Bättre stöd för flerkärniga processorer

Permalänk

Jag har själv kört Vista 7 på jobbet i någon dag och jag måste säga att det imponerar. Ganska likt Vista vilket jag inte är förtjust i men det är inte lika resurskrävande.
Man skulle väl kunna kalla det "Vista som det skulle ha varit"
Jag kan nog tänka mig att köra Windows 7 på min nästa burk hemma.

Permalänk
Medlem

Har hört nåt skumt om att nästa windows skulle vara unixbaserat och att filsystemet skulle vara en databas snarare än vad det nu är det är nu. Undrar just om man menade windows 7 eller någon ännu längre fram...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
Låter ju bra med optimeringar. Satsar dock på att de kommer förstöra det med nya viktiga saker, såsom nya 3d-fönster, ms-röj i 3d och en skrivbordsbakgrund som utför konstant raytracing och annat gott. =(

Vad spelar det för roll när sånt ändå stängs av så fort du lirar ett spel. Prova alt-tabba så ser du att alla fönster har bytt tema, dom är inte genomskinliga längre osv.
Och för laptopfolk, tja, det är ju bara disabla ögongodiset isf.
Bakåtsrävare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Jag anar sjuka mängder ironi i föregående inlägg.

Men 256 processorkärnor, herregud! Hur många Core i7 måste man ha för att komma upp i det, 64 stycken?

Har du inte läst om hur processortillverkarna ser på framtiden? Man ökar inte frekvensen bara utan också antal kärnor. I GPU's har vi ju redan många fler kärnor än dagens CPU'er. Det tar nog inte jättemånga år innan vi alla sitter med 128 kärnor.
Så fort alla program/spel börjar bli anpassade för att utnyttja N antal kärnor så kommer alla vilja ha en processor med så många kärnor som möjligt, då dom faktiskt används.

I dagsläget är det dock helt onödigt med 256 kärnor om man inte kör en server.

Permalänk
Hedersmedlem

För skoj skull vore det intressant att veta vad licensen för för 256/antalet fysiska CPUs skulle kosta? Eller hur licensieringen är tänkt att fungera när antalet kärnor stiger; skulle tänka mig att de försöker få ut max förtjänst på det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För skoj skull vore det intressant att veta vad licensen för för 256/antalet fysiska CPUs skulle kosta? Eller hur licensieringen är tänkt att fungera när antalet kärnor stiger; skulle tänka mig att de försöker få ut max förtjänst på det här.

Jag kör Vista på min dator med en tvåkärnig processor och jag behöver inte fler licenser än 1. Eller hur tänker du?

Permalänk

@Doomas:
Win2k hade olika licensnivåer som varierade beroende på antalet CPU:er. Har du tillgång till en dator som har Win2K som OEM-OS så står det på klisterlappen "Windows 2000 1-2 CPU".
Skulle du använda fler processorer var du tvungen att ha en licens för det antal CPU:er.

/Zyber

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Har Microsoft sagt när de tänker släppa Windows 7?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Har Microsoft sagt när de tänker släppa Windows 7?

Nej inget exakt datum är spikat, men cirka tre år efter Vista. Det vill säga november 2009 för volymlicenskunder (företag) och januari 2010 för privatpersoner. En del tror dock att det kommer släppas tidigare i.o.m att bygge 6801 ser så stabil ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Jag anar sjuka mängder ironi i föregående inlägg.

Men 256 processorkärnor, herregud! Hur många Core i7 måste man ha för att komma upp i det, 64 stycken?

Om man aktiverar hyperthreading på en Core i7 så upplever operativsystemet att processorn har 8 kärnor. Så för att dra full nytta av hyperthreading så räcker det med 32 stycken Core i7.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag kör Vista på min dator med en tvåkärnig processor och jag behöver inte fler licenser än 1. Eller hur tänker du?

Ifall du har mer än en socket kostar licensen mer. Det var därför jag skrev 256/(antalet CPUs). 32 kärnor skulle snart kunna innebära 4 åttakärniga CPUs, och jag vet inte ens vad licensen för det blir (dubblas den ifrån att ha 2 sockets?), så vad skulle då 32 åttakärniga sockets kosta? I alla fall klart mer än vad det kostar mig att köra 2 sockets.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ifall du har mer än en socket kostar licensen mer. Det var därför jag skrev 256/(antalet CPUs). 32 kärnor skulle snart kunna innebära 4 åttakärniga CPUs, och jag vet inte ens vad licensen för det blir (dubblas den ifrån att ha 2 sockets?), så vad skulle då 32 åttakärniga sockets kosta? I alla fall klart mer än vad det kostar mig att köra 2 sockets.

...så jag som kört XP på en dator med dubbla PIII 850mhz skulle egentligen betalat extra bara för att mitt moderkort har en extra socket? Sorry, men din teori spricker ganska hårt där.
Antal kärnor, licenser och socklar har inget att göra med varandra. Däremot kan en 256-kärnorslicens kosta lite mer än en 32-kärnorslicens, om inte den förstnämnda ingår i baspaketet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

När det gällde XP så gällde den vanliga licensen upp till två fysiska processorer (med valfritt antal kärnor i varje). Vet inte hur det blir med Windows 7 på den punkten...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Sorry, men din teori spricker ganska hårt där...
Antal kärnor, licenser och socklar har inget att göra med varandra...

Ok, nu har ronnylov kommenterat det redan. Det här forumet är allt lite roligt ibland. Min teori? Men snälla du det är inte en teori utan jag sitter ju själv på dessa licenser. Alla här på Sweclockers är inte hemanvändare!

Det är samma sak ifall du köper t ex Red Hat. Det finns server versioner för 1 - 2 sockets, och andra för fler. Teorier? Nej, det är en verklighet.

Edit: för att se vilket antal av sockets som stöd se skillnaderna mellan Standard, Enterprise och Datacenter. Den sistnämnda tror jag dessutom kan köpas med licenser per socket (och inkluderar då inga CAL vilka köps separat; övriga inkluderar vanligen CALs som 5 eller 25). Det är faktiskt lite körigt att få ihop licenserna, speciellt om du dessutom har mixat in terminal användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
...så jag som kört XP på en dator med dubbla PIII 850mhz skulle egentligen betalat extra bara för att mitt moderkort har en extra socket? Sorry, men din teori spricker ganska hårt där.
Antal kärnor, licenser och socklar har inget att göra med varandra. Däremot kan en 256-kärnorslicens kosta lite mer än en 32-kärnorslicens, om inte den förstnämnda ingår i baspaketet.

Kolla upp lite andra OS istället för windows för hemanvändare, novell eller solaris t.ex.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.