Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Alla vet hur sjukt störande det är med laggig film när man sitter där med popcorn i ena handen och tjejen i andra handen? Vet inte om mina erfarenheter hjälper. Kämpat ganska mycket med Win7 och Ati-kort i ett år. Haft diverse problem med uppspelning både från nätet och hårddisk. Har haft problem att spela upp fredagspanelen, men efter jag slog av alla videofunktioner i Catalyst blev det bättre. Jag försökt optimera DXVA. Gick med processorbelastningen men laggade iaf oavsett vilken skärm och kabel jag körde ut det mot. Försökt med alla möjliga codec och spelare som ska vara anpassad för Win7, men inte hjälpt något. Just nu har jag försökt rensat så mycket som möjligt med driver sweeper, men blir tvungen att ta standarddrivaren för att sedan installera Display Driver (11-11_vista64_win7_64_dd) utan Catalyst. De nya ati-installationerna klarar av att avinstallera standarddrivrutinen då den känner av den via inf-fil. Märkte att det blev mycket bättre utan Catalyst. Sedan var sista flaskhalsen min NAS-enhet. När jag räknade så saknades det ungefär 1 Mbyte/s i hastighet och då tillräckligt att få det lagga i tyngsta partierna. Kopierade över filen till USB-disken och det gick mycket bättre. Frigjort SSD-disken nu för ännu snabbare uppspelning. Har inaktiverat speedstep och eup men troligen inget med det här att göra. Men nu verkar alla flaskhalsar vara bort då även det tyngsta flyter på bra.

Körde du trådad eller Wifi till/från din NAS ? Och vilka sort filmer, 1080p .mkv eller hela bluray rippar? För jag kör Wifi från min huvuddator till min HTPC och det funkar hur bra som helst att lira 15+gb 1080p .mlv filer.

Permalänk
Medlem

Tråden känns lite utdaterad. Så tänkte höra lite hur det är nuförtiden.

Jag har en i3 2310m på 2.1GHz som inte klarar MKV i 720P ens varken med KMPlayer eller VLC. Vad är det man ska tänka på om man vill använda t.ex. KMPlayer?
Försöker man googla får man bara utdaterad information från 2008. Google söker ju verkligen på det man ber om nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tråden känns lite utdaterad. Så tänkte höra lite hur det är nuförtiden.

Jag har en i3 2310m på 2.1GHz som inte klarar MKV i 720P ens varken med KMPlayer eller VLC. Vad är det man ska tänka på om man vill använda t.ex. KMPlayer?
Försöker man googla får man bara utdaterad information från 2008. Google söker ju verkligen på det man ber om nuförtiden.

Jag hade problem med det tidigare, började därefter använda Media player classic Home Cinema och hade inge problem efter det vad jag lagt märke till.
Har hört att senaste versionen av vlc ska klara det bra med men inget jag provat själv.

Permalänk
Medlem

hur kan jag spela upp blu-ray skivor i min htpc w7 x64(specs i sign) ?

jag hade helst hittat någon gratis spelare/plugin som gör jobbet. kan absolut inte tänka mig att spendera en endaste krona på någon av spelarna som finns att köpa.

någon som vet om en lösning?

§7
Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tråden känns lite utdaterad. Så tänkte höra lite hur det är nuförtiden.

Jag har en i3 2310m på 2.1GHz som inte klarar MKV i 720P ens varken med KMPlayer eller VLC. Vad är det man ska tänka på om man vill använda t.ex. KMPlayer?
Försöker man googla får man bara utdaterad information från 2008. Google söker ju verkligen på det man ber om nuförtiden.

KMPlayer har jag ingen koll på, men VLC är ju oftast bedrövligt slö. KMPlayer verkar bygga lite på samma koncept.

Själv använder jag enbart MPC (Mplayer Classic) med vettiga codec pack.
Dom senaste tja, över 3 åren eller så har jag enbart använt K-lite Codec pack, då får man mediaspelare och alla codecs och filter man behöver till vardagligt bruk, + en helt ok konfiguration från start.

Fungerade med 720p på min gamla Athlon64 tillsammans med ett Geforce 6600GT, 1080p gick med sporadiska hack.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

KMPlayer har jag ingen koll på, men VLC är ju oftast bedrövligt slö. KMPlayer verkar bygga lite på samma koncept.

Själv använder jag enbart MPC (Mplayer Classic) med vettiga codec pack.
Dom senaste tja, över 3 åren eller så har jag enbart använt K-lite Codec pack, då får man mediaspelare och alla codecs och filter man behöver till vardagligt bruk, + en helt ok konfiguration från start.

Fungerade med 720p på min gamla Athlon64 tillsammans med ett Geforce 6600GT, 1080p gick med sporadiska hack.

Vad var det för A64 och hade du någon typ av HW acceleration på?

Körde software med coreavc (som vart snabbast på den tiden) på en gammal A64 3200+ och 720p gick väl ok, 1080p med LÅG bitrate gick med sporadiska hack. Normal bitrate gick inte alls och högre bitrate var bara att drömma om.

Skrivet av zodiakonline:

Ett tips för er som kör Nvidia och upplever bilden som lite grå/färglös.

-Högerklicka mitt på skrivbordet och öppna Nvidia controlpanel.
-Under fliken "Justera videofärginställningarna" bocka i " med Nvidia inställningarna"
-Öppna tabben Avancerat och välj dynamiskt område "fullständig"
-klicka på använd

Finns även fler möjligheter, tex justera gamma, välja inverse telecine etc

Skulle akta mig för sådana rekomendationer. Skulle helst låta grafikkortet pilla så lite som möjligt på bilden (dvs avvaktivera de inställningar som påverkar video, dvs lägger till effekter osv...) och koncentrera mig på att få ut bilden så nära inkällan som möjligt och låta TV'n ta hand om största biten av kalibreringen.

Ett tips är att läsa igenom : http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457 innan man börjar pilla.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Borde stå med i guiden vad som krävs av hård/mjukvara för att kunna lira upp 3D bluray i sin HTPC.
Är själv på väg att beställa ett nytt bygge, men detta är en djungel för mig..

Tackar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Har byggt ihop min HTPC nu och är redo för att testa den.
Den har tillräckligt kraft för att köra allt.

Men vilket program (mjukvara) ska man köra?
Har alltid kört VLC och tycker det funkar bra, så finns det någon anledningn att inte köra det?

MVH

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

VLC funkar bra för video uppspelning men med tex XBMC får du mycket mer. Det är ju som ett media operativsystem, det laddar ner handlin, fodral och visar trailers etc på filmer du har i ditt arkiv.

Kolla något youtube klipp för att se hur det funkar

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual