Bättre temperaturmätning till alla Core 2

Permalänk
Melding Plague

Bättre temperaturmätning till alla Core 2

I samtliga Core 2-processorer finns en digital termometer som kan mäta varje individuell kärnas temperatur. Nu planerar Intel att släppa specifikationerna för att göra övervakningsprogram mer korrekta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte den här nyheten varit uppe tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Har inte den här nyheten varit uppe tidigare?

Citat:

Under utvecklarkonferensen Intel Developer Forum släppte processorjätten specifikationer som gör det möjligt för utvecklare av temperaturövervakningsprogram att avläsa rätt temperaturer för 45 nanometers Core 2.

Nu planerar Intel att offentliggöra samma information för samtliga processorer i Core 2-familjen. Precis som tidigare kommer detta att ske under Intel Developer Forum, som i nästa upplaga hålls den 20 oktober i Taiwan.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har de inte släppt detta för länge, länge sedan? Det är väl ingen hemlighet direkt?
Har de klurat ut det själva nyligen, eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

vet nån va det e för program dom kör så de ser Northbridge å southbridge??

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
vet nån va det e för program dom kör så de ser Northbridge å southbridge??

Ser ut som Everest. Alla moderkort lär väl dock inte ha sensorer där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vet nån om HWMonitor har uppdaterats för 45 nm?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Varför har de inte släppt detta för länge, länge sedan? Det är väl ingen hemlighet direkt?
Har de klurat ut det själva nyligen, eller?

Word..
Varför hålla det hemligt? Idioter IMO..
Om de nu inte är som du säger att de klurat ut det själva nyligen, vore pinsamt haha.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Vet nån om HWMonitor har uppdaterats för 45 nm?

Läs "20:e oktober", det är fortfarande bara den 1:a idag.
Sen tar det ju ett litet tag inaan programerare implementerat den nya koden i sina program.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Men korrekta temperatur för 45 nm finns väl redan i vissa program? Han undrar ju när det kommer för HWMonitor.

Jag antar att det som kommer 20:e oktober är för 65 nm processorer i C2D.

Permalänk
Avstängd

Fult av Intel att de hållit det hemligt.
Bra att de äntligen öppnar upp...

Permalänk
Medlem

Vad har de egentligen att vinna på att hålla det hemligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Vad har de egentligen att vinna på att hålla det hemligt?

kanske för att temperaturerna i själva verket är högre än vad intel vid erkänna?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Äntligen, helkorkat att hålla det hemligt. Det är ju guld värt att veta korrekt temperatur när man klockar.
De flesta som gör temperaturövervakningsprogram verkade ju ha gissat rätt grovt fel när det gällde E8400 t.ex. som man i stort sett alltid fick för höga temperaturvärden på i nästan alla temperaturmätningsprogram. Irriterande när man känner på kylflänsens bas och den inte ens är ljummen, men temperaturavläsningen säger 50°C i idle.
Det omvända gällde för E6750, där temperaturvärdena nästan jämt var för låga. (vilket iofs var lättare att se, då temperaturavläsningen allt som oftast visade lägre temperatur än rumstemperatur, vilket är orimligt med luftkylning)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att detta kommer "ge" mina kärnor bättre temperatur. Oklockat ligger dom omkring 45-50C, klockad ligger dom över 55C. Då är CPUn även lappad och jag använder en mycket bra zalman fläkt, och hela chassit har asbra luftflöde då det sitter en 25 centimeters fläkt på sidan av chassit och blåser in på typ allt (med denna fläkt sänktes temperaturen med ca 3 grader på CPUn. Resten har jag ingen koll på).

Permalänk
Proffsmoddare

Vad ska man ha för inställning på programmen nu för att de ska visa riktigt på en 45nm Q9550? Och vilket program rekomenderar ni?

Ps, Citera plz!

Mvh,
Hannes

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Hoppas verkligen att detta kommer "ge" mina kärnor bättre temperatur. Oklockat ligger dom omkring 45-50C, klockad ligger dom över 55C. Då är CPUn även lappad och jag använder en mycket bra zalman fläkt, och hela chassit har asbra luftflöde då det sitter en 25 centimeters fläkt på sidan av chassit och blåser in på typ allt (med denna fläkt sänktes temperaturen med ca 3 grader på CPUn. Resten har jag ingen koll på).

Jag har också en E6400 och tycker också att mina temps är höga då också min cpu är lappad och min noctua-kylare känns inte alls så varm.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, min E6300 håller ett tag till

Permalänk
Medlem

vad är det dom släpper? Tj Max? den visste jag ju redan innan

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Då får man äntligen se säkra temperaturer för sin E6550.

De släpper Tjunction och det kan du inte vetat sen innan. Endast bärbara processorerna har avslöjats tidigare (fram till 45nm core2 för ett tag sedan).

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Vad ska man ha för inställning på programmen nu för att de ska visa riktigt på en 45nm Q9550? Och vilket program rekomenderar ni?

Ps, Citera plz!

Mvh,
Hannes

De flesta nya (coretemp/realtemp t ex) bör visa rätt på en 45nm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
vad är det dom släpper? Tj Max? den visste jag ju redan innan

Nej det gjorde du inte. Det värdet du läste på Realtemp eller vilken annan program som helst är fel. Ingen viste vad riktiga Tjunction var innan Intel släppte informationen för nån vecka sen.
Alla gissade och det blev fel, nu förhoppnigsvis så kan man avläsa sin CPU temp med säkerhet.
Synd bara att det behöver ta sån tid att ta reda på en sån viktig grej.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Va? Jag är nästan säker på att det skrevs om det här innan och att Realtemp/Coretemp uppdaterades i samma veva. Ack, jag kanske börjar bli gammal.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Va? Jag är nästan säker på att det skrevs om det här innan och att Realtemp/Coretemp uppdaterades i samma veva. Ack, jag kanske börjar bli gammal.

Det var bara för 45nm, som det står i nyheten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör 0.99.3 av Core Temp som de stod någonstans att den nyttjade denna nya Tjunction (källa saknas)

Men, mina kärnor ligger konstant på 61C resp 37C bara load som ändras så jag är lite skeptisk till sanningen i detta. (inte ens under prime ökar tempen...)
Och varför denna temperatur skillnad mellan kärnorna?

Har en C2DE8500 (Wolfsdale) som är lite klockad 4038mhz och 1.2125v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Varför har de inte släppt detta för länge, länge sedan? Det är väl ingen hemlighet direkt?
Har de klurat ut det själva nyligen, eller?

Visst är det remarkabelt ? Kanske de köpt coden av nissen som gjorde Realtemp och äntligen själva vet hur varma prollar de gör ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

program till Core2Duo mätning

Vilket program ska ma använda för att mäta tempen på Core 2 duo processorn ???? Och hur gör man ?

Visa signatur

Volvomannen