Permalänk

Funderingar kring Server CPUs

Hejski,

Sitter på ett projektarbete i skolan och har fått i uppgift att sätta ihop en rätt så skojjig server dator.

I uppgiften står de så här
"Our experiance tells us that to complete a web hotel request a Pentium 4 processor needs, on avarage, 9 600 000 processor cycles. The corresponding number for a web e-mail is only 3600."

Vilket får mig att tänka att webhotel servern behöver en CPU på 9,6 Ghz och webmailen en på enbart 3,6Ghz.

Jag funderar på hur man får tag i sådana processorer, jag kan inget om serverdatorer och visste inte att man kan få tag i såpass kraftfulla cpus.

Jag tänker direkt att man kan splitta det på ett par cpuer istället så att man har några datorer kopplade på varandra i ett rack.

Men senare i uppgiften så står det att "Each processor need at least 4GB RAM in a dual channel configuration."

Så då skulle man ju behöva en jäkla massa ram om man skulle splitta upp cpuerna på några datorer.

Vad tror ni? Kan ni informera mig lite om hur saker och ting fungerar?

Tack och haj

[EDIT: Ligger tråden fel så får någon moderator gärna flytta den :)]

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd

Till att börja med finns det ingen CPU på 9.6 GHz

iaf inte Pentium 4

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

dvs... 9.6 miljoner processor cykler för en transaktion. Om processorn körs i 9.6MHz (ja, MHz inte GHz) så kan den leverera max 1 transaktion per sekund (vilket är väldigt lite i server-sammanhang). En 3GHz processor klarar av 3G/9.6M=312.5 per sekund.

Vad är kravet på servern?? dvs hur många transaktioner per sekund måste den klara av? det måste du veta innan du kan dimensaionera hastigheten på processorn.

med reservation för felräkningar. alla dessa nollor

jag gissar att det här är en läxa/uppgift och inte ett verkligt exempel?