Nvidia tar betalt för SLI

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tar betalt för SLI

Intels styrkrets X58 har stöd för både Crossfire och SLI. Nvidia tar dock betalt för tekniken, vilket är en del av förklaringen till de höga priserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De måste täcka alla returer, hehe.

Permalänk
Medlem

Är väl inte mycket & gnälla om, även nVidia har ju sina kostnader & det är ett plus för intel/Mobo tillverkare och ha tillgång till SLi så varför inte?

Edit: det är ändå nVidias teknik som dom "äger" & 5 dolar är inte farligt i sammanhanget

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hur kan datorkomponenter gå från jättebilliga (knappt tusen per del) till plötsliga 3000 för ett moderkort och 3000 för en ny processor?

Ska vi oroa oss för en dyr datormarknad a lá -2005

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Hur kan datorkomponenter gå från jättebilliga (knappt tusen per del) till plötsliga 3000 för ett moderkort och 3000 för en ny processor?

Ska vi oroa oss för en dyr datormarknad a lá -2005

Det är vad som händer när AMD ligger på latsidan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Är det likadant för amd?

Tar dom betalt för att intels styrkretsar ska få använda sig av crossfire?

Permalänk
Avstängd

Ett moderkort ska ju ha integrerat ljud.
Den där har ju inte integrerat ljud, den har ju typ ett riktigt ljudkort.
Sitter ljudkortet kopplat till någon av bussarna, kan man ta bort det?

Känns så dumt när de har ett moderkort kommer med ett ljudkort.
Integrerad ljudkrets är okej, men om det ska komma med ett riktigt ljudkort, så är det bara onödigt. Om jag vill ha ett, så köper jag ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Är det likadant för amd?

Tar dom betalt för att intels styrkretsar ska få använda sig av crossfire?

Enligt vad som står att läsa så har intel licens för att stödja CF men huruvida pengar är inblandade eller ej var inte lätt att få fram

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Ett moderkort ska ju ha integrerat ljud.
Den där har ju inte integrerat ljud, den har ju typ ett riktigt ljudkort.
Sitter ljudkortet kopplat till någon av bussarna, kan man ta bort det?

Känns så dumt när de har ett moderkort kommer med ett ljudkort.
Integrerad ljudkrets är okej, men om det ska komma med ett riktigt ljudkort, så är det bara onödigt. Om jag vill ha ett, så köper jag ett.

Det sitter i en PCI 1x

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Är väl inte mycket & gnälla om, även nVidia har ju sina kostnader & det är ett plus för intel/Mobo tillverkare och ha tillgång till SLi så varför inte?

Edit: det är ändå nVidias teknik som dom "äger" & 5 dolar är inte farligt i sammanhanget

Många bäckar små.

Det lutar onekligen mer och mer till ett system med AMD all the way

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Så då borde man kunna köpa ett moderkort utan sLI stöd och flasha det med ett bios med stöd. Jag kan tex. använda många andra bios i Asus P5 serie som folk moddat om till mitt kort.

Hoppas det går

Jag har för mig att AMD får en rabatt för licens av X86 tekniken som tack för crossfire stödet. Jag trodde Att intel skulle få SLi som tack för att nvidia skulle få licens att göra moderkortskretsar för core i7, men tydligen vill de ha pengar imellan med

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Som jag förstod det så förklarar dom det höga priset, ca. 3000kr med att dom måste betala SLI avgiften på 30-40kr? Det låter inte logiskt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

oavsett hur dyrt det kommer vara med den nya i7 tekniken (mobo/CPU etc.) så är det väl inte många här som tänkte köpa det direkt vid release? det som redan finns på marknaden är ju grymt bra och börjar få vettiga priser, och det finns ju ingen mjukvara idag som direkt kräver/stödjer i7 idag (finns fortfarande inte mycket mjukvara som är utvecklade just för 4-kärniga prollar än)

tacka i7 serien för alla prissänkningar som förhoppningsvis kommer !

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Som jag förstod det så förklarar dom det höga priset, ca. 3000kr med att dom måste betala SLI avgiften på 30-40kr? Det låter inte logiskt.

Läs nyheten:

Citat:

Ursprungligen inskrivet i nyheten
Avgiften är dock inte särskilt hög i jämförelse med kostnaden för Intel X58 – enbart styrkretsen går loss på 150 dollar.

Nedan ser du en kort beräkning för ungefär vad kostnaden för enbart styrkretsen X58 och licenseringskostnaden för SLi skulle bli i svenska pengar. Beräkningen gjord med en 30-marginal för varje återförsäljare.

Inköpspris för tillverkare: $150+$5 = $155
Inköpspris för ex. Komplett, Datorbutiken osv: $155*1,3 = $200 (1,3 för marginal)
Inköpspris för slutkund: $200*7,8*1,3*1,25 = 2 550kr (7,8=Dollar-->SEK, 1,3 för marginal, 1,25 för moms).

Och då har du bara fått själva styrkretsen och licensen för att ha SLi-stöd.. Allt övrigt material som behövs till moderkortet saknas alltså i beräkningen. Ändå hamnar priset bara 500kr högre i butik. Har vi kommit en bit närmare i att förstå vilket företag som har mest "skuld" i att priset är högt?

Edit:Observera att min beräkning är avrundad och baserar sig på att återförsäljaren köper in direkt från tillverkaren. Om det är vanligt med ett led mellan återförsäljare och tillverkare vet jag inte, men i så fall ökar priset ytterligare.

Permalänk
Medlem

Men vad i helvetet... Jag visste att det var för bra för att vara sant.

Men jag kommer ändå skaffa det hehe.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Är det likadant för amd?

Tar dom betalt för att intels styrkretsar ska få använda sig av crossfire?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Enligt vad som står att läsa så har intel licens för att stödja CF men huruvida pengar är inblandade eller ej var inte lätt att få fram

Vad jag förstår använder en AMD en finess som normalt finns under PCI-express för Crossfire, peer-to peer-kommunikation.
Orsaken till att Crossfire inte fungerar för Nvidias styrkretsar, är att dessa aktivt blockerar denna finess, om det sitter ett annat grafikkort än Nvidias i PCIe-platsen.
Allt som krävs för att Crossfire skall fungera på Nvidias kretsar är att Nvida slutar blockera peer-to-peer-kommunikation, det skulle inte kosta Nvidia ett öre i licenspengar.
Orsaken till blockeringen, är givetvis ingen annan än att j_vlas med ATI-ägare, denna hävdes för vissa Dell-modeller, Dell är väl en så pass stor kund, så inte Nvida kunde neka dom detta.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=140942
http://forums.hardwarezone.com.sg/archive/index.php/t-1813051...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Läs nyheten:

Nedan ser du en kort beräkning för ungefär vad kostnaden för enbart styrkretsen X58 och licenseringskostnaden för SLi skulle bli i svenska pengar. Beräkningen gjord med en 30-marginal för varje återförsäljare.

Inköpspris för tillverkare: $150+$5 = $155
Inköpspris för ex. Komplett, Datorbutiken osv: $155*1,3 = $200 (1,3 för marginal)
Inköpspris för slutkund: $200*7,8*1,3*1,25 = 2 550kr (7,8=Dollar-->SEK, 1,3 för marginal, 1,25 för moms).

Och då har du bara fått själva styrkretsen och licensen för att ha SLi-stöd.. Allt övrigt material som behövs till moderkortet saknas alltså i beräkningen. Ändå hamnar priset bara 500kr högre i butik. Har vi kommit en bit närmare i att förstå vilket företag som har mest "skuld" i att priset är högt?

Edit:Observera att min beräkning är avrundad och baserar sig på att återförsäljaren köper in direkt från tillverkaren. Om det är vanligt med ett led mellan återförsäljare och tillverkare vet jag inte, men i så fall ökar priset ytterligare.

Tror inte det är nån som har 30-marginal på komponenter som moderkort om jag ska va ärlig.. Det är fruktansvärt små marginaler på mkt inom datorhandel.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Det skulle varit smartare om dom kunde sälja moderkortet med CF och sen om man vill ha SLi köpa en nyckel då på moderkorts tillverkarens hemsida eller hos återförsäljaren som man sen matade in i BIOS på något sätt eller att man laddar ner en mjukvara från tillverkaren som uppdaterar BIOS'et med den nyckeln.

Det tycker jag då.

Permalänk
Avstängd

Väldigt dåligt att Nvidia kräver betalt för SLI.

Något standardiseringsorganisation borde skapa ett fritt, öppet royalty-fri standard för multi-GPU som används av både ATI, Nvidia, VIA, etc. Istället för att Nvidia ska SLI, ATI ska ha CrossFire, och VIA har MultiChrome, etc.

Intel borde tvinga Nvidia att öppna upp SLI genom att neka dem tillåtelse att göra chipset-kretsar för Nehalem (Core i7).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Läs nyheten:

Nedan ser du en kort beräkning för ungefär vad kostnaden för enbart styrkretsen X58 och licenseringskostnaden för SLi skulle bli i svenska pengar. Beräkningen gjord med en 30-marginal för varje återförsäljare.

Inköpspris för tillverkare: $150+$5 = $155
Inköpspris för ex. Komplett, Datorbutiken osv: $155*1,3 = $200 (1,3 för marginal)
Inköpspris för slutkund: $200*7,8*1,3*1,25 = 2 550kr (7,8=Dollar-->SEK, 1,3 för marginal, 1,25 för moms).

Och då har du bara fått själva styrkretsen och licensen för att ha SLi-stöd.. Allt övrigt material som behövs till moderkortet saknas alltså i beräkningen. Ändå hamnar priset bara 500kr högre i butik. Har vi kommit en bit närmare i att förstå vilket företag som har mest "skuld" i att priset är högt?

Edit:Observera att min beräkning är avrundad och baserar sig på att återförsäljaren köper in direkt från tillverkaren. Om det är vanligt med ett led mellan återförsäljare och tillverkare vet jag inte, men i så fall ökar priset ytterligare.

Ja, fast i nyheter står det "Nvidias licensavgift är en av anledningarna till de höga priserna på moderkort för Core i7." Vilket betyder att dom menar att dom $5 gör att det kostar så mycket. Sen att det finns andra orsaker att det är dyrt förstår man ju, men, här väljer man att klaga på precis dom $5. Vilket jag reagerade på.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det känns onödigt för de allra flesta, även för oss på Swec, att köpa Nehalem innan P55 Express aka "Ibex Peak" kommer. Prisbilden vid släpp är rent löjlig, jämfört med den prestanda man kan få från befintliga mycket billigare system. För liten skillnad helt enkelt.

Nu gäller det bara att hålla tummarna för att AMD lyckas med Deneb och dess efterföljare, annars kommer det inte att bli mycket billigare än så här på ett tag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

Orsaken till blockeringen, är givetvis ingen annan än att j_vlas med ATI-ägare, denna hävdes för vissa Dell-modeller, Dell är väl en så pass stor kund, så inte Nvida kunde neka dom detta.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=140942
http://forums.hardwarezone.com.sg/archive/index.php/t-1813051...

Att dramatisera hur nVidia inte tillåter starkars AMD ägare att köra CF på SLI mobo är det löjligaste och dummaste jag har hört på länge. Tror väldigt få människor skulle köpa nVidias mobo idag. Om det är någon som jävlas med någon så är det nVidia med sina kunder som inte tillåter SLI på ett välfungerande mobo som inte kostar en bra peng.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Åh nej! Ett företag tar betalt för sin teknik som dom har uppfunnit? Teh horror! Stop the presses!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
--Oförskämdhet--
Tror väldigt få människor skulle köpa nVidias mobo idag.
--Text--

Nej! det misstaget kommer jag inte göra om på länge.

On Topic; Känns inte som om den extra kostnaden är värt pengarna, Nvidiaägare kan använda dom till att skaffa en bättre enkelkortlösning och SLI kvittar för dom kör ATI.

Edit: faktum kvarstår, enda skälet för Nvidia att blockera CF, är för att j_vlas med dom som vill köra CF och har ett moderkortet med Nvidias chipset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ny teknik kostar ju alltid mest i början, är ju inget nytt
själv har jag inte bråttom med i7. kanske om ett år ungefär.

Känns lite dumt att hoppa på det redan DDR3 är ganska dyra ännu, det är osäkert hur det är med klockmöjligheter + priser för CPU + moderkort kommer vara ganska höga.

Jag låter nog det hela mogna ett tag först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Hur kan datorkomponenter gå från jättebilliga (knappt tusen per del) till plötsliga 3000 för ett moderkort och 3000 för en ny processor?

Ska vi oroa oss för en dyr datormarknad a lá -2005

Nej, det är alltid dyrt vid nysläpp av nya arkitekturer. Ofta börjar de dessutom med att släppa entusiastgrejorna först, som även med äldre arkitekturer brukar hålla ett rätt högt pris. Har varit ungefär samma bild vid alla Intels nysläpp av arkitekturer.
Efter ett tag när mellanklass och budgetsegmentets prylar börjar släppas blir prisbilden en annan. De passar helt enkelt på att mjölka pengar i början av folk som inte orkar vänta tills det släppts prylar i alla segment och priserna reglerats.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Åh nej! Ett företag tar betalt för sin teknik som dom har uppfunnit? Teh horror! Stop the presses!

De har inte uppfunnit tekniken.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Hur kan datorkomponenter gå från jättebilliga (knappt tusen per del) till plötsliga 3000 för ett moderkort och 3000 för en ny processor?

Ska vi oroa oss för en dyr datormarknad a lá -2005

Jag hade för mig att quad cores kostade runt 8-9 tusen när dem kom, teknik är alltid dyrt vid släpp, men brukar sjunka väldigt snabbt i pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
[B]
Edit: faktum kvarstår, enda skälet för Nvidia att blockera CF, är för att j_vlas med dom som vill köra CF och har ett moderkortet med Nvidias chipset.

nVidia tillät inte CF på sina moderkort eftersom de ville skydda sina intresse, sin marknadsposition för sina produkter och produkten självt. Detta är försvarbart. Om det var klokt eller ej är en diskutionsfråga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia tillät inte CF på sina moderkort eftersom de ville skydda sina intresse, sin marknadsposition för sina produkter och produkten självt. Detta är försvarbart. Om det var klokt eller ej är en diskutionsfråga.

Ok; vi låter det stanna där?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
De har inte uppfunnit tekniken.

Nej dom uppfann inte tekniken, men 3dfx gjorde de vilket numera ägs av Nvidia. Hur kan en licens på fem ynkliga dollar vara en av anledningarna till att moderkorten är svindyra? Då är onödig programvara som Kaspersky antivirus och 3DMark som följde med förra Rampage en större anledning.

Men men, Nvidia måste ju få tillbaka pengar på nåt sätt efter senaste tabben.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it