Nya Macbook med kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Nya Macbook med kopieringsskydd

Den senaste generationen Macbook har ett avancerat kopieringsskydd aktiverat. Detta får till följd att äldre enheter utan stöd för tekniken, som skärmar och projektorer, inte längre kan användas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra! Ingen vill ha piratkopierat eller virusbesudlat material till den fina Macen!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt smart, stimulerar till nyköp av kringutrustning. Mac-folket brukar inte vara de som klagar över pris och pengar så det borde fungera.

På PC sidan hade det buats rätt hårt åt ett sådant tilltag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Undrar om detta inte blir självdestuktivt i slutänden för apple.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Värdelöst ifall PC hade satsat på det. Men MAC users är ju beredda att sträcka på plånboken så det är väl underbart för dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ser jag ett vårdarskott i foten här?

Tror inte det, Mac-användare är mer toleranta mot ofria lösningar och begränsningar och har nog lättare att godta det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Bra! Ingen vill ha piratkopierat eller virusbesudlat material till den fina Macen!

mac... virus?

helt rätt att de som är dumma nog att slösa pengar på en mac som straff får slösa några tiotusen till på att byta ut sina äldre skärmar och projektorer.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amZor
Värdelöst ifall PC hade satsat på det. Men MAC users är ju beredda att sträcka på plånboken så det är väl underbart för dem.

För PC är ju ett företag som gör en produkt.. Även om man kan betala för sig så är det väl inte bra att man kan råka ut för att inte kunna se material man har köpt rätten till att köpa?

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir vinstdrivande eller förlust för dom efter detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
För PC är ju ett företag som gör en produkt.. Även om man kan betala för sig så är det väl inte bra att man kan råka ut för att inte kunna se material man har köpt rätten till att köpa?

Och det var ju svårt att förstå att han menade PC-branschen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ser jag ett vårdarskott i foten här?

Nä, men kanske ett vådaskott.

Permalänk
Medlem

bojkotta apple

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen är så dum att stödja tekniken genom att köpa dessa nya macbooks då.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Riktigt jävla illa.
Fan vad dåligt av Apple.
Dock så förvånar det mig inte, det är ganska bekant att Apple gillar DRM, att ta order från Hollywood och jävlas med folket.

Apple suger. Hade jag haft en Mac så hade jag skämts.

Permalänk
Medlem

Det här ger bara mer hinder för icke-pirater, vi andra vanliga personer kan ju kolla på vilken display vi vill. 8)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Nä, men kanske ett vådaskott.

Du har varit medlem här länge nog för att veta att han har dyslexi.

För övrigt förstår jag inte HDCP-kalaset? Är det konstigt att man struntar i att köpa något, när det ändå inte går att se, eftersom skärmen inte "stödjer" det?
Jag skulle åtminstone inte köpa något jag inte kan använda. Och jag skulle verkligen inte köpa det för att sedan ladda hem det!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Hoppas ingen är så dum att stödja tekniken genom att köpa dessa nya macbooks då.

In your dreams. De flesta lär inte ens veta om det och även bland de som vet så lär det inte hindra dem från att köpa en macbook om de hade planerat det innan. Det är som som företagen säger, enbart en bråkdel hardcore användare blir bestörta av kopieringsskydd. Inte tillräckligt många för att företagen ska lyssna på dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Fan vilken BS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig

helt rätt att de som är dumma nog att slösa pengar på en mac som straff får slösa några tiotusen till på att byta ut sina äldre skärmar och projektorer.

hahaha håller med

Permalänk
Medlem

Jag som funderade på en Mac som laptop till våren, tack Apple för att ni så enkelt löste mitt beslut!

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

illa:(

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Riktigt jävla illa.
Fan vad dåligt av Apple.
Dock så förvånar det mig inte, det är ganska bekant att Apple gillar DRM, att ta order från Hollywood och jävlas med folket.

Apple suger. Hade jag haft en Mac så hade jag skämts.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
mac... virus?

helt rätt att de som är dumma nog att slösa pengar på en mac som straff får slösa några tiotusen till på att byta ut sina äldre skärmar och projektorer.

Kunde inte sagt det bättre själv

Apple är som de är, speciella, på både gott och ont (enligt mig lutar de åt den onda sidan )

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Bra! Ingen vill ha piratkopierat eller virusbesudlat material till den fina Macen!

Så som det ser ut nu är det BARA piratkopierat som går att spela upp.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Men är inte denna nyhet en ganska stor icke-nyhet? Detta har man ju vetat enda sedan HDCP-standarden infördes; att äldre hårdvara skulle få problem med uppspelningen av HDCP-skyddat material. Och detta oavsett om det var en mac eller PC.

Jag minns själv hur jag svor över detta, när jag insåg att min nyligen inköpta skärm saknade HDCP-stöd, när denna lösning presenterades som next-gen kopieringsskyddet för högupplöst material.

Någon med en äldre laptop (PC eller mac) som har köpt en BR-spelare kommer uppleva samma sak, eftersom skärmen saknar HDCP.

Permalänk
Medlem

haha.. vilken jävla tur att jag inte köpte en mac

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt! Om jag fattat rätt så är detta skydd så nytt att många skärmar från 2007 och t om 2008 inte kommer att fungera =[

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Du har varit medlem här länge nog för att veta att han har dyslexi........

Det behöver ju dock inte hindra honom från att rätta. Min tjej har dyslexi (vilket jävla ord för läs och skrivsvårigheter )
och hon har tränat stenhårt på just läsning och skrivning, så hon skriver inte sämre än någon annan.

Permalänk
Sötast

Borde inte Apple ha varnat sina kunder för detta innan de såldes?

+ Var det inte mac som var starkt emot just kopieringsskydd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Rätt smart, stimulerar till nyköp av kringutrustning. Mac-folket brukar inte vara de som klagar över pris och pengar så det borde fungera.

På PC sidan hade det buats rätt hårt åt ett sådant tilltag.

Där listade du ut det, så måste det vara.
Steve Jobs grunnade på hur de skulle lösa finanskrisen och då kom någon tjomme på att vi kan lägga in ett "kopieringsskydd" som tvingar folk att köpa ny hårdvara från oss. Och jag tror faktisk "kopieringsskyddet" kommer fungera precis som det är tänkt, d.v.s. hindra folk köra med äldre machårdvara.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".