Piraträttegång inleds i februari

Permalänk
Melding Plague

Piraträttegång inleds i februari

Tre år efter razzian mot världens största fildelarnätverk The Pirate Bay ställs huvudpersonerna inför rätta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va löjligt! Ska dom inte stämma dom andra 10 000 000 torrent sidorna på nätet när dom ändå håller på?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Fan va löjligt! Ska dom inte stämma dom andra 10 000 000 torrent sidorna på nätet när dom ändå håller på?

TPB är ju lite av torrent sidornas "ansikte" utåt, så de fokuserar väll på att få bort den mest kända ikonen för piratkopiering. Inte för att jag tror att de kommer lyckas.
Hade ju varit klockrent om de lagt upp "ponten's bay" istället. xD

Permalänk

Sen spelar det väl antagligen in att de har servrarna stående i sverige. Kan de dessutom sätta ett fällande Prejudikat i svensk domstol så lär de stoppa andra från att använda Sverige för sin serverpark innehållandes Bittorrenttjänst.

Den stora frågan är bara hur de kan bli fällda för spridning av material. Det som de tillhandahåller är ju en torrent-fil, inte själva materialet.
Ska bli intressant att följa detta mål.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Jepp, blir intressant..

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk

det är ju toppen dom vill komma åt för att göra ett exempel

hela sättet som motståndarna till tpb gjort saker på skriker bara "fult spel"
därför är jag på tpb:s sida!

gjorde dom inte ett direkt lagbrott som heter ministerstyre?
fick dom några som helst konsekvenser?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Så löjligt egentligen då dom inte har upphovsrättsskyddat material på sina servrar utan bara "uppmanar" till brott mot upphovsrättslagen genom att använda bittorrent-tekniken..

Permalänk
Medlem

Undra om http://thepiratebay.org/ kommer att gå ner efter domen eller inte

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vad händer om de blir fällda? Jag menar, de kan ju knappast betala så stora summor? Är det deras barn och följande generationer som får ta smällen?

Permalänk
Medlem

Men google kan man inte skylla på som också förenklar livet för en fildelare?
exempel:
http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&client=firefox-a&c...

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Så löjligt egentligen då dom inte har upphovsrättsskyddat material på sina servrar utan bara "uppmanar" till brott mot upphovsrättslagen genom att använda bittorrent-tekniken..

Vad snackar du för skit? dom uppmanar inte till nått brott dom uppmanar till att använda bit-torrrent och om du tror att Torstens är olagliga så är det bara synd om dig

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Men google kan man inte skylla på som också förenklar livet för en fildelare?
exempel:
http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&client=firefox-a&c...

Går även att leka med metadata i söksträngen för att få google att bara visa .torrent-filer som träffar om jag inte missminner mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
Vad händer om de blir fällda? Jag menar, de kan ju knappast betala så stora summor? Är det deras barn och följande generationer som får ta smällen?

Tycker alla som är användare på TPB kan skänka 10kr eller något till dem om det blir en fällande dom, då har de råd att fortsätta sina liv efter domen också.

Och håller med föregående talare om google, de är ju inte så oskyldiga de häller. *bort*

Permalänk

Detta ska bli intressant att följa. Längtar redan.

Permalänk
Medlem

jag är kluven. Jag förstår artister och filmproducenter osv. som vill ha betalt för sina verk. Vill ni själva arbeta gratis?
Samtidigt har jag nog aldrig köpt så mycket dvd-filmer innan som jag gör nu. Man tankar ner filmen, tittar.. och gillar man det så köper man den (om man nu inte är en snål jävel). Det samma gäller för musik och spel.
Är produkten skit, så köper man den inte.

Sen har vi det där gisslet med att det dröjer hundra år innan filmer och serier kommer till sverige. Jag vill se det NUUUUUUUUUU och inte om 10 år. Tack..

Sänkta priser och snabbare distribution (dvd/tv/bio) är det enda sättet att bekämpa det. Det kommer inte gå att få bukt med problemet helt och hållet.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

sverige sverige fosterland.. hahah

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Vad snackar du för skit? dom uppmanar inte till nått brott dom uppmanar till att använda bit-torrrent och om du tror att Torstens är olagliga så är det bara synd om dig

Notera citationstecknen inom uppmana, menade det som dom egentligen blir ställde tillrätta inför, sa bara att de var synd att media framför det hela som om dom hade upphovsrättsskyddat på deras servrar.

och sen behöver man inte vara otrevlig heller.

Permalänk
Medlem

en fråga bara.. Varför ska svenska staten ha pengar?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
en fråga bara.. Varför ska svenska staten ha pengar?

Brottsofferfonden?

http://www.metacafe.com/watch/508539/use_google_to_search_for...

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
en fråga bara.. Varför ska svenska staten ha pengar?

Uteblivna skatteintäkter osv. skulle jag väl kunna tänka mig.

Men jävla sörja som sagt... Stäm skiten ur google också när dom ändå håller på som sagt, där kan man ju hitta allt möjligt olagligt om man bara söker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
en fråga bara.. Varför ska svenska staten ha pengar?

För att finansiera fler bidrag.

Permalänk
Medlem

så va vi här igen.

om dom åker dit vill jag ta posten (all postservice i hela världen), youtube, blocket, tradera, e-bay, google, altavista osv till domstol.

Posten hjälper till smuggling av t.ex. knark, barnporr och andra olagligheter.
På youtube kan du hitta videos som förespråkar olika saker, en hel del rent brottsligt, se på vad youtube varit inblandat i när det häller Finland, två stora kända folkmord har inträffat där ungdomar sprider sin propaganda på youtube.
På blocket kan du hitta jäkligt mycket konstigheter, likaså på tradera, slår vad om att en hel del olagligheter hittat dit, och ännu mer på e-bay.
På google och altavista kan man söka bilder och liknande, samtidigt som de direkt kan leda dig till torrent-trackers.

Detta kommer leda till så mycke mer om de döms, vilket de antagligen inte ens kommer göra. Såvida inte nya lagen som träder ikraft vid årsskiftet har några punkter, men dessa punkter kan användas mot de verksamheter jag just pekat ut som man kan dra inför rätta.

Ah, just det, telefonin borde också stoppas, där begås också många hemsk heter, som är bra mycke värre än att nån svinrik artist eller skådis förlorar någon miljon, då de pumpar in fem - sex miljoner så fort de öppnar käften.
Ne, bunta ihop dom och slå ihjäl dom bara

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Ne, bunta ihop dom och slå ihjäl dom bara

Man får inte vara blödig inte

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Usch, jämför inte ens google med the piratebay...

Känner man seriöst efter och verkligen tänker till så vet precis allt å alla att the piratebay i stort sett är till för att sprida piratkopierat material. Google är en söksida för att hitta all typ av information etc på hela nätet. Visst kan man argumentera fram och tillbaks men surfar man in på the piratebay så letar man i 99% av fallen efter något som är olagligt att fildela. Surfar man in på Google så letar man i majoriteten av fallen efter något som är lagligt att läsa lr använda sig av.

Men sen kan jag hålla med om att det känns dumt att så stort ansvar ska läggas på dem som tillhandahållit en enkel sökmotor som ligger på gränsen till vad som räknas till "medhjälp" då några helt andra har skött den just olagliga verksamheten. Speciellt när dom inte tagit någon som helst aktiv del i själva spridningen själva, eller tjänat några pengar på det heller (dvs dom har inte direkt tagit betalt för att tillhandahålla tjänsten).

Dom är helt enkelt inte direkt ansvariga till dom där bolagens sk "förlorade intäkter" så visst, ett standard dagsböter belopp på x antal dagar för en mycket liten grad av medhjälp. Men inga skadestånd enligt mig!

Det vore en perfekt dom faktist, får dom dagsböter så betyder det att det är olagligt och vårat rättsystem fungerar. Dessutom så döms dom enligt mig på en rättvis skala.

Aja det var min tanke iaf, bråka inte om stavfel etc för jag e dyngtrött å ska lägga mig nu!

Permalänk
Medlem

Hur blir det med alla andra som hade hosting i samma lokal som blev rövknullade av svensk polis? Har dom fått någon upprättelse? Någon som vet?

http://www.prq.se/ tänker jag på då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightportier
Sen spelar det väl antagligen in att de har servrarna stående i sverige. Kan de dessutom sätta ett fällande Prejudikat i svensk domstol så lär de stoppa andra från att använda Sverige för sin serverpark innehållandes Bittorrenttjänst.

Den stora frågan är bara hur de kan bli fällda för spridning av material. Det som de tillhandahåller är ju en torrent-fil, inte själva materialet.
Ska bli intressant att följa detta mål.

Servrarna står väl inte i sverige?Dom flyttades ju utomlands nånstans när den där razzian var när svensk polis stängde ner serverparken i sverige för nåt år sen och orsakade en massa skador för en massa legitima företag i serverparken,det hör man minsann inte så mycket om mera.....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
så va vi här igen.

om dom åker dit vill jag ta posten (all postservice i hela världen), youtube, blocket, tradera, e-bay, google, altavista osv till domstol.

Posten hjälper till smuggling av t.ex. knark, barnporr och andra olagligheter.
På youtube kan du hitta videos som förespråkar olika saker, en hel del rent brottsligt, se på vad youtube varit inblandat i när det häller Finland, två stora kända folkmord har inträffat där ungdomar sprider sin propaganda på youtube.
På blocket kan du hitta jäkligt mycket konstigheter, likaså på tradera, slår vad om att en hel del olagligheter hittat dit, och ännu mer på e-bay.
På google och altavista kan man söka bilder och liknande, samtidigt som de direkt kan leda dig till torrent-trackers.

Detta kommer leda till så mycke mer om de döms, vilket de antagligen inte ens kommer göra. Såvida inte nya lagen som träder ikraft vid årsskiftet har några punkter, men dessa punkter kan användas mot de verksamheter jag just pekat ut som man kan dra inför rätta.

Ah, just det, telefonin borde också stoppas, där begås också många hemsk heter, som är bra mycke värre än att nån svinrik artist eller skådis förlorar någon miljon, då de pumpar in fem - sex miljoner så fort de öppnar käften.
Ne, bunta ihop dom och slå ihjäl dom bara

Exakt... Men nej, som fort folk förlorar pengar så ska det klagas.

Vad händer när folkmord planeras genom telefon eller dylikt? Då är det "en olycka" som hänt... Eller så säger folk "Tur att det händer där ner och inte här"... och så fortsätter dem sin vardag...

Dock är det inte rätt att sno saker från andra och ge ut dem gratis, det fattar vem som helst. Det som stör mig är att dem lägger ner så mycket tid o svett åt saker som denna när dem borde rikta energin åt människobrott osv.

Som sagt, när det gäller människors pengar så ska det fan i mig krigas, men det krigas icke för människorna.

Visa signatur

CMS 831, Seasonic M12 700W, EVGA 680i SLI A1, C2D E6600, Noctua NH-U12F, Geforce 9800GTX+, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, WD Raptor 74GB, WD Caviar 500GB, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk
Medlem

http://www.google.se/search?hl=sv&&q=race+driver+grid+reloade...

Där har ni Googles egna söksträng för torrents.

Tycker att det saknas uppsåt för att kunna fälla TPB killarna för medhjälp till upphovsrättsbrott (trodde inte ens att det fanns eller att man kunde döma någon för medhjälp utan att bevisa vem som begått brottet). De visade senast med FUP:n från Arboga-fallet att de inte tillhandahåller en tjänst för att folk ska begå brott utan för att folk ska dela information som inte är olaglig med varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Undra om http://thepiratebay.org/ kommer att gå ner efter domen eller inte

Allså

http://thepiratebay.org/legal <----- alot of Worthwhile good reading

Detta är det roligaste jag har läst på länge. Och jag tänker stödja Dessa 4 svenskar efter sett hu de stora företagen och även svenska noobs hotar dessa människor.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

med tanke på allt fuffens som skett hittills och regeringens fascistiska it-politik är jag inte allt för optimistisk över utfallet av detta. de borde behandlas som hjältar och inte brottslingar imo.

borde de inte stämma internetleverantörerna när de ändå är i farten eftersom de tillhandahåller internettjänsten som det fildelas med? om de slipper filtrera varför ska då tpb tvingas göra det?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2