Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboDanne
En polare till mig har följade dator som han använder som HTPC.

Asus KN8
AMD 2.4Ghz 64bit singelcore
1GB DDR
Nvidia 6600GT 128mb AGP

Kommer det funka med hårdvaruaccelering med det grafikkortet via MPC-HC?

Om du läst guiden, speciellt början så har du svaret... Men för att bespara dig lite ansträngning så kan jag säga att det kortet ej har hårdvaruavkodning av h264/x264 osv, det är för gammalt. Endast 8000 seriekorten och senare har möjlighet till detta...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Om du läst guiden, speciellt början så har du svaret... Men för att bespara dig lite ansträngning så kan jag säga att det kortet ej har hårdvaruavkodning av h264/x264 osv, det är för gammalt. Endast 8000 seriekorten och senare har möjlighet till detta...

Joo har förstått det oxå men att ifall det kan funka på nåt sätt att köra 720p material utan hack? Eller om det är bara att lägga ner försöken?

Tack

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboDanne
Joo har förstått det oxå men att ifall det kan funka på nåt sätt att köra 720p material utan hack? Eller om det är bara att lägga ner försöken?

Tack

använd coreavc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
använd coreavc

Stog att coreavc inte funkar med äldre kort. Som sagt har han 6600GT

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboDanne
Stog att coreavc inte funkar med äldre kort. Som sagt har han 6600GT

CoreAVC körs på processorn, alltså kvittar det vilket grafikkort man har.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
CoreAVC körs på processorn, alltså kvittar det vilket grafikkort man har.

Inte enbart nu längre!

Nu har de stöd för CUDA med Nvidia-kort:

Changelog

CoreAVC H.264 Video Codec - Version 1.9.0.0 (20090210)
- Add: NVIDIA CUDA accelerated video decoding (Thanks NVIDIA!!!)
- Add: NVIDIA CUDA detection to installer
- Add: Tray icon showing NVIDIA CUDA state (green=in use, blue=not in use)
- Add: Tray icon mouse over shows 32bit/64bit states
- Add: Initial installer changes for 32/64bit - Add: Updated Haali Media Splitter
- Fix: Focus bug related to MCE - Fix: Focus prevention when the tray icon is off
- Fix: Improve seeking on frames with one IDR frame
- Fix: Various small bugs

Länk: http://www.coreavc.com/index.php?option=com_content&task=view...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Inte enbart nu längre!

Nu har de stöd för CUDA med Nvidia-kort

Ah, naturligtvis ska de släppa en ny version nån timme efter att jag skrev det där

Någn som har hunnit prova 1.9.0.0?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Inte enbart nu längre!

Nu har de stöd för CUDA med Nvidia-kort:

Changelog

CoreAVC H.264 Video Codec - Version 1.9.0.0 (20090210)
- Add: NVIDIA CUDA accelerated video decoding (Thanks NVIDIA!!!)
- Add: NVIDIA CUDA detection to installer
- Add: Tray icon showing NVIDIA CUDA state (green=in use, blue=not in use)
- Add: Tray icon mouse over shows 32bit/64bit states
- Add: Initial installer changes for 32/64bit - Add: Updated Haali Media Splitter
- Fix: Focus bug related to MCE - Fix: Focus prevention when the tray icon is off
- Fix: Improve seeking on frames with one IDR frame
- Fix: Various small bugs

Länk: http://www.coreavc.com/index.php?option=com_content&task=view...

edit, jaha jag trodde cuda var något annat namn för purevideo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Kul med fler alternativ för dxva!

Deras implementation använder sig utav CUDA och inte DXVA. Nackdelen är att bara nVidias kort stöds, om det finns några fördelar vet jag inte.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Har fått det att funka fint! bra guide!!
Har en fråga bara, Ska man hämta Haali Media Splitter själv om man vill använda den eller är den inbakad i MPC HM, har hämtat den senaste MPC och där är matroska urbokad men hittar inget om Haali!
Ser inget heller vid meddelande fältet vid uppspelning!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

edit: gimpat gamla 8800gts 320 stödde inte cuda heller

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Nån som vet om Haali Media Splitter är inbakad i MPC HM?
eller ska man hämta den separat?

EDIT
Sen undrade jag varför inte grafikkortet jobbar mera när man kör via denna metoden? den nästan idlar ju!
CPU jobbar ju hårt när man kör via tex cccp

ps
Dvd filmer funkar jättebra att spela upp i MPC HM

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Sen undrade jag varför inte grafikkortet jobbar mera när man kör via denna metoden? den nästan idlar ju!
CPU jobbar ju hårt när man kör via tex cccp

Därför att det är en speciell krets på grafikkortet som är dedikerad till videouppspelning som används.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Måste fråga igen knoxz, rekommendationen om DX9 förstår jag inte riktigt. shaders fungerar även med dx10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Måste fråga igen knoxz, rekommendationen om DX9 förstår jag inte riktigt. shaders fungerar även med dx10.

Mina Shaders var gråa och gick inte att aktivera så jag installerade DX9 enligt nån forumtråd nånstans och då funkade mina shaders. Har varit lika efter varje windows installering och då har DX9 fixat det hela. Tog för givet att det hade med varandra att göra så jag lade med det i guiden då iaf jag har behövt göra så. Om shaders funkar utan DX9 för dig/andra så är juh det bra.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Prövade nya CoreAVC häromdagen och funkade bra med cuda stödet. Hade problem med att få subs att fungera med dxva. Instalerade bara och klickade ur h264 och avc i mpc och ställde coreavc på Prefer Cuda och show tray, sen var det bara att köra. Prövade Transformers och Pirates of the Caribean 3 och det funkade utan lagg och låg cpu användning. På killer sample så startade inte cuda läget men på alla andra jag prövade så funkade det. Det enda som krånglade var filmen Shinobi men den lyckades jag inte ens få text i vlc så är nog något fel på den filmen. Ska fixa någon blueray film att pröva på sen när jag orkar.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Vilken nvidia driver version kör du på då?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Kör med senaste betan som var på framsidan av sweclockers för någon dag sedan.

Edit: Var 182.06 som jag har. Var inte beta heller var WHQL.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Prövade nya CoreAVC häromdagen och funkade bra med cuda stödet. Hade problem med att få subs att fungera med dxva. Instalerade bara och klickade ur h264 och avc i mpc och ställde coreavc på Prefer Cuda och show tray, sen var det bara att köra. Prövade Transformers och Pirates of the Caribean 3 och det funkade utan lagg och låg cpu användning....

CoreAVC ger som vanligt märkbart försämrad bildkvalite jämfört med DXVA, även med CUDA aktiverat. CoreAVC kanske är bra för dem med slöa datorer och grafikkort utan möjlighet till DXVA. I övrigt är CoreAVC total skit då det försämrar bilden avsevärt och tanken med HD är väll ändå högsta möjliga kvalite.

Nedan jämförande screenshots mellan DXVA och CoreAVC med Cuda aktiverat. Bilderna hittade jag på www.avsforum.com i en jämförande tråd i ämnet.
Någon(moderator) som har något emot att jag länkar till bilderna här får gärna säga det så plockar jag bort dem så fort det går.

Nån som nu klagar på DXVA och påstår att CoreAVC är bättre???(körde tidigare med CoreAVC själv så jag har sett kvalitetsförsämringen många ggr så det är inte bara en tillfällighet med just detta klipp.)

Med CoreAVC och Cuda aktiverat, flera ställen med
pixelering/tearing och smetiga färger som inte är så bra.

Samma bildruta fast med Hårdvaruaccelerering/DXVA,
helt ren bild utan tearing och renare färger....

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
CoreAVC ger som vanligt märkbart försämrad bildkvalite jämfört med DXVA, även med CUDA aktiverat. CoreAVC kanske är bra för dem med slöa datorer och grafikkort utan möjlighet till DXVA. I övrigt är CoreAVC total skit då det försämrar bilden avsevärt och tanken med HD är väll ändå högsta möjliga kvalite.

Nedan jämförande screenshots mellan DXVA och CoreAVC med Cuda aktiverat. Bilderna hittade jag på www.avsforum.com i en jämförande tråd i ämnet.
Någon(moderator) som har något emot att jag länkar till bilderna här får gärna säga det så plockar jag bort dem så fort det går.

Nån som nu klagar på DXVA och påstår att CoreAVC är bättre???(körde tidigare med CoreAVC själv så jag har sett kvalitetsförsämringen många ggr så det är inte bara en tillfällighet med just detta klipp.)

Med CoreAVC och Cuda aktiverat, flera ställen med
pixelering/tearing och smetiga färger som inte är så bra.

Samma bildruta fast med Hårdvaruaccelerering/DXVA,
helt ren bild utan tearing och renare färger....

Måste säga att jag fick kolla ganska noga innan jag såg skilnaden på bilderna men när man väll ser det så är det ju oacceptabelt. Märkte inget sådant förutom att det blev grönt och pixligt när man spolade. Prövade mest CoreAVC för att se om jag kunde få texten att fungera, har instalerat genom cccp så antar att felet ligger där någonstans.
Föredrar ju opensource också så ska fixa till det med DXVA när jag får lite tid över.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Alltså man måste nästan ha bägge om man vill spela allt. Vissa releaser får feta artefakter och lagg med dxva. Händer aldrig med Coreavc.

Bra releaser är dock som sagt klart bättre bild med dxva.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz

Ser ingen större skillnad i bilderna, men klart man gör det i verkligheten. På framförallt flytet i bilden.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ser ingen större skillnad i bilderna, men klart man gör det i verkligheten. På framförallt flytet i bilden.

Bilderna blir väll atomatiskt förminskade när de visas i tråden, tittar du på dem fullsize så ser du skillnaden mycket bättre. I FF högerklicka i bilden och välj "visa bild" så får du fram den i fullsize.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Hur ställer man in sub i MPC HM om man kör blue-ray material!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Hur ställer man in sub i MPC HM om man kör blue-ray material!

Om du med bluray material menar HD film i x264/mkv format så högerklickar du i filmen ich i listan som dyke rupp klickar du på Subtitles. Ibland kan dte behövas att man istället klickar på Navigate->subtitles för att få fram dem.

Detta funkar för subs inbakade i MKV containern och lösa srt filer i samma mapp.

Har du något annat subfilter installerat typ VobSub så funkar det hela inte.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Om du med bluray material menar HD film i x264/mkv format så högerklickar du i filmen ich i listan som dyke rupp klickar du på Subtitles. Ibland kan dte behövas att man istället klickar på Navigate->subtitles för att få fram dem.

Detta funkar för subs inbakade i MKV containern och lösa srt filer i samma mapp.

Har du något annat subfilter installerat typ VobSub så funkar det hela inte.

ok så vobsub stör det hela?

men om det är en blu-ray iso fil då?

jag har installerat Haali Media Splitter och bockat ur matro men hur vet jag att Haali funkar! det kommer ingen ikon vid medd fältet vid uppspelning.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Spela upp den i PowerDVD istället...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Rätta mig om jag har fel, men jag tror X1900XT ska ha stöd för detta med?

Någon som kan bekräfta?
Skulle dxva och uvd kunna vara två olika saker? Enligt ati´s specifikationer ska det ju faktiskt funka.

Jag kan tyvärr inte prova, för mitt stationära system är inte "up and running".

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag har ett X1900XT-kort liggandes... kan prova så fort jag får tummen ur.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Nej, X1900XT stödjer inte hårdvaruavkodning av varken H.264 eller VC-1.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead