Intel lanserar fyrkärniga processorer med 35 W TDP

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar fyrkärniga processorer med 35 W TDP

Hela tretton nya processorer är på väg till bärbara datorer – samtliga med 35 watt TDP.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det samma prestanda på dessa som med fullstora processorer?

(var jag först med ett inlägg?)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Coolt.
Borde bli ganska lätt o kyla cpun passivt, skapa en helt tyst dator.
Undrar om de klockar bra.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jisses, 35W, det var inte dåligt!
"Porta" processorer från bärbara till stationära verkar inte vara någon dålig ide direkt. De lär ju klocka bra också.
AMD borde kanske ta efter?

Permalänk
Medlem

35W TDP, då får man räkna med ca 60+ watt jämfört med AMD? Intel tog ju bara medelvärdet har jag för mig medan AMD räknade maxeffekten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
35W TDP, då får man räkna med ca 60+ watt jämfört med AMD? Intel tog ju bara medelvärdet har jag för mig medan AMD räknade maxeffekten.

Är det inte så att AMD visar vad den kan hantera innan den "smälter" medan intel visar det värde som ska vara det absoluta max den förbrukar i standardutförande (lr något åt det hållet)?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Nice. verkar ju bli en liten hit om man vill ha tyst o strömsnål som sagt men ändå kraftig och inte med allt för mycket bök.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Relik 📜

Om jag minns rätt skriver Intel ut något värde som är "högsta energiåtgång under normalbelastning" eller liknande. AMD skriver ett värde som är 100% burn på alla kärnor.
Själv tycker jag AMDs siffra är mest intressant, men det är väl upp till var och en.
AMD har ju 65W Phenom X4 vilket också är rätt intressant för den som vill ha strömsnål quad, jag vet inte hur den står sig mot en Intel 35W dock..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=320891

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Rätt nice med en P8400 i en HTPC

Permalänk
Medlem

Tusan vad dyra dom var. Vad är det som skiljer dem mot de vanliga förutom core- och buss-frekvens?

Tycker det är lite dumt att man måste betala så pass mycket mer för att få det strömsnålt, det borde vara tvärtom.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Det är ju lite bluff och båg att inte räkna på samma sätt, men det är definitivt en positiv utveckling att strömförbrukningen går ner.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Rätt nice med en P8400 i en HTPC

I en HTPC är quad dugligt med overkill

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Very nice! Det här innebär att 775 kommer regera fram till nästa sommar/höst, då vi förhoppningsvis får se det riktiga tronskiftet, med 32nm Core i7.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
I en HTPC är quad dugligt med overkill

Det är en duo

Permalänk
Avstängd

35w TDP på en quad-core, väldigt trevligt.
Det är ju lägre TDP än min dual-core.

Mycket trevligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Tusan vad dyra dom var. Vad är det som skiljer dem mot de vanliga förutom core- och buss-frekvens?

Ingenting. Bara lägre spänning till coren. De finaste exemplaren i tillverkningen brukar klara lägre spänning och klocka högre. Du kan undervolta en vanlig C2Q också och därmed få den dra lika lite men det är inte säkert den går stabilt då. Dessa exemplar är testade så att de verkligen klarar låga spänningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Tycker det är lite dumt att man måste betala så pass mycket mer för att få det strömsnålt, det borde vara tvärtom.

De är mer eftertraktade och då är det ju inte så konstigt att de blir dyrare.

edit: måste erkänna att jag är rätt imponerad av att se en C2Q @2,5 GHz i bara 35W. Trevligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Tycker det är lite dumt att man måste betala så pass mycket mer för att få det strömsnålt, det borde vara tvärtom.

Va? >.>"

Permalänk
Medlem

Härligt!

Varför har ingen gjort detta tidigare?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Trevligt
Hoppas det kommer fler och billigare framöver.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Är det inte så att AMD visar vad den kan hantera innan den "smälter" medan intel visar det värde som ska vara det absoluta max den förbrukar i standardutförande (lr något åt det hållet)?

Nej, AMD visar inte när den "smälter" som du säger. Uttalandet från föregående person var nästintill korrekt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

men då skiljer ju strömmförbrukningen också då AMD har inbyggd minnekontroller när Intel inte har det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Very nice! Det här innebär att 775 kommer regera fram till nästa sommar/höst, då vi förhoppningsvis får se det riktiga tronskiftet, med 32nm Core i7.

Men FCPGA6 är ju en laptop sockel.

Finns det vanliga matx/atx moderkort med den sockel?

Men det där stämmer ju inte tex Core 2 Quad Q9100 har ju en TDP på 45W, det verkar som alla Core 2 Quad har 45w.

Core 2 Duo P8400/P8600 har TDP på 25W istället för 35W.

The T-and P-series CPUs are not LGA775 compatible, they are mobile sockets,” an Intel spokesperson said.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd

Dessa är mycket intressanta. T9600 är en modell som verkar mycke lovande för min egen del!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

någon som vågar föreställa sig vilka fantasisummor datorerna de kommer att sitta i kommer att kosta?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Dessa är mycket intressanta. T9600 är en modell som verkar mycke lovande för min egen del!

Jo visst men den passar ju inte i 775 sockeln om det var den du tänkte använda?

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem

Så... de här drar alltså mindre ström än, säg, E8400? Eller hur fungerar det?
Kanske borde skaffa en X9100 då. : D

Edit: Ah, den var tvåkärnig. Kanske någon quad, om priset är rätt.

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till hur AMD respektiva Intel räknar ut sin TDP på processorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Jo visst men den passar ju inte i 775 sockeln om det var den du tänkte använda?

"Hela 13 nya processorer är på väg till sockel 775. Det handlar om modeller ursprungligen avsedda för bärbara datorer, som nu kommer att finnas tillgängliga för vanliga stationära system."
och T9600 finns med i listan...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Är det inte så att AMD visar vad den kan hantera innan den "smälter" medan intel visar det värde som ska vara det absoluta max den förbrukar i standardutförande (lr något åt det hållet)?

Nej nej, AMDs siffror visar när det är på väg att bli härdsmälta, Intel visar hur mycket den drar bara man tittar på den.

Hehe, oh vad rolig jag var nu

Men jag tror det var att AMD skrev det som den drog i genomsnitt medan Intel vad den drog obelastat eller liknande.
Intel Atom drar mer än fantasi värdet 2Watt till exempel, tyvärr minns jag inte källan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kraftfullaste tvåkärniga processorn i den strömsnåla ligan är Core 2 Extreme X9100, med 2 MB cache

Ska det inte vara 6 MB?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S