Intel underlättar överklockning av Core i7

Permalänk
Melding Plague

Intel underlättar överklockning av Core i7

Processortillverkaren Intel planerar att släppa ett överklockningsprogram för Core i7. Applikationen kan finjustera klockfrekvenser och andra inställningar direkt inifrån Windows.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bah, roligare att klocka i BIOS

Permalänk
Avstängd

ja de är verkligen a walk in the park...
de är de iofs nu med... den som klarar av att installera msn borde klara att klocka en c2d också. Typ lika svårt.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Bara jag som blivit otroligt sugen på i7 fast avslräcks lite att man måste läga ut 10000 kr på enbart MK, Cpu, Ram ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

finns kanske folk som tycker det är coolt att sitta i grafiska program med mätare som ser ut som en Forumla 1 bils kontroll panel..

Permalänk

Täcker ens Intels garanti , olyckor som skett via överklockning / överhettning?

Ifall inte, varför släpper dom mjukvara för klockare ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Täcker ens Intels garanti , olyckor som skett via överklockning / överhettning?

Ifall inte, varför släpper dom mjukvara för klockare ?

Det är väll strategi, bara dom informerar att eventuell skada pgr av överklockning inte täcks av garanti. Väljer folk att göra det ändå så kan dom ju få sälja ännu fler. Fult gjort men, men....

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte klockat själv än, men kan se problem som uppstår om någon som inte är så haj på datorer eller helt enkelt är lite ung ser att man kan öka datorns prestanda genom att klicka lite i ett program... Nu finns det ju redan liknande, men ändå...

Någon form utav bootbar cd som ger lätt tillgång till bios och grafer på prestanda och värme skulle kanske vara en mer... "säker" strategi.

Men vad vet jag, finns det begränsningar som gör att garantin gäller och datorn "inte kan förstöras" så är det ju bara bra för lite mindre teknikintresserade personer.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
avslräcks lite att man måste läga ut 10000 kr på enbart MK, Cpu, Ram ?

- Ett system från Komplett.se kostar tex.

Moderkort: 2.995 - 3.599:-
Processor: 2.995 - 5.795:-
Internminne: 3.550:- (3x2GB-DDR3-1600)

= 9540:-

Permalänk
Medlem

Bara jag som vetat om programmet ett tag?

Såg denna i somras redan http://www.youtube.com/watch?v=PaGnrUMrils

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Var det inte Intel som gjorde tidigare att det inte gick att överclocka på i7?
Eller var det gamla nyheter?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara jag som blivit otroligt sugen på i7 fast avslräcks lite att man måste läga ut 10000 kr på enbart MK, Cpu, Ram ?

Nej, jag med...
Ska uppdatera min dator något och försöka överleva den kommande i7 perioden... det kan bli svårt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
ja de är verkligen a walk in the park...
de är de iofs nu med... den som klarar av att installera msn borde klara att klocka en c2d också. Typ lika svårt.

Ojdå.. Då bör alltså jag som inte klarade av att överklocka min E6600 (försökte få 2,7GHz stabilt utan att pilla på spänningen..) hålla mina tassar från msn alltså?

On topic:
Undrar om de lyckas bättre än ex. ASUS motsvarighet.. Lekte lite med den i början när man va "ung och dum" och datorn blev galet ostabil..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
ja de är verkligen a walk in the park...
de är de iofs nu med... den som klarar av att installera msn borde klara att klocka en c2d också. Typ lika svårt.

HAHAAH! Det värsta är att de e sant med, hade skitmycke problem att få det jäkla msn att funka. Men prollen funkar fint.
[Klocka är enklare än att få msn att funka, helt klart]

Atex, jag har en E6600, den klarar över 3600mhz utan att passera 1.5V, så du gjorde nog nån tabbe (bättre säkert än trasigt antar jag) btw, att klocka utan att röra spänningar så klockar du ju inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara jag som blivit otroligt sugen på i7 fast avslräcks lite att man måste läga ut 10000 kr på enbart MK, Cpu, Ram ?

Nej, har aldrig varit intresserad av i7.
Denna "enkla överklockning" har AMD haft en längre tid, AMD tools, för enkel överklockning i windows.
Definitivt spännande Q1 nästa år då deneb kommer.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
finns kanske folk som tycker det är coolt att sitta i grafiska program med mätare som ser ut som en Forumla 1 bils kontroll panel..

hahaha så sant!!

Nu kommer de i alla fall tjäna pengar, de kommer ryka en hel del i7 genom glada gossar som ger sig in och ställer in både de ena och de andra utan att tänka sig för.

Permalänk
Inaktiv

Folk verkar helt ha glömt bort konsument-varianterna av nehalem? LGA 1160?

Permalänk
Avstängd

Hemskt fult programt. Ser så löjligt ut.

Aja, de borde iaf släppa det open source, så det kan portas till andra operativ system också.

Permalänk
Avstängd

Fram med I7 så man får köpa nytt -- c2d känns sååååå yesterday

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ett system från Komplett.se kostar tex.

Moderkort: 2.995 - 3.599:-
Processor: 2.995 - 5.795:-
Internminne: 3.550:- (3x2GB-DDR3-1600)

= 9540:-

en ny qx9650 kostar 8k eller så.
Men priset behöver sättas i relation med hur mycket det klockar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut se en vits med det, iallafall om det skulle underlätta att underklocka och överklocka efter behov. Typ speedstep fast mer avancerat. Vill inte att min dator ska dra mer än den använder, det bästa skulle ju vara om detta var inbyggt i processorn eller iallafall inte behövde något arbete från användaren, har inte någon kunskap om att detta är möjligt när man överklockar i bios.

Alltså, jag efterlyser att processorn bara ska dra så mycket som behövs, helst ska detta ske automatiskt men om det inte går så är ju ett program som klarar av det mycket bättre än inget alls.
/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Bah, roligare att klocka i BIOS

whatever he said;)