Adobe Flash 10 accelererar med grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Adobe Flash 10 accelererar med grafikkort

Adobe har släppt version 10 av multimediaprogrammet Flash. En av nyheterna är hårdvaruaccelerering med hjälp av grafikkortet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väl rätt jobbigt nu om hemsidor ska börja använda grafikkortets på sånt sätt? Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Re: Adobe Flash 10 accelererar med grafikkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Adobe har släppt version 10 av multimediaprogrammet Flash. En av nyheterna är hårdvaruaccelerering med hjälp av grafikkortet.

Läs nyheten

gjymt sa gjisen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen stöd för 64-bit browsers =/
Men bra med framsteg förståss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Blir väl rätt jobbigt nu om hemsidor ska börja använda grafikkortets på sånt sätt? Rätta mig om jag har fel

Om man inte vill använda grafikkortet till flash är det väl bara att bocka ur "enable hardware acceleration" under settings antar jag.

Eller du menar att flashapplikationerna kommer att bli ännu mer avancerade och ännu jobbigare?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Inaktiv

Funkade bra att installera i ubuntu, bara att dra ner .deb-filen från adobe.com.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Fortfarande ingen stöd för 64-bit browsers =/
Men bra med framsteg förståss.

Om man inte vill använda grafikkortet till flash är det väl bara att bocka ur "enable hardware acceleration" under settings antar jag.

Eller du menar att flashapplikationerna kommer att bli ännu mer avancerade och ännu jobbigare?

Flash crysis ftw

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Blir väl rätt jobbigt nu om hemsidor ska börja använda grafikkortets på sånt sätt? Rätta mig om jag har fel

Iaf för dom som kör MMO spel som tabbar ut och surfar medans dom väntar på bättre tider ^_^ men lär ju gå att stänga av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Fortfarande ingen stöd för 64-bit browsers =/
Men bra med framsteg förståss.

Kör Vista x64 med opera x32 med flash 10, inga problem här, ingen ide att göra flash 10 när majoriteten av användarna ändå sitter på x32 program.

Vilken jävla boost man får av flash 10! Visst lagar det ibland men allt flytter på så jävla mycket bättre nu!

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Kör Vista x64 med opera x32 med flash 10, inga problem här, ingen ide att göra flash 10 när majoriteten av användarna ändå sitter på x32 program.

Men om man nu vill köra med IE x64 så går det inte.
Kör iofs Opera själv också, och har inget behov av att webbläsaren ska kunna adressera mer än 3GB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mozilla borde börja släppa x64 version av firefox och att alla plugins borde hoppa på tåget.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Blir väl rätt jobbigt nu om hemsidor ska börja använda grafikkortets på sånt sätt? Rätta mig om jag har fel

Rätt jobbigt att någon som helst hemsida, använder detta förbannade flash, enligt min mening.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Blir inte flash en större säkerhetsrisk om den får tillgång till grafikkortet och allt vad det innebär?

Skillnaden är bara att beräkningarna görs på graffikkortet istället för vanliga processorn.. Det borde bara ge bättre prestanda. inget annat.

Visa signatur
Permalänk

Kan någon ge en hemsida där man verkligen ser skillnad! ;D vill testa

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Permalänk

ok nice, tack.. skulle det gå att spela ett typ MMO (som redan postat) med detta?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Att de släpper linux version är ju bra, men 64bitars hade ju inte varit fel. Vakna upp till nutiden Adobe!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Att de släpper linux version är ju bra, men 64bitars hade ju inte varit fel. Vakna upp till nutiden Adobe!

Återigen, hur många är det som surfar med IE64? Nästan ingan, dem flesta väljer x32 varianten av IE. Men det ligger ju i tiden.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Återigen, hur många är det som surfar med IE64? Nästan ingan, dem flesta väljer x32 varianten av IE. Men det ligger ju i tiden.

Åter igen hur många är det som använder IE, de flesta använder nog mozilla skulle jag tro. Men som du säger så har jag aldrig använt 64-bitars versionen av IE kör alltid med 32-bitars då den är mer lätttillgänglig.(innan jag använde mozilla)

Permalänk
Medlem

Jag använder IE ibland, dock bara 32bitars men det beror dock på att det just INTE finns 64bit plugins som fungerar (läs flash). Skulle lätt gå över till IE64 om allting funkade.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Återigen, hur många är det som surfar med IE64? Nästan ingan, dem flesta väljer x32 varianten av IE. Men det ligger ju i tiden.

och varför är det så få som använder ie64 tror du? kanske för att flash inte fungerar

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nu kanske man börjar se lite mer avancerade saker i flash. Sen kanske man kommer att se fler hela hemsidor i flash då just prestanda är ett av problemen där.

Permalänk
Avstängd

Adobe borde nog öppna upp Flash mer och släppa mer API dokumentation och specifikationer för SWF.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Återigen, hur många är det som surfar med IE64? Nästan ingan, dem flesta väljer x32 varianten av IE. Men det ligger ju i tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Åter igen hur många är det som använder IE, de flesta använder nog mozilla skulle jag tro. Men som du säger så har jag aldrig använt 64-bitars versionen av IE kör alltid med 32-bitars då den är mer lätttillgänglig.(innan jag använde mozilla)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och varför är det så få som använder ie64 tror du? kanske för att flash inte fungerar

Jag surfar med IE64!
Då slipper jag garanterat Flash!

För dom fall där jag måste skräpet, kör jag FF32 eller IE32.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa som har hänt flash är flashblock! Snabbare och bättre än så kommer flash aldrig att bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det absolut bästa som har hänt flash är flashblock! Snabbare och bättre än så kommer flash aldrig att bli.

hehe

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Flash är en förbannelse. Sidor blir så satans trögladdade och liknar epelepsi-framkallande flipperspel. Vem f-n kan ta till sig information på en sida som blinkar och för oljud? Jag kör Firefox utan flash installerat, om en sida prompt kräver flash växlar jag till IE eller skiter i sidan helt.

Permalänk
Medlem

jag skulle helt klart också vilja se x64 version av flash, jag har kört 64bits nu ett tag och jag tycker den är så mycket snabbare än 32bitarsversionen, sen om det är i mitt huvud den skillnaden sitter eller inte, det vet jag inte men som nån sa tidigare, att inte utnyttja potentialen när den finns, det är ju bara korkat och att det ska behöva stå till bara pga flash, det är skit

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hjälpsam

Klart det går snabbare med IE64, man slipper ju Flash!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Återigen, hur många är det som surfar med IE64? Nästan ingan, dem flesta väljer x32 varianten av IE. Men det ligger ju i tiden.

Just på grund av att det inte finns några 64bits versioner av Flash, SHockwave samt Java...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
jag skulle helt klart också vilja se x64 version av flash, jag har kört 64bits nu ett tag och jag tycker den är så mycket snabbare än 32bitarsversionen, sen om det är i mitt huvud den skillnaden sitter eller inte, det vet jag inte men som nån sa tidigare, att inte utnyttja potentialen när den finns, det är ju bara korkat och att det ska behöva stå till bara pga flash, det är skit

Med tanke på att en webbläsare inte precis är något prestandakrävande program och att det som i nästan alla fall slöar ner är uppkopplingen så tror jag det är i ditt huvud. Rätta mig om jag har fel men det som 64-bitars gör är att du kan ha mer minne och använda mer minne snabbare.