Permalänk
Medlem

Plockade upp en LG X110 idag i en Teliabutik. Den svarta modellen med inbyggt 3G och 160GB hårddisk.

Är väldigt nöjd med den, visst den kostar lite mer men efter att suttit med Asus Eee 901 några dagar så är LG:n den självklara vinnaren för mig.

Lagom stort tangentbord, på 901:an kunde jag knappt skriva men på LG:n så går det hyfsat snabbt fast tangentborden är väldigt plastigt. Skärmen är heller ingen hit när det gäller färgkorrekthet men är ljusstark och helt okej annars.

Fördelar LG X110:
+ inbyggt 3G som fungerar utmärkt. Ericsson har gjort ett bra jobb
+ lagom storlek på tangentbord och dator
+ ganska tyst
+ hårddisk som rymmer lite av varje

- skärm som inte är så bra på färger
- sämre batteritid med sitt 3-cellsbatteri. 6-cells finns dock att köpa
- hade gärna sett 1280 x 800 i upplösning eller liknande
- lite högt pris
- plastig känsla, HP har lyckats betydligt bättre på sin modell

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pko
LG säger själva "1,024MB x 1 DDR II (667MHz, Dual Channel Support, Up to 1GB)", och enligt http://www.eeepcnews.de/2008/10/28/lg-x110-kein-ram-upgrade-m... så finns det ingen minnesslot.. (fast min tyska är ju rätt kass..)

Hej,

Jag tog loss undersidan häromdan och kan bekräfta att den inte finns någon minnesslott där, skulle iofs kunna finnas en på andra sidan av moderkortet men jag orkade inte lyfta det för att kolla. Var även nyfiken på om det var samma saker innanför skalet som MSI Wind U100 och det är inte riktigt samma... Misstänker att kommande U120 kanske är mer lik LG X110...

Enligt Kingstons "minnes konfigurator" ska det iaf finns en minnesplats för utbyggnad....

PS,

Någon mer som uppgraderat WLAN drivisarna och fått problem? Jag blev iaf tvungen att backa.

Mvh

Lengis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lengis

Någon mer som uppgraderat WLAN drivisarna och fått problem? Jag blev iaf tvungen att backa.

Om du menar de som fanns i Lg's egna update-program så gick det utan problem för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Telias reklam om att de är ensamma på X110:an är ren och skär lögn. Sitter och skriver på en vit X110 med HSUPA som införskaffades i en Euronicsbutik.

Btw, tangentbordet sitter för långt till vänster, skriver 'd' istället för 's' hela tiden

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Kan meddela att Telias reklam om att de är ensamma på X110:an är ren och skär lögn. Sitter och skriver på en vit X110 med HSUPA som införskaffades i en Euronicsbutik.

Btw, tangentbordet sitter för långt till vänster, skriver 'd' istället för 's' hela tiden

Säljs också på Dustin, där har dem också en massa tillbehör till den, 6 cell batteri, väska, biladapter mm.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag var och köpte min LG X110 i måndags, och måste säga att jag är supernöjd!
Har aldrig haft någon netbook tidigare, så har inget att jämföra med iofs.
Men den är över mina förväntningar och jag ångrar mig absolut inte.
Kommer ha stor nytta av denna.
Den enda nackdelen som jag tror jag kommer reta mig på är att det kan bli lite synliga fingeravtryck på utsidan(köpte den svarta, då den rosa var slutsåld^^)
Annars bara positiv till allt än så länge=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pko
LG säger själva "1,024MB x 1 DDR II (667MHz, Dual Channel Support, Up to 1GB)", och enligt http://www.eeepcnews.de/2008/10/28/lg-x110-kein-ram-upgrade-m... så finns det ingen minnesslot.. (fast min tyska är ju rätt kass..)

Hm, notebook.de säljer dessa med 1 eller 2GB RAM ser jag, så det borde ju gå uppgradera minnet.

Eller så säljs det olika modeller, där en del har minnesslot..?

Permalänk
Medlem

Någon som provat datorn med Tele2 Mobilt Bredband? Får bara UMTS-koppling och ej HSDPA. Får direkt HSDPA med ett 3-kort.

Vet att det ska fungera med HSDPA där jag befinner mig.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lengis
Hej,

Jag tog loss undersidan häromdan och kan bekräfta att den inte finns någon minnesslott där, skulle iofs kunna finnas en på andra sidan av moderkortet men jag orkade inte lyfta det för att kolla. Var även nyfiken på om det var samma saker innanför skalet som MSI Wind U100 och det är inte riktigt samma... Misstänker att kommande U120 kanske är mer lik LG X110...

Enligt Kingstons "minnes konfigurator" ska det iaf finns en minnesplats för utbyggnad....

PS,

Någon mer som uppgraderat WLAN drivisarna och fått problem? Jag blev iaf tvungen att backa.

Mvh

Lengis

Datorn har endast en minnesplats, vilket ett 1 GB sitter placerat nu. Deras minneskonfigurator påstår även att den klarar 2 GB medans LG själva säger 1. Vet inte vem man vågar lite på, men chipset som moderkortet använder (som de andra netbookarna med Atom använder också) stödjer ju mer minne.

för ni som inte har tittat på den och vill kanske känna hur den känns innan ni köper så har vi den framställd i den butik där jag jobbar.

CompuCraft, Sveavägen 78 i Stockholm, där vi även har ett gäng i lager. Dock är det den första modellen (X110-LA7BXV) utan 3G-modem då de andra inte verkar vara lanserade i Sverige?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Hur är denna storleksmässigt jämfört med asus 901?
Är den större så går den ju bort.

Jag vill gärna ha min Umpc Ultraportabel som namnet tyder på.
Även om det så försämrar användarupplevesen

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag tycker den verkar för stor. 10 tumsskärm som inte äns går ut till kanterna och 1,2kg. Jag väntar på UMPC'n med 8.9 tumsskärm som slickar kanterna, väger under kilot och har inbyggt 3G-modem - betalar gärna extra för en högkvalitets aluminiumkropp också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Hur är denna storleksmässigt jämfört med asus 901?
Är den större så går den ju bort.

Jag vill gärna ha min Umpc Ultraportabel som namnet tyder på.
Även om det så försämrar användarupplevesen

Den är något mindre än 904HD (som använder samma chassi som 1000H.), tror att 901 använder samma chassi som 700-serien? I så fall är LGn större. LG:n väger ju mindre, 1,19 kg. Finns även större batteri till LG:n så man får upp till 7 timmar!

---

Tejpis, du borde kolla in Asus R50A-DV021E ....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tycker LG X110 är för dyr med med tanke på vad andra liknande kostar från andra tillvekare. (och man får inte ens med ett 6-cell batteri för priset.)

Tror jag väntar på att Asus Eee 1000H Go som har 3G modem kommer till Sverige om ingen vet vart man kan hitta en för närmre 4000kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
CompuCraft, Sveavägen 78 i Stockholm, där vi även har ett gäng i lager. Dock är det den första modellen (X110-LA7BXV) utan 3G-modem då de andra inte verkar vara lanserade i Sverige?

Skaffa ny distributör, finns gott om X110 med 3G

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Är också nybliven netbook ägare nu Tycker den är bra så här långt, ljusstark skärm, 3g fungerar bra och kommer förhoppningsvis vänja mig vid tangentbordet (även om jag redan nu kan skriva rätt bra). Nån som har installerat om operativsystemet än? Funderar på att lägga in xp pro på ett usb minne och installera. Så ska jag dela upp hårddisken i partitioner med så jag kan lägga in Ubuntu också (för att testa). Hade också tänkt byta hårddisk egentligen men verkar krångligt :S måste man ju ta itu hela datorn så tror jag skippar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Skaffa ny distributör, finns gott om X110 med 3G

jag antar att du menar leverantör, eftersom en ny distributör knappast lär hjälpa...

Jag håller med boldtaar och skulle väntat in 1000H Go, vi som har 1000H är ju generellt väldigt nöjda, det ända som saknas är 3G modem.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Skaffa ny distributör, finns gott om X110 med 3G

Den kom idag till vår dist hur som helst... Vi har de största i Sverige, menar du utomlands eller?

Av egen erfarenhet med 904HD, 1000H, X110 och Acer one så kan jag säga att jag själv tänker satsa på LG:n anyday. Kvaliteten känns betydligt högre, samt att LG håller väldigt låg temperatur medans man nästan bränner sig på undersidan av 904 och 1000H, vet dock inte hur det är med Acern då jag bara bytte minne på den.

Vi har 904 (har haft 1000H) samt X110 på under våra öppettider och LG:n blir inte i närheten av lika varm som Asus-modellerna. Dessutom tycker jag tangentbordet är bättre på LG:n då det är relativt standard (förutom att tangenterna är något mindre), stor enterknapp och höger shift-tangent där den skall sitta. Dessutom kostar den mindre än 1000H samt Acer one... I alla fall inköpspriserna. (snackar nu om den utan 3G-modemet) så jag vet inte varför alla tycker den är så dyr.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

funkar alla 3g abonnemang på denna dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Britneysdonut
funkar alla 3g abonnemang på denna dator?

Den är inte operatörslåst. Så svaret bör vara "ja".

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ficklampa: Tangenterna är mindre säger du. Är det något som märks när man skriver? Tangentborden är väl lika stora eller?

Hur är det med ljudnivån? Är X110 tystare än 1000H som väl lär låta lite grand?

Och vad är det som får dig att känna att kvaliteten är högre på X110?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dimmis
Ficklampa: Tangenterna är mindre säger du. Är det något som märks när man skriver? Tangentborden är väl lika stora eller?

Hur är det med ljudnivån? Är X110 tystare än 1000H som väl lär låta lite grand?

Och vad är det som får dig att känna att kvaliteten är högre på X110?

Tror de säger att tangenterna är 94% size eller något dylikt, de är något mindre än på en laptop men det är inget jag har direkt märkt av anyway.

Tycker nog att X110 är tystare faktiskt, den har större och bättre ventilationshål. Har ej tittat på hur fläktenheten ser ut på X110 men den verkar vara för klen i 1000H då den som sagt blir jävligt varm. Dock verkar det vara området vid HDD, så det kanske varierar beroende på märke/modell också men X110 är knappt ljummen efter att ha stått på under dagen!

Edit: LG:n blev rätt varm den också faktiskt, måste ha känt på fel ställe eller dylikt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har blivigt grymmt sugen på att köpa en x110 me 3G.

Har några frågor bara...

Hur sätter man in sim-kortet, är det enkelt för jag hade tänkt att köra med samma sim som i telefonen, så det måste gå lätt att byta.

Har någon provat att installera osx än?

Någon som har plockat isär den, skulle va kul med lite bilder :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aridif
Har blivigt grymmt sugen på att köpa en x110 me 3G.

Har några frågor bara...

Hur sätter man in sim-kortet, är det enkelt för jag hade tänkt att köra med samma sim som i telefonen, så det måste gå lätt att byta.

Har någon provat att installera osx än?

Någon som har plockat isär den, skulle va kul med lite bilder :D.

Det sitter ett litet fack för sim-kortet vid batteriet. Det är samma sim-kort man har i mobilen. Det går relativt lätt att ta ur det förutom att man måste ta bort batteriet till datorn...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ok, najs. Men ingen som har provat OS X än, verkar fungera grymmt bra till Winden, och de är ju ganska lika.

Hur svårt är det att uppgradera minnet då, skulle vara tråkigt om det var fastlött på moderkortet :(.

Permalänk

Det är väl snarare så att du måste montera isär större delen av chassit för att få tillgång till minnessloten. dvs skruva lossa ramen och ta loss tangentbordet har jag för mig.

Permalänk

Hm har ett litet delikat problem med vlc. Inställningssidan är så stor att den inte får plats på skärmen (ska ändra så att allt spelas i 16:9) och går inte att minska heller. Finns säkert nån jätteenkel lösning men kommer inte på något.

Permalänk
Medlem

Verkar vara dåliga nyheter för att uppgradera ram...

LG verkar ha offrat det utbytbara minnet mot 3G-modulen...

Kolla denna sida (http://www.blogeee.net/2008/10/29/le-lgx-110-a-la-memoire-sou...) med google translate (http://translate.google.com/translate?u=http://www.blogeee.ne...)

Synd tror jag väntar på MSI U120 istället...

Det konstiga är att man kan få LG:n med 2GB från notebook.de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragonball
Hm har ett litet delikat problem med vlc. Inställningssidan är så stor att den inte får plats på skärmen (ska ändra så att allt spelas i 16:9) och går inte att minska heller. Finns säkert nån jätteenkel lösning men kommer inte på något.

Finns ingen lösning på det, ladda ner SMplayer istället, fungerar bättre och drar mindre resurser, eller så använder du äldre VLC 0.86, men jag bytte personligen till SMplayer.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

taskigt inspelningsljud

Hej,

I dag köpte jag en LGX110. Verkar bra. Dock undrar jag en sak, som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med. När jag använder ljudinspelaren, eller använder den inbyggda webbkameran för att spela in filmer, så blir det väldigt taskigt ljud. Jag verkar behöva konfigurera om mikrofonen, på nåt sätt, men jag vet inte hur. Vet ni det? Alltså, hur förbättrar jag datorns ljudinspelande förmåga (utan att ansluta extern mikrofon)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aridif
Verkar vara dåliga nyheter för att uppgradera ram...

LG verkar ha offrat det utbytbara minnet mot 3G-modulen...

Kolla denna sida (http://www.blogeee.net/2008/10/29/le-lgx-110-a-la-memoire-sou...) med google translate (http://translate.google.com/translate?u=http://www.blogeee.ne...)

Synd tror jag väntar på MSI U120 istället...

Det konstiga är att man kan få LG:n med 2GB från notebook.de

För att minnes-slotten är under tangentbordet kanske? Den där bilden visar bara hur undersidan på datorn ser ut... Kingston säger också att det finns en minnesplats som går att byta till 2 GB.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller