Permalänk

glykol i vattenkylning?

Tja.
Har kollat runt lite och sett att man inte behöver köpa dyra alg medel från tillverkarna själva, utan att det också borde gå lika bra med glykol i destillerat vatten.

Min fråga är: Hur fungerar det om man vill ta i andra tillsatts medel senare, och hur starkt skall man blanda det?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

De brukar innehålla just glykol så det är nog inga problem. Annars är det ju bara att tömma o fylla på nytt... (batterivatten är ju billigt).

edit: testa söka på "vattenkylning glykol"

Permalänk

OK tack
Gjorde som du sa, och sökte runt lite på forumet, men jag hittar fortfarande inte hur starkt man skall blanda det.

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk

Behöver säkert inte mer än 5-10% för att motverka alger.

Tips: Redline har en produkt man använder i bilens kylvätska för att öka kylningen.

Mvh

Permalänk

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bilmekarn

Tips: Redline har en produkt man använder i bilens kylvätska för att öka kylningen.

länk?

Föresten, kan man ha i för mycket tillsättningsmedel? har planer på att dra i lite UV vätska

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk

De Bilmekarn tänker på är waterwetter dock förbättras kylkapaciteten igentligen inte de minst av att ha de i en vattenkylningssetup. De är främst en produkt för bilar och där gör de verkligen sin grej genom att hålla glykolen i shack på ex bilar med aluminiumdelar. Markant skillnad i effekt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De Bilmekarn tänker på är waterwetter dock förbättras kylkapaciteten igentligen inte de minst av att ha de i en vattenkylningssetup. De är främst en produkt för bilar och där gör de verkligen sin grej genom att hålla glykolen i shack på ex bilar med aluminiumdelar. Markant skillnad i effekt.

ok tack. Men somsagt, går det att blanda i "UV vätska" efter att man har haft i glykolen?, eller säger pump och slangar ifrån då?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

du kan nog vara lugn.

http://www.petrastechshop.com/peg12coaduvr.html

containes ethylen glycol

Permalänk

OK tack för svaren

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De Bilmekarn tänker på är waterwetter dock förbättras kylkapaciteten igentligen inte de minst av att ha de i en vattenkylningssetup. De är främst en produkt för bilar och där gör de verkligen sin grej genom att hålla glykolen i shack på ex bilar med aluminiumdelar. Markant skillnad i effekt.

Länk: http://www.redlineoil.se/waterwetter.html

Jag tycker det ska ge en bättre verkningsgrad i en dators kylsystem också.

Permalänk
Medlem

snart

Min vattenkylning är under rekonstruktion, sen ska jag testa med och utan waterwetter så att ni får lite att gå på

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

En annan produkt som brukar rekommenderas är PT-Nuke från Petra's. Den innehåller kopparsulfat - det borde man kunna köpa på Apoteket t ex. Det ska tydligen vara tvåvärt kopparsulfat. Andra metoder är att lägga i t ex en halskedja av silver i vattnet. Silverjoner dödar det mesta... men det är lite dyrare.
Jag kör med lite glykol i vattnet bara. Dock har jag haft anledning att rengöra mina D-Tek Fuzion kylblock ibland - tomatketchup och en eltandborste får bort det mesta av den svarta beläggningen.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
En annan produkt som brukar rekommenderas är PT-Nuke från Petra's. Den innehåller kopparsulfat - det borde man kunna köpa på Apoteket t ex. Det ska tydligen vara tvåvärt kopparsulfat. Andra metoder är att lägga i t ex en halskedja av silver i vattnet. Silverjoner dödar det mesta... men det är lite dyrare.
Jag kör med lite glykol i vattnet bara. Dock har jag haft anledning att rengöra mina D-Tek Fuzion kylblock ibland - tomatketchup och en eltandborste får bort det mesta av den svarta beläggningen.

Apoteket är inte lika bra källa till kemikalier längre tyvärr. Just kopparsulfat är dock lätt att få tag på från annat håll. Kolla färgaffärer eller Lantmännen.
Alternativt om man har känningar inom elektronikbranchen då man brukar få massa kopparsulfatlösning över från kretskortsetsning vilket man då kan få gratis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bilmekarn
Länk: http://www.redlineoil.se/waterwetter.html

Jag tycker det ska ge en bättre verkningsgrad i en dators kylsystem också.

men är det märkbart i en liten kylslinga på en dator?

En bensinmotor kan väl komma upp i en verkningsgrad på högst 30% som bäst.
1hk = ~750watt.

Permalänk
Avstängd

Nån som vet om glykol hjälper när algerna redan lagt sig bekvämt tillrätta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda anledningen man behöver glykol är väl för att få en lägre fryspunkt på vätskan. Vilket gör att man kan köra med minusgradigt vatten, tex om man har radiatorn utomhus på vintern.

Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle bildas alger i destilerrat eller avjoniserat vatten.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Avstängd

nått jävla klegg har iaf skapats i slangarna (dock inte i blocken)

Kan fixa bild inom en timme så får ni se...

Håller på att hota upp vattenkylningen tänkte även då få bukt med detta problem.. Självklart kan man byta slangarna, men om jag slipper det skulle det vara nice...

edit:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag körde med vanlig bilglykol i mitt vatten utan att byta på ett par år, fungerade fint. Man slipper mycket korrosion också då jag hade blandade metaller i mitt system (koppar, alu, mässing o nått mer..).

Mekonomen har ju en glykol som är härligt blå

Räcker nog med 10-15% för att få fin färg och ett bra korrosionsskydd.

Bilens glykol är alltså inte bara till för fryspunkten, den är absolut nödvändig för att kylsystemet inte skall förstöras pga galvanisk korrosion.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

byt slang vid renovering, finns ingen anledning att köra med samma slang.
glykol funkar bra emot algbildning.

Kört med glykol i systemet och det har funkat bra.
renoverade systemet och bytte då slang samt rengjorde alla block.
ca 2års drift.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Okej, nu har jag köpt lite nya grejer som kör G1/4 med 3/8 nippel. Medan några av blocken plus radiator går på 8mm ID.

Tror jag skiter i att fixa nya slangar för 8mm delarna nu och byter ut hela skiten mot 3/8 prylar i framtiden (Alternativt så byter jag upp hela systemet till 1/2)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är om man tjänar något på det ? Har du en klen pump så kommer vätskan gå ännu saktar i systemet.. Sen borde du kunna leverera avsevärda värmeeffekter i 8mm slang också ?

På den tiden när ja körde vattenkylt belastade ja med ca 130-140W och märkte aldrig någon direkt temperaturskillnad mellan in och ut på block eller radiator. Hade bara 8mm slang och en liten rätt svag pump.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Frågan är om man tjänar något på det ? Har du en klen pump så kommer vätskan gå ännu saktar i systemet.. Sen borde du kunna leverera avsevärda värmeeffekter i 8mm slang också ?

På den tiden när ja körde vattenkylt belastade ja med ca 130-140W och märkte aldrig någon direkt temperaturskillnad mellan in och ut på block eller radiator. Hade bara 8mm slang och en liten rätt svag pump.

Precis, det är flödet och inte diametern på slangen som avgör kylförmågan även om flödet är beroende av diamatern. Det är rätt lätt att räkna på om man orkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
men är det märkbart i en liten kylslinga på en dator?

En bensinmotor kan väl komma upp i en verkningsgrad på högst 30% som bäst.
1hk = ~750watt.

efftersom vaterwetter ger ett par %ökad kylförmåga i en motor så kommer den även å ge ett par % ökad kylförmåga även i en dator, hur mycke kan jag inte svara på, men häll i en hel flaska å testa de kostar ju inte en hel förmögenhet lixom.

jag har sjäv funderat på en grejj, varför inte ta å blanda i lite alkohol i kylvätskan, som alla vet så kyler ju alkohol skitbra, så de borde ju gå köra en kylvätsaka på kanske 15% alkohol? eller? förutsatt att inte datorn pressar upp tempen i kylsystemet till 78grade för då har vi helt plötsligt en hembrännare

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

Glykol har jag för mig att det "smörjer" lite grann också? Rätta mig om jag har fel.
Men använder man destillerat vatten så kan det väl inte bildas aljer? Eller har jag sovit på kemilektionerna?
Blanda typ 5-10% och se hur det blir, finns ju coola färger på glykolen idag

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
efftersom vaterwetter ger ett par %ökad kylförmåga i en motor så kommer den även å ge ett par % ökad kylförmåga även i en dator, hur mycke kan jag inte svara på, men häll i en hel flaska å testa de kostar ju inte en hel förmögenhet lixom.

jag har sjäv funderat på en grejj, varför inte ta å blanda i lite alkohol i kylvätskan, som alla vet så kyler ju alkohol skitbra, så de borde ju gå köra en kylvätsaka på kanske 15% alkohol? eller? förutsatt att inte datorn pressar upp tempen i kylsystemet till 78grade för då har vi helt plötsligt en hembrännare

Alkohol dunstar väldigt fort och DÅ får du en kylförmåga, i ett slutet system där inget dunstar får du inte den effekten. Det du förmodligen tänker på är ett vapochill system. Att använda alkohol i ett system låter inte direkt smart, kan bli väldigt otrevligt vid ett eventuellt läckage.

Detta har diskuteras många gånger på detta forum under årens lopp och det har funnit långa fysiska formler som har förklarat både hit och dit om varför det är si och så. Waterwetter är, i stort sett, totalt onödigt. Alla tillsatser är dumma då vatten är den vätska som leder värme bäst, och det är väl det som kylning handlar om, att leda bort värmen!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6610...

där står lite matnyttigt, finns massvis med trådar om just detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Alkohol dunstar väldigt fort och DÅ får du en kylförmåga, i ett slutet system där inget dunstar får du inte den effekten. Det du förmodligen tänker på är ett vapochill system. Att använda alkohol i ett system låter inte direkt smart, kan bli väldigt otrevligt vid ett eventuellt läckage.

Detta har diskuteras många gånger på detta forum under årens lopp och det har funnit långa fysiska formler som har förklarat både hit och dit om varför det är si och så. Waterwetter är, i stort sett, totalt onödigt. Alla tillsatser är dumma då vatten är den vätska som leder värme bäst, och det är väl det som kylning handlar om, att leda bort värmen!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6610...

där står lite matnyttigt, finns massvis med trådar om just detta.

Fast i ett vattenkylningssystem är det inte vattnets värmeledningsförmåga som är intressant utan dess höga värmekapacitet. Det krävs väldigt mycket värme för att höja temperaturen på vatten. 4,19 kJ/kg för att höja temperaturen en grad för att vara halvexakt (Cp är temperaturberoende). Etanol har ungefär hälften så hög värmekapacitet så inblandning av etanol kommer sänka kylförmågan. Samma gäller för glykol.

Sen är det fel att säga att vatten är bäst på det sättet. Till exempel vätgas har ett Cp på 14,2 kJ/kgK vilket är 3,4 gånger bättre. Man skulle alltså klara sig med en tredjedel av flödet om man använde vätgas istället för vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast i ett vattenkylningssystem är det inte vattnets värmeledningsförmåga som är intressant utan dess höga värmekapacitet. Det krävs väldigt mycket värme för att höja temperaturen på vatten. 4,19 kJ/kg för att höja temperaturen en grad för att vara halvexakt (Cp är temperaturberoende). Etanol har ungefär hälften så hög värmekapacitet så inblandning av etanol kommer sänka kylförmågan. Samma gäller för glykol.

Sen är det fel att säga att vatten är bäst på det sättet. Till exempel vätgas har ett Cp på 14,2 kJ/kgK vilket är 3,4 gånger bättre. Man skulle alltså klara sig med en tredjedel av flödet om man använde vätgas istället för vatten.

Nu pratar vi om hemmakylning för en svensson.... Trodde det framgick klart och tydligt

Btw: när du ändå förklarar så mycket om diverse ämnen kan du väl förklara vad som händer om man får ett vätgasläckage och en gnista uppstår, eftersom det hör till driftsäkerheten

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Nu pratar vi om hemmakylning för en svensson.... Trodde det framgick klart och tydligt

Btw: när du ändå förklarar så mycket om diverse ämnen kan du väl förklara vad som händer om man får ett vätgasläckage och en gnista uppstår, eftersom det hör till driftsäkerheten

Det spelar ingen roll om systemet sitter i en stor processanläggning eller hemma i någons dator. Det är fortfarande inte ledningsförmågan utan värmekapaciteten som är intressant.

Vätgas har sina nackdelar. Helium går att använda istället. Det är inte lika bra som vätgas med bättre än vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men vatten är fullgott medie för att leda bort den lilla värme en dator producerar med glykol eller utan.. Det som är viktigt är att ha en radiator med tillräckligt med yta för att leda bort värmen som vattnet för med sig.

Permalänk
Entusiast

Det verkar inte som om folk förstår vad som händer i vattenkylning...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24