Permalänk
Medlem

XP32bit - 2,3 eller 4 gb ram

Vad är effektivast till windows xp 32bit? (penga samt prestanda mässigt)
Att köra 2 GB, 3 GB eller 4 GB?

4 borde ju vara minst effektivast då ca 1GB går bort till annat.
Men 3 borde la ändå vara effektivare än 2?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Surfdator ellet speldator? Jag tar för givet att det är speldator.

4GB då den lilla mängd du förlorar inte är mycket i pengar, men kan göra mycket för prestandan.

3GB i form av 1GB + 2GB gör att du förlorar dual channel, och därmed prestanda, 3GB i form av 2x1GB+2x512MB ger dig dual channel, men till nästan samma kostnad som 4GB.

2GB räcker för surfdator. Minnesanvändningen för XP har i och med sp3 ökat en hel del, och ska du köra minneskrävande spel blir det mycket swappande till disk.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jo speldator blir det ju så 4 gb är alltså bäst

4*1 GB blir det då jag redan har 2*1

tack för svaret.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Surfdator ellet speldator? Jag tar för givet att det är speldator.

4GB då den lilla mängd du förlorar inte är mycket i pengar, men kan göra mycket för prestandan.

3GB i form av 1GB + 2GB gör att du förlorar dual channel, och därmed prestanda, 3GB i form av 2x1GB+2x512MB ger dig dual channel, men till nästan samma kostnad som 4GB.

2GB räcker för surfdator. Minnesanvändningen för XP har i och med sp3 ökat en hel del, och ska du köra minneskrävande spel blir det mycket swappande till disk.

Inte helt korrekt vad beträffar Dual Channel. När Intel släppte sin 30 serie, alltså P35, G35, P33, G33 och X38. Så fixade dom också så att man inte behöver lika stora minnen på alla kanaler. De går alltså att blanda storlekar. De viktiga är att dom som är parvis har samma storlek. Även en del moderkort av P965 serien har detta stöd.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

är det inte xp32bit som bara kan hantera 4gb ram sammanlagt med vramen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De går alltså att blanda storlekar. De viktiga är att dom som är parvis har samma storlek.

Det är väl det jag skriver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
är det inte xp32bit som bara kan hantera 4gb ram sammanlagt med vramen?

Hantera är en definitionsfråga. Begränsningen är hur mycket som kan utnyttjas, men du kan stoppa i mycket mer än 4GB.

Begränsningen är i 32-bitars operativsystem, men det går att komma runt det, med stor risk för andra problem. Därför används inte funktionen i konsumentversioner av windows, men den finns i windows server. ServerOS har i princip aldrig hårdvara där drivrutinerna skrivits av okunniga programmerare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är väl det jag skriver?

Hantera är en definitionsfråga. Begränsningen är hur mycket som kan utnyttjas, men du kan stoppa i mycket mer än 4GB.

Begränsningen är i 32-bitars operativsystem, men det går att komma runt det, med stor risk för andra problem. Därför används inte funktionen i konsumentversioner av windows, men den finns i windows server. ServerOS har i princip aldrig hårdvara där drivrutinerna skrivits av okunniga programmerare.

Nu, när jag läste ditt ign så såg jag vad du menade. My bad, men de känns lite dåligt förmulerat från dig. Kanske bara jag, men ändå.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Mellan tummen och pekfingret, vilken prestandaökning är det tal om när man går från 2gb till 4gb i xp32?

Har en speldator med 2gb ram, stänger jag av swap-filen så klagar xp ibland på lite minne om jag drar igång crysis eller farcry2 annars inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, ungefär en halv sekund i laddning kanske, sedan tycker iaf jag att man bör ha swapfilen kvar, så att man (läs du) slipper klagomål

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)