopparledningen då det är ivägen för långa grafikkort i översta PCI-E slotten av de fyra.

Skaffa inte uppfattning om ett märke med budgetskit eller så! Alla tillverkare har kort som är sämre, bara undvik dem så ska ni se att alla märken är grymma på alla möjliga sätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Allt handlar om vad man lägger ut, de flesta köper ett MSI kort för 400 och det fungerar skit, sedan köper de ett gigabytekort för över tusenlappen som fungerar perfekt jämfört med budgetkortet...

Jag köpte en MSI bräda för 1250:- som är i prestandasegmentet och jag är kanonnöjd, vilken bra bräda som inte går av för hackor som trasiga ramminnen. Dock så är ju deras "utilitys" och uppdateringsprogram.... *îngen snäll kommentar*. MSI brädan vid namn MSI K9A 790FX Platinum som är helt kanonbra kan inte ha annat än än bättre uppföljare. Dock så finns det ett fel, ett designfel som gör att man måste slipa lite på kopparledningen då det är ivägen för långa grafikkort i översta PCI-E slotten av de fyra.

Skaffa inte uppfattning om ett märke med budgetskit eller så! Alla tillverkare har kort som är sämre, bara undvik dem så ska ni se att alla märken är grymma på alla möjliga sätt...

"Nu vet jag att du skrev i de flesta fallen"

Men i mitt fall så köpte jag det dyrast MSI Nf4 moderkortet som tillverkades.... och även det funkade dåligt...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Hade ju varit intressant att se lite prestandatester med Hybrid CF...

Permalänk
Medlem

Tack för testet, men eftersom det är högintressanta kort för HTPC hade det varit mycket trevligt att se test av ex blu ray-uppspelning och hur bra det funkar med bild+ljud via den inbyggda HDMI-kontakten.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Jag vet att Sweclockers för ett tag sedan gjorde en "undersökning" och frågade återförsäljare av hårddiskar vilka märken som var mest representerade när det kom till serviceärenden (i förhållande till försäljnig, om jag minns rätt). En motsvarande undersökning fast för moderkort kanske skulle vara på sin plats.

Permalänk

ohh Äntligen lite riktiga märken, skönt att slippa Asus tugget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Tack för testet, men eftersom det är högintressanta kort för HTPC hade det varit mycket trevligt att se test av ex blu ray-uppspelning och hur bra det funkar med bild+ljud via den inbyggda HDMI-kontakten.

Verkligen, jag bryr mig inte det minsta om hur 3DMark eller Devil May Cry funkar på det inbyggda grafikkortet, och det tror jag inte heller majoriteten av de som köper ett sånt här kort gör, utan vill veta hur bra utgångarna funkar samt media-uppspelning.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead