Silverstone Raven – en datorlåda med ”stealth”

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Raven – en datorlåda med ”stealth”

Silverstones senaste kreation heter Raven RV01 och innehåller förutom en stealth-inspirerad design en hel del finurliga lösningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan blev lite sugen där ju

Permalänk
Medlem

ser fin ut men för högt pris för min budget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätt snygg.. Väntar med spänning på recensionen av denna svarta skönhet

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut att vara riktigt snyggt på bilderna, och oftast tycker jag att chassin är snyggare i verkligheten än på bild! Men jag är så nöjd med mitt P182, så jag lär inte byta på ett bra tag!

Permalänk
Medlem

Moderkortsplåten har vridits 90 grader? Så, anslutningarna sitter i chassitaket?

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Avstängd

vridits 90 grader ?? ett kvarts varv

så, antinge sitter portarna undertill eller övertill
låter inte som en av dom mest finurliga lösningar jag hört

Permalänk
Medlem

kontakterna sticker ut ur taken om ni kollar bildena på deras hemsida

EDIT: om man har dvi>vga adapter så blir det lite väl trångt ser ut så enligt bilderna, vem vet hur stort mellanrum det är mellan taket och kontakterna på moderkortet

till er som är lat och inte kollar på deras hemsida va jag snäll och slängde ihop lite bilder

http://pici.se/pictures/lHCwRdPjS.jpg

Visa signatur
Permalänk

90 grader? jag hänger inte riktigt med =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
90 grader? jag hänger inte riktigt med =/

Kolla inlägget ovan, portarna sitter alltså i taket.

Tycker att detta chassi verkade vara riktigt coolt.

Permalänk

Perfekt dammsugare.
Suger upp all damm från golvet, perfa.

Permalänk
Medlem

Men... man vill väl inte att kablarna ska synas (?) :S

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Men... man vill väl inte att kablarna ska synas (?) :S

det ligger ett lock över kablarna som sticker ut på taket .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser helt OK ut. På pappret är det ju en ganska begåvad lösning, men som vanligt behöver inte teorin betyda ett skvatt i praktiken.

Ramlar priset ned på 1700-1800kr så kan detta bli intressant för framtids investering om testresultaten håller måttet.

Permalänk
Medlem

Väntade på att detta skulle komma, var ju nån nyhet nånstans om nån sån überdator som man kunde köpa. Amerikansk tror jag. Kostade typ 60-70 000 och hade det mesta av det bästa i ett specialbyggt chassie som just hade backplaten i taket. Och logiken säger ju att I en vanlig "vågrät" montering av grafikkorten så stannar mycket värme i en ficka under kortet. De "omvända" låtsas-BTX-chassina är väl lite bättre då grafikkortet (om man har ett) har fri lejd uppåt med luftströmmen. Dock sticker det rakt upp i processorn. Med lodrät montering har både grafikkort och processor egna "luftpelare" ut ur lådan uppåt, igen luftström drar in i någon annan enhet.

Sen att lådan var sjukt snygg var ju ingen nackdel Trött på att enda vettiga chassiet som fanns var P-serien från Antec, vars design är i klass med både legobitar och Volvo 740

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, men ack så dyrt:/.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

riktigt fint

Permalänk
Medlem

Hmm, så man kan alltså glömma att hitta datorn med hjälp av radar nu då om den försvinner?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Hmm, så man kan alltså glömma att hitta datorn med hjälp av radar nu då om den försvinner?

Mnja, med "stealth" så har stealth-stridsplan egenskapen att "kyla" ner sina spår för att även försvåra fienden att hitta "värmespår". Tror att Silverstone menar att den ska kyla datorn bra också.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Hoppas SPCR gör ett test på den här...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Väntade på att detta skulle komma, var ju nån nyhet nånstans om nån sån überdator som man kunde köpa. Amerikansk tror jag. Kostade typ 60-70 000 och hade det mesta av det bästa i ett specialbyggt chassie som just hade backplaten i taket.

Jepp, VoodooPC Omen tänker du nog på:
http://www.voodoopc.com/#/productsomen
Samma princip! (och riktigt stilren)

Båda har snott min idé dock
(Nä, men ärligt har jag haft funderingar på ett liknande koncept rätt länge... Ska bli kul att se om det funkar i praktiken )

Jag är dock lite tveksam hur effektiv ventilationen egentligen blir på Raven. Tycker de pajat botten-till-topp flödet med sin placering av bland annat nätagget, men får nog vänta tills man sett lite mer bilder och några recensioner...
Cool låda rent estetiskt iallafall!

/Roger W

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Mnja, med "stealth" så har stealth-stridsplan egenskapen att "kyla" ner sina spår för att även försvåra fienden att hitta "värmespår". Tror att Silverstone menar att den ska kyla datorn bra också.

Jag tror det har till 100% med designen att göra Möjligen att det ska vara tyst på nåt vis också.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

På tok för dyr och ventilationshålen på topplåten sitter för nära användaren, kommer inte gå att få tyst. Förstår dessutom inte att de ska envisas med udda fläktstorlekar, det gör det ju nästan omöjligt att modda lådan som man vill.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag beställde den i går.

Visa signatur

"Real men don't use backups, they post their stuff on a public ftp server and let the rest of the world make copies." - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoLd
Jag beställde den i går.

Nå hur är den då? Nu har det ju gått en månad sen du skrev
att du beställt den

Jag är nyfiken som fan på lådan!

Visa signatur