Första kylaren med flytande metall på ingång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
De påstår faktiskt att den är mer effektiv än vattenkylning:
citat:
Ultimate performance Danamics LM10 is the world’s best performing air-cooler. By utilizing the unique properties of liquid metal, the cooler has the lowest thermal resistance of any air-cooler in the market. The cooling capabilities exceeds most watercoolers in a single device.

"in a single device"?!?!!?!?!?
beroende på syftningen av detta i meningen är ju innebörden väldigt olika.
jo, det har ju funnits allt-i-ett vattenkylningar i storlek som en vanligt luftkylning (typ Ninja-storlek)
men dom produkterna SÖG ju - tom standardkylningarna var bättre!

"Tests or very boring" är mina snällaste tankar, är jag på mitt nuvarande "innan frukost-humör" så är det snarare "Sluta försöka lura mig och säg något relevant" istället

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
"in a single device"?!?!!?!?!?
beroende på syftningen av detta i meningen är ju innebörden väldigt olika.
jo, det har ju funnits allt-i-ett vattenkylningar i storlek som en vanligt luftkylning (typ Ninja-storlek)
men dom produkterna SÖG ju - tom standardkylningarna var bättre!

"Tests or very boring" är mina snällaste tankar, är jag på mitt nuvarande "innan frukost-humör" så är det snarare "Sluta försöka lura mig och säg något relevant" istället

"In a single device" menar dom att deras kylare, som består av en enda pryl, piskar vattenkylningssystem. Inte att vattenkylningen består av en enda stor pryl.

Permalänk
Medlem

Detta kommer ju inte blir tystare en en TRUE med en noctua fläkt på då man fortfarande måste blåsa bort värme från flänsarna, men effektivare och mindre kan man ju hoppas på.
Men jag skulle aldrig köpa en CPU kylare för mer en 700kr, och jag tror den här kylaren kommer få ett ganska saftigt pris.

Permalänk
Medlem

mycket spekulerande.. någon som vet vad den egentligen innehåller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
mycket spekulerande.. någon som vet vad den egentligen innehåller?

Utan att ha en blekaste aning men en vild gissning är gallium, med tanke på dagens kemikalie-regelverk så tror jag att det är den enda metallen de kan använda. Kvicksilver är inte tillåtet att använda i sådan här produkter (fast man vet aldrig med Danskar).

Gallium har en smältpunkt på 32 grader med ganska hög fasomvandlingsentalpi samt ok värmeledningsförmåga. I flytande form är densiteten låg (jämför med kvicksilver) samt metallen har ganska låg viskositet (lätt att pumpa). Jag vet inte om kylaren kommer vara särskilt effektiv då all metall måste vara flytande innan den kan pumpas runt i rören. Också får man hoppas att rören är väl slutna då gallium oxiderar lätt i luft i flytande form.

Andra alternativ är metallspån emulgerade in någon oljeblanding, men för att få en sådan lösning att vara lättflytande utan att tappa värmeledningsförmåga är nog rätt svårt, dock är jag ingen expert på det området.

Skulle vara kul att testa denna kylaren, så länge den inte innehåller kvicksilver. Att den skulle vara effektivare än vattenkylning skulle jag ta med en nypa salt. Man behöver fortfarande en stor fläkt för ett få bort värmen från lamellerna. Då tycker jag min passiva reserator är "effektivare".

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
"In a single device" menar dom att deras kylare, som består av en enda pryl, piskar vattenkylningssystem. Inte att vattenkylningen består av en enda stor pryl.

det är så man vill tolka det, men är det verkligen omöjligt med den andra versionen?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det är så man vill tolka det, men är det verkligen omöjligt med den andra versionen?

Nej det är inte omöjligt, men det finns bara ingen sån produkt ute på marknaden. Skulle bli för stor och tung för att vara en enda pjäs som ska hänga i moderkortsfästet. Däremot vet jag att det finns sånna där pumpen sitter på själva vattenblocket till processorn och sen har man bara två slangar till en radiator. Så man bara har två komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Däremot vet jag att det finns sånna där pumpen sitter på själva vattenblocket till processorn och sen har man bara två slangar till en radiator. Så man bara har två komponenter.

Mycket möjligt att det var sådana jag tänkte på, de är i vilket fall som helst irrelevanta för jämförelser i dagsläget (och hade aldrig prestanda att hurra för)

jag struntar faktiskt i vilken teknik som används i kylaren, bara den gör sitt jobb på ett sätt jag tycker om. därför vill jag (Personligen!) ha siffror först, tekniskt babbel om fördelar och material sen... inget ont menat mot dom som vill gissa material här i tråden...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

I somras meddelade ett danskt företag att de tagit fram en processorkylare som använder flytande metall, sedan dess har det varit tyst.

Haha! Det där var riktigt roligt, är det jag som har dålig humor??

Permalänk
Medlem

Någon som hittat den här produkten i handel än? Skulle släppas igår men inte hittat den än. Skulle vara intressant att se vilket pris den fick. På en massa sidor kan man läsa speculationer innan release att priset skulle hamna på 280 euro. Rätt sjukt pris!

EDIT: Hittade den... 2200 danska kronor på de sidorna jag hittade. Lite väl saftigt för en cpu-kylare.