Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Ang. Intel och dess FSB flaskhals

Det har ju dykt upp lite påståenden här o var om att Intels gamla fsb ska bromsa upp kraftiga grafikkort vid hög upplösning. Detta har ju varit otroligt svårt att bevisa, men är någonting som är nog intressant för många att försöka reda ut.

Det bästa vore väl om t.ex. Sweclockers gjorde en test där man testade Intel vs. AMD i höga upplösningar, min, avg och max fps. Eftersom detta är ju inte någonting som vi vanliga dödliga i forumet styr över så har jag en liten annan tanke.

Om vi leker med tanken på att en E8500 klockad till exempelvis 380x9,5(=3610MHz) , ihop med t.ex. ett HD4870 eller någon annan high-end grafikkort (helst t.o.m sli/crossfire) begränsas av FSB'en i hög upplösning och max inställningar. För att bekräfta eller avslå detta så skulle man kunna göra en liten experiment genom att höja fsb så mycket som det går men ändå försöka bibehålla ungefär samma frekvens på processorn, t.ex. köra med 481x7.5 eller t.o.m. 515x7 och se vilken skillnad det gör i prestandan.

Om man testar detta i många spel så borde man ju alltså ganska lätt se om den gamla tekniken, som faktiskt FSB är, utgör något hinder i praktiken.

Själv har jag bara en gammal E6600 (som inte klockar så högt), gamla minnen och endast en 8800gt, så lite svårt för att mig att få några intressanta resultat.
Om någon som sitter med en E8***/Q9*** som klockar relativt ok, ett moderkort och minne som klarar kring ~500MHz, ett relativt bra grafikkort (eller t.o.m. SLI/Crossfire) och en skärm som minst klarar av 1920x1200 skulle känna sig manad att testa detta så skulle det vara otroligt intressant förmodligen för fler än bara mig.

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Har läst en del om hur det hela fungerar, diskuterat och kollat en del spelkod. så här ligger det med all säkerhet till.

1: Exakt hur ett spel pratar med grafikkortet varierar men de allra flesta försöker packa ihop pixlar (i spel så handlar det mest om att räkna ut punkter i ett 3d space) i ett stort block och skicka över till grafikkortet. Klockar du upp FSB'n så får du i första hand ner latenserna, bandbredden verkar däremot inte påverkas speciellt. Eftersom antalet anrop till grafikkorten verkar vara få så spelar inte latensen speciellt stor roll där. Givetvis spelar det fortfarande roll på minnet (kommunikation med minne är alltid "duttig".

2: Oavsett upplösning på spelet så är i princip alla spel exakt samma i vilken information de skickar. Bilden blir inte mer detaljerad vad gäller upplösning och processorns jobb är därför detsamma (grafikkortet skalar däremot upp bilden och får jobba hårdare vid högre upplösningar). Däremot förändras givetvis processorns jobb beroende på vilka inställningar man har i spelet. kanske kopplar på fysik, olika typer av grafiska effekter mm.
Vill man testa vilken processor som är bäst för ett spel som är det bästa och sänka grafiken till lågt (800x600 eller liknande), maximera detaljer och eventuella fysik inställningar mm. Sedan kontrollera de lägsta fps talen. Den processor som har högst där är den bästa processorn för det spelet.

3: I vissa test så vinner AMD mot Intel på högre upplösningar. Orsaken är just bättre FPS på de lägre nivåerna då. Höjer man upplösningen så får grafikkortet jobba hårdare och kapar därför de högre FPS talen.
Här finns ett inlägg om det: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=854...

Exempel för att förklara principen, exeplet visar påhittade värden under en minut

Dator 1
20 FPS under 10 sekunder, 80 FPS under 40 sekunder, 200 FPS under 10 sekunder
(20 * 10 + 80 * 40 + 200 * 10) / 60 = 90

Dator 2
25 FPS under 10 sekunder, 60 FPS under 40 sekunder, 140 FPS under 10 sekunder
(25 * 10 + 60 * 40 + 140 * 10) / 60 = 67,5

Nu höjer vi grafiken och grafikkortet kapar FPS vid 50 rakt av

Dator 1
20 FPS under 10 sekunder, 50 FPS under 40 sekunder, 50 FPS under 10 sekunder
(20 * 10 + 50 * 40 + 50 * 10) / 60 = 45

Dator 2
25 FPS under 10 sekunder, 50 FPS under 40 sekunder, 50 FPS under 10 sekunder
(25 * 10 + 50 * 40 + 50 * 10) / 60 = ~46

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
långtbortistan
Registrerad
Jan 2005

Vart är the squonk?

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

ååå herre gud 1 till tråd om detta -_-

XMG U717, GTX1080, 6700k@4.3 ,32gb DDR4 2400, 256gb 950 Pro M.2+951 256gb raid0