Konsumentverket om Datorbutikens konkurs

Permalänk
Melding Plague

Konsumentverket om Datorbutikens konkurs

Problem med garantier och svårigheter att få tillbaka förskottsbetalningar är några av problemen som Datorbutikens kunder drabbas av, enligt konsumentverket.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

surt för dom som har betalt förskott.. (halv kul att komplett har reklam med "Beställ hos en trygg butik!)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
surt för dom som har betalt förskott.. (halv kul att komplett har reklam med "Beställ hos en trygg butik!)

Gäller att smida... Angående Komplett då. Är ju alltid bäst att hålla sig till stora trygga företag som varit med ett tag som Komplett och Dustinhome och datorbutiken kom ju knappast som en chock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

cookie_monster

Jag såg något liknande hos inet när jag beställde igår...
Kommer dock inte ihåg var...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Trist för personalen

Trist för personalen!

Jag har alltid blivit väl bemött på www.datorbutiken.com. De har hjälp mig med retur av krånglande hårdvara och ställt upp med enkla råd när så behövts.

De har verkligen visat fin serviceanda. Trist att deras ledning inte kunde styra upp företaget.

Med lite tur startar de något i egen regi!

I såfall, lycka till!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad... Hur tänkte de när folk som betalat för någonting de inte får ska kompenseras!?

De har betalat för varor de inte fått eller inte kommer få, och inte heller kommer de få pengarna tillbaka. Gäller det privatpersoner kallas det för bedrägeri eller stöld, men när det gäller företag så är det alltså plåster på såren i form av kompensation som man skall få och inte ersättning? Om det nu finns regler för vem skall få pengarna tillbaka först så är ju de reglerna satta av folk som borde ha folkets intressen först, så varför kommer företagen först då pengarna som konsumenterna (folket) ligger ute med troligen är småskrammel i jämförelse med vad andra företag skall ha. Känns ju som att konsumenterna borde sättas först.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har också gillat datorbutiken. Vissa kanske minns när de sålde GTX260 för 1995kr? De tog slut under natten lördag-söndag. Jag beställde på söndagen och fick ett Leadtek GTX260 istället för samma pris. Leveransen har inte varit den snabbaste på senaste tiden, men jag behövde inte vänta i kö mer än en minut när jag ringde dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är förvirrad... Hur tänkte de när folk som betalat för någonting de inte får ska kompenseras!?

De har betalat för varor de inte fått eller inte kommer få, och inte heller kommer de få pengarna tillbaka. Gäller det privatpersoner kallas det för bedrägeri eller stöld, men när det gäller företag så är det alltså plåster på såren i form av kompensation som man skall få och inte ersättning? Om det nu finns regler för vem skall få pengarna tillbaka först så är ju de reglerna satta av folk som borde ha folkets intressen först, så varför kommer företagen först då pengarna som konsumenterna (folket) ligger ute med troligen är småskrammel i jämförelse med vad andra företag skall ha. Känns ju som att konsumenterna borde sättas först.

Vem ska kompensera konsumenterna? Inflatera fram mer pengar ur ingenting? Sen är det betydligt smartare ur en samhällssynpunkt att låta företag få pengarna först, ingen privatperson kommer gå i konkurs av att inte få sina beställda prylar, de blir bara utan prylar.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Är hur glad som helst att dom har gått i konkurs. Jag visste det för 1-2 år sen. Dom behandlar inte sina kunder bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Vem ska kompensera konsumenterna? Inflatera fram mer pengar ur ingenting? Sen är det betydligt smartare ur en samhällssynpunkt att låta företag få pengarna först, ingen privatperson kommer gå i konkurs av att inte få sina beställda prylar, de blir bara utan prylar.

Det är pga att i detta landet är lagarna så att företag har alltid rätt och ska ha allt först. Det finns ingen logik i detta alls! Det hade varit bättre om privataköpare hade prioriterats först. Då kanske leverantörerna hade varit mer noga med likviditeten på företag dom handlar med....

Det är INTE smartare ur en samhällssynpunkt att låta företag få pengarna först, Nej. Som privatperson kan du inte kvitta förluster mot vinster. Det är redan skattade pengar. Sedan har företag mer ekonomiska muskler. Så varför ska inte dom kunna ta smällen bättre?

Permalänk
Medlem

Först kan jag ju säga att jag inte förstår varför man är så jävla dum att man betalar i förskott överhuvudtaget om man inte har någon som helst garanti till att få tillbaka pengarna.

Sen undrar jag hur det kan vara så sjukt jädra illa att det inte finns någon garanti att få pengarna tillbaka? Är det inte någon lag på det eller något? Från min syn sett så snor ju ägarna pengarna från en!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lycka till, till dem som ska ha tillbaka pengar.

I slutet av 90-talet så betalade jag för en prenumeration för en datatidning, som kort efteråt gick i konkurs. Försökte få pengarna tillbaka genom konkursförvaltningen, men fick aldrig något svar.

Fast det var i och för sig bara 300kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Vem ska kompensera konsumenterna? Inflatera fram mer pengar ur ingenting? Sen är det betydligt smartare ur en samhällssynpunkt att låta företag få pengarna först, ingen privatperson kommer gå i konkurs av att inte få sina beställda prylar, de blir bara utan prylar.

Läste du nyheten?

Citat:

Om pengar återstår när dessa är avbetalade är det möjligt att kunderna kan kompenseras

Kompensation är någonting man får som plåster på såren. Det är en klapp på femåringens huvud så att han slutar gråta. Det man ska ha om man blir blåst är ersättning, öga för öga så att säga och sen eventuellt kompensation för att man blev blåst utöver ersättningen. Och hur skulle det bli bättre av att företagen får pengarna först? Visst, privatpersonerna går inte i konkurs men i förhållande till hur mycket pengar det troligen handlar om när det gäller företagen lär ju privatpersonernas pengar vara småväxel, så om det inte finns pengar nog till att ersätta dem så lär det ju knappast ändå finnas pengar nog att rädda företagen som ska ha pengar om det nu är så att de skulle konka utan de pengarna.

Och visst, det kanske finns undantag där kundernas fodringar är så stora att det gör den skillnaden, men då snackar vi ju om en helt annan skala.

Edit**
Dessutom så borde det ju logiskt vara så att om pengarna nått företaget som gått i konkurs så finns ju pengarna som behövs för att leverera varorna även om säljaren sålt direkt från leverantörens lager, bara det att förvaltaren får fixa det istället. Enda gången en privatperson borde kunna bli utan både pengar och varor i sådana här fall är ju om de inbetalda pengarna använts till annat, och det kan jag inte tänka mig är lagligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Det är pga att i detta landet är lagarna så att företag har alltid rätt och ska ha allt först. Det finns ingen logik i detta alls! Det hade varit bättre om privataköpare hade prioriterats först. Då kanske leverantörerna hade varit mer noga med likviditeten på företag dom handlar med....

Det är INTE smartare ur en samhällssynpunkt att låta företag få pengarna först, Nej. Som privatperson kan du inte kvitta förluster mot vinster. Det är redan skattade pengar. Sedan har företag mer ekonomiska muskler. Så varför ska inte dom kunna ta smällen bättre?

Precis, det blir ett himla rabalder när företagen inte får sina pengar men när det gäller det motsatta så ska det tydligen vara andra regler som gäller. Ser inget som helt skäl till att inte privatpersoner ska få tillbaks sina pengar men så lever vi också i ett land som blir mer och mer patetiskt för var dag som går. Dröjer väl inte länge innan kronfogden har rätten att slå in dörrar och bära vapen för att få tillbaks de pengar som denne är skyldig.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Artikeln
... Enligt Ola Svensson gäller inte längre Datorbutikens garantier. Den som har problem får därför vända sig till tillverkaren istället.

Med andra ord precis som innan då... Var i kontakt med Datorbutiken för drygt 1 år sedan om ett garanti-ärende på en extern hårddisk. Efter den kontakten så bestämde jag mig för att aldrig mer handla där. Är inte ett dugg förvånad att de kursat... känns ganska naturligt med den "kundvården" de hade...

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt att pengarna inte prioriteras till oss konsumenter först, vi har inte gjort något fel, det är VÅRA pengar det handlar om.

Så enkelt borde det vara!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Håller med belga, konsumenterna borde ersättas först av alla. Här krävs en lagändring och konsumentverket borde engagera sig mer i frågan.

Detta är ett nederlag för hela internethandeln. Risken är att misstron mot nätbutiker ökar ytterliggare och folk kommer inte våga handla från mindre företag eller nyastartade uppstickare vilket kommer leda till en oligopolliknande situation där några enstaka gamla rävar är helt dominanta inom sin bransch. I slutändan drabbar detta bara konsumenterna i form av sämre konkurrens (högre priser samt dålig service och support).

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande otroligt ledsen för att de gick i konkurs De + Komplett är de ENDA vettiga datorbutikerna i Sverige och Db var bäst av de två
Då är det komplett som får ärva mig som kund...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XeVzL
Det är helt sjukt att pengarna inte prioriteras till oss konsumenter först, vi har inte gjort något fel, det är VÅRA pengar det handlar om.

Ett problem är att ingen annan heller har gjort (avsiktligt) fel. Jag vet inte varför lagen är skriven som den är, men det finns säkert anledningar.

Permalänk
Medlem

vad händer med mina bonuspoäng då? jag ska ha min kaffekoppsvärmare!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Pengar som gått in i förskottsbetalningarna har säkerligen använts för att betala av skulder som redan fanns.

Men jag vet inte.. " Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i". Jag är rätt säker på att en del av det hela hänger på deras fula hemsida. Man orkar inte med den helt enkelt, och kollar nån annan webshop... Jag som just nu spanar lite för att köpa ny dator har inte gått in på db mer än i nödfall för att kolla priser.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Som vanligt blir folk som tokiga och tycker att någon annan ska betala när de tappat pengarna i sjön. Vill ni inte ta risken det innebär att betala i förskott så teckna en försäkring som täcker såna förluster, det finns säkert som tillägg i er hemförsäkring eller betala med postförskott.

Anledningen till att företaget går i konkurs är alltså att det inte har några pengar, det finns alltså inga pengar att kräva. Skulle man prioritera annorlunda (t ex banker sist) skulle företag behöva betala mycket mer för sina lån vilket skulle göra att priserna höjs och att fler företag går med förlust.

Om jag får 100 kr idag i förskott för att klippa din gräsmatta på söndag (eller skotta garageuppfarten kanske det är mer säsong för...) och jag super upp pengarna imorgon och ragglar ut i vägen och dör, vem ska då betala dina 100 kr? Jag är död och mitt dödsbo har inga pengar? Jag gissar att svaret är den där mystiske "någon annan"...

Permalänk
Medlem

Tråkigt, saknar redan att glida ut till staffanstorp efter jobb för att hämta leksaker.

Permalänk
Medlem

Shit happens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
surt för dom som har betalt förskott.. (halv kul att komplett har reklam med "Beställ hos en trygg butik!)

Vad innebär det egegntligen, trygg butik? Finns väl inga som helst garantier för det utöver kundernas omdömen...är det några speciella krav dom uppfyller eller vad? Skulle vara intressant att veta vad i så fall, inget ont om Komplett - tvärtom är det en suverän butik.
Såg bara att dom skyltade med (Trygg E-Handel är det väl)? på tv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

När vi avvecklade Databyggarna så såg vi till att alla fick sina grejer så ingen blev lidande plus att vi tog hand om garantier 1 år efter vi la ner så man kan sköta saker rätt om man bara vill.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

På tok för många år av sossestyre har gjort att folk alltid vill att "någon annan" ska lösa deras problem. Antingen gäller det folks RÄTT till bidrag, avsky mot rika människor, eller som i det här fallet, okunnighet om vad en konkurs innebär.

Visst är det surt om man förskottsbetalar en vara, och sedan går butiken i konkurs, men jag önskar att folk gjorde en lite reality check, tack.

Har ni tänkt på att det kanske finns stora skattebelopp som skall betalas, liksom räntor och amorteringar till banker, många anställda som vill ha sin lön osv... Detta är de stora beloppen. Sedan sätts ju många privatpersoner i kläm vilket är beklagligt. Dock finns det sätt att skydda sig mot sånt här. De som har möjlighet bör alltid betala med kreditkort. Har du inget? Skaffa ett, det är gratis. Alternativt använd din fars eller betala mot faktura eller postförskott.

Jag tror nog att många kommer vara mer försiktiga innan de förskottsbetalar något i framtiden, om man nu skall försöka få nåt positivt ur den här röran!

edit: Hm, det här inlägget ser faktiskt lite bryskt ut pga avsaknad av smileys, men det är inte menat så. Jag hoppas innerligt att alla gamers på swec får tillbaka sina pengar/varor från datorbutiken!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

om inte företagen fick sina pengar skulle dom också kunna gå i konkurs...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag är fortfarande otroligt ledsen för att de gick i konkurs De + Komplett är de ENDA vettiga datorbutikerna i Sverige och Db var bäst av de två
Då är det komplett som får ärva mig som kund...

Är du galen eller? Datorbutiken hade otroligt kass kundtjänst, en riktigt jäkla hemsk hemsida och helt sjuka fraktpriser. På vilket sätt var dom bra? Och komplett har ju ungefär samma problem. Om du inte känner till Dustinhome så borde du ta en titt där, enligt mig Sveriges ENDA vettiga datorbutik.

Permalänk
Medlem

Det viktiga nu för alla dom som har betalat in egna pengar till DB utan att ha fått några varor, eller har defekta prylar där osv, att dom snarast samlar ihop papper, mail, leveransbesked, orderbekräftelser etc etc, och faxar eller mailar detta till konkursförvaltaren, ju längre man dröjer desto längre ner i "kön" kommer man hamna, sedan är det bara vänta 3-12 månader kanske.

Visserligen är nog risken att man inte kommer få nått väldigt stor men om man inte gör nått så får man garanterat inget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300