Intel och Asus söker hjälp att designa dator

Permalänk
Melding Plague

Intel och Asus söker hjälp att designa dator

Intel och Asus har tillsammans lanserat webbsidan WePC. Datoranvändare världen över kan där skicka in idéer om den optimala datorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Lysande ide.

Hoppas att fler tar efter!

Permalänk
Medlem

Bra idé men va mycket strunt det var på hemsidan. Mest orealistiska saker.

Permalänk

"You dream it, Asus builds it, Intel inside it"

Haha rätt cool slogan.

Permalänk
Medlem

haha you dream it asus builds it intel inside it bästa jag hört xD

Permalänk
Medlem

Skulle vara smutt med en burk i kolfiber!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Smart drag, jag vill se bärbara datorer med bättre batteritider!!!

Tror inte det är sånt dom är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ghettoblaster laptopen

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

jag tror jag fortsätter undvika produkter från Asus, de är ju aldrig färdiga.

Permalänk
Inaktiv

Låter som en mycket bra idé, hoppas andra tar efter med liknande projekt.

Permalänk
Medlem

bra initiativ, men inte alls nytt faktiskt. och liknande brukar bli fiasko av goda intentioner tyvärr.

jag ska föreslå en dator av alundeg.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Ögonsensor låter jävligt coolt :D:D

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

goda intentioner? låter mer som att de är ute efter gratis tankekraft tycker jag. känns inget vidare att bidra med bra idéer till en dator som jag antagligen kommer tycka är för dyr ändå.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Avstängd

Sidan gav ingen seriöst intryck, dock bara förslagen.

Ifall någon vill skriva där så får ni gärna ta min idé.

En väldigt simpel laptop (för det handlar ju om sådant fast förslagen på sidan passa stationär), istället för gamla tråkiga tangentbord kan man ha en "Touchpad" för knapparna med liten förhöjning så man känner av dom.
Ingen optiskt enhet inbyggd, men ska finnas i dockningstationen, samma med en plats för större 3.5" SATA disk som inte är av sketen USB gränssnitt.
Sen varför inte ha PCI-E port/slot (what ever) för grafikkort där optiska enheten skulle suttit?

Inget av det här är nytt utan bara det bästa från dom laptopar jag haft genom åren, men med vissa förbättringar så klart.
Synd bara att jag inte har kvar den laptopen med ISA kortplatsen, fick aldrig igång den så jag slakta den... dumt dumt, men vad fan hela 12MHz "CPU"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

"You dream it, Asus builds it, Intel inside it"

"Du jobbar gratis, Asus snor idén, Intel säljer mer hårdvara"

Om någon av er sitter på en bra idé, ge inte bort den gratis!
Däremot om ni är medvetna att ni aldrig kommer få något för den tid ni spenderar på att komma på idéer åt Asus så får ni självklart göra som ni vill.

Personligen tar jag betalt för arbete.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Avstängd

Bra batteritid.
* Solid-state disk. Låg energiförbrukning, bra prestanda, bra reliabilitet, helt tyst.
* LED skärm. Låg energiförbrukning, bra jämna färger.

Jag vill ha öppen hårdvara. Fullt dokumenterade och publicerade hårdvaru specifikationer som inkluderar register, diagram, och allt möjligt. Ritningar, gärna i VHDL/Verilog. CAD ritningar.
Som när Sun släppte UltraSPARC T1 "Niagara" processorn under GPL. Som när VIA introducerade OpenBook och släppte CAD ritningar för chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto
"You dream it, Asus builds it, Intel inside it"

"Du jobbar gratis, Asus roffar snor idén, Intel säljer mer hårdvara"

Om någon av er sitter på en bra idé, ge inte bort den gratis!
Däremot om ni är medvetna att ni aldrig kommer få något för den tid ni spenderar på att komma på idéer åt Asus så får ni självklart göra som ni vill.

Personligen tar jag betalt för arbete.

Så om du kommer på något som skulle vara bra att ha i din dator antingen bygger du det helt själv även om det är lång över den nivån du klarar av eller så går du t.ex. till Asus och begär pengar för att du vill att det ska finnas på din dator?

Tycker det är en mycket bra idé, men kan lätt bli lite oseriöst med just sånna här "tipssidor". Men förhoppningsvis med bra administration kan det komma fram en hel del bra idéer för framtida datorer.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

La upp en idé som i princip är iPod Touch/iPhone fast i laptop format. En stor men tunn sak med skärm som täcker i stort sett hela. Multi-touch skärm istället för mus och on screen keyboard istället för vanlig (lika stor som vanligt tangentbord till laptop).

Tänk er en 22" skärm eller liknande med all elektronik gömt under och all interaktion sköts direkt med fingrarna på skärmen.

Bara jag som tycker det vore väldigt coolt?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

dagas: Jo det ær tufft, och finns redan. Heter Modbook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto
"You dream it, Asus builds it, Intel inside it"

"Du jobbar gratis, Asus roffar snor idén, Intel säljer mer hårdvara"

Ett gott skratt förgyller dagen, välkommen till min signatur

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

MSI Wind, fast utan alla onödiga saker som webcam, bluetooth, minneskortläsare, VGA-ut och istället en SSD hårddisk på 16 GB för att spara ström.

Självklart ska operativsystem vara valbart.
Högre batteritid och en vev på sidan så man kan ladda upp batteriet själv.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Så negativa alla är, ni har ju möjlighet att påverka datorutvecklingen!

Första exemplaren av de här datorerna kommer ju att bli dyra men om det är funktioner som folk efterfrågar så kommer ju budgetdatortillverkarna apa efter och priset kommer att sjunka tills ni har råd.

"varför ska vi jobba gratis?" <- för att det är det enda realistiska sättet att få era idéer realiserade. En mycket stor majoritet av de som sitter på idéer gällande datorer här kommer aldrig att få dem realiserade utan extern hjälp.

Nu tror jag dock inte att ni är representativa för en tillräckligt stor kundgrupp för att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att realisera era idéer. Tänk svensson som handlar dator på onoff.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

designa dator? lätt och billigt... bara att dela ut en apple logo till alla och klistra på...
design har aldrig varit lättare än nu!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Så om du kommer på något som skulle vara bra att ha i din dator antingen bygger du det helt själv även om det är lång över den nivån du klarar av eller så går du t.ex. till Asus och begär pengar för att du vill att det ska finnas på din dator?

Tycker det är en mycket bra idé, men kan lätt bli lite oseriöst med just sånna här "tipssidor". Men förhoppningsvis med bra administration kan det komma fram en hel del bra idéer för framtida datorer.

Det råkar faktiskt vara så att jag utbildar mig för att just kunna utveckla befintliga såväl som nya produkter, och det jag lärt mig om idéer och immateriella rättigheter är att dina idéer kan vara värda bra mycket mer pengar än du tror.

Ett exempel:

En föreläsare från Valea AB (http://valea.se/) berättade historien bakom Crazy Frog (ringsignalen som gud glömde) och mannen som gjorde originalljudet. Kortfattat så kom upphovsmannen in till Valea och berättade om att han hade fått ett erbjudande av ett tyskt bolag som ville köpa originalljudet. Valea sa "OK... ska vi kolla om det är fler som är intresserade kanske", och de ringde runt till flera företag och fick stort intresse för ljudet. Det tyska företaget fick i slutändan inte köpa ljudet eftersom deras engångssumma var mycket lägre än vad Jamba ville betala för den. Avtalet slutade med att Valea säkrade både en substantiell engångssumma såväl som royalty för varje ringsignal de sålde.

Crazy Frog etc. har kommit efter detta, och för alla crazy frog ringsignaler och prylar som säljs idag får upphovsmannen en trevlig slant. Han har tjänat bra mycket mer pengar nu än om han hade tagit det första erbjudandet.

Jag vet att detta exemplet är ganska olikt att ge små förslag till förbättringar på bärbara datorer, men i mina ögon så gäller samma principer.

Idéer är alltid trevligt och jag säger inte att ni inte ska komma med förslag på deras sida, men om ni kommer på något riktigt smart så är det nog bra att se till att ni behåller rättigheterna till idén

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.