Nvidia uppgraderar Geforce GTX 200 i hemlighet

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppgraderar Geforce GTX 200 i hemlighet

Geforce GTX 260 och 280 är på väg att krympas till 55 nanometers tillverkningsteknik. Förändringen sker dock utan att byta modellnamn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nvidia är tydligen intresserade att minska förtroendet för sitt bolag. Ytterligare att "genidrag" för att förvirra massan. Nu ska man köpa grisen i säcken tydligen. Hur kan man veta om det är 55nm eller inte?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jaja, vad förväntar man sig med Nivida...?

Permalänk
Hedersmedlem

Se det som en julklapp för dem som har turen med sig och får ett.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Släpp nya modellen .NU så man får uppgradera sitt 8800gt

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

ATI myckö bättre

Permalänk
Medlem

Skulle vilja träffa personen/personerna på nvidia som bestämmer namnen. De måste ha allvarliga psykiska problem..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vad håller de på med!? Hoppas inte Nvidiasjukan smittar av sig på andra företag inom branschen.

Permalänk

Men kom igen nu..
Tre versioner av 260, dom har helt missat att folk blir irriterade på dom?
Eller är det helt enkelt så att även om några blir lack så spelar det inte så stor roll, bara dom kan förvirra den mindre insatta massan och suga ur mer pengar där.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

GTX280 är det bästa singel GPU kortet just nu och det blir inte sämre med en 55nm version men det ser lite trist ut att man satsar på att uppgradera befintliga modeller istället för att satsa på nya kort. Tyvärr för oss men bra för Nvidia är att man alltid försöker få ut så mycket vinst ur ett chip innan man går vidare. Fast hade man inte gjort det så kanske AMD inte kommit ikapp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
GTX280 är det bästa singel GPU kortet just nu och det blir inte sämre med en 55nm version men det ser lite trist ut att man satsar på att uppgradera befintliga modeller istället för att satsa på nya kort.

Det ena utesluter nog inte det andra, särskilt inte när det bara rör sig om att använda en mindre tillverkningsteknik (som man förmodligen ändå har tänkt använda i framtida kort).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det ena utesluter nog inte det andra, särskilt inte när det bara rör sig om att använda en mindre tillverkningsteknik (som man förmodligen ändå har tänkt använda i framtida kort).

Ja det stämmer och jag tror att Nvidia väntar in nästa serie kort från ATI så de kan ge igen för 4850/4870 för dom sved.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Nån mer än jag som reagerat på att det är en ung Yoda med kniv på kylaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Skulle vilja träffa personen/personerna på nvidia som bestämmer namnen. De måste ha allvarliga psykiska problem..

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med att krympa till 55nm? Gör det något för prestandan?
Eller är det bara strömförbrukning och processkostnader?

Minskad ström ger ju lägre temperaturer iofs, bättre att klocka dem kanske..

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanca
Minskad ström ger ju lägre temperaturer iofs, bättre att klocka dem kanske..

Så är det, och då materialåtgången minskar kan man misstänka att de blir billigare också.

Permalänk

Och så är häcklandet igång igen...
1. Hur vet ni att den tillförlitliga källan verkligen är tillförlitlig?
2.Yesterday we reported that GT200 to go 55nm Silently? en fråga alltså, inget helt klart.
3. 260x2 klart intressant ju

Permalänk
Avstängd

Tror nVidia skiter i att de retar upp folk. Det kostar dem ganska lite. Eftersom vi som vet om det fortfarande är så medvetna att vi köper det som ger mest prestanda för pengarna. Så om nVidia gör något snabbare väljer man dem även om de har dumma namnsystem. Gör ATi snabbare väljer man dem istället. Så enkelt är det oftast, dock inte alltid. Sedan har nVidia en mycket stor trogen skara. Som också skiter i namnen. De som väljer bort nVidia i protest är väldigt få.

Däremot kan nVidia spara stora pengar på sånt här. Nu kommer folk inte veta vad de köper och kan av misstag köpa något äldre som annars inte hade sålts, i tron av att de köper något som presterar som de läste i en recension.

Samma sak som med 9800GT och 8800GT. Folk tror de gör en bra affär när de köper gammal skåpsmat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanca
Vad är fördelen med att krympa till 55nm? Gör det något för prestandan?
Eller är det bara strömförbrukning och processkostnader?

Minskad ström ger ju lägre temperaturer iofs, bättre att klocka dem kanske..

Drar lite mindre ström, och blir mindre. Kan ge lite högre frekvenser. Kan också ge möjligheter till att stoppa i fler transistorer senare.

Permalänk
Medlem

Få se nu, det verkar som att det nu är nvidia standard att det ska finnas samma kort med olika namn och olika kort med samma namn... Nvidias grafikkortsjungel blir bara tätare och tätare.

Dom som gråter högst är vi som försöker vara insatta i ämnet.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det ena utesluter nog inte det andra, särskilt inte när det bara rör sig om att använda en mindre tillverkningsteknik (som man förmodligen ändå har tänkt använda i framtida kort).

Word. Varför inte se till att lära sig den nya tillverkningstekniken på ett kort man redan kan så man får väck barnsjukdomarna direkt istället för att köra nytt allting, det har ju vissa processortillverkare redan bevisat hur smart det är att ändra tillverkningsteknik och socket samtidigt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Nån mer än jag som reagerat på att det är en ung Yoda med kniv på kylaren?

Japp.. Man undrar vad han är ute efter ^^ Tror det är din skalp widL, he's comming for you!

Permalänk
Avstängd

Men detta är igentligen som när intel uppgraderar processorerna. som när jag köpte min processor visste jag inte om det var en b3 eller en g0 men hoppade på en g0. Så fick en g0, men hade en person som köpte en processor typ 1 vecka tidigare och fick en b3. Detta är igentligen likadant.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Hedersmedlem

ATI gjorde samma sak med sin 1900Pro med en del kärnor upplåsbara och en del inte så det är inget nytt det här utan man skall se det som en bonus helt enkelt om man får rätt kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är väll ingen större idé att satsa på nått av dessa kort eftersom det inte är så länge tills nästa gen. kort kommer från Nvidia!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Men detta är igentligen som när intel uppgraderar processorerna. som när jag köpte min processor visste jag inte om det var en b3 eller en g0 men hoppade på en g0. Så fick en g0, men hade en person som köpte en processor typ 1 vecka tidigare och fick en b3. Detta är igentligen likadant.

Inte alls samma sak. Det har ingen betydelse för slutanvändaren alls om han inte råkar vara en riktig entusiast. Nu när rent av kan skilja på shadertalet och frekvensen så är det en helt annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
ATI gjorde samma sak med sin 1900Pro med en del kärnor upplåsbara och en del inte så det är inget nytt det här utan man skall se det som en bonus helt enkelt om man får rätt kort.

Läs det jag skrev ovan.

Om det nu är precis samma shadertal och frekvens är det inte fel på det. om det bara är frekvens som skiljer så är det inte heller något farligt sålänge det märks ut som specialmodeller. Vilket det antagligen blir.

Permalänk
Medlem

Egentligen förstår jag inte folket här.

Jag menar..
Ni på Swec kommer ju knappast ta fel, dels tack vare nyheten och dels tack vare att vi faktiskt förstår lite mer än Svensson. Så vad är problemet, rädda att ni får ett bättre kort?

Allt detta låter som AMD fanboys som snackar gojja.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag skulle tro att 3:e parts tillverkarna kommer att döpa kortet så att man vet skillnaden,det står att det är upp till tillverkarna att välja frekvens och "namn" ifall nyheten stämmer?.

Citat: det är upp till partnertillverkare att döpa om grafikkorten och utnyttja de nya kretsarnas potential för högre klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Men detta är igentligen som när intel uppgraderar processorerna. som när jag köpte min processor visste jag inte om det var en b3 eller en g0 men hoppade på en g0. Så fick en g0, men hade en person som köpte en processor typ 1 vecka tidigare och fick en b3. Detta är igentligen likadant.

Nej detta är inte likadant, eftersom de ändrats kretsstorlek... Detta är mer likt som ifall Intel inte skulle bytt namnstandard mellan gamla 65nm kretsarna (E6xxx serien osv) och de nya 45nm kretsarna (E8xxx osv)...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Egentligen förstår jag inte folket här.

Jag menar..
Ni på Swec kommer ju knappast ta fel, dels tack vare nyheten och dels tack vare att vi faktiskt förstår lite mer än Svensson. Så vad är problemet, rädda att ni får ett bättre kort?

Allt detta låter som AMD fanboys som snackar gojja.

Det kan bli ett mindre h-e att ta reda på vilken krets som faktiskt används på det kort man är intresserad av, och den problematiken ser jag ingen anledning till varför man som kund skall behöva stå ut med. Att beskylla alla som AMDfanboys för att vi vill att Nvidia har en tydlig och konsekvent namnsättning låter mest bara barnsligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Men detta är igentligen som när intel uppgraderar processorerna. som när jag köpte min processor visste jag inte om det var en b3 eller en g0 men hoppade på en g0. Så fick en g0, men hade en person som köpte en processor typ 1 vecka tidigare och fick en b3. Detta är igentligen likadant.

Absolut inte. Möjligtvis kan du jämföra med när Intel gick från 65nm till 45nm. Då bytte de namn från E6000 till E8000 t.ex. När Nvidia går från 65nm till 55nm gör de inte ett skit, för att lura mindre kunniga konsumenter.

Permalänk
Avstängd

men fortfarande. den blev svalare och har mindre v-core enligt mig är det typ samma sak. dock som vissa säger så får den högre shader och sånt. Men enligt mig är det liknande.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Asså, vad fan är det för idioter som jobbar på nVidias marknadsföringsavdelning? Att förvirra sina kunder på detta viset är ju bara korkat. För oss som har koll spelar det ju ingen roll men alla de som inte har det riskerar ju att bli blåsta på ett bra kort. Mycket dåligt. Man får hoppas att tredjepartstillverkarna åtminstone har vett nog att sätta nya namn på korten.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E