Paneltillverkare i priskartell

Permalänk
Melding Plague

Paneltillverkare i priskartell

Tre tillverkare av LCD-paneler har dömts för kartellbildning. Företagen har samarbetat för att hålla priserna uppe.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska inte de pengarna gå till konsumenterna och/eller köparna?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Ska inte de pengarna gå till konsumenterna och/eller köparna?

Nä, det är amerikanska staten som får de pengarna. Bra att bygga vapen för

Permalänk

Kanske bra før att ha pengar till øvers før ænnu ett val jippo om 4 år!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Jag undrar ochså hur detta gagnar konsumenten.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Jag undrar ochså hur detta gagnar konsumenten.?

Konsumenterna som har fått betala för mycket blir såklart inte gynnade, men dessa straff är avskräckande och sänder tydliga signaler till företagen att det bara är vi arbetare som får hålla på med karteller.
På så sätt kommer företagen vara mycket mer försiktiga med att bilda karteller.
*edit*
Sedan blir det såklart konsumenterna i slutändan som får betala böterna, då producenterna måste ta ut denna kostnad på något sätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Synd att pengarna åker i fel fickor helatiden. en chef behöver inte ha otaliga miljoners miljoner ..varöfr skulle han? Se på ingmar kamprad. han kör fortfarande omkring i en rostig 240 sägs det och använder mycket tidiga ikea möbler. även om han har så ofantligt mycket pengar så gör han ju inte av med det. varöfr inte donera pengarna till forskning sitället. Det är fortfarande där vi behöver ha pengar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Se på ingmar kamprad. han kör fortfarande omkring i en rostig 240 sägs det och använder mycket tidiga ikea möbler.

Det sägs många saker
"He less frequently mentions that he owns a villa in an upmarket part of Switzerland, a large country estate in Sweden and a vineyard in Provence in France or that he drove a Porsche for several years." - Wikipedia (med tre källor)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

RAGE!!!

Hur som, kanske priserna går ner nu då. Wohoo.. 24" here i come!

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tråkigt med sånt här, bra att dom får betala för det dock!

Permalänk

Jo nog vore det bättre om pengarna hamnade i en fond för konsumenträttigheter eller energiforskning och skit. Ingmar bytte väl bort porschen när synen blev för dålig på gammgubben. Men han är ändå den coolaste, tvingade IKEA bygga i Haparanda, yeah!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det är amerikanska staten som dömer och ger/tar böterna och inte övriga länder? LG är ju Koreanskt/internationellt och så vitt ja vet inte har någon mer koppling till amerika än europa eller asien.

Permalänk
Medlem

Intressant det där med karteller, OPEC är ju ett bra exempel på en vedertagen karetell. Kan ingen fälla dem för kartellbildning? Jag vill ha mina pengar tillbaka!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Tycker också det är skumt med bötesgrejjen, pengarna borde ju gå tillbaka till de som nu råkat ut för detta och inte till någon "domstol" så att säga.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Kanske bra før att ha pengar till øvers før ænnu ett val jippo om 4 år!

det är ju inte staten som betalar presidentkandidat val-cirkus..hmm..kampanj

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det sägs många saker
"He less frequently mentions that he owns a villa in an upmarket part of Switzerland, a large country estate in Sweden and a vineyard in Provence in France or that he drove a Porsche for several years." - Wikipedia (med tre källor)

Hans ställe i Schweiz är värt ungfär 8-10 miljoner i svenska pengar. Vingården i Frankrike är IKEA's egna dit chefer får åka med sina familjer på viloweekends. Sätt allt i perspektiv till hur rik mannen är. Visst det är inga 500 miljarder som Aftonhor*n och övrig skvallerpress yrar om men nån miljard är det nog allt. Tycks det som ett utsvängt och glamouröst liv att ha ett bostadshus för 8-10 milj, när du som precis påpekats, är god för miljarder? Och han har verkligen en vit Volvo 245.

Och va jag förstod av artikeln så har ju bolagen redan tjänat pengarna, så några höjda priser för att betala böterna lär ju inte behövas kan man tycka.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Hmm, då kanske man har råd med en ny skärm då ^^

Permalänk
Medlem

Kaxigt om företagen istället för att betala böterna slutar att leverera saker till USA. Allt byggs ändå i Kina, så att leverera från taiwan direkt till kina kan inte USA säga ett skit om.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

borde inte skitföretagen som säljer kattpiss ( parfym ) och annan smörja som kärringarna gladeligen smetar ner fejset med betala kartellböter. det kan väl knappast vara så att det kostar 1000 spänn att tillverka lite parfym. men det är väl så att folks och speciellt då kvinnors fåfänga vet inga gränser när det gäller att öppna lädret för lite doft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Hans ställe i Schweiz är värt ungfär 8-10 miljoner i svenska pengar. Vingården i Frankrike är IKEA's egna dit chefer får åka med sina familjer på viloweekends. Sätt allt i perspektiv till hur rik mannen är. Visst det är inga 500 miljarder som Aftonhor*n och övrig skvallerpress yrar om men nån miljard är det nog allt. Tycks det som ett utsvängt och glamouröst liv att ha ett bostadshus för 8-10 milj, när du som precis påpekats, är god för miljarder? Och han har verkligen en vit Volvo 245.

Och va jag förstod av artikeln så har ju bolagen redan tjänat pengarna, så några höjda priser för att betala böterna lär ju inte behövas kan man tycka.

Så de du säger är att IKEA är värt 1 miljard och inte 500miljarder?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Så de du säger är att IKEA är värt 1 miljard och inte 500miljarder?

Jag tror knappast att han tar ut 500 miljarder bara för att företaget är värt det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
borde inte skitföretagen som säljer kattpiss ( parfym ) och annan smörja som kärringarna gladeligen smetar ner fejset med betala kartellböter. det kan väl knappast vara så att det kostar 1000 spänn att tillverka lite parfym. men det är väl så att folks och speciellt då kvinnors fåfänga vet inga gränser när det gäller att öppna lädret för lite doft.

att en viss typ av produkter är dyra utan att tillverkningskostnaden är hög behöver inte per automatik innebära att tillverkarna bildat en kartell. det kan också vara normala marknadskrafter, framförallt tillgång och efterfrågan, som ligger bakom.

vidare, vad gäller just parfym, så kan tillverkningskostnaderna vara väldigt höga. det beror på vilka lukter det handlar om och dessutom vilken koncentration man vill köpa (extrait är starkast varefter, i fallande ordning, följer eau de parfum, eau de toilette, eau de cologne och splash). men visst, går du och köper nån dussinlukt som typ Boss, Armani eller liknande så är det dyrt eftersom de i princip bara innehåller sprit och vatten.

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazda
Jag tror knappast att han tar ut 500 miljarder bara för att företaget är värt det.

tar ut? vad pratar du om?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Kaxigt om företagen istället för att betala böterna slutar att leverera saker till USA. Allt byggs ändå i Kina, så att leverera från taiwan direkt till kina kan inte USA säga ett skit om.

Och gå misste om en av sina största marknader.. jovisst..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jävla paneltillverkare!

Inte konstigt att det inte sker någon teknisk utveckling, när de håller på med karteller och sånt.

Domstolen borde hålla ett öga på dessa ovannämnda företag lite mer framöver.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Hans ställe i Schweiz är värt ungfär 8-10 miljoner i svenska pengar. Vingården i Frankrike är IKEA's egna dit chefer får åka med sina familjer på viloweekends. Sätt allt i perspektiv till hur rik mannen är. Visst det är inga 500 miljarder som Aftonhor*n och övrig skvallerpress yrar om men nån miljard är det nog allt. Tycks det som ett utsvängt och glamouröst liv att ha ett bostadshus för 8-10 milj, när du som precis påpekats, är god för miljarder? Och han har verkligen en vit Volvo 245.

han har inte 500miljarder
han e värd för det, dvs om han säljer alt han har beräknas han få så mycket pengar i fickan .
tänk på att det inte bara e varuhusen han äger
finns många företag som börgar med Ikano tex Ikanobanken
alla dom äger han också till fullo

Permalänk
Medlem

31 miljarder dollar såg jag att Ingvar Kamprad har

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
tar ut? vad pratar du om?

Du får ursäkta mitt lekmansspråk, men jag har ingen vidare koll på de korrekta begreppen.

Permalänk

Är det bara dessa tre aktörer som tillverkar paneler? Känns ju lite meningslöst för dom att ha en "egen" kartell med höga priser för då blir dom fett utkonkurerade av övriga aktörer. Så dom måste alltså vara de enda som tillverkar panelerna eller så är detta bull shit. Kan detta vara något sätt för USA att hämma konkurrensen och rädda inhemska företag och sin ekonomi?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Förvånad ? ånej...inte ett dugg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Så de du säger är att IKEA är värt 1 miljard och inte 500miljarder?

Vad har IKEA´s eventuella värde med Ingvars förmögenhet att göra? Det är precis det som är det sjuka när det pratas om folks förmögenheter, dom pratar om saker som inte har ett dugg med personens ekonomi att göra. Men har ingenstans påstått 1 miljard. Men 500 är det på inga sätt, hur du än räknar.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |