Permalänk

Så som jag har förstått allt, så handlar det i grund o botten nästan om lojalitet till sitt märket och hur mycket cash man är villig att punga ut.
För processorerna presterar i sin helhet lika bra, det är bara i extrema test som skillnadena kommer fram.

Fast det är vad jag har kommit fram till av att läsa era tråda, rätta mig om jag är helt ute och cycklar.

AMD ger med "bang for the budget" medans Intel är rika pojkars val?

Men, sulle en Quadro 9550 slå en Phenom X4?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebab_lord

För processorerna presterar i sin helhet lika bra, det är bara i extrema test som skillnadena kommer fram.

Inte "lika bra", men i dom flesta fall tillräckligt bra, liten men viktig skillnad

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Jag är inne på spel.

Och till Nilsie vill jag säga att jag inte startade tråden som någon sorts battle, titeln var mest för att vara rolig. Ville egentligen bara ha lite tips samt veta vad folk har för erfarenheter.

Jag hoppas du förstår att amds snabbaste X4 Black edition 9950 är söligare än en Core2Duo på 2,4-2,6 ghz i spel. Till att spela är AMD en waste.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag hoppas du förstår att amds snabbaste X4 Black edition 9950 är söligare än en Core2Duo på 2,4-2,6 ghz i spel. Till att spela är AMD en waste.

Källa på detta?

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Källa på detta?

CPU Scaling with HD4870X2

Detta är dock med ett sjudundrans grafikkort, skillnaderna blir mindre med sämre grafikkort.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebab_lord
Så som jag har förstått allt, så handlar det i grund o botten nästan om lojalitet till sitt märket och hur mycket cash man är villig att punga ut.
För processorerna presterar i sin helhet lika bra, det är bara i extrema test som skillnadena kommer fram.

Fast det är vad jag har kommit fram till av att läsa era tråda, rätta mig om jag är helt ute och cycklar.

AMD ger med "bang for the budget" medans Intel är rika pojkars val?

Men, sulle en Quadro 9550 slå en Phenom X4?

största orsaken är att intels cpu kan överklockas av noobs till 4 ghz med luftkylning.
AMD kan där helt enkelt inte konkurrera.
Original så är Intel klock för klock snabbare än amd.
Inte med mycket och den skillnaden spelar liten roll för spelare.
Klockar man, är valet idag intel.

Deneb kanske ändrar det dock.
(9jan)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag hoppas du förstår att amds snabbaste X4 Black edition 9950 är söligare än en Core2Duo på 2,4-2,6 ghz i spel. Till att spela är AMD en waste.

Precis den typen av svar jag ville ha från början...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
http://www.legionhardware.com/Bench/CPU_Scaling_With_The_Rade...
CPU Scaling with HD4870X2

Detta är dock med ett sjudundrans grafikkort, skillnaderna blir mindre med sämre grafikkort.

...Dock utan att alla länkar samma test, har redan läst det där testet.

Den ultimata frågan för min del är om X4 9950 är bättre eller sämre än en Core 2 Duo E8400.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst

Den ultimata frågan för min del är om X4 9950 är bättre eller sämre än en Core 2 Duo E8400.

Kör du 4ghz på Intel processorn och med lite skicklighet 3.3ghz+ på phenom prollen så kommer du se en skillnad till intels fördel i många spel, men en skillnad som kan ses som obetydlig om du har ett tillräckligt bra grafikkort. Sen är ju phenom processorn quad, vilket doftar mer framtidssäkert.

Jag skulle dock säga att du ska vänta på Deneb AKA Phenom II (januari), som enligt många rykten ska klocka uppåt 4ghz med luftkylning, och även vara ungefär 15% bättre clock per clock jämfört med dagens Phenom. (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag hoppas du förstår att amds snabbaste X4 Black edition 9950 är söligare än en Core2Duo på 2,4-2,6 ghz i spel. Till att spela är AMD en waste.

Låter som om det inte ens går att starta ett spel om du har en AMD-processor?
AMD presterar sämre än Intel i spel, men det är fortfarande hos grafikkortet du märker av den stora skillnaden.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst

Den ultimata frågan för min del är om X4 9950 är bättre eller sämre än en Core 2 Duo E8400.

Frågan är "luddig", den är bättre på något, sämre på annat, du är så illa tvungen att fatta ett eget beslut utifrån dom benchmarks som finns ute.

Läs dom benchmarks som utgår i från ditt eget användningsområde, det är ju rätt ointressant att prosessor "A" är skitsnabb i office om du ändå huvudsakligen skall spela med den.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jo, därför frågade jag här ifall någon har nån IRL-erfarenhet. En kompis har också ett ATI 4870 (Inte X2) med en E8400. Han säger att alla spel han har kört flyter jävligt bra och att den processorn lär vara grymt klockvänlig.
Dock vill jag själv helst ha något som är bra utan att klocka, så det där med klockvänligheten är inte helt viktigt för min del.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Jo, därför frågade jag här ifall någon har nån IRL-erfarenhet. En kompis har också ett ATI 4870 (Inte X2) med en E8400. Han säger att alla spel han har kört flyter jävligt bra och att den processorn lär vara grymt klockvänlig.
Dock vill jag själv helst ha något som är bra utan att klocka, så det där med klockvänligheten är inte helt viktigt för min del.

Du behöver inte klocka en AMD, den upplevs snabb ändå. Intel däremot upplevs snabbare om du klockar den eftersom dataflödet mellan hårdvara är beroende av hur högt klockad fsb'n är. Det märks framförallt när du kör flera program samtidigt, startar program eller kanske startar windows.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
http://www.youtube.com/watch?v=Xi4yxKNWehU

Det enda som sägs är ju att den speltiteln är GPU-begränsad, snarare än CPU-begränsad vid höga upplösningar och hög bildkvalitet. Oooohh, big surprise.....nooot.
De kan ju i så fall istället för att jämföra med X9650, jämföra med Q6600 till samma pris som Phenom 9950 och även där få en mycket likartad prestanda i det aktuella spelet. (Men naturligtvis gör man inte det, det är ju PR-avdelningen på AMD som står för presentationen, det vore ju tjänstefel att göra en vettigare jämförelse. Därför får man ju vara lite källkritisk.)
Många spel är i första hand GPU-begränsade, om man inte sitter med grymma grafikkort och en gammal processor. Vissa nyare spel ställer högre krav på CPU dock.
För spelande behöver man i de flesta fall inte den snabbaste och dyraste processorn, då grafikkortet begränsar. Å andra sidan behöver man inte uppgradera CPU lika ofta om man väljer en av de snabbare modellerna, utan det räcker med en grafikkortsuppgradering.
Sedan får man själv ställa sig frågan hur ofta man uppgraderar och vad man är beredd att betala (och vad man egentligen har för behov).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jo, lite därför det känns som att en E8400 vore bättre. Det blir några hundralappar billigare och den sägs ju vara väldigt klockvänlig.