Nytt moderkort med plats för sex grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nytt moderkort med plats för sex grafikkort

Ett Intel X58-baserat moderkort från Asus bjuder på hela sex stycken PCI Express i fullängd. Det är därmed möjligt att använda lika många grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller ska man säga , användes av gamla raidkontrollers

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ser onekligen brutalt ut, 3st 4870 på den och vi är färdiga att köra igång Priset lär väll göra ett stort hål i plånboken bara.

MVH Wakkie

Permalänk
Medlem

vad ska man med 6st grafikkort till i dagens läge? X)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
vad ska man med 6st grafik till i dagens läge? X)

Bra för foldare, men knappast värt priset, då är det nog bättre att fylla 2 st 4-slotkort istället.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

"Asus arbetar på att ta fram ytterligare ett grafikkort i samma serie, nämligen P6T WS Professional."

Skrivfels Nisse, borde det inte vara moderkort istället för grafikkort?

Annars så verkar det extremt lockande med 12Gb RAM och kanske 6st HD4850, synd bara att det där moderkortet säkert kommer kosta rekordmycket.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
vad ska man med 6st grafik till i dagens läge? X)

Jadu, vad ska man egentligen ha beräkningsprestanda till... Vad sägs om superdatorer i behändigt format? Grafikkort kan numera användas till mer än bara spel

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se detta från fler då mer & mer hårdvara använder PCI-E, man måste naturligtvis inte köra 6st grafikkort. Det kan dock vara ganska trevligt & kunna slänga i en Fusion-IO disk, ljudkort, tv-kort osv... Jag tycker det är dags för branchen att satsa helhjärtat på PCI-E & varför då inte köra på just fullängd?
På detta vis får slutanvändaren mycket mer valfrihet, mer PCI-E åt folket

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
"Skrivfels nisse

Ironi

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Bra för foldare, men knappast värt priset, då är det nog bättre att fylla 2 st 4-slotkort istället.

Ofta man köper detta moderkortet för att bara använda det till att folda ^^ Å andra sidan, alla har ju nytta av 12 GB ram.

Permalänk
Avstängd

men finns jö inget uttag för ljudkort:(

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
men finns jö inget uttag för ljudkort:(

Finns rätt gott om PCI-E ljudkort....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Kommer vi börja få se nätagg på uppåt 2 kW nu måntro..

Permalänk
Medlem

de börjar ju gå till överdrift.. ^^

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Påfallande många här som tror att fullängdspciexpress uteslutande kan användas till grafikkort. I en arbetsstation och andra krävande användningsområden så kan man ju vilja peta i massor med andra typer av kort. Raidkontrollers, nätverkskort med fyra portar, fiberkort och säkert en hel bunke saker till som kör 4x, 8x eller 16x beroende på vad det är för saker. Att alla portar är fullängds underlättar ganska rejält och ger maximal valfrihet angående placeringar.

Tänk lite längre än kåntårstrajk, det finns en värld bortom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulan
de börjar ju gå till överdrift.. ^^

Varför? Det är ju grymt effektivt att köra 6 grafikkort för att sköta advancerade uträkningar även om dom inte körs i SLi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Finns rätt gott om PCI-E ljudkort....

det är inte sånt pcie som man använder till ljudkort vell? det är vell pcie x1 som man använder till ljudkort

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
det är inte sånt pcie som man använder till ljudkort vell? det är vell pcie x1 som man använder till ljudkort

Du kan köra x1, x4, x8 kort i x16 portar.........

Man måste inte använda dom till grafikkort!

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Och jag som hela tiden håller fast vid att bara två st är onödigt...såvida man inte har några speciella omständigheter kring det och då menar jag inte nördfaktorn.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vad är det för mening med SAS på entusiast-moderkort? Intels SSD är väl bättre än SAS-diskar på allt utom rena serverapplikationer? Borde vara bättre att investera i SSD än SAS nu för tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Vad är det för mening med SAS på entusiast-moderkort? Intels SSD är väl bättre än SAS-diskar på allt utom rena serverapplikationer? Borde vara bättre att investera i SSD än SAS nu för tiden...

Vanlig SSD är mest skit i förhållande till kostnad?

On topic... ja vad kan man säga ? <3 Asus

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulan
de börjar ju gå till överdrift.. ^^

Tycker jag inte.. ett steg i rätt riktning! Sätt dit två Fusion-IO, ljudkort, nätverkskort och två grafikkort så är det redan fullt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att man får plats med 6 st Radeon 4870 på den?
Mitt grafikkort är ju jättestort

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker jag inte.. ett steg i rätt riktning! Sätt dit två Fusion-IO, ljudkort, nätverkskort och två grafikkort så är det redan fullt.

Varför 2st Fusion-IO?

Permalänk
Medlem

fyra PCI Express hade räckt långt... så sen 2 vanliga PCI

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

dumpa pci platserna på moderna datorer helt och hållet...... Finns det någon egentligen vitts med att spara på dom?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

6st grafikkort på max måste generera mycket värme, nästa problem blir kylningen, ett sånt system är ju dömt att hamna i garderoben. Jag nöjer mig med 1 grafikkort än så länge och outsource:ar resten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
dumpa pci platserna på moderna datorer helt och hållet...... Finns det någon egentligen vitts med att spara på dom?

Jag tycker tvärtom , det är idiotiskt att ha dom nya portarna om inte tillbehörstillverkarna gör kort som funkar i dom.

80% av ljudkort,tv-kort,nätverkskort,kontrollerkort är ju för PCI.
visst det finns USB men jag gillar inte USB produkter , plastigt och dåligt kvalite. Jag vill ha interna kort.

en snabbkoll på näterverkskort på komplett visar ett tjugotal modeller för PCI och 2-3st för PCIexpress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
80% av ljudkort,tv-kort,nätverkskort,kontrollerkort är ju för PCI.
visst det finns USB men jag gillar inte USB produkter , plastigt och dåligt kvalite. Jag vill ha interna kort.

jag har förståelse för det, men om alla moderna moderkort har gott om pci-express platser så kommer det säkerligen att komma nya tillbehörskort med pci-express. Nu har tillverkarna ingen anledning att gå vidare...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Wow!

Älskar utvecklingen!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]