Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stöllet
Registrerad
Okt 2008

Stängning av Pci-e port?

Är det möjligt att stänga av en Pci-e port efter att den har blivit skadad? Denna fråga har uppstått pga att mitt Abit Quad GT IX38 har blivit skadad av en glitchande strömkabel till skärmen. Grafikkortet, HIS Radeon 3870 ICQ3 klarade av strömspikarna men inte själva Pcie-e porten.

Nu har jag flyttat grafikkortet till Pci-e port 2 (längst ner på mk), men det finns kvar störningar i form av att mk tror att grafikkort(en)et körs i SLI.

Så när jag kör CPU-Z så får jag verkligen konstiga värden. Möjligtvis kan det finnas djupare skador på moderkortet men eftersom det i huvudsak fungererar mycket väl, så kör jag det tills jag får mitt nya Mk.

FRÅGAN LYDER: Går det att stänga av en Pci-e port till förmån för port 2?

Var i Bios finner jag det värde som ska ändras om det nu går att stänga ner porten?

Jag har en del kunskap i ämnet men just denna fråga går jag bet på. Jag gillar möjligheten att jag och alla andra kan få insikt i problemlösningar som ligger lite "offside" om man så uttrycker sig försiktigt... Så kom igen nu alla "jagkanalltovetallt" och visa vad ni går för. Fast helst så föredrar jag välmotiverade logiska problemlösningar från alla ni som vet vad ni håller på med. Tack på förhand.

Är det inte redan gjort är det försent.